Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - OlaM

#1
Model 3 / Kjetting som duger på is, erfaringer? Alternativer? Vits?
torsdag 30. november 2023, klokken 21:20
Kjører piggfritt og har ennå ikke hatt bruk for å pushe denne bilens fremkommelighet som vi vet er ypperlig. Men kanskje jeg skulle skaffet meg kjettinger før jeg trenger de, og ikke etter jeg har vært i en knipe der jeg ønsket jeg hadde de. Har du et merke med kjettinger som du kan anbefale til 3eren på standard 18"? Er det god klaring?

Snøsokker virker ikke så bra på is, dyp snø er uansett ikke så relevant for meg. Tilfellet jeg tenker kan bli mest aktuelt er ned fra fjellovergang eller hytteområde der det har blitt hålke.

Alternativt så har jeg en bøtte med salt som står i subtrunken, kunne spedd på med en beholder med strøsand. Det funker bra hvis man bare skal opp/ned en liten bakke, men hele Måbødalen blir litt verre å strø selv.

#2
Har hatt fire knapper i et halvt år omtrent, jeg er veldig fornøyd. Har byttet litt på innstillingene underveis, tenkte vi kunne dele litt erfaringer så kanskje man får noen gode tips av andre.

Jeg har alle mine på baksiden av rattet, en hver bak høyre/venstre eike, to stk bak nedre eike stilt opp sånn ca sånn:

\/
  /\

Bruker de to høyre/venstre til vindusviskere:

Kort trykk til venstre, lavere viskefart. Langt trykk til venstre, skru av autovisker. Til høyre er øk / return to auto.

Det funker veldig bra til å overstyre med når du er på TACC/AP og viskeren tuller seg, men nå som visking har blitt bedre er det ikke sikkert jeg trenger de likevel. Obs at displayet viser "auto" selv om du har overstyrt den av, og at viskeren av og til går litt bananas etter return to auto. Har vel noe med hvordan de overstyrer å gjøre.

De to nedre:

Kort: fold speil, brukes på hver tur
Dobbeltrykk: tilt speil. Har auto-tilt på til vanlig, men når jeg skal rygge litt langt må jeg liksom krøke meg sammen i setet for å se langt bakover. Denne er kjekk til å ta tilten kjapt opp igjen, men har brukt den ganske sjeldent.

Kort: Thank you x2, dobbel nødblink. Satte den til det før bilferie i Europa, er jo ofte man trenger det ved kø og slikt, men har brukt det ganske ofte. Folk som slipper deg forbi setter pris på å få en takkeblink. Eneste er at det ofte tar litt tid før dongelen våkner opp og faktisk gjennomfører blinket.
Langt trykk: Nettopp satt denne til Low Beam. Jeg liker generelt å ha kjørelys, spesielt når det er mye trafikk og/eller dårlig vær. Funker bra til å overstyre av/på logikken.

Ellers har jeg lås opp ladeport på venstre bakdørshåndtak (4 sek). Funker sånn middels pluss. Tar ofte like lang tid å vekke opp dongelen som å vente på appen, og har avbrutt en superlading mens jeg skulle hente noe i baksetet. Greit nok.

Hadde vært kjekt med litt mer avansert funksjonalitet, kanskje gjøre flere ting samtidig eller noe. Noen som vet om det er noe nytt på vei, bortsett fra blinklys til de uten spak?
#3
Hjul, dekk og felg. / Erfaringer med støydempede dekk
fredag 01. september 2023, klokken 09:28
Det finnes endel dekk med støydemping om dagen, de har gjerne tilnavn som Michelins Acoustic eller Goodyears SoundComfort Tech. Vurerer et sett med sistnevnte i form av Asymmetric F1 når jeg har slitt ut PS4ene som bilen kom med.

Har du testet noen lyddempede dekk og gjort deg opp en mening om de har god effekt og er verdt de ekstra kronene?
#4
Her er oppskriften:

* Lag en PDF her der du fyller inn detaljer på bil og person https://edalnice.cz/en/exemption-notification/index.html#/exemption/exemption_notice
* Signer dokumentet med BankID her: http://dokobit.com/
* Skaff digital kopi av vognkort, et par tydelige mobilbilder er ok.
* Send epost til epodatelna@edalnice.cz, "Vignette exemption for EL12345 (NO)" kan være tittel.

Du får først et automatisk svar på at den er mottatt, deretter en mail med bekreftelse. Det gikk ganske kjapt for min del, sendte i fem-tiden på ettermiddagen og fikk svar i halv elleve-tiden om kvelden (!).

Hvis det er noe galt så får du også en mail. Svarene kommer i PDF-vedlegg med tjukk tsjekkisk byråkrati, men google translate fikser det.

For å bekrefte at unntaket er riktig registrert:

Sitat fra: Christian Borchgrevink-Vigeland på fredag 26. mai 2023, klokken 18:11Du taster bare inn reg. nr. her: https://edalnice.cz/en/index.html#/validation

-----------------------------------
Opprinnelig post:

Vi skal gjennom Tsjekkia i sommer, der er det betaling på motorveien med unntak for bl.a. elbiler. Vi skal jo innom Praha, Franz Kafkas hjemby, og ånden i hans verker lever i beste velgående gjennom et lite spindelvev av byråkrati for å bestille: https://edalnice.cz/en/exempt-vehicles/

Den enkle løsningen er vel bare å betale ca 150 kr og takke for tjenesten, men er det noen som har fått til unntaket og som vil dele oppskriften?
#5
Model 3 / Ekstra dørlister - hjelper det mot støy og trekk?
torsdag 02. mars 2023, klokken 10:17
Lurer litt på å kjøpe disse ekstra dørlistene: https://www.begood.no/products/dorlister-stoyreduksjon-tesla-model-3-og-y

Det er jo endel skitt som samler seg i åpningene, kunne vært greit å slippe det. Noen som har testet som kan si noe om positive og negative effekter? Støy, temperatur? Kjenner det er kaldt rundt døråpningen nederst på førerdøren (uten at det er noe følbar trekk). Kan man risikere at det samler seg vann mellom de to listene på en dør som ikke blir åpnet så ofte?
#6
Tesla SW og AP / Julegave fra Tesla: 30 dagers demo på EAP
fredag 23. desember 2022, klokken 16:40
I alle fall i Oseania enn så lenge, i følge Electrek:

SitatTesla owners are starting to receive messages on their cars offering a free 30-day trial of Enhanced Autopilot, with the message "Happy Holidays!" from Tesla.

The messages started showing up on social media, posted by owners in Australia and New Zealand. Notably, this started happening when it was early enough for people to be awake in those countries, but while it was late night or very early morning in the US and EU.

So we don't know yet if this is a global giveaway or only in the Oceania region, but we suspect we'll find out soon enough as the rest of the world wakes up and goes for a drive. We see no reason that it would be restricted to AU/NZ, so perhaps it just needs to propagate to the rest of the world as the day moves on.

The message reads "Happy Holidays! A complimentary trial of Enhanced Autopilot has been enabled for you to enjoy for 30 days." It then describes to drivers how to enable various Autopilot features, which must be done while the vehicle is parked before the first time each individual driver profile attempts to use the system.

https://electrek.co/2022/12/22/tesla-gives-owners-a-free-30-day-trial-of-enhanced-autopilot-for-the-holidays/
#7
Volkswagen VW / VW går tilbake til fysiske knapper
tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:19
O glede!

SitatI et innlegg på LinkedIn skriver VW-sjefen Thomas Schäfer at Volkswagen kommer til å droppe sine trykkfølsomme overflater og sveipebryterne med såkalt haptisk respons, og gå tilbake til fysiske knapper.

Det er svenske Vi Bilägare som refererer til Schäfers uttalelse.
Kundenes ønsker

«Vi spisser vår portefølje og design, og gjør det enklere å bruke våre biler. For eksempel går vi tilbake til ratt med trykknapper. Det er dette kundene vil ha», skriver han.

https://www.motor.no/aktuelt/vw-gar-tilbake-til-trykknapper/235469

Håper andre merket rammet av samme smittsomme sykdom også endelig blir kurert. Og ikke minst at totalopplevelsen blir mye bedre. Kombinasjonen av fysiske knapper og gode skjermbilder på førerskjerm / HUD kan gjøre bilene mer intuitive og trygge en gamle biler, men slik det er nå så er det jo åpenbart at man har tatt et stort skritt i feil retning.
#8
Model 3 / Tips til bruk av støttebukk og smøring av bremser.
lørdag 15. oktober 2022, klokken 18:47
La om til vinterdekk i dag og fikk smurt bremsene også, bilen er 10 mnd gammel og har snart gått 20 000. Syntes bremsene så greie ut, det var også en ganske lett jobb.

Fulgte denne oppskriften: https://www.youtube.com/watch?v=TQu9LbQbZAk



Bruk av støttebukk er enkelt, du bare løfter høyt nok på det andre jekkepunktet.  Så bruker du et par ekstra sekunder på å sikte støttebukken presist under jack paden og slipper bilen forsiktig nedpå. Jeg slapp ikke jekken mer ned, så bilen ble holdt oppe av begge. Byttet før jeg begynte på neste hjul.



Trenger jo bare en støttebukk, men Biltema selger dem i par til 699. Hvis noen i Bergen trenger en så kan de få kjøpe den andre for 349.





Brukte dette smøremiddelet: https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/keramisk-pasta-2000037637



Boltene som holder den bevegelige delen av kaliperen bak var litt kinkig å komme til. Fikk ikke momentnøkkelen inn så tok det på følelsen. En kort forlenger hadde vært nyttig her.

Ellers kan du skaffe deg en lang drivdor eller en skrue til å banke ut pinnene på frambremsene, helst 12 cm men kortere funker også. 5-6 mm diameter. Jeg brukte en dor som var konisk og dermed ikke kom så langt inn, pluss en kort skrue. Ble litt pirk. Satser på pinnene er lettere å få ut neste gang. Sjekk også om pinnene står i spenn. Klossene kan jo bevege seg fritt opp og ned, hvis du ser at pinnen ikke er midt i hullet så kan du flytte litt på klossen først så blir det sikkert lettere å få ut pinnen.
#9
Model 3 / Henger igjen grå hinne etter vindusviskeren
torsdag 15. september 2022, klokken 07:23
Har stort sett en veldig fin frontrute, har funnet ut at Jif skurekrem er en billig og veldig bra løsning på det meste av trafikkfilm, insektrester og annet gørr. Men akkurat i feltet der høyre viskerblad snur så blir det en liten hinne som henger igjen. Det går fort over og er ikke plagsomt, men hva er det og kan det fjernes?

Trodde først det var noe olje eller fett som hang igjen, har prøvd rødsprit bl.a., men det gjorde ingen forskjell. Kan det være vinterens sandpartikler som har slipt den ru, og så henger det igjen litt vann eller noe når den visker? Da er det vel i så fall glass polish som må til?  ???
#10
https://nye.naf.no/elbil/lading/dette-koster-hurtiglading-og-lynlading

Sitat

-Vi i Norden er vant til å ha lave strømpriser under sommermånedene, men på grunn av en rekke ulike faktorer som for eksempel de høye gassprisene i Europa, overførings begrensninger, og mindre vann enn normalt i magasinene i Sør-Norge, så er det dessverre slik at strømprisene fortsetter å øke i deler av landet. Som følge av dette så øker vi nå prisene på alle fore ladestasjoner i Sverige og Norge fra og med den 01. August 2022, sier Elise Thorvaldsen i Recharge.

Dette er de nye prisene fra og med 1. august:

Hurtiglading: 6,99 NOK/kWt (opp fra 5,99 kr NOK/kWt)

Lynlading: 7,49 NOK/kWt (opp fra 6,49 NOK/kWt)

Recharge/Fortum har masse ladere i Nord- og Midt-Norge, som de har fått støtte for å sette opp, der prisen i skrivende stund ligger på 1 og 2 øre per kWh. Hva er unnskyldningen mon tro? Systemet støtter ikke differensierte priser? Blir for forvirrende for kunden?

Ville ikke vært overraskende hvis dette fikk noe politisk etterspill. Ikke fordi det var så billig å hurtiglade før heller, men at man liksom reagerer på markedsprisen den ene veien, men ikke den andre, er jo bare røverstreker.
#11
TM3 Hjul, dekk og felg. / Hvor mange km varte dekkene dine?
fredag 15. juli 2022, klokken 20:05
Er en stund til jeg trenger å skifte selv, men hvis folk vil skrive hvor langt de kom på sine sett, vinter eller sommer, så kan vi få et bilde av hvor landet ligger. Det varierer selvsagt, men det blir jo en viss distribusjon og så kan man tenke seg til hvor i distribusjonen man selv ligger og kanskje til og med være litt i forkant og handle når det er tilbud.  :laugh:
#12
Ideelt sett så hadde man kunnet feste noe i lokket til armlenekonsollen, men denne som jeg kjøpte fra Biltema er alt for stor til det: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/sikkerhetsdetaljer/nodhammer-2000016404

Den går greit nedi, men tar veldig mye plass. Kanskje den trenger å være litt stor hvis du skal få has på en rute når du kanskje ikke har fullt armslag? Lurer på å returnere den, hører gjerne på tips til andre produkt eller plasseringer.
#13
Ikke et stort problem akkurat, men litt artig situasjon som det er greit å være obs på. Har en midlertidig parkeringsplass der jeg må rygge inn hvis jeg vil lade, og da ender en diger søyle rett ved førerdøren. Heldigvis er det lett å smette over midtkonsollen til passasjersiden og gå ut der, selv for de som har bikket førr!

Men det jeg ikke la merke til var at det å åpne ladeporten var det som slo av bilen, ikke at jeg gikk ut. Så når jeg i går hadde glemt RFID-brikken som starter ladingen og bare skulle la den stå utilkoblet, så ble lysene stående på og den vanlige tuten av walkaway-låsen kom aldri. Etter litt om og men fant jeg ut at det hjalp å bare åpne førerdøren på gløtt og lukke igjen, så slo bilen seg av og låste automatisk som vanlig.

Ikke en bug akkurat, det er jo helt rimelig logikk som legger til grunn at fører går ut førerdøren. Men akkurat som i en episode med Wallace & Gromit så kan edge caser føre til litt uventet oppførsel.  :)
#14
Tesla SW og AP / 2021.44.30 - forbedret kupévarme
mandag 27. desember 2021, klokken 16:39
Fikk nettopp denne SMSen.



Jeg hentet min 3LR tidlig i desember og har kun hatt tipp topp varme hele tiden, men fint at de er på denne ballen siden det påvirker mange.
#15
Model 3 / Erfaringer med Nokian Hakka R3?
fredag 05. november 2021, klokken 15:22
Har en bildelebil nå med R3, ikke imponert over grepet på våt vei i 8+, noe en kan regne med å kjøre mye i på vestlandet. Bil kommer i desember, har foreløpig med vinterdekk. Har mest lyst på CVC7, men det er jo litt mer styr å ordne dekk utenom.

Er R3 så ille på Model 3? Er det verdt å skaffe seg Conti eller Goodyear i stedet? Blir mest i Bergensområdet med fem-seks turer over fjellet per vinter
#16
Model 3 / Gulvmatter, hvem er best av Taptes vs Gytis
tirsdag 19. oktober 2021, klokken 12:21
Vurderes disse to mot hverandre, valgest kval river og sliter.


Taptes 3DMAXpiderkopi
+ ser bedre ut
+ høyere kant?


De som selges på både Gytis og Begood, vet ikke hva de egentlig heter.
+ går lengre opp på fothvileren
+ billigere

Hva ville du valgt? Eventuelt hva valgte du og hva syntes du?
#17
Model 3 / Solskjerm til 2021-modeller?
tirsdag 12. oktober 2021, klokken 22:11
Begood.no sier:

" OBS! Passer ikke 100% for fremre takvindu for 2021-> modeller, men kan fint brukes. "

https://www.begood.no/products/solskjerm-tak--og-bakvindu-tesla-model-3

Noen som har testet og kan si om det er helt greit eller om man burde vente på noe som passer bedre?
#18
ID.4 / LED vs LED matrix - er lyspakken verdt det?
onsdag 04. august 2021, klokken 10:22
Design- og Lyspakke er et veldig dyrt tilvalg. Hadde alternativet vært halogen så hadde det vel ikke vært noe å lure på, men er standard-LED noe særlig dårligere når det gjelder å lyse opp nattemørket?

Den viktigste funksjonaliteten til matrix vel den delvise nedblendingen, men det er vel også auto langlys av/på som standard hvis man vil slippe å bruke spaken? I tillegg er det vel lys rundt svingen som kan være ganske nyttig.

Og utenom det så inneholder pakken mulighet for panotak og sotede vinduer bak, begge deler er uviktig for meg.

Jeg håper på svar om at pakken ikke er verdt det. :laugh: Men tar jeg feil?

(Jeg er egentlig interessert i en ID.3, men siden det er mest aktivitet her og valget er likt så postet jeg det her)
#19
Born / Cupra Born vs ID.3
fredag 16. juli 2021, klokken 19:30
Ting jeg har lagt merke til så langt. Det meste er vel ganske subjektivt og det er ikke punkt vs punkt med lik prioritering:

I favør Cupra Born:
  • Matt i stedet for pianosvart på girvelger og rundt vindusheisknapper
  • Generelt mer stilig innvendig
  • Generelt mer stilig utvendig (eller? litt uenig med meg selv her)
  • Mer power (men til hvilken pris?)
  • Større skjerm, 12" vs 10"
  • Bedre layout på rattkontroller, men samme konsept. Usikker på om ACC har både +1 og +10.

I favør ID.3

  • Ryggekamera bak logo som alltid er rent. På Cupraen åpner du også bakluka med å vippe logoen, men ryggekameraet sitter lavt, rett over skiltet. Ser ut som det har spyler.
  • Mer plass rundt midtkonsoll
  • Kortere snute (mer praktisk vs et spissere fartstryne)
  • Litt mer bakkeklaring (mer praktisk vs senket fartskropp)
  • Totalpris med litt utstyr?
  • Flere Møllere som vil ta i denne vs Cupraen?
  • Bedre bruktmarked?
#20
ID.3 / Hva er dine erfaringer på vinterføre?
tirsdag 09. februar 2021, klokken 13:22
Var litt snakk om det i denne tråden, men tenkte det var greit med en for erfaringer på vinterføre spesifikt. Lurer på å kjøpe ID.3 etter hvert, spent på å høre erfaringer fra de første kjøperne som også fikk skikkelig vinter i sine første måneder.

Er antispin-en smart? Finnes det noe virtuell diffsperr? Kommer du greit opp glatte bakker? Bedre enn fremhjulsdrift?

edit: og en ting som ikke er direkte relatert til fremkommelighet, kan man slå av batterivarming med eco-modus e.l. for å bruke mindre strøm på småkjøring?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA