Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Falsum

#1
Som utdannet siv.ing. innen Industriell Økologi er nok jeg over middels interessert i LCA-studier på livsløpsregnskapet til elbiler vs. fossilbiler, altså hvor man ser på totale utslipp over hele verdikjeden til to sammenlignbare biler. I slike studier er alle ledd i livsløpet tatt med, som utslipp fra produksjon av bilen (inkl. batteriet til elbilen), utslipp fra bruksfasen (inkl. utslipp fra utvinning, foredling og forbrenning av drifstoff og utslipp fra elektrisitetsproduksjon til lading av elbil), og utslipp forbundet med avhending av bilen etter endt levetid.

Det er disse studiene som gir det beste svaret på det vanskelige spørsmålet om hva som er best av elbiler og fossilbiler. Denne studien ser kun på klimagassutslipp, hvor alle utslipp er normalisert til såkalte CO2-ekvivalenter. Denne debatten er tidvis preget av lettvinte kommentarer ala "elbiler er verst pga. produksjon av batteriene", eller "elbil ladet med kullkraft har høyere CO2-utslipp" etc., og tilhengere på begge sider av saken har en tendens til å overforenkle og polarisere.

Det finnes en del slike studier allerede, men i et marked som opplever stor teknologisk utvikling, særlig innenfor elbiler og batteriteknologi (men også innenfor elektrisitetsproduksjon med stadig større innfasing av fornybar kraft i el-miksen), blir studiene raskt utdaterte og det er behov for oppdaterte tall.

Nå har NTNU produsert det som så vidt meg bekjent er den siste studien på dette, og resultatene er interessante.
Linken finner dere her:
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/5/054010/meta;jsessionid=EFA0E157B06D9F5EC5645B972664E193.c3.iopscience.cld.iop.org

For dere som ikke orker å lese alt (forståelig nok!) anbefaler jeg å lese innledningen og hoppe til resultatene og konklusjonen.

Elbiler kommer ikke uventet best ut stort sett, men det er interessant at store elbiler har et svært stort carbon footprint før den forlater fabrikken, og derfor bruker lang tid før etterslepet er innhentet.
Det skal sies at basisscenariet benytter en Europeisk el-miks, men det er gjort følsomhetsanalyser for å vise hvor mye bedre elbiler blir med en renere el-miks.

Et viktig poeng er at all bilbruk gir klimagassutslipp, noe denne studien viser med all tydelighet. Når Nissan skriver "Zero emission" bak på elbilen min så synes selvsagt jeg at dette er litt tåpelig (selv om de kan si at de mener lokale utslipp...). Likevel gir elbiler i de fleste reelle situasjoner reduserte klimagassutslipp, selv om reduksjonen kanskje er noe mindre enn mange tror og håper.

Uansett jobber tiden på lag med elbilene, da både teknologien er relativt sett lite utviklet, og kraftproduksjonen vi lader batteriene med blir stadig renere.
#2
Elbilen i Samfunnet / Tyskland innfører elbilsubsidier
onsdag 27. april 2016, klokken 11:58
Gladmelding fra Tyskland i dag:

http://live.tu.no/post/260741748

4000 Euro for rene elbiler og 3000 Euro for hybridbiler.
Bilprodusentene og den tyske staten deler regningen.

Veldig viktig utvikling, ikke minst for en toneangivende bilprodusent for Tyskland. Vil trolig gi et økt modellutvalg fra tyske produsenter.
#3
Euroleaf / Leaf importert fra Danmark
mandag 18. mai 2015, klokken 18:35
Autorisert Nissan-forhandler har en 2013-modell importert fra Danmark til salgs. Selgeren bedyrer at dette er en Nordic-versjon som er helt identisk med modellene som selges i Norge, med varmepumpe og det som hører med. Videre sier han at denne er importert via Nissans eget nettverk, sjekket på eget verksted og at gjenværende garanti vil fortsette å gjelde ved kjøp her i Norge.

Jeg er i ferd med å kjøpe denne nå og konvertere til elbil. Antar at dette er et helt trygt kjøp og at det ikke er noe spesielt man må tenke på av evt. fallgruver? Det er en Acenta (?) utstyrsnivå, 2. generasjons med VP/større bagasjerom/noe større rekkevidde, gått 16000 km til 185.000 kr. Høres dette kurant ut? Tilsvarende bil som er til salgs med bare 9000 km ligger ute til 199.000 kr.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA