Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Zoe240

#1
Her er en liten laderapport etter ei drøy uke Oslo - Malmö - København - Hirtshals. Bil: Kia Soul 64.

Så flere ladestasjoner etter Svinesund, og siden vi shoppet på Torp kjøpesenter i Uddevalla ladet vi samtidig. De har 2 MER bokser med 2 ccs og 2 chademo på hver + 2 stolper med 22 kw Type2. Brukte norsk MER-brikke registrert på norsk kredittkort. Med IKEA og andre handelsaktører i samme næringspark antar jeg det er flere ladepunkter i dette området.

Circle K ved Hedin bil i Varberg mellom Göteborg og Helsingborg har 6 Ionity-stolper med en ccs-kabel på hver. Blå brikke. Tesla-ladere 50 meter unna.

Hotel Scandic Slusehavn i København har 2 stk 11 kw i p-kjelleren. Blå brikke. Så flere ladestolper i sentrum, ofte bare med to til fire kontakter.

Magasin kjøpesenter i Odense har 2 stk 22 kw lader - brukte Spirii app.

Føtex parkering i Esbjerg. Blå brikke, ccs.

Netto i Ringkjøping. Flere ladepunkter, ett for Blå brikke. 43 og 60 kw.

Rasteplass på motorveien sør for Aalborg, en Eon-stolpe med 22 kw, ccs og chademo. Blå brikke. Passerte flere rasteplasser med slike ladere, og det er flere ladestasjoner i Aalborg by.

Metropol kjøpesenter i Hjørring, 4 stk Type2 10 kw. Blå brikke.

Rett ved Automester i Hirtshals, 8 stolper med 2 uttak på hver - Norlys app. Ukjent effekt. En Clever-stolpe med 2 Type2-uttak på Nettos parkeringsplass. Ukjent effekt. En Clever-stolpe med to Type2-uttak 10 kw ved HTC trailerstopp. Blå brikke. Byen har også en Circle K med en ladestasjon opptil 300 kw (synes jeg det sto da vi passerte).

Alt-i-alt er det fullstendig problemfritt å kjøre denne ruta med elbil. Men det er bare teit at man i 2022 må mase med flere brikker og apper, her burde noen toppsjefer snakke sammen og standardisere. Vi brukte bilens ladekart og Elbilappen, hadde ikke behov for mer og trengte heller ikke å lade så ofte som vi gjorde. Og vi hoppet over noen ladinger fordi vi gadd ikke laste ned nok en app. Men når man først stopper ...

I Danmark krever mange parkeringsplasser, både private og offentlige, en urskive som viser tiden på parkeringen. Vi hadde ikke det med oss, og ble advart et par ganger om at parkeringsvaktene ikke alltid godtar en håndskrevet lapp på dashbordet. Så det er nok lurt å ha en slik i bilen. Vet ikke hvordan svenskene gjør det - eller i andre europeiske land.

Dessuten så vi flere danske ladesteder med bare ett Type2-uttak. Det skapte køer som vi bare passerte. Men Danmark kommer seg, våre turer med Renault Zoe 240 for noen år siden var til tider krevende.

God tur!
#2
Kia Soul EV / Får ikke norsk instruksjonsbok
mandag 04. april 2022, klokken 14:29
Hei

Vi kjøpte en kliss ny Kia Seoul forleden, som ble levert med instruksjonsbok på nederlandsk. Dette oppdaget jeg ikke før vi var kommet hjem, men forhandleren kunne ikke skaffe en på norsk da jeg ringte dagen etter. Også Bertel O. Steens hovedkontor på Lørenskog nekter å hjelpe, de ber meg bare å laste ned en fra nettet. Vi synes dette er absolutt elendig kundeservice, og vil herved advare andre bilkjøpere om å sjekke at det følger med en norsk instruksjonsbok når dere kjøper noe fra BOS.
#3
Zoe / Min Zoe nr 2
fredag 03. juli 2020, klokken 15:26
Etter å ha kjørt nærmere 100.000 km med min Zoe 240, nesten helt problemfritt, byttet jeg bil  i år. Må bare si det er en ny verden å kjøre en bil som med to voksne i tåler 30 motorveimil på nullføre uten å måtte lade - i motsetning til den forrige som aldri klarte over 10-11 mil selv om sommeren. På sommerføre med blandet kjøring ser det ut til at jeg kan klare bortimot 40 mil. Og det virker som denne bilen er mye bedre skrudd sammen, bedre isolert og er mye mer moderne enn 240.

Ser frem til flere langturer med en bil jeg er svært fornøyd med.
#4
Kjøretips / Lading i Danmark
mandag 10. september 2018, klokken 14:22
Hei, bare litt info:

Tok med Zoe 240 til Danmark i år igjen, og hadde mer plunder med lading nå enn i fjor. Da kjøpte jeg Clevers ladekort i Hirtshals, og hadde null problemer noe sted med unntak av i Skagen der det bare er Eon-ladestasjoner.

Uten å sjekke i år, satset jeg på å kjøpe kortene i Hirtshals, og gikk rett på ei blemme. Disse kortene eksisterer visstnok ikke mer, derimot måtte jeg bestille en brikke som det tar flere dager å få. Dermed lastet jeg ned Easyparks app, som fungerer helt greit hvis ladestasjonen er koblet opp mot dem.

Problemet var imidlertid at flere av disse ikke har noe med Easypark å gjøre, og da måtte jeg ringe kundeservice for å få dem til å åpne ladestolpen. Det kostet 249 d.kr. hver gang, uavhengig av hvor mye jeg trengte å lade. Dessverre måtte jeg gjøre det to ganger, ved to andre anledninger traff jeg hyggelige servicemedarbeidere som lot meg lade gratis, og to ganger betalte jeg 99 kroner.

Ved hjelp av et dansk adapter med jording (fra Biltema etc) ladet jeg også via hotellrommets veggkontakt. En annen sak jeg la merke til nå, er at det er svært langt mellom hver utekontakt i Danmark. Norske hoteller, bedrifter, garasjeanlegg etc har flust med dem, men i Danmark fant jeg aldri slike.

#5
Zoe / Lade Zoe i Danmark
fredag 03. august 2018, klokken 09:14
Hei

Skal til Danmark i år igjen og vil gjerne høre andres erfaringer med å lade Zoe 240 fra vanlig stikkontakt. Hva slags ledning og adapter bruker dere?
#6
Zoe / Får ikke ladet
fredag 22. september 2017, klokken 12:37
Hei

Vi bruker ladeboks fra Noefuel for å lade vår Zoe240 på ladestopler i Norge. I det siste har vi støtt på to kliss nye og ulike ladebokser som ikke virker når vi plugger inn. Legger ved bilde av den ene, som funker fint på f.x. Leaf. Noen som har støtt på samme problem, eller vet hvorfor?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA