Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - tessy

#1
Mitsubishi Outl. PH / 2018 - Outlander Phev Oppdateringer ?
torsdag 10. august 2017, klokken 15:31
Mitsubishi kjører i disse dager kampanje på 2017 modellen nå i August, men om jeg bestilte nå så ble det 2018 modellen jeg får i sept/okt, noen som har hørt om noen endringer på disse to modellen.. Da det virket som kampanjen var over, selvom det står til 31.08.2017..
#2
Mitsubishi Outl. PH / Service priser for Outlander PHEV?
torsdag 10. august 2017, klokken 10:38
Hei

Er i tenke boksen på å kjøpe en ny Phev s edition, og erindrer fra mine tidligere mitsubishi att service prisene var relativt høye. Hvor ofte må PHEV på service 20 eller ca 30.000, og noen som har priser på service?
#3
Model X 2014 - 2022 / 6-seter vs 7-seter
onsdag 26. oktober 2016, klokken 10:59
Hei

Det er kanskje nevnt før, men jeg sitter og vurderer en ny model X, eller om jeg igjen skal gå for en ny S.

Om jeg kjøper 6-seter eller 7-seters versjonen, vanligvis som 4 eller 5 seter, ved å ligge ned de to baksetene på 3.rad, slik att man til daglig får bedre baggasjeromsplass, vil det da ikke bli en stor åpning på 6.seters versjonen, joda greit når man har ski med seg, men om man har fullt av varer vil ikke disse komme flygende fremover om man krasjer, siden det ikke er en rygg på midtsetet som stopper?
På 7.seters versjoen er jo ikke dette ett problem, siden man her får midt setet som stopper..

#4
BMW i3 / Ferie tur med elbil...
torsdag 23. juni 2016, klokken 14:46
Då har jeg hatt meg ca 2000km ferie tur fra Bergen til Sverige med min BMW i3.

på vei bortover ble det bra med dokumentering av alle data, hjem igjen, var kona med så då nøyde vi oss med kjappe ladestopp...

Bergen - Eidfjord

SOC 100% - ankomst SOC 18.5%

Km kjørt 143
Forbruk på Navi : 11,6
Gjennomsnittsfart: 66,1 km/t
Rest rekkevidde ved ankomst 25km
Temp start 21C, Temp ankomst 21C, SOL

Ladet i nøyaktig 20min fra SOC 18,5 til SOC 80%

Eidfjord - Geilo

SOC 80% til 16%
Km kjørt 91
Forbruk Navi 13,8
Snitt fart: 58km/t
Rest rekkevidde: 25km/t
Temp start +22C, Temp ankomst Geilo +18,5C, Sol

Pga kolonne i måbødalen ble det lav gjennomsnittsfart, og jeg kjørte også rolig over fjellet bak buss.

Overnattet på Geilo.

Geilo - Hønefoss

SOC 100% - 10% ved ankomst Hønefoss etter 171,2Km
Temp start +9,5C, temp ankomst Hønefoss +15,5C
Snitt forbruk Navi: 10,6
Gj.snitt fart: 66km/t
Rest rekkevidde: 12km

Hønefoss - Moss

SOC 86% - SOC 9% ved ankomst Moss
Start +15,5C ved ankomst Moss +12C
Distanse 121km
Forbruk 12,6
Snitt fart 65,1 km/t
Rest 11km (SOC 9%)

Moss - Tanum Shoppingcenter (Gratis hurtiglading lading x3 lade stasjoner)
SOC 80% til SOC 5% ved ankomst Tanum
+13C til +17,5C ved ankomst
99 km kjørt
Rest 5km
snittfart 89km/t
Forbruk 14,9

Tanum Shopping - Trollhättan(Överby Köpcentrum) Gratis lading hurtiglader 2-3 ladestasjoner

SOC 85,5% til 10% ved ankomst Trollh..
+17,5C
89 km kjørt
76km/t
rest 13km
Forbruk 15.8

Trollhattan - Skövde

SOC 83,5%
forbruk 14,4
77,5km/t
104km kjørt

Hjemover ladet jeg stort sett på samme stasjoner.

Overnattet i Oslo i helgen, og hjemover ble det kun stopp på:
Flå, Geilo og Voss på vei til Bergen, på Flå var kjøpesenteret åpent på søndager, så då ble det litt mer shopping, så stoppet ble litt lenger enn planlagt, på Geilo skulle vi ha middag, og bilen var kommet til 92% når jeg koblet den av då vi enda ikke hadde fått middagen servert, så ble det akkurat 15min på voss før hjemreise totalt ca 60-70min ladetid Oslo- Bergen, med andre tid.

Tok også litt testing i Sverige på forskjellige hastighter og program på en liten strekning på ca 2km der bilen kunne ligge gjevnt på cruise control i samme hastighet.

comfort pro+
70   8,8kw/t       referanse fart..
80   11,4kw/t     30% økning i forbruk
90   12,4 kwt     41% økning i forbruk
100  14,1 kwt    60% økning i forbruk
110  16,0 kwt    82% økning i forbruk

testet også forskjell på program i samme hastighet

70 km/t

Comfort 9,9
Eco        9,3   ca 6-7% reduksjon i forbruk
EcoPro+ 9,0   ca 10% reduksjon i forbruk.

Pleier vanligvis ligge i Eco Pro, då dette gir 6-7% ekstra rekkevidde, og man har fortsatt AC, varme.

Når jeg kjørte sjekket jeg hele tiden resterende rekkevidde, på gps, samt %, slik att jeg skulle komme frem med ca 5-10% på tanken, så om jeg såg jeg hadde god rekkevidde, økte jeg fart oppi 110 på motorvei..
Pga når man bare lader til fx 80% og kjører frem til 10% har man bare 70% tilgjengelig med forbruk på 16kwt i 110 vil man jo då bare komme ca 117km med 100% og kun 82km ved 110km/t. Og dertil må snittfarten ned. Så låg heller i 90 og heller 100 i nedover bakkene...

Turen gikk bedre enn forventet, i løpet av mine totalt ca 15 hurtigladinger på turen, ventet jeg ikke en eneste gang på andre biler, jeg var nok heldig.. På turen bort reiste jeg på tirsdag og onsdag, uten rushtidene... Hjemover mot Oslo var det fredag, men fortsatt ingen kø, det skal sies att på Tanumshede var vi 3 biler som ladet samtidig, jeg og to plug inn hybrider. Fra Oslo til Bergen på søndag, kjørte vi vel i søndags rushet, men heller ikke her var det ikke noen å vente på.

I løpet av turen sparte jeg ca 1000,- i bompenger, og 1500+ i bensin..
Med fossil bil ville det altså kostet ca 2500,- jeg slapp unna med ca 700,- i lading, inkl måneds abb hos artic roads.. som skulle ha 220,- for en lading, men 399,- for en måned...

Altså For å ta Oslo - Bergen som eksempel:

Fossil: ca 800-, inkl bensin og bompenger
Elbil:   ca 200,-
Spart ca 600,- på kun ca 1t lading/ ekstra kjøre tid, blir det ca 600,-/time å sitte å lade bilen, blir mangen softis en kan spise den timen med alle pengene en sparer :-p




#5
BMW i3 / Resette Navigasjon??
torsdag 21. april 2016, klokken 14:21
Er det noen som vet om man kan resette navigasjon?

Navigasjon har på en måte hengt seg opp på en tidligere destinasjon virker det som, for når jeg starter bilen og fx legger inn ny destinasjon med 100% på tanken og 1km til destinasjon kommer den uansett nå alltid opp med melding om fort kort rekkevidde, finn ladestasjon. Velg eco, eco pro* rute.. Og om man ikke har lagt inn rute på navi på vei til jobb kommer det også opp melding...
#6
BMW i3 / Kristiansand - Bergen
tirsdag 18. august 2015, klokken 09:40
Hei

Jeg har kjøpt meg en BMW i3 i Kristiansand, og skal kjøre tilbake til Bergen. Siden jeg ikke er sikker på rekkevidden så godt som dere, så hadde det vært kjekt å vist hvor dere anbefaler å stoppe å lade, det er jo to vei valg slik jeg ser det og det er jo via Haukeli, og via Stavanger til Bergen.

Dette blir min 3 elbil, så jeg er ikke helt ny i gamet. Så spent på hvor lang rekkevidde jeg får på den :-)

#7
Model S 2013 - 2022 / Tesla pris økning??
lørdag 11. oktober 2014, klokken 22:46
Tror dere att Tesla kommer til å øke prisene på Tesla rundt nytt år?  Var jo stor pris økning ifjor vel?  Dollaren er jo blitt ca 10% dyrere den siste tiden, og det tilsvare jo 50-70.000,- pr bil..
#8
Model S 2013 - 2022 / Tesla levert i Juni, ny rekord???
fredag 27. juni 2014, klokken 16:05
Kommer Tesla til å sette ny kvartals rekord i Juni, eller har salget dabbet av?? Jeg er en av de som hjelper til å holde juni tallene oppe:-) 

Noen som vet hvor mangen som er levert til nå?
#9
Model S 2013 - 2022 / Garasje lading Tesla
lørdag 08. mars 2014, klokken 09:30
Hei, jeg er ny på forumet..

Jeg har akkurat bestilt meg en Tesla S85 med dobbelt lader, og er akkurat ferdig med ny garasje, der jeg skal legge inn strøm. Hva er da smartest å lage opp til når jeg likevel ikke har noe fra før.

- Hva er fordelenen med blått vs rødt lade adapter?

- Får jeg raskere lading med rødt/blått?

- Må jeg ha en type 2 ladestasjon i garasjen, eller hva trenger jeg...?

- Og hvor mangen kmt får jeg på de forskjellige løsninger..

- Er det billigere å installere til rødt/blått?

Gleder meg til bilen kommer i Juli... Til dess suser jeg rundt i en imiev...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA