Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nr1rayner

#1
Model 3 / Sv: SEXY-buttons og regenerering
tirsdag 09. januar 2024, klokken 23:17
Jo takk, har kjørt elektrisk siden 2015 og nøyaktig nok på gasspedalen til å inneha rekorden for laveste forbruk på buss, og vet temmelig nøyaktig hvor "nullpunktet" ligger i Teslaen.
Men så mye mer behagelig å slippe wattpedal og bare trille enn å justere rundt nullpunktet. Uansett hvor nøyaktig høyrefoten er vil man gå forbi nullpunktet.

Prøv en bil med coasting over 1 uke, f.eks. e-Golf, så skjønner dere nok hvorfor noen ønsker dette  ;)

Men kom gjerne heller med et svar på spørsmålet..
#2
Sitat fra: Elmo på tirsdag 26. desember 2023, klokken 16:392 på baksiden av rattet, en hver bak høyre/venstre eike som jeg bruker til regen.
Kort trykk til venstre, -25% regen. Langt trykk til venstre, 0 regen. Til høyre er +25% / full regen.

Det er vel ikke blending brakes hvis du bruker redusert/0 regen? Altså hvis du setter 0% regen så vil du ikke få regen uansett hva du gjør..?

Tanken er god med "one-pedal driving", men skulle gjerne tenkt meg 0 regen og blending brakes som f.eks. D-modus på e-Golf...
Regner med det ender i at man må sitte å trykke av/på regen med knappene og samtidig være påpasselig med å avlaste med gass hvis man skal kjøre behagelig og energieffektivt..?
#3
Model 3 / Sv: SEXY-buttons og regenerering
tirsdag 09. januar 2024, klokken 18:45
Vet det ikke er blending brakes ja, så tviler jo derfor på at sexy-buttons ordner det slik jeg vil.
Hmm, automatisk fysisk brems på nye, det er i hvert fall motsatt av hva jeg ønsker ja!

Sier ikke at jeg ikke vil ha regen, men jeg ønsker blending brakes, ikke "one pedal driving".
2 årsaker til dette:
1: det er sykt behagelig å kjøre slik. Herlig følelse av å "gli", samt at man slipper kraftig regen når man går av gassen. Fort at det blir unødvendig rykkete kjøring med "one-pedal". Når man må senke farta kan man starte med svak brems = regen.

2: lavere forbruk. Ja, Porsche har helt rett, Tesla tar feil  ;) Mer regen gir dobbelt tap, øker man regen betyr det at man har vært lenger på gassen enn nødvendig. Gass gir tap og regen gir tap.
#4
Model 3 / SEXY-buttons og regenerering
mandag 08. januar 2024, klokken 22:11
Ser man med sexy-buttons kan velge 0, 25, 50 og 75% regen.
Antar at man i 0% aldri får regen, selv når man tråkker inn bremsen.
Men noen som kan bekrefte/avkrefte?

Har e-Golf på jobb, og må sannelig si jeg liker 0-regen med "blending brakes", behagelig å vite at bilen bare triller når man slipper gassen. Skulle likt å hatt tilsvarende i Tesla'n, men ikke med det resultat at man mister regen helt...
#5
Da forsvant min første strek, "Norsk" facelift 2013. 61'km og rett over 6 år.

Tidligere demobil, 6'km første 2 år, mulig stått mye med fullt batteri.
SOH sank som en stein sommeren 2015 etter den mye omtalte oppdateringen. Var i tvil om SOH da stemte. SOH bikka under 85 denne sommeren.
#6
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
søndag 17. september 2017, klokken 09:17
@T.K
Er det noen som lyver med vilje her, så er det nok du.
Hvorfor i all verden skal jeg si at de ville ha 15' hvis de virkelig sa 9'?

Tror du virkelig de prisene du viser til gjelder alle nevnte biler og ikke bare den billigste??
Stikk innom en Ford-forhandler og spør om virkelig priser da.
Og etter det, skjerp deg!
#7
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
lørdag 16. september 2017, klokken 15:49
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 16:00
Jeg tror du forveksler resultatet av å reparere motoren ved motorhavari ved registerreims-brudd med selve jobben med å bytte reima. Jeg har funnet registerreim til Lamborghini Diablo til 200 kroner, men regner ikke med det koster 29 800 å bytte den. Om du har eksempler på biler hvor det koster 30 000 kroner å bytte registerreim, kom gjerne med dem. Og helst i medium familiebilklasse eller annen famiiebil, ikke Rolls Royce.

Mulig reima koster 200 kr, men har du litt peiling på motor vet du at løpe-/strammehjul og vannpumpe også bør skiftes samtidig.
Skiftet ganske nylig på min mors -08 Ford Fiesta 1,4 TDCi, det burde jo være normal nok bil..?
Husker ikke eksakt prisen hos forhandler, men det var i området 15.000. Han som gav prisen "påpekte" at det var jo veldig billig på denne bilen, flere normale biler (Ford og Volvo) hvor man fort passerte 20.000 på en slik "enkel" jobb, så at det koster 30.000 på enkelte biler har jeg ingen grunn til å tvile på.
Helt normalt reg.reim skifte på moderne biler, motorfeste må løsnes, ellers en "rett frem-jobb".
Gjorde jobben selv med deler til ca 5.000.

"Fossilhodene" hauser opp om at batteriet på elbiler må skiftes og koster noe vannvittig.
Siste jeg har hørt er ca 40-50' for nytt batteri på Leaf. Det er jo tilsvarende 2 skift av reg.reim..
#8
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
torsdag 14. september 2017, klokken 20:33
Hadde en "Chevrolet" Nubira (tror det var 2004-modell) for noen år siden der disse foringene tydelig var slitt. Så at de konsekvent varer i flere tiår er jo ikke riktig.
Men de varer jo selvsagt normalt sett mye lenger enn 4 år.
Årsaken kan kanskje være at de har hatt et hardt liv om vinteren, viskerne har fryst fast og/eller frontruta full av snø og viskerne settes på. Det burde vel slite mest på motoren, men det må gi en god trøkk til stag/foringer også.

Å dømme HELE bilen pga en "filleting" er å trekke den for langt. Uansett hvilken bil du ser på vil du finne mer eller mindre kjente svakheter.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Ulyd under kjøring
mandag 11. september 2017, klokken 20:39
Husk hvordan AC/vp fungerer, AC sender varmen ut av bilen (til radiatoren), og kulden inn i kupeen, og opererer stort sett når det er godt med plussgrader.
VP sender varme inn, og kulde ut, og brukes helst når det er kaldt.
Avriming er da av radiatoren, som ved vp kjøles ned utover den allerede kalde lufta.
Så at bilen din avrimes i disse dager tviler jeg sterkt på  ;)

Det kan vel forsåvidt være noe med viften bak denne radiatoren som vel skal gå konstant hvis AC/vp er i drift, men iom at lyden stopper når bilen stopper høres også det lite sannsynlig ut.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Ulyd under kjøring
mandag 11. september 2017, klokken 13:38
tomrh's bil er 1.gen og har ikke varmepumpe, så den kjører vel ikke avriming.

Hvis lyden konsekvent forsvinner når bilen står i ro er det normalt sett noen bevegelige deler.
Kan f.eks. være et rustflak fra bremseskive som har løsnet og havnet i kalipper-braketten, strips/kabel e.l. som henger ned på drivaksel, liten stein som har klart å komme seg inn en lur plass, hjullager som begynner å takke for seg...

Men, det kan jo også hende at det har havnet noe ned på vifta, løv er jo ikke uvanlig i disse dager. Når bilen har fart blir det lufttrykk inn mot vifta.
Står bilen i ro og vifta kjøres på full speed uten lyder kan du mest sannsynlig utelukke det.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Manglende kjørelys bak
lørdag 09. september 2017, klokken 23:06
Sitat fra: lifern på lørdag 09. september 2017, klokken 08:33
Min Visia har ikke auto funksjon.
Ingen baklys når bilen fyres opp, så jeg må vri på bryteren når det er mørkt.
Å, trodde alle Leaf hadde auto-funksjon.
Regner med du da har off, park og nærlys på din bryter.
Men, så gjelder vel det samme på din, som på min Tekna (med auto), bryteren kan stå på nærlys hele tiden, lysene slår seg uansett av når bilen stoppes og sjåførdøren åpnes.

@alle de andre
Autofunksjon på min fungerer fint i mørket, men tåke, regn, snøbyger o.l. plukker den ikke opp.
Snublet over noen som mente at baklys burde vært tent så lenge viskerne går, og den uttalelsen er det bare å støtte.

Tanken var sikkert god med det nye systemet, men når de gjør det mulig å kjøre bilen uten lys burde det lages idiotsikkert. Ved en viss lysmengde (eller mangel derav) burde lysene gå på uansett stilling på bryteren.
Når de nå ikke har klart å fått til det burde det vært kontroller (jeg dropper å skrive mer, da det virker som det ikke eksisterer lys-kontroller pr.d.d.), og utdeling av en klekkelig bot til de som ikke klarer å sette lysbryter(ne) i riktig stilling.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Manglende kjørelys bak
fredag 08. september 2017, klokken 23:17
Ser du deg om er det langt fra bare Leaf.
Mange som mener at det er bare elbiler som kjører uten baklys, men det er slettes ikke sant.
Det gjelder hele den nye bilparken.
Folk setter seg inn og kjører, kan garantere at mange ikke vet hvor lysbryteren sitter engang.

Det er som ravn skriver, folk er for sløve.
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde Leaf 2018
torsdag 07. september 2017, klokken 20:06
Her i trøndelag er vi ikke belemret med 110-soner. Høy hastighet suger strøm, spesielt i vinterkulda.
Så får bare forholde meg til våre 80-90 km/t, og grove estimater med noen klyper salt.

NEDC-rekkevidde på min er 199 km.
EPA-rekkevidde er 121 eller 135 km (tror 121 gjelder for lading til 80%, mens 135 gjelder 100%), som du snart skjønner stemmer mye bedre.

Jeg vil si 7-8 mil i ca -15C og stort sett 80 km/t på "24kWh".
Hvis det er 40 kWh netto blir det en dobling, og jeg vil derfor regne ca 14-16 mil i slike forhold.
Er det 40 kWh brutto forsvinner vel ca 10%.
For 60kWh burde det bli en 3-dobling fra min, altså ca 21-24 mil.

Om sommeren går den "lett" 12-13 mil i ca 80 km/t, 15-16 mil i jevn hastighet 50-60 km/t.
For 40 kWh vil jeg derfor regne ca 24-26 mil
For 60 kWh 36-39 mil.

Hvis det er snakk om 19 mil daglig pendling må du nok dessverre belage deg på en del hurtiglading, spesielt hvis ladetilgang på jobb ikke er all verden. Med 6,6 kW lader tar det omtrent 10 timer å fullade et tomt 60 kWh batteri..
Er dette en tur du tar "en gang i blant" er det slettes ingen problem å legge inn et ladestopp på veien ;)
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
torsdag 07. september 2017, klokken 08:53
Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22
Tesla model 3:  Gratis supercharging ikke inkludert.

Supercharging har aldri vært gratis. På MS har det vært lagt på bilprisen.
Forøvrig fornuftig at de endrer det til betaling for det man lader, har det fortsatt med "gratis lading" ville det blitt enorm kø på Tesla's ladere når M3 rulles ut for fullt.

Helt enig i at rekkevidden er lav på de fleste bilene. Det går greit for oss, og svært mange, med "199km rekkevidde", men det hadde vært så mye enklere med 2-3x rekkevidden.
Likevel er altså ventetiden lang, mye pga stor etterspørsel, folk vil faktisk altså ha slike biler.

Men selvsagt er også ventetiden lang pga lave produksjonstall.
Og her må man virkelig ikke glemme at den moderne elbilen er temmelig fersk.
(nesten) Hele bilverdenen gapskrattet da Toyota lanserte sin Prius på sent 90-tall. Det tok noen år før resten av produsentene kom etter.
Mange produsenter klødde seg vel i hodet og lurte fælt på hva i alle dager Nissan holdt på med når de satset stort på Leafen for ca 6 år siden.
Det er altså ikke mange år siden man har fått bevist at elbiler faktisk er salgbart, og at produsentene ble "presset" til å produsere sin versjon.
Forøvrig er det ikke mange år siden ACC og Lane keep assist kom på markedet heller...

Ja, det er kjedelig å vente, men vi som kjører/kjøper/vurderer elbil nå er fortsatt ganske tidlig pionerer, dessverre.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: RWD?
torsdag 07. september 2017, klokken 08:37
Kewet/Buddy  ;)

Alle Tesla X har vel AWD, mens mange S har RWD.
Usikker på hvordan det vil bli med Model 3, men tipper den blir som S, altså RWD eller AWD.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA