Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ohowl

#1
Lading av Tesla / Lading etter nyttår, betaling feiler
torsdag 07. januar 2021, klokken 19:48
Noen som har problemer med å betale for seg etter nyttår?

Transaksjonene på kredittkortet kommer opp med status feilet, og jeg får masemail fra Tesla om å betale selv om det ligger et gyldig kredittkort på kontoen. Samme kort brukes f.eks i butikken og nettbutikker helt uten problem.

Også samme problem med CooPay, og ifølge kortutsteder er det på grunn av et nytt EU-direktiv om autorisasjon av transaksjoner, og en feil på Teslas ende at de ikke støtter slik autorisasjon. Jeg har dog ikke sett noen andre som klager - er det bare meg?
#2
Model 3 / “Depositum” model 3
torsdag 06. desember 2018, klokken 19:38
Hva tror folket om hvordan Tesla håndterer depositum for Model 3?

Vi er jo vant til at beløpet trekkes fra summen ved bestilling av S/X, men avtalen man går med på ved betaling av 15.000 er krystallklar på at betalingen ikke er depositum:

SitatBestilling; Ikke-refunderbar ordrebetaling; Endringer. Etter at du har fullført din bestilling, og de alternativene du har valgt blir tilgjengelig i produksjon, vil vi begynne prosessen med å tilpasse din bestilling til et kjøretøy, og koordinere levering av ditt Kjøretøy. Din ordrebetaling dekker kostnaden for dette arbeidet og annet prosesseringsarbeid, og er ikke nedbetaling eller depositum for Kjøretøyet.

I praksis er jo bilen da 15.000 dyrere enn opplyst...
#3
Mekanisk / Ulyd ved endring av fart i lav hastighet
søndag 01. oktober 2017, klokken 21:26
Hei,

Sliter kanskje egentlig mest med å finne ut hva jeg skal kalle lyden jeg hører.. "klukk"? Fant ikke noe særlig på nett (der er en tråd her på forumet, men facebook-linken som beskriver selve lyden er ikke tilgjengelig), og mine engelske oversettelser av lyden gir lite matnyttig..

Så.. er det noen som har hørt denne lyden her på Leafen sin (og kanskje til og med funnet ut hva det er som forårsaker dette?):

https://drive.google.com/file/d/0B-J83qYGrjnGLThuSno3c3gzcVZjWEp0Ml9sT0JoZHpQU3pz/view

Den oppstår i lave hastigheter (nesten uten unntak når jeg bremser opp mot lyskryss og kjører avgårde igjen). Her på videoen rygger jeg først, bremser opp (klukkelyd oppstår), skifter gir og kjører framover (klukkelyd oppstår - min uvane med å bytte til B uansett høres også...).

"Klukkelyden" oppstår på ca. 0:02 og 0:11.

Jeg river av meg håret av mangel på gode teorier rundt hva dette er og hvorvidt jeg bør gå for merkeverksted på 2årsservicen som kommer nå i november :-)

Anyone?
#4
Elbiler i media / Ladestøtte til borettslag i Trondheim
fredag 16. juni 2017, klokken 00:47
Oslo har jo lenge hatt en god ordning for å få på plass mer ladeinfrastruktur i borettslag.

Har Trondheim endelig meldt seg på nå, eller er det samme snakket som i 2015 og 2016? Ligger bak paywall, så får ikke lest hva det er snakk om - fant ingenting på bystyretv eller den kommunale siden heller.

http://www.adressa.no/pluss/nyheter/2017/06/15/Sponser-borettslag-med-1-million-til-lading-av-elbiler-14873622.ece
#5
Original 10A ladekabel som fulgte med vår Leaf Tekna 2015 (EU-import) selges grunnet overgang til justerbar kabel med mulighet for 6A (charge amps sense, som forøvrig er en glimrende sak, kjøpt fra elbilhjelpen.no), siden vi snart skal på langtur til råtne el-anlegg på vestlandet.

Denne er benyttet og pent behandlet av oss i litt under to måneder (bil kjøpt ny i slutten av November).

Kabel, kladd, schukostikk og type-1-plugg er alle uten skader. Original oppbevaringseske medfølger om ønskelig.

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70162025
#6
Leaf 2010-2017 / Dashcam til Leaf (+ faststrøm?)
søndag 20. desember 2015, klokken 13:33
Hei!

Er det noen som har erfaringer å dele med diverse dashcam til Leaf?

Jeg snuser litt på dette (eller noe lignende) til en Tekna '15: http://www.amazon.co.uk/dp/B00S0JSQY0/ref=olp_product_details?_encoding=UTF8&me= , men er litt skeptisk til både hvor godt det passer, hvor dominerende det blir og om jeg klarer livet uten mulighet for nedblending av speilet.

Har noen av dere montert et slikt, evt. besitter gode erfaringer med andre kameramodeller? Jeg kunne egentlig også tenkt meg et tokamera-system fordi det føles som et tidsspørsmål før en gjøk bak meg kjører inn i hekken, men er litt usikker siden jeg ikke finner noen særlig info om kabelføring for et slikt oppsett.

Kunne også tenkt meg å montere med faststrøm - noen erfaringer med euro/norsk leaf her?
#7
Leaf 2010-2017 / Viktige forskjeller mellom modellår/opprinnelsesland
torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:20
Hei,

Long time lurker first time poster... Håper ikke tekstveggen som føler skremmer bort alle.

Jeg har surfet rundt på forumet her en god stund i en evig søken etter kunnskap om elbiler, da spesielt Leaf, siden det er det eneste jeg anser som fornuftig å kjøpe nå mens Model 3 er "nært" forestående.

Tenker primært å kjøpe brukt, da jeg mistenker at tapet på disse i det minste vil være noe lavere (kanskje 100k?) iløpet av tre år enn en rykende fersk bil (kanskje 150k tap?). Mye usikkerhet rundt dette, såklart, men hvor attraktive vil godt brukte elbiler i 100kilometersklassen være når man får 2-300kilometersklasse for det Birger N Haug skal ha for en 30kwh Leaf i dag? Kjip tid å kjøpe elbil man har tenkt å kvitte seg med om ikke så lenge, men å beholde er nok ingen mulighet...

Så, jeg har noen småsaker jeg lurer på om noen snille sjeler her inne kan hjelpe meg med å belyse, etter å ikke ha blitt helt klok på sakene etter iherdige søk og nilesing av gamle tråder...

1. Forskjeller mellom USA-leaf og Euro/Nordic-leaf fra og med facelift (vet om http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Forskjeller_mellom_US-Leaf_og_Euro-Leaf_2010-2012, men dette er muligens noe utdatert) : Jeg vet at carwings ikke fungerer på US-leaf, noe som for min del ikke har et kvekk å si dersom det fortsatt er mulig å sette bilen på forvarming på timer morgenen etter. Kan noen med US-leaf fortelle om dette er mulig eller ikke? Er det mulig å gjøre dette også uten at bilen er plugget i?

2. Forvarming på timer uavhengig av Carwings - er dette mulig på Euro-modeller? Er dette også mulig uten å ha bilen plugget i? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har noen lademuligheter hjemme (borettslag).

3. Forvarming basert på Carwings - fungerer dette uten å ha bilen på lading? Det jeg har lest ang. dette synes jeg ikke gir noe klart svar.

3. Jeg har lest en del skummelt ang. ødelagte oppvarmingssystemer på Leaf produsert post- september 2013; er dette fortsatt et problem, og bør man kanskje vurdere å styre unna facelift-leaf fra sent på året 2013 av denne grunn?

4. Euro-leaf: selges disse også uten varmepakker, slik at man må passe på dette ved kjøp av EU-import?

5. Hva er det egentlig som gjør lysene på US-leaf så trøblete? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette utsagnet: "I praksis må man enten kjøre med ulovlig lys (hovedlys på auto + grøftelys) eller slå av lysene hver gang man forlater bilen" - er det slik at man på US-leaf ikke kan sette på vanlige nærlys manuelt mens man ikke har på tåkelysene? Er det slik at nærlysene forblir på om man forlater bilen med lysene på manuell "på"? Er det ikke mulig å ha vanlige kjørelys på bak mens man kjører?

6. Er Nissan virkelig så bakstreverske at du må på verksted for å få ny software? I 2015? Og de nekter å oppdatere SW på US-leaf? Hva så med Euro-leaf? Er de inne i varmen til norske Nissan-forhandlere?

7. Gir servicen til Nissan-forhandlerne noen merverdi?

For meg begynner det egentlig å se ut som om navi/carwings er de eneste fordelene (foruten garantien, som ikke virker spesielt mye verdt gitt det vi vet om batteridegrasjonen og driftssikkerheten i de andre delene) med euro/norsk leaf, og gitt at oppvarming på timer fungerer ser jeg egentlig ingen fordeler (navigasjonsløsningen ser ut som om den er like dårlig som på alle andre biler, så der vil jeg bruke telefonen..). Antar jeg tar feil ang. få fordeler?

Kanskje vi kan forsøke å oppdatere elbil-wikien heller enn å gjemme nyttige svar i nok en tråd?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA