Her er en liten laderapport etter ei drøy uke Oslo - Malmö - København - Hirtshals. Bil: Kia Soul 64.
Så flere ladestasjoner etter Svinesund, og siden vi shoppet på Torp kjøpesenter i Uddevalla ladet vi samtidig. De har 2 MER bokser med 2 ccs og 2 chademo på hver + 2 stolper med 22 kw Type2. Brukte norsk MER-brikke registrert på norsk kredittkort. Med IKEA og andre handelsaktører i samme næringspark antar jeg det er flere ladepunkter i dette området.
Circle K ved Hedin bil i Varberg mellom Göteborg og Helsingborg har 6 Ionity-stolper med en ccs-kabel på hver. Blå brikke. Tesla-ladere 50 meter unna.
Hotel Scandic Slusehavn i København har 2 stk 11 kw i p-kjelleren. Blå brikke. Så flere ladestolper i sentrum, ofte bare med to til fire kontakter.
Magasin kjøpesenter i Odense har 2 stk 22 kw lader - brukte Spirii app.
Føtex parkering i Esbjerg. Blå brikke, ccs.
Netto i Ringkjøping. Flere ladepunkter, ett for Blå brikke. 43 og 60 kw.
Rasteplass på motorveien sør for Aalborg, en Eon-stolpe med 22 kw, ccs og chademo. Blå brikke. Passerte flere rasteplasser med slike ladere, og det er flere ladestasjoner i Aalborg by.
Metropol kjøpesenter i Hjørring, 4 stk Type2 10 kw. Blå brikke.
Rett ved Automester i Hirtshals, 8 stolper med 2 uttak på hver - Norlys app. Ukjent effekt. En Clever-stolpe med 2 Type2-uttak på Nettos parkeringsplass. Ukjent effekt. En Clever-stolpe med to Type2-uttak 10 kw ved HTC trailerstopp. Blå brikke. Byen har også en Circle K med en ladestasjon opptil 300 kw (synes jeg det sto da vi passerte).
Alt-i-alt er det fullstendig problemfritt å kjøre denne ruta med elbil. Men det er bare teit at man i 2022 må mase med flere brikker og apper, her burde noen toppsjefer snakke sammen og standardisere. Vi brukte bilens ladekart og Elbilappen, hadde ikke behov for mer og trengte heller ikke å lade så ofte som vi gjorde. Og vi hoppet over noen ladinger fordi vi gadd ikke laste ned nok en app. Men når man først stopper ...
I Danmark krever mange parkeringsplasser, både private og offentlige, en urskive som viser tiden på parkeringen. Vi hadde ikke det med oss, og ble advart et par ganger om at parkeringsvaktene ikke alltid godtar en håndskrevet lapp på dashbordet. Så det er nok lurt å ha en slik i bilen. Vet ikke hvordan svenskene gjør det - eller i andre europeiske land.
Dessuten så vi flere danske ladesteder med bare ett Type2-uttak. Det skapte køer som vi bare passerte. Men Danmark kommer seg, våre turer med Renault Zoe 240 for noen år siden var til tider krevende.
God tur!
Så flere ladestasjoner etter Svinesund, og siden vi shoppet på Torp kjøpesenter i Uddevalla ladet vi samtidig. De har 2 MER bokser med 2 ccs og 2 chademo på hver + 2 stolper med 22 kw Type2. Brukte norsk MER-brikke registrert på norsk kredittkort. Med IKEA og andre handelsaktører i samme næringspark antar jeg det er flere ladepunkter i dette området.
Circle K ved Hedin bil i Varberg mellom Göteborg og Helsingborg har 6 Ionity-stolper med en ccs-kabel på hver. Blå brikke. Tesla-ladere 50 meter unna.
Hotel Scandic Slusehavn i København har 2 stk 11 kw i p-kjelleren. Blå brikke. Så flere ladestolper i sentrum, ofte bare med to til fire kontakter.
Magasin kjøpesenter i Odense har 2 stk 22 kw lader - brukte Spirii app.
Føtex parkering i Esbjerg. Blå brikke, ccs.
Netto i Ringkjøping. Flere ladepunkter, ett for Blå brikke. 43 og 60 kw.
Rasteplass på motorveien sør for Aalborg, en Eon-stolpe med 22 kw, ccs og chademo. Blå brikke. Passerte flere rasteplasser med slike ladere, og det er flere ladestasjoner i Aalborg by.
Metropol kjøpesenter i Hjørring, 4 stk Type2 10 kw. Blå brikke.
Rett ved Automester i Hirtshals, 8 stolper med 2 uttak på hver - Norlys app. Ukjent effekt. En Clever-stolpe med 2 Type2-uttak på Nettos parkeringsplass. Ukjent effekt. En Clever-stolpe med to Type2-uttak 10 kw ved HTC trailerstopp. Blå brikke. Byen har også en Circle K med en ladestasjon opptil 300 kw (synes jeg det sto da vi passerte).
Alt-i-alt er det fullstendig problemfritt å kjøre denne ruta med elbil. Men det er bare teit at man i 2022 må mase med flere brikker og apper, her burde noen toppsjefer snakke sammen og standardisere. Vi brukte bilens ladekart og Elbilappen, hadde ikke behov for mer og trengte heller ikke å lade så ofte som vi gjorde. Og vi hoppet over noen ladinger fordi vi gadd ikke laste ned nok en app. Men når man først stopper ...
I Danmark krever mange parkeringsplasser, både private og offentlige, en urskive som viser tiden på parkeringen. Vi hadde ikke det med oss, og ble advart et par ganger om at parkeringsvaktene ikke alltid godtar en håndskrevet lapp på dashbordet. Så det er nok lurt å ha en slik i bilen. Vet ikke hvordan svenskene gjør det - eller i andre europeiske land.
Dessuten så vi flere danske ladesteder med bare ett Type2-uttak. Det skapte køer som vi bare passerte. Men Danmark kommer seg, våre turer med Renault Zoe 240 for noen år siden var til tider krevende.
God tur!