Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Tellus

#1
Alt det andre / Å velge Kinabil i dag, er det holdbart?
lørdag 19. februar 2022, klokken 09:07
Mange biler å velge mellom nå. Burde være mulig å velge noe som i mindre grad støtter dette forferdelige kinesiske regimet. På tide å øke bevisstheten rundt hva man handler.
#2
i-Pace / Fiks for støvproblemet kommet ?
tirsdag 03. november 2020, klokken 21:45
Denne kom inn i Topix i dag:

Title
JLRTB02037 - Dust Entering The Passenger Compartment
Global reference
JLRTB02037
Navigation path
Bulletins  Technical Bulletins  501 - Body System
Publication date
03-Nov-2020 14:35:08
#3
i-Pace / Jaguar I-Pace MY2021
tirsdag 23. juni 2020, klokken 08:20
Kommer en del interessante oppgraderinger på kommende modell. Spesielt 11 kW 3-fase lading er interessant for mange.

All-electric I-PACE performance SUV: now featuring a new infotainment system, three phase AC home charging and even more driver-focused technology

Pivi Pro infotainment system: as quick and easy to use as your smartphone, with self-learning navigation that can show you where the nearest available charge station is, how much it will cost and how long it will take to charge
Faster home charging: 11kW (AC) domestic wall box can add 53km/33miles of range (WLTP) per hour for customers with three-phase supplies



Greater connectivity: Dual-modem embedded SIM with 4G data plan, wireless device charging, embedded Spotify, and Bluetooth for two phones at the same time

Driver Assistance technology: A new 3D surround camera and ClearSight rear-view digital mirror deliver unimpeded visibility

Occupant wellbeing enhanced: Cabin air ionisation with PM2.5 filtration captures ultrafine particles and allergens. The I-PACE can filter cabin air while on charge before a journey

More distinctive design: Atlas Chrome finish to grille pins as standard, enhanced paint palette and introduction of a 19-inch wheel

New Bright Pack option: accentuates I-PACE's World Car of the Year award-winning design
Enhanced software-over-the-air capability: Systems including infotainment, battery management and charging can be updated remotely and enable the I-PACE to continuously improve over time

Available to order now at jaguar.com and priced from £65,195 in the UK

https://media.jaguar.com/news/2020/06/jaguar-i-pace-now-smarter-better-connected-and-faster-charging
#4
i-Pace / Hurtiglading av I-Pace
mandag 03. februar 2020, klokken 21:01
Kom over denne interessante tråden på uk-forumet.

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=3203

Infoen skal stamme fra folk i JLR systemet. Mye av det som står virker å være ekte, selv om det er noe info som virker feil (dette med ratt og setevarme virker feil). Kan være at noe har gått vekk i oversettelsen og/eller forståelse hos de som har viderformidlet det.

Det jeg synes er mest interessant er følgende.
- Jaguar har inngått en grantiavtale med LG som legger begrensinger på ladekurven.
- Ladekurven låses ved ladestart og er kun avhengig av batteritemperatur (og SOC så klart).
- I og med at ladekurven låses så hjelper det ikke at batteriet blir varmere underveis i ladingen. Starter du med 55 kW så blir dette maks.
- Holder batteriet 25 grader så får du maks ladekurve (som gir 100 kW peak).
- Jaguar forhandler med LG med tanke på å endre garantiavtalen (med tanke på å tilby mer agressiv ladekurve antar jeg).
- Batterivarmesystemet kan ikke kjøres samtidig med kupeevarmesystemet. Enten kan du varme batteriet eller varme kuppeen.
- Andre bilfabrikanter har andre avtaler med batterileverandørene. Noen prioriterer å makse ut antall ganger de kan lade med peak effekt (Audi ?), mens andre igjen vil justere ned effekten etthvert som batteriet slites (Tesla?)

Mens vi venter på at Jaguar og LG forhåpentligvis blir enige om nye betingelser så kan vi håpe på at de i hvert fall implementerer ladejustering underveis i ladingen slik at de gangene vi kommer til ladestasjonen med kaldt batteri etterhvert vil se en hyggelig økning i ladeeffekten.

#5
i-Pace / Forbruksrapporter post H264
søndag 19. januar 2020, klokken 18:17
Hadde første litt lengre tur i dag etter jeg fikk H264 oppdateringen for en tid tilbake.

Turen gikk fra Oslo til Løken. Etter en kort stopp gikk turen videre til Mysen, E18 til Vinterbro og så hjem til utgangspunktet i Oslo.

Ganske fine forhold til januar å være. Temperatur fra -2 til +4. Lite vind. Litt glatt her og der, men ellers bra føre.
Kjørte stort sett etter fartsgrensen (4% over etter speedometer). En fin blanding av motorvei og landevei. Fartsgrenser fra 40 til 100 km/t.

GOM viste 400 km ved fulladet og etter å ha slått over i ECO viste den 410 km. Litt optimistisk tenkte nå jeg.

Fasit ble et forbruk på 21.2 kWh/100 km etter 155.2 kjørte km. 41% av SOC brukt og GOM viste en gjenstående rekkevidde på 236 km. Snitthastighet ble logget til 67 km/t.

De to etappene endte opp med omtrent identisk forbruk til tross for at siste etappe hadde en del 100 km/t kjøring. Kan være høydeforskjell og eller vindretning som gjorde sitt her. Kan også ha vært en relativt dårlig landevei med mye svinger og bakker som gjorde sitt.

Uansett var dette bedre enn jeg ville forventet så det kan se ut som om H264 har en effekt selv om det er vanskelig å sammenligne slike turer.

Bilen er en HSE med 20 tommers piggfrie dekk (255 bredde). Bilen er over 1 år gammel og kjørt rundt 30K km. Bør ha mistet et par kWh timer tipper jeg selv om jeg har vært svært tilbakeholden med å lade til 100%  :)
#6
i-Pace / Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace
søndag 15. september 2019, klokken 22:38
Både på norsk facebookgruppe og UK forum fortelles det at det er viktige oppdateringer på gang. Informasjonen stammer fra personer som har vært i direkte kontakt med 'engineering' mijøet i JLR.

Uk forum biten kan leses her.
https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=2353&start=70

Innlegget på facebookruppen var av salgssjefen i Bilpaviljongen AS.

Litt info sakset fra de to personene.
  - Infotainment er ikke laget av JLR, men av en 3.part
  - Infotainment vil fortsatt bli vedlikeholdt (bug fiks), men det er grenser for hvor mye raskere det kan bli gitt dagens hardware.
  - JLR satser stort på SOTA
  - SOTA per i dag håndterer kun Infotainment. Flere moduler kommer senere.
  - Forbedret ladekurve kommer (100 kW over et lengre register)
  - Generelt er JLR veldig fokusert på forbedret lading og forbedret effektivitet (rekkevidde)
  - Det kommer noen spennende nyheter fremover, men vi må inn til forhandler for å få de installert (ikke over SOTA med andre ord).
   - For å fylle opp batteriet helt må batteriet få nødvendig tid til å balansere cellene. Du kan 'miste' flere kWh hvis du hekter av ladekabelen for tidlig selv når bilen rapporterer å være fulladet. Det jobbes med smartere balanseringsalgoritmer slik at dette 'problemet' blir mindre.
   - Det kommer en stor oppdatering rundt årskiftet som vil senke forbruket med 8% samt frigjøre mer av kapasiteten i batteriet til vanlig bruk.
   - Maks teoretisk ladehastighet for I-Pace er 107 kW.
   - Det skal komme en oppdatering i slutten av denne måneden.





#11
i-Pace / I-Pace : Feil, mangler og workarounds
søndag 04. november 2018, klokken 20:54
Det begynner komme inn del del rapporter om feil og mangler ved bilen. Fint om vi kan samle mest mulig her slik at det blir enkelt å få en oversikt over problemer med bilen. La oss forsøke å holde oss til fabrikasjonsfeil og mangler.

F.eks:
- Feil i programvaren (bugs)
- Mekaniske feil og problemer.
- Feil/mangler med drivlinje inkludert batteri og lading av dette.
- Utseendemessige feil/mangler. F.eks. gap mellom paneler.
- Andre feil/mangler.

Jeg kan starte med et par ting jeg har opplevd på min bil:

- Bildet fra kameraene på bilen har en tendens til å lagge. Er man uheldig kan man risikere å dunke inn i noe når man parkerer.

- Appen gir mulighet til å stoppe ladingen, men ladingen vil starte opp igjen etter en stund likevel. Eneste måten vi nå kan forhindre at bilen lader til 100% er gå ut til bilen og ta kontakten ut.



#12
Sitat fra: S.S på fredag 10. august 2018, klokken 13:03
Kom over denne:

https://evtun.com/chargers.html

http://pureelectric.se/laddbox/

I følge teksten, så er det 400V 13A trefas inn, enfas 24 A, men hele 250 V ut, altså 6 kW, og jevn belastning på 2 av fasene.

Skal være mulig å bestille med høyere styrke, i følge teksten, men da må vi kanskje gå flere sammen.  Hadde vært fint med 16 A inn og 7,2 kW ut.

Ser ut som den er greitt portabel, og om den installeres hjemme, ser det ut som den kan redusere ladingen ved høy belastning ellers i huset.

Pris fra produsent 990 Euro.

Dette kan være en løsning for de av oss som har 400V anlegg hjemme, men hvor bilen kun støtter 32A enfase.
Med andre ord de fleste nye elbiler i dag.

Noen som vet noe mer om dette? Burde være en ganske ok marked for de som vil ta på seg agentur/salgsansvar i Norge.
#13
Trenger man OnStar abonnement for å utnytte app-funksjoner som forvarme eller er OnStar kun nyttet opp mot overvåking av bilens funksjoner, sporing osv ?

Snart et år siden jeg hentet fikk bilen og må ta en avgjørelse om jeg skal forlenge abonnementet eller ei.
#14
i-Pace / Jaguar I-Pace tar ledelsen innen autonomi
tirsdag 27. mars 2018, klokken 20:54

Waymo is teaming up with Jaguar Land Rover on autonomous vehicles, its second major automaker partnership and a big boost for the nascent technology that has come under scrutiny recently.

Under the accord, Alphabet Inc.'s Waymo will integrate its self-driving system into Jaguar's I-Pace electric SUVs, the first all-electric offering from the luxury unit of Tata Motors Ltd. Jaguar will start delivering I-Paces to Waymo for testing starting in 2018. Starting in 2020, as many as 20,000 of the vehicles will join Waymo's ride-hailing taxi service.

"It ended up being a really terrific next vehicle for us and fit one of the key aspects of our business plan," John Krafcik, Waymo's chief executive officer, said in an interview. "We can get closer to getting just the right car for just the ride that person has requested."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-27/waymo-and-jaguar-team-up-with-20-000-car-self-driving-fleet

Fordi som lurer på hva Waymo er så er det det tidligere Goolgle prosjektet for selvkjørende biler.
#16
EQC / Mercedes EQC
lørdag 18. februar 2017, klokken 12:01
Finner ingen tråd om Mercedes sin kommende elektriske SUV. Skal visstnkok komme i 2019 og vil ta opp konkurransen med Tesla Model X, Jaguar I-Pace og Audi.

https://www.youtube.com/watch?v=t8EKW6dEORw
#17
Leaf 2010-2017 / Mail fra Nissan
onsdag 19. oktober 2016, klokken 17:20
Let the game begin  ;)
#18
Leaf 2010-2017 / Sterke rykter om 2016 Leaf med 30 KWH batteri
fredag 22. mai 2015, klokken 15:33
En fyr på My Nissan Leaf hevder å sitte på innsideinformasjon. Følgende tre modeller vil bli annonsert om ikke lenge. Vedkommende virker troverdig da han tidligere har offentligjort  lignende nyheter om andre nissanmodeller.


http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=4&t=19818

2016 LEAF trim levels will break down as follows:

S 24kWh
SV 30kWh
SL 30kWh

Available Exterior Colors:

Forged Bronze
Brilliant Silver
Glacier White
Gun Metallic
Coulis Red
Deep Blue Pearl
Super Black
Pearl White

Available Options Packages:

charger Package is still an option on the S model and still contains the ChaDeMo port and the 6.6kW OBC. No more QC + LED Headlight Package option on the SV, that equipment appears to come as standard on the '16 SV (not confirmed but I don't see the option so I'm assuming the ChaDeMo port is standard, not sure about the LED headlights but I'd bet those are there as well). Premium Package with Bose + AVM is still an option on both the SV and the SL (really should be standard on the SL IMO).

In short, bigger battery, more colors, many of which will be debuting on the A36 Maxima (Coulis Red and Forged Bronze). No more MorningSky Blue which is a shame as it was a nice color on the '15, but Deep Blue Pearl is one hell of a color IMO. It was originally an R35 GT-R exclusive color which found it's way onto the Z34 for 2016 and will also be available on the A36 '16 Maxima, I think most folks will love it. Anyways, hope this isn't a repost, enjoy being in the know.

Aloha
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA