Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Lars C. Krogenæs

#1
Det er en rekke biler som har hatt fjernstyring basert på 2G. 2G nettet (GSM) er varslet stengt fra 2026. Dermed vil en rekke biler miste fjernstyringsfunksjonen.

Open Vehicle MonitoringSystem (OVMS) kan i mange tilfeller være en løsning her.

 
Prosjektet startet i sin tid av Tesla Roadster miljøet, men har siden blitt et dugnadsprosjekt for mange elbiler. De første i Norge som prøvde dette gorde det så tidlig som i 2013 til Mitsubishi i-Miev.

Versjon 3 har WiFi og 4G støtte og man kan enten lodde sammen deler selv, eller kjøpe et ferdig kit.

Jeg har bestilt et KIT til min Nissan Leaf 300kWt, og skal prøve å legge ut info og film etterhvert som jeg får boksen og skal installere.

Kittet er bestilt fra https://shop.openenergymonitor.com/open-vehicle-monitoring-system-ovms-wifi-4g-sim-ant-included/
Pris fra England er £220.50. Så kommer mva og fortollingsgebyr.

To bee continued. ....
#2
Vi kan nå tilby ferdig installert smartlader fra Futurehome, sammen med Futurehome hub, HAN-leser og 16A relè for styring av varmtvann for 9994,- etter støtte fra Enova. Du betaler 15.375 ved installasjon, og får igjen 5.381,- i støtte fra Enova. Det er ingen løpende abonnementsutgifter, bindingstid eller knyttet opp mot strømselskap.

Futurehome smart er en 22kW 3-fas lader med alle funksjoner, men skiller seg ut ved at den har både Zigbee og WiFi mulighet. Dette gjør at den integreres sømløst med smarthuset, og kan vil automatisk lade når strømmen er billigst, når nettleien er billigst og holder deg under valgt kapasitetsledd. S

Se nofuel.no for mer info.

Har du spørsmål er det bare å bruke denne tråden, eller ringe meg direkte på tlf 22 99 90 40

Hilsen
Lars C. Krogenæs
#3
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Overspenningsvern
onsdag 15. november 2023, klokken 11:53
Svigermor har et overspenningsvern på hytta, der den ene modulen har slått ut og er rød. Skjedde nok for minst 1,5 år siden, uten at vi har merket noe.

Dette er et 3-fas IT-anlegg.

Modulen som er slått ut, har betegnelsen Moeller x-pole spc-s-20/280. Når jeg finner tilsvarende hos dagens Eaton, ser jeg at disse er beregnet for TN-nett.

Hva er forskjellen? Kan jeg bare bytte til tilsvarende, selv om det er beregnet for TN? Bør jeg bytte denne ene moduelen til en som er beregnet for IT (20/385), eller bør alle byttes, og kan alle modulene byttes, men beholde rammen? 
#4
bZ4 / Toyota trekker bZ4 fra stor rekkeviddetest!
mandag 30. januar 2023, klokken 16:04
Skandaløst av Toyota å ikke tørre å la NAF teste "Norgesbilen" mot tilsvarende elbiler.

SitatDenne uken er det klart for vinterens store rekkeviddetest av elbil i Norge. To ganger i året tar NAF og Motor med seg nye elbiler på langtur og kjører helt til de går tomme for strøm.

31 biler skulle egentlig være med på årets vintertest, nå er det akkurat klart at to av dem har ramlet ut i siste liten.

Toyota har nemlig valgt å trekke sin bZ4x med firehjulstrekk. Den blir altså ikke med i testen. Toyota velger i stedet å bare ha med varianten med forhjulstrekk.

Også søstermodellen Subaru Solterra med firehjulstrekk er trukket fra testen.

https://www.tv2.no/broom/toyota-trekker-en-av-bilene-sine-fra-stor-rekkeviddetest-1/15467571/
#5
Model Y / Kjetting LR 19-tommer.
mandag 19. desember 2022, klokken 11:57
Får Y LR i morgen med 19-tommer 255/45-19 vinterhjul.

Trenger kjetting til bilen for å kjøre bratt bakke ned til/fra hytta.

Noen som vet om Biltema sine «grove» for 255/40-19 vil passe?

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/snokjettinger/kjettinger-grove-2-stk-2000043229   
37-02
#6
Før du får utlevert en. NIO elbil må du skrive under på at du stopper bilen, skrur av autopiloten, før du har tenkt å kjøre på mennesker, dyr eller andre biler.

Da kan selskapet si at autopiloten ble brukt i strid med vilkårene, dersom den ikke reagerer på farlige situasjoner og du likevel kolliderer.

https://www.motor.no/aktuelt/nio-krever-at-du-skrur-av-autopiloten-for-kollisjon/235212

La denne under humor, da dette neppe kan tas seriøst!
#7
Humor og kanari / Ikke leieboer med elbil, ihvertfall ikke Tesla!
torsdag 13. oktober 2022, klokken 12:37
Søker leieboere for korttidsleie med tinnhatt, men helst ikke elbil og i hvertfall ikke Tesla!

Finn.no-lenke


"Vi leter etter en grønn mennesker som er opp og gående. Huseier som bor på sammen sted er stråling sensitiv. Dermed ønsker vi oss ikke wifi men har vi kablet internett. Ingen 5G på telefonen. Gjerne slått av på natt i flymode. Vi har et grønlivstil. Dvs alle produkter vi bruker er økologiske, vi bruker kompostering får det grønne avfallet. Vi har en stor hund som er veldig snill som bor i hage, en katt og 3 høner. Dermed ønsker vi oss ikke flere dyr. Om sommeren har vi en stor grønnsakshage. Hvis vi har en klikk fra begge side er det mulig å leie lengre. En EL bil er også ikke ønsket side den gir mye stråling, Tesla er versting.

#8
Lade hjemme / Få penger for å lade hjemme!
mandag 26. september 2022, klokken 10:23
I natt skjedde det igjen. Vi fikk penger for å lade hjemme, og jo mer vi ladet, jo mer penger fikk vi :-)

Hvorfor?
(regnestykkene under er inkludert alle avgifter,)
På Østlandet og Sørlandet ligger nå gjennomsnittlig spotpris for september på 4.572 kr per kWt.
Nå mot slutten av måneden kan vi anta endelig spotprisgrunnlag blir rundt dette, men la oss si 4,5 per kWt for å ha en liten margin.

Strømstøtten beregnes ut i fra 90% av gjennomsnittlig spotpris for måneden, av det beløp som overstiger 0,875kr per kWt. Det betyr at vi får 3,2625 kr i støtte per kWt for september ((4,5-0,875)*0,9).
Så må vi huske på at vi har variabel nettleie. Jeg legger inn dette her, med natt/helg tariff fra Elvia på 0,3685 kr per kWt. Det betyr at hvis vi får kjøpt strømmen til en pris per kWt som er lavere enn 2,894kr kr per kWt, tjener vi penger jo mer strøm vi bruker. (De som har påslag på spotprisen kan trekke fra påslaget for å finne sin likevektspris, evt la marginen fra beregnet gjennomsnittlig månedsspot bli litt mindre for å beholde 2,894 kr som sin likevekt). 


Fra kl 01.00 i natt var spotprisen på 2,3453, før den på det laveste var på 1,3071 fra 04-05, og siste lønnsomme time var fra 05-06 med kr 2,0793 kr per kWt.

Klokken 11-16 i dag er spotprisen igjen lik eller under likevektspris, med 2,0527kr fra 14-15 per kWt. Her må vi dog legge til 0,0625 øre i økt nettleie dagtid (Elvia), så vi ender på hhv. 2,6474 og 2,1152kr per kWt. Likevel mulig å tjene opptil 80 øre per kWt vi bruker.


I regnestykket over har jeg tatt utgangspunkt i Elvia sin nettleie. Elvia har så vidt jeg har sett billigst nettleie i Norge. Så har du annen netteier må du finne din variable pris.
Vi må også ta hensyn til kapasitetsleddet. Det er dumt å bikke over til nytt kapasitetsledd fordi vi skal tjene 50 øre per kWt vi bruker for noen få kWt. Til og med i dag, 26. sept 2022 har det vært 88 timer i måneden hvor vi har tjent mer penger - jo mer strøm vi har brukt.

ELiten i Norge med elbil kan derfor være veldig fornøyd med strømstøtten, selv om vi kan være bittre over generell dyr strøm, manglende strømstøtte til fritidsbolig osv.

Synspunkter eller regnefeil i det over?

Spotpriser er hentet fra Forbrukerrådets nettside: https://www.strompris.no/spotpriser
#9
Hyundai Ioniq 5 / Noen som leier ut Ioniq5?
mandag 07. februar 2022, klokken 14:11
Skulle gjerne prøvd Ioniq5 AWD på langtur (Oslo-Geilo)til helgen, før evt. bestilling. Er den noen som vet om et utleieselskap eller type nabobil som har Ioniq5 i stallen? Helst da i Oslo-området.

Lars
#10
Elbilen i Samfunnet / Fastpris strøm fra februar 2022?
mandag 31. januar 2022, klokken 13:32
Vi er nå i en situasjon der vannmagasiner er lavere enn normalen på denne tiden. Det området for Sør-Norge som er viktigst for å produsere strøm er NO2 (Sør og Sør-Vestlandet hos NVE) som nå har en kapasitet på 33,9 TWh. Fyllingsgraden er her 44,4% mot 79,1% i fjor på samme tid, (som også var rekordhøyt, median er 68,5%).  Samtidig vet vi nå at det er mindre snø i fjellet enn i fjor, så påfyllingen av magasinene, når våren kommer, vil bli begrenset. Gyda ga noe nedbør, men mest fra Nord-Møre og nordover.

Europa står ovenfor stor usikkerhet rundt tilgang på gass.

Samtidig vet vi at et varmere klima trolig vil gi et gjennomsnittlig våtere klima, men med variasjoner slik at vi kan risikere enkelte tørre sommere, slik som i 2021.

I et langsiktig perspektiv er jeg overbevist om at spotpris er det mest fornuftige, men hva gjør vi de neste 12-15 månedene?

Fjordkraft tilbyr fastpris til 105,90 øre/kWt+39kr mnd, som billigst (strompris.no) ved 15 mnd. avtale og et forbruk på 20.0000kWt gjennom året.

Vi har i januar 2022 hatt en gjennomsnittlig spotpris på 176 øre/kWt (NO1).
Samtidig kan vi styre lading av elbil og flytte endel annet forbruk til natt, hvor spotprisen nmalt vil være 10-20 øre billigere enn gjennomsnittet.

Hvor sansynlig er det at vi får billigere spotpriser fremover, og neste sen-høst/vinter, med tanke på den situasjonen vi er i nå?

Og så kan vi legge politikk og hva vi synes om utenlandskabler til side, men heller gjerne diskutere kortsiktig konsekvens av dem..



#11
Lade hjemme / Ladefest i natt !
fredag 28. januar 2022, klokken 13:17
I natt faller spotprisen i Sør-Norge til 45,5 øre kWt. Det er lenge siden vi hadde slike priser hos oss.
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?dd=Oslo&view=table

Da blir det på med vekkerklokke, ut i garasjen og sitte og følge med på at billig strøm flommer inn på batteriet :-)  Blir nesten som i gamledager nå Esso satte ned bensinen med 15 øre/l og vi stod i lange køer for å få suppe.
#12
Lading / Tilbud ladekabler Grønne mil.
onsdag 26. januar 2022, klokken 11:57
Dersom du trenger ladekabler, har Grønne mil nå kjempepris på nye kabler med og uten kladd:

https://gronnemil.no/produkt/prof-mode-3-type-1-7kw-5m/
https://gronnemil.no/produkt/prof-mode-2-type-1-til-cee-schuko-3kw-5m/
https://gronnemil.no/produkt/prof-mode-3-type-1-7kw-5m-spiral/

De selger vel ut type1 kabler grunnet labert salg. Tipper det vil bli vanskelig å få tak i Type1 kabler etterhvert, så her kan man være før var, hvis man har noe som begynner å bli slitent.

(Jeg har ingen økonomiske forbindelser med Grønne mil, informerer kun om et godt tilbud jeg kom over...)
#13
Regjeringen har i dag 21.1.2022 kommet med ny forskrift om midlertidig strømstøtte til fellesmålt husholdningsforbruk. Det er foreløpig uklart om felles ladeanlegg omfattes av "husholdningsforbruk". Rent prinsipielt bør det gis støtte, på samme måte som beboere i eneboliger får støtte til å lade sin elbil.

Rent juridisk er dette uklart, og jeg har spurt Elbilforeningen om klargjøring av dette spørsmålet.

Link til forskrift.

Det er viktig at boligselskapene sjekker med netterier at strømabonnementene er lagt inn som boligselskap. Jeg ahr vært borti flere boligselskaper der de ikke er riktig registrert hos nettselskapet. Dette er helt nødvendig for å få støtte. Så skal boligselskapene selv rapportere hva som ikke er til husholdninger. Hvorvidt lading i fellesanlegg er til husholdinger er da det store spøsmålet.

To be continued.... 
#14
Kjøpe elbil? / Agrol rabatt
torsdag 06. januar 2022, klokken 16:02
Medlemmer av bondelaget kan få rabatt gjennom Agrol ved kjøp av ny bil. Noen som har oversikt over rabatter og hvor lenge man må ha vært medlem for å få bilrabattene?

https://agrol.no/fordel/kategori/bil/
#15
Viktig å justere topp-effekt i felles-ladeanlegg!

Tidligere har det bare vært viktig for felles ladeanlegg med effektledd å justere topp-effekten. Fra 1.1.2022 blir det ny nettleie for alle med strømabonnement med et forbruk under 100.000 kWt. Dermed blir det avgjørende også for mindre ladeanlegg å tilpasse topp-effekten i anlegget, slik at nettleien blir så lav som mulig, samtidig som alle får bilen ferdig ladet på morgenen.

I et anlegg med under 10 biler, bør effekten ligge på ca. 1,5 kW i snitt per elbil. Er det flere elbiler i anlegget kan man greie seg med noen mindre per bil, og 1 kW per elbil bør være en grei tommelfingerregel.

Hva blir så forskjellen mellom gammel og ny nettleie, dersom man justerer anlegget slik jeg har skissert?

Nedenfor har jeg tatt utgangspunkt i priser hos Elvia:

For anlegg uten effektledd hos Elvia i dag:

  • Med 10 biler og et kapasitetsledd på 375kr (opp til 15kW), vil den faste månedskostnaden øke med 260 kr, mens energileddet vil reduseres med 391kr. Dermed får vi en reduksjon på 131 kr per mnd.
  • Med 15 biler og et kapasitetsledd på 375kr (opp til 15kW), vil den faste månedskostnaden øke med 260 kr, mens energileddet vil reduseres med 587kr. Dermed får vi en reduksjon på 327 kr per mnd.
  • Med 20 biler og et kapasitetsledd på 470kr (opp til 20kW), vil den faste månedskostnaden øke med 355 kr, mens energileddet vil reduseres med 783kr. Dermed får vi en reduksjon på 523 kr per mnd.
  • Med 10 biler, begrenset kun til "dagens sikring på 63A 3-fas" og et nytt kapasitetsledd på 565 kr (opp til 25kW(63A 230v 3-fas), vil den faste månedskostnaden øke med 450kr, mens energileddet vil reduseres med 391kr. Dermed får vi en økning på 59 kr per mnd.
I hovedsak blir det dyrere fast nettleie for anlegg som i tidligere ikke har hatt effektledd. Man er også nødt til å sette et tak på ønsket total effekt, for å holde kostnaden nede. Ladeopplevelsen blir trolig dårligere fordi man struper farten. Alle vil imidlertid få ladet bilen ferdig i løpet av natten. Det anbefales da å lade oftere enn før.
Den gode nyheten er at energileddet av nettleien (variabel nettleie), reduseres, særlig natt og helg. Det gjør at man vil komme bedre ut en før, dersom man redusere effekten til ca. 1kW per elbil.


For anlegg som i 2021 HAR effektledd hos Elvia:

  • Med 10 biler, begrenset til 10kW effektledd i dag og et nytt kapasitetsledd på 375kr (opp til 15kW), vil den faste månedskostnaden reduseres med 864 kr.
  • Med 15 biler, begrenset til 15 kW effektledd i dag og et nytt kapasitetsledd på 375kr (opp til 15kW), vil den faste månedskostnaden reduseres med 1270 kr.
  • Med 20 biler, begrenset til 20 kW effektledd i dag og et nytt kapasitetsledd på 470kr (opp til 20kW), vil den faste månedskostnaden reduseres med 1580 kr.
  • Energileddet /variabel kostnad) vil være omtrent som før

I hovedsak blir det mye billigere nettleie fordi dyrt effektledd faller bort, mens månedsabonnementet blir noe dyrere. Man er fremdeles nødt til å sette et tak på tillatt total effekt, for å holde kostnaden nede.
Ladeopplevelsen forblir som før fordi man struper farten, men kanskje man er villig til å  gå ett effektledd opp? Alle vil imidlertid få ladet med rundt 1kW per elbil.
Energileddet av nettleien (variabel nettleie), reduseres ikke, da denne har vært lav for anlegg med effektledd tidligere. Nå blir det litt dyrere å lade på dagtid, men billigere natt og helg. Totalt går dette opp-i-opp.
Er det under 11 biler i anlegget bør man beregne 1,5kW per bil i effekt, for å unngå problemer med ekstremavvik.

SitatForutsetninger:                        
Det lades likt hver dag gjennom hele året, og halvparten lades før kl 22, andre halvpart etter.                        
Normalt beregner vi 1 kW per bil i nødvendig effekt.                        
Alle priser er KR inkl. mva og avgifter.                        
Dette gjelder for anlegg med et årlig forbruk under 100.000kWt.                        
100.000kWt tilsvarer 37 elbiler med normal kjørelengde                        
Normal kjørelengde er satt til SSB sin statistikk på 13.500km i året og et forbruk på 0,2kWt per km.                        
Trolig vil en del av ladingen foregå på hurtiglading, slik at årlig forbruk per bil er en del lavere.
Det er tatt hensyn til mulig lavere strømavgift jan-mars 2022.                        

I moderne anlegg, slik som fra Easee og ZapTec, er det enkelt å justere dette, har du andre anlegg kan det være nødvendig med elektriker og tilleggsutstyr for å styre effekt på tvers av kurser.

Har du spørsmål rundt dette, er det bare å fyre løs!
#17
Kjøretips / Rekkevidde og vekt
torsdag 30. september 2021, klokken 09:48
Hvor stor andel av rekkevidden utgjør vekten på på bilen?

Hvis vi tar utgangspunkt i en tom elbil, og laster den med 100kg. Hvor mye vil dette utgøre på forbruket?

Aerodynamikken er den samme, og friksjonen kan vi også sette lik. Er det noen nerdete måte å regne ut dette på?

Har vi utregningen over, kan vi da også regne ut forbruket hvis vi laster med 500kg?
#18
Humor og kanari / Smitteøkning etter elbilturne i Finnmark
mandag 30. august 2021, klokken 09:37
Morsomt ordspill, men kanskje ikke så morsomt av moderskipet?

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#19
Humor og kanari / Kommer ann på øynene som ser...
onsdag 07. april 2021, klokken 09:47
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

For en elbilist betyr dette at vi øker rekkevidden betraktelig.

For en fossilbilist betyr dette at man kan kjøre 50% lenger før man må bytte dekket...
#20
Litt flaut dette, i og med at jeg innbiller alle andre at jeg "vet alt om elbil"....

Har lade-timer på i leafen til kona, slik at lading starter 00.05 hver natt. (Billigst nettleie og spotpris).

Bilen står koblet til en easee home, som er satt til alltid å gi strøm etter endt lading.

Når vi prøver å starte klimatisering via mobil, får vi beskjed "på lignende måter" at bilen starter oppvarming, men ingen ting skjer med bilen.

Noen som vet hvorfor?

Er jeg nødt til å starte lading manuelt, og så sette på klimatisering?

Noen som vet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA