Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Skrufzi

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av Huyndai Ioniq-råd settes pris på!
fredag 28. juli 2017, klokken 21:12
Hei!

Ja, det tenker jeg også:).  Iløpet av 3 år har nok en del flere elbil i borettslaget slik at de blir nødt til å tilrettelegge for dette.

Haha, vi får se. Ioniqen er desidert den beste bilen jeg har prøvekjørt hittil, har prøvd alle elbiler bortsett fra Teslaene. De er litt over min prisklasse også da..
Det er noe med det man leser i aviser hver dag : " Nye elbiler på vei" , " Er det smart å kjøpe elbil nå"..  Man blir litt i tvil om man skal vente på det nye som kommer og evt kjøpe senere. Men slik er det med mobiler også ( dog kanskje ikke si samme prisklasse men..)
Det kommer alltid til å komme noe nytt og bedre etterhvert men jeg orker ikke vente lengre så tenker jeg slår til på denne :)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av Huyndai Ioniq-råd settes pris på!
fredag 28. juli 2017, klokken 20:35
Hei!
Tusen takk for gode svar, må si at det er svært godt å få råd og tips fra folk som har kjennskap til el-biler fra før!

Snakket med forhandler idag og han sa at jeg kan få bilen levert iløpet av 3-5 mnd. De hadde metallic svart inne med alt utstyr inkludert.
Når jeg da sa at jeg ikke har lademulighet hjemme sa han at han kunne gi meg en ladebrikke som fungerer på Fortum og Grønn kontakt, med varighet i 3 år, som jeg kunne lade helt gratis med. Dvs da at jeg får lade gratis i 3 år. Dette var han villig til å skrive i kontrakten også slik at det ikke skulle komme til uenighet ang dette.
Dette forandrer jo en god del ting ang det økonomiske.

Moby666: Stusset litt på høyden selv i Ioniqen med soltak, men jeg, med mine 185, fikk fint med plass. Hovedsakelig så blir det nok ungen/e som kommer til å sitte bak slik at dette fremstiller ikke noen hindring.
Stoler på deg når det gjelder kjørelengde på vinter. Jeg tenker også at man må venne seg til å kjøre el-bil og får man teken og forandrer kjørestil,  så kan man kjøre bedre og mer økonomisk.

Crown: Takk for gode svar! Jeg spurte garasjeeier om jeg kunne få til det ( lade med 6A) og da sa han at han skulle sjekke med de andre i styret. En mulig løsning er nok å installere en strømmåler i garasjen der jeg betaler for det jeg bruker. Dette skulle de sjekke. Som nevnt ovenfor så er det kanskje ikke behov for dette nå siden jeg fikk muligheten av selger til å få en ladebrikke og lade gratis i 3 år.

Vesel: Takk for svar! Tok svarene dine til selger og han sier det samme. 150 km ca rekkevidde om vinter og 30-45 min 0-80% ladetid om vinter. Han sa også at hvis jeg skulle kjøre Oslo -Kr.Sand f.eks og må stoppe etter 150 km for å lade så er det slik at jeg har noen % på batteriet fremdeles. Det må tas i betrakting siden det tar 45 min ca fra 0%-80%, kortere tid fra 20% - 80%.. En 30 min hurtiglading om vinteren tenker jeg det blir.

Ellers er jeg ganske så optimistisk angående bilen. Alle biler har sine positive og sine negative sider. Hovedkriteriet vårt var å finne en bil til 300k som hadde nokså stort bagasjerom. Dette ser Ioniqen ut til å være. Fin på innsiden er den også, selv om E-golfen faller bedre i smak. Jeg ble positivt overrasket over at det ikke var så mye hard plast i interiøret, dette er, i mine øyne, et stort pluss.

Hva slags inntrykk har dere av bilen? Er det noen ting dere liker/misliker?

Igjen, takk for gode svar.




#3
Kjøretips / Adaptiv Cruise Control- ja eller nei?
torsdag 27. juli 2017, klokken 22:20
Hei!

Har lest og hørt litt at ACC bruker mer av batteriet enn hvis man "kjører bilen selv". Kan dette stemme?

#4
Kjøpe elbil? / Kjøp av Huyndai Ioniq-råd settes pris på!
torsdag 27. juli 2017, klokken 22:10
Hei alle sammen! Første gang jeg er på elbilforum, er ikke helt sikker på om innlegget er satt under riktig emne men prøver meg allikevel.

Jeg og kona, begge fra Oslo, tenker nå på å kjøpe oss en elbil. Pr dags dato kjører vi en VW Golf 2012-mod som duger, og vi har hørt mye at det er store besparelser når det gjelder elbiler.   Vi har planer om barn snart og etter å ha prøvekjørt Ioniqen fant vi raskt ut at bilen har plass til, ihvertfall et barn om ikke to, og bagasjen som medfølger.Da falt valget på denne.
Jeg kjører til jobb hver dag t/r 40 km og en gang i måneden tar vi oss en tur til Sverige t/r 300km( da Svinesund) og en gang til Arendal( en vei 250 km) for å besøke familie. Per dags dato har vi garasjeplass i borettslaget, der fire garasjerplasser deler på 16A. Borettslaget sier at det ikke går å lade elbil siden kursen kommer til å gå.

Det jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med er følgende:

1) Hvordan er rekkevidden på vinterstid? Klarer jeg å kjøre til og fra jobb uten å måtte lade?
2) Hvor mye faller batteriet over natta på vinterstid, hvis man ikke lader da? fra 100% --> 50% eller?
3) Jeg vet at jeg må stoppe og lade bilen på vei til Arendal, blir sikkert hurtiglading. Men hvor mye tid tar hurtiglading om vinteren? Er det fremdeles 30 min?
4) Lønner det seg for meg å kjøpe en elbil i.o.m at jeg ikke har mulighet pr.dags dato å lade den hjemme. Blir det uansett billigere for meg å lade den på ladestasjoner?

Mange spørsmål fra en som ikke har så stor peiling på elbil! Hjelp og råd settes stor pris på :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA