Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ravn

#1
Som dere ser i signaturen så har jeg vært gjennom mye forskjellig av elbiler siden min første Think.
Men nå endte jeg jammen opp med å selge både Tesla Roadster og Rav4EV'n, og sitter nå kun igjen med en 2011 C-Zero.

Den har stått ensom og forlatt i garasjen siste 2 år uten å bli brukt, med untak av en tur for eukontroll.

Med knappe 23.000 km på telleren så skal den nå kjørt seg som hverdagshest.

Ble litt kranglete start,
12 volt batteriet var dødt, men jammen kom det til live etter litt omsorg.
Måtte spandere på den nye sommerdekk, siden de som stod på var orginale og dermed 9 år gamle.
Radioen "måtte" byttes til en jeg hadde liggende siden jeg ikke fant låsekoden (før etter at den var byttet).
Og jammen røyk garasjeport vaieren når jeg skulle ha første kjøretur  :)

Nå har jeg brukt den som i ett par uker og jeg storkoser meg med denne geniale bybilen. Hvorfor har jeg ikke gjort dette før?

Eneste problemet er å få transportert med seg det elektriske surfebrettet... Kan man ha takbøyler?
#2
RAV4 EV / Sv: Toyota RAV4 EV
fredag 23. august 2019, klokken 11:02
Jeg har en "pearl white" og har fått problem at lakken flasser av på enkelte steder (ladeluke og tak).

Ser nå på Toyota Rav4 electric på facebook at Toyota Motor north america kommer med en recall på dette problemet på en haug med biler, inkl Rav4EV med Pearl White og Super White.
Så er det å se om Toyota lokalt vil akseptere dette.
#3
RAV4 EV / Sv: Toyota RAV4 EV
fredag 23. august 2019, klokken 10:59
Jeg stoppet innom Toyota sørvest i stavanger, det fikset pipelyden på ett øyeblikk :)

Sitat fra: Trsk på fredag 21. juni 2019, klokken 13:57
Hei,
Har du en lenke til dette programmerings-adapteret fra eBay? Skulle gjerne blitt kvitt pipingen ved rygging jeg også.
Vet du om dette programmerings-adapteret også kan nullstille dekksensor feilmelding?
#4
Rogaland elbilforening / Skryt til Klepp Auto (Tesla Roadster)
mandag 27. mai 2019, klokken 16:10
Med fare for å høres ut som reklame:
Må bare gi en stor :+1: til Klepp Auto og deres fantastiske service på min Tesla Roadster.

Tesla på Forus vil helst ikke ta i denne bilen og å fikse en defekt kondenser klarte de ikke: "vi har ikke riktige koblinger for roadster". Klepp Auto fant lekasjen kjapt og klarte kunsstykke å få tak i "delelageret" til Tesla og skaffet en ny (som ironisk nok de hadde på lager på Forus).
De har også skaffet og byttet blinklys til en fantastisk pris, særlig med tanke på hvor mye tid de må bruke på telefon og mail for å få kjøpt deler.

Og i motsettning til min erfaring med Tesla er at de ringer med oppdateringer!

Så har du en elbil utenfor garanti, så kan jeg anbefale den gjengen på det sterkeste.
Så får vi se hva de får til om min Rav4EV får problemer :P

#5
Tesla Roadster / Sv: Selger min Roadster 2.5 med chademo
fredag 26. april 2019, klokken 11:50
Selger via firma og det var de som satt prisen, ut fra andre biler som lå ute, men fasiten viser jo at den var alt for høy.

Men må innrømme at jeg hadde forventet mer respons, og at folk heller ville prutet.
Men ser de samme roadsterene blir fjernet og dukker opp på ny så de er ikke så lett omsettelige.

Uansett så har det ikke travelt med å selge, er jo så fint vær for tiden, men kommer nok til å sette prisen kraftig ned og se om det har noen effekt.
#6
Tesla Roadster / Selger min Roadster 2.5 med chademo
fredag 29. mars 2019, klokken 12:23
Jeg har hatt ute min roadster 2.5 (2011) en stund på Finn for å se om det er interresse, men har vært lite seriøs respons, så tenkte å nevne det her også.

Dette er som sagt en av veldig få roadstere med ettermontert Chademo (50kw) lading.
Alt fungerer som det skal.

Finn annonse: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129539503
Selges i utgangspunktet via Motorstudio, men ta gjerne kontakt med meg direkte her på forumet for spørsmål.

#7
Alternativ energi / Sv: Rimeligste lagringsløsning for solcelleanlegg?
mandag 10. september 2018, klokken 08:54
Hva med en bruke en Vehicle2Grid chademo boks, kjøpe seg en velbrukt trilling og bruke den som batteribank :)

Det er iallefall noe jeg vurderer med min aldrene mer eller mindre ubrukte trilling (står parkert 6 av 7 dager).
Hadde det bare vært mulig å få tak i en v2g lader.
#8
Alternativ energi / Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
mandag 10. september 2018, klokken 08:35
Fremdeles problemer hos meg med Lyse.
Mangler produksjonsdata for april, mai og august. De ligger hos Lyse Nett men de får dem ikke over til Otovo.

I følge Otovo: "Jeg ser at det kommer produksjonsdata inn i et sentralt system som heter eSett, men vi har ikke fått noe rapport om dette fra Lyse. "

eSett har jeg ikke hørt om før, men enda ett system. I følge google så baserer det seg på dataoverføring via email...
#9
Tesla Roadster / Lite hjelp hos Tesla...
fredag 10. august 2018, klokken 09:55
Etter 3 måneders venting på time ble Roadsteren levert inn til Tesla Stavanger på tirsdag.

Torsdag fikk jeg beskjed om at de ikke kunne utføre service pga ettermontert chademo: "vi har ikke lov til å skru på denne, det er policy". Mest idiotiske jeg har hørt og i ettertid har jeg fått bekreftet fra flere at andre tesla verksted ikke har problem med dette. Bilen er tross alt ute av garanti og det er snakk om at de må løsne to ekstra kabler.

I tillegg til service så skulle de feilsøke på lekk A/C. Men Tesla i Stavanger har ikke riktige tilkoblinger til Roadster. Så i utgangspunktet kunne de ikke hjelpe. Så jeg hadde fått gasspåfyll med sporstoff hos ett ordentlig bilverksted, men når de ikke fant noe lekasje i koblinger eller slanger så konkluderte de på faktura som følger:
"Inspected hoses and connections no traces of DYE found. Unknown where and how was pressure measured customer is mentioning, but pressure is not fact that can show amount of refrigerant in the system"

Trykket jeg nevner er fra HVAC diagnoseskjermen i bilen, som nå er nede i 2 bar med A/C av og synker til 1-1.5 med A/C på...  Videre har jeg informert om at kjøling virket tipp topp etter gasspåfyll og har blitt gradvis dårligere. Jeg har ikke greie på AC men for meg så er dette klare indikatorer på at gassen forsvinner ett sted...
I følge det store internettet er det kondenseren som pleier å lekke (etter steinsprut etc), men den har de ikke kikket på.

Til slutt er de frekke nok til å notere:
"Customer has installed 3rd party DC charging equipment on the car that can charge the car with up to 50KW power, it is crucial for customer to be aware that without good operating HVAC system in the car battery can easily be damaged"

NO SHIT SHERLOCK! Kan det være at jeg er AWARE av dette siden jeg bad dere se på lekasjen?

(Det hører med til historien at de tilbudte seg å lete videre med lommelykt etter lekasjen for 1800kr timen, men siden de ikke har utstyr til å fylle på gass, trykkteste etc så tror jeg det ville vært totalt bortkasta penger).

Så det var 3 måneder venting og 2 dager uten bil uten noe som helst resultat.

Tesla i Stavanger har alltid sagt at de "ikke kan Roadster", men nå kommer det tydelig frem at de er et teknologiselskap (som leker bilverksted) som synes at 7 år gammel teknologi egentlig bør skrotes.

#10
Tesla Roadster / Sv: Erfaringer tur/retur Trondheim-Tyskland
fredag 10. august 2018, klokken 09:34
Har selv brukt mye Clever i Danmark på 60A. Syntes det var råflott.
Men etter at jeg fikk chademo åpnet verden seg på en ny måte :)
#11
Anbefaler Elbilmek ja.
Heller de enn Tesla.
#12
Alternativ energi / Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
fredag 27. april 2018, klokken 12:26
Får følge litt opp selv.

Alt var i orden med Lyse og Otovo, ble rapportert inn jevnlig både produksjon og forbruk.
Så kom de på døren og byttet til enda en ny måler, nå virker ingenting igjen :(

Ellers så kan jeg sterkt anbefale "IoTaWatt" https://shop.openenergymonitor.com/iotawatt-wifi-connected-14-channel-electricity-monitor/

Har montert denne med sensorer på hovedsikring, solcellekurs, samt nesten alle andre kurser i huset. Kan følge med på forbruk og kostnad på vask, varmtvann, elbil osv og i realtime følge med på om jeg kjøper, selger osv. De har en gratis skytjeneste som er kanonbra og støtter solceller.
Litt mer info om det her https://guide.openenergymonitor.org/applications/solar-pv/

Jeg brukte eksisterende ringetrafo som strømforsyning (via en liten 12->5v ac/dc adapter fra ebay).

#13
Tesla Roadster / Sv: Tesla Roadster som ikke lager varmluft lenger
tirsdag 13. mars 2018, klokken 13:22
Hvis det faktisk er en sikring så er det nok en av de mange som er å finne inne i PEM'n. Den kan jo relativt enkelt tas ut av bilen og åpnes opp.
Finner noen bilder her
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/34-salvage-auction.20709/page-6#post-590459 og her
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/roadster-pem-failure.88028/#post-2087354

Vet om en annen roadster hvor varmen forsvant (viftene gikk men ingen varme), der byttet de varmeelementet så vidt jeg vet.


#14
Model 3 / Sv: Kansellering, hvor lang tid før tilbakebetaling?
fredag 09. mars 2018, klokken 15:20
Ja jeg har også nettopp kanselert, så får se hvor lang tid det tar.

Veldig nedgang på servicenivået hos Tesla. Prøver å få tak i reservedeler til roadsteren min og får ikke andre svar enn "skal sjekke og kommer tilbake til deg". Og mine venner med modell x kjører mer lånebil enn sin egen, så jeg har mistet tiltroen til at Tesla klarer å levere til massene.

#15
Alternativ energi / Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging
mandag 12. februar 2018, klokken 11:47
Ja jeg er ikke helt i mål enda selv.
Lyse har betaling for sommerproduksjonen på "leveringsplikt", siden de ikke fikk gang på rapporteringen til Otovo.
Det er jo en helt annen pris enn det Otovo gir, så det blir vel ett krav der også etterhvert.
Men som du sier, begrenset hvor mye tid man skal bruke på dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA