Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - stefse

#1
Lading i Europa / Lading i Baltikum - erfaringer
fredag 28. juli 2023, klokken 11:57
Her er man litt tilbake 6-7 år i tid i Norge. Ladere finnes faktisk, og incentiver til elektrisk kjøring er på plass. Men man må finne frem til ladere selv. Vi brukte appen til Plugshare, den dekker det meste. Fartsgrenser respekteres i varierende grad, men om man vil spare strøm finnes det alltids lastebilkonvoier og legge seg bak, hvilket også gjør ferden tryggere.

Latvia
Det anbefales å lade fullt opp før man kommer til landet med ferge.
Tesla har 2 superladere, en i Riga og en i Rezekne. Den i Riga har 4 staller og alle 4 er omtrent konstant okkupert. Ventetiden varierer mellom 30 og 5 min, bilens navigasjonssystem anbefaler å bruke en annen lader pga stor pågang, dog finnes det ingen andre Tesla ladere i nærheten.
Alternativet til Tesla i mitt tilfelle er å laste ned appene "E-Mobi" "Elektrum" og muligens en til. Ladestasjonene deres er stort sett single 50kW'ere og ligger spredt rundt omkring. Pågangen på dem er forholdvis liten, de fungerte stort sett greit og prisene er ikke avskrekkende.
Langs motorveiene observerte jeg også noe som så ut som Ionity ladere på et par bensinstasjoner, 2-4 i antall pr destinasjon, men siden jeg ikke har abonnement der testet jeg ikke dette, og kan ikke gå god for informasjon om disse.
Circle K tilbyr også lading på enkelte stasjoner, jeg prøvde med Circle K appen, men den fungerte ikke, heller ikke ladebrikken. Endte opp med å betale med QR kode og bankkort på nettleseren til mobiltelefonen. Prisene her er litt høyere, men fremdeles OK (3-4kr /kWh)


Estland
Tesla har ingen superladere i dette landet pussig nok, da det faktisk finnes endel Tesla. Det skal være en under bygging i Parnu, som vil fungere bra ved kjøring mellom Tallin og Latvia. Håper bare det blir fler enn 4 staller.
Circle K har ladere med god effekt, men igjen, Circle K appen funker ikke.
Sporadiske ladere spredt rundt om kring, igjen mye 50kW men noen har faktisk opp til 200kW.
Appen "Enefit Volt" dekker en god del ladere her, og prisene lå ned mot 2kr/kWh pluss gebyrer.

I sum var det litt "småknotete" å lade her, destinasjonslading eller stikkontakter for lading virket ikke til å være utbredt på noe vis og man blir henvist til 50kW hurtigladere som i praksis er 43kW.

#2
TEST TEST TEST / powergrid
torsdag 10. februar 2022, klokken 09:59
test

#3
Politikerne, senest representert ved sannsynligivis innkommende statsminister, mener at vi må tolerere 3 ganger så høy strømpris, og diesel på over 25 kr for miljøets skyld.

Diesel, greit nok. Men det går ikke an å harmonisere strømprisene mellom sør og nord Europa på den måten vi er i gang med nå, kun basert på at det skal være likhet i enhetspris.
En Brite, Tysker eller Polakk har tilgang til et godt utbygget gassrørnett, og temperaturene ligger på et annet nivå enn her. Altså er behovet for MENGDEN strøm på et helt annet nivå, og det blir feil å sammenligne strømprisene direkte. En mer riktig sammenligning er å se på hvor stor del av inntekten som går til strøm.

Statistikk viser at mengden strøm pr husholdning ligger i underkant av 4000kWh pr år i Storbritannina.
https://www.statista.com/statistics/517845/average-electricity-consumption-uk/

Med en harmonisert strømpris mellom UK og Norge, vil en normal husstand i Norge som bruker 20 000kWt bli nødt til å betale 5 GANGER mer i strømutgifter pr år enn i England.
Så lik strømpris betyr langt fra like strømutgifter for befolkningen.  Og vi har ingen andre alternativer heller. Kjøpe gass på flaske, vedkomfyr eller dieselaggregat? Glem det. Og dette er før næringsliv, arbeidplasser og kraftkrevende industri er nevnt...
Når man sammenligner må man ta hensyn til det kalde klimaet, og den utbygde infrastrukturen som forferdrene investerte i.
Selvsagt skal vi ha en helhetstanke omkring klima og miljø. Vi har allerede kommet langt i energieffektivisering, og vi skal lengre. Men vi har helt andre forutsetninger enn de landene vi driver og bygger strømkabler til, og det må politikerne ta hensyn til.


#4
Nå har det vært snakket om denne oppgraderingen i 2 år og ingenting har skjedd.
Lader fremdeles bare 19A fra TWC, hvilket tilsvarer drøye 7kW.
Vi ser jo at andre ladebokser lader 11kW uten problem på TM3, så det kan ikke være bilen det står på.
Deres egen ladeboks kan man jo rett og slett ikke anbefale til bilen dersom man har 230V IT nett, hvilket gjelder en god del av norske huseiere.
En skulle tro det bare var en liten jobb for Tesla å fikse dette, men er det bare at de ikke har prioritert det?
#5
Det kan se ut som Tesla har et mot-trekk for de som har WiFi i bilen og ikke vil betale for premium connectivity. WiFi disabler seg selv etter ca 10 min når du kjører. Deretter må du manuelt enable den igjen.
Er dette faktisk en nag, eller en slags sikkerhets/strømsparingsfunksjon?

Litt irriterende dette, også siden WiFi'en fra routeren min er mye kjappere en Tesla's "premium connectivity". Denne connectivityen er forresten bare tull å kalle premium. Kall det en dataplan og la oss kjøpe den hastigheten og antallet gigabyte vi har behov for.
#6
Lading av Tesla / Jage vekk ikke-Tesla biler fra destination chargers?
lørdag 28. desember 2019, klokken 18:30
Er over grensa på et høyfjellshotell, hvor det er etablert 2 destinasjonsladere, plassen merket med «Tesla vehicles» skilt.
En Tesla og en jaguar okkuperer dem. Begge svenske. Spørsmålet er hvorvidt jaguaren har «rett» til å stå der, eller om den burde vært henvist til en schuko.

Det jeg lurer på er om Tesla på noen måte finansierer disse laderne ved utbygging, eller om det er hotellet som må kunne sies å ha full råderett over laderen?

Uansett blir det neppe et problem denne gangen, så Jaguaren får stå i fred for min del. Men når elektriske Audier og Jaguarer øker på, burde man hatt en praksis på dette. F.eks at laderen kun godtar å starte lading av Tesla.
#7
Snakket forleden litt med en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen. Han forventet diesel-boom framover, fordi mange har sittet på gjerdet og ventet på brukbare elbiler, men innen disse ser ut til å komme, ser man at de økonomiske fordelene sannsynligvis forsvinner. Dermed kommer gjerdesitterne ned på "feil" side av gjerdet, etterhvert som de ser få grunner til å satse på byfenomenet elbil, eller man ikke gidder å sette seg inn i noe nytt når en vanlig dieselbil gjør bedre nytte for seg, til omtrent samme kostnad.

Det var i følge han et "hull" i markedet pga manglende salg av nye dieselbiler i over en årrekke. Lett brukte Diesel SUV'er og stasjonsvogner var det han forventet ville holde seg meget godt i verdi fremover.

Jeg sa jeg så poenget hans...
#8
Model 3 / Dørhåndtak som fryser - åpning av dører i APP
onsdag 02. oktober 2019, klokken 16:57
Send på med twittermeldinger om at "Tesla'er har som andre biler problem med at dørhåndtakene fryser i kulda. Men Tesla har et stort fortrinn, du kan jo bare åpne med appen når du står ved bilen, på samme måte som summon kan bevege bilen"

Hvis vi får twitret inn nok meldinger, kan det vel hende det blir implementert.
#9
Enkle batterispørsmål / Batterivarming på diverse biler
tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:37
Ser ut som det er rom for forbedring for flere merker her:

Tesla Model 3 lar deg ikke slå den på (Ser ut som den kan "lures" på, ved å sette navigasjon til superlader)

Audi Etron 55 lar deg ikke slå den av (Temperer batteriet hele tiden uansett, enda man bare skal en kort tur)

Øvrige merker, fyll inn info i tråden.


Den  lavthengende frukten er å sette inn en knapp eller funksjon som lar føreren bestemme dette. Men bilprodusentene ser ikke ut til å ha tillit til at sjåførene skjønner hvordan elbiler best kan utnyttes.
#10
Artikkel på Bloomberg:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-03-13/tesla-ship-is-hotly-awaited-in-oslo-with-model-3s-taking-over?utm_campaign=socialflow-organic&cmpid%3D=socialflow-twitter-asia&utm_content=asia&utm_medium=social&utm_source=twitter

The Glovis Courage is due at the Port of Oslo on Thursday, loaded with about 1,800 Teslas, according to an email sent by the port to businesses located near the dock.
#11
Pollen gjelder kun SuC, uavhengig av batteritemperaturer og andre ting.
Rett og slett hva fikk du ut av juice når du mener du maxet ut alle parametere som batteritemperatur, SOC og slike ting.
Det er selvfølgelig lov å komme med utdypinger i tråden. :)
#12
Model 3 / AC i revers som varmepumpe - Mulig eller ikke?
torsdag 07. mars 2019, klokken 20:52
Ser av tidligere innlegg at Model 3 kun har resistiv heating.
Spørsmålet da er om det finnes ventiler på aircondition systemet i bilen som gjør det mulig å snu prosessen slik at varmen havner inni og kulden ute?
En slik varmepumpe funksjon kan dra ut mange mil rekkevidde i typisk Nordisk klima. Hvis den ikke har det bør noen tipse Tesla om at det er en «nesten» gratis lunch å hente, siden bilen minst har 95% av hardwaren som trengs.

På e-Golf var det en ventegreie på å få biler som hadde dette, som egentlig bør være standard på alle elbiler solgt til kalde klima (samt bedre isolering av kupe)
#13
Denne nyheten er større enn den egentlig ser ut til ved første øyekast.
Dette sitatet fra VW-bossen sier det meste:
– I Kina finner vi det riktige miljøet for å utvikle den nye generasjonen biler. Og vi finner kompetansen som vi bare delvis finner i Europa eller andre steder, sier VWs konsernsjef Herbert Diess til Reuters.

Det betyr at på sikt vil faktisk bilfabrikkene som har levd av fossilmotorer i 100 år forsvinne. Det vil selvsagt ta tid, i deler av europa sverges det til manuelt gir, og mange vil trolig insistere på å ha ICE biler med dette lenge enda, men ser vi litt lenger frem er dette en erkjennelse av at Kina har gått forbi på teknisk innovasjon og miljø i bilverden. Tradisjonell bilindustri vil faktisk dø ut!
Da står vi igjen med Silicon valley, AI, selvkjøring og softwaretjenester. Men se ikke bort fra at Kineserne kommer der også! Vanlige kinesere har ikke noe spesielt sterkt forhold til bilers egenskaper, og de vil nok se positivt på selvkjørende taxier som bringer dem rundt.

https://e24.no/bil/elbil/bilprodusentene-vil-bruke-over-2-500-mrd-paa-elbiler/24537476
#14
Ser ut på de ulike trådene som flere kansellerer reservasjonene, og det ligger det an til her også.
Jeg har egentlig viet reservasjonen og forhandlerens promotering lite tid, og jeg er faktisk ikke sikker på hvordan man kansellerer heller.
Hvordan gikk dere frem, og hvor lang tid tok det før penger kom?
#15
Model 3 / Avvente pga hengerfeste?
fredag 07. desember 2018, klokken 05:05
Hvis det er mange som flagger at vi avventer bestilling pga hengerfestet, kanskje det vil føre til tiltak hos Tesla?
Jeg har "nok" biler fra før, så jeg tåler å vente litt til.
Men kanskje blir det da til at man venter så lenge at model Y fremstår som en ny vente-greie? :D
#16
Så kunne de ikke dy seg lenger. For tidlig, spesielt siden håndtverker-elbiler enda ikke er i nærheten av å bli faset inn. Hiac'ene og Transporterne vil juble i eksosrørene sine over dette. Antagelig vil det legge en demper på vanlige folks utskifting av fossile biler også.

Bom er den elbilfordelen som betyr mest psykologisk, men mindre i realinntekt. Det hadde vært bedre å legge på hva som helst annet av avgift, endog en fast avgift for å bo i Oslo og ha bil ville truffet bedre enn dette, sett fra miljøperspektiv.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/70-kroner-i-bompenger-for-elbiler-1.14001977
#17
Ladeplasser og ladekabler / Lading ved skianlegg
onsdag 28. mars 2018, klokken 18:07
På fjellet med fossilen og egolf, og irriterer meg smått over at det finnes lite lademuligheter ved bakkene. Tvinges til å kjøre fossilt, enda både strømtilgang og parkeringstid ville ha passet greit for en sakteladestasjon, spesielt ved alpinanlegg. Endog schuko på 10A ville utgjort den lille forskjellen man trengte for å velge elbil.
Har observert enkelte motorvarmeruttak, kun for ansatte. Man kunne selvsagt spurt om å få lade der, men hvem vet hva man møter på. ::)
#18
Ser at reaktiv effektkomponent dropper kraftig i minus når ladingen starter.
Hva kan være forklaringen? Det er kun elbilladeren som forårsaker så store hopp i VAR.
Feilmåling? Eller fungerer laderen og batteriet som et magasin for reaktiv effekt i nabolaget?

Ta en titt på screenshot
#19
e-Golf / Forvarming av bilen - dårlig varme
torsdag 16. november 2017, klokken 12:59
Det er bare såvidt det blir en lunk i bilen, en 2015 eGolf med VP. Klarer ikke å tine selv et tynt islag på vinduene, selv om det knapt er minusgrader. Virker som den slår seg av etter kort tid. Ca 20 min etter jeg aktiverte med appen og skulle sette meg i bilen, var det ingen varme i gang, og såvidt spor av at det hadde vært varmluft på frontruta.

Dette kan da umulig være slik det skal være? En kollega med I3 sier det blir badstu i bilen med forvarming , og Tesla likedan. Er  det vits å klage til Møller på dette, eller blir jeg bare bedt om å ta med bilen til verkstedet for at de bare skal kunne si at "bilen er helt som den skal være"

Dette er da vitterlig bare en programmeringsjobb. Har kunden bestilt varme i bilen med appen, så kjør varme til temperaturen er oppnådd, og hold den til bilen blir startet. Timeout etter en time.
#20
Dette må være en av de lavest hengende EL-frukter som finnes. Det fyres hele tiden opp millioner av caterpillarer og andre dieselmotorer for å sirkulere en skvett hydraulikk. Stort sett går vel forresten hydraulikken på bypass (altså tomgang) når ikke maskinens hendler betjenes aktivt.
En frekvensomformer som kjapt drar igang pumpa ved betjening kan spare massevis av kilowatt timer, og energibehovet for en slik doning er neppe all verdens. Ofte trenger man ballast og motvekter uansett, og hva er vel da mer egnet enn å bruke batterier til dette? Spesielt på byggeplasser i bykjerneområder burde slikt maskineri være påbudt å gå på strøm.
Elon Musk eller noen andre burde starte en spin-off med slikt utstyr. Helst Elon tenker jeg, om han har batterier fra Giga-factory til overs.  ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA