Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jankph

#1
e-up! / Sv: E-up - Korte spørsmål fra ny eier
onsdag 03. juli 2019, klokken 14:51
Jeg har en 2015-modell selv, så her er det nok ganske likt.

1) Ja. Sånn er det bare bare. Det har vært tatt opp i forumet her tidligere, men lar seg ikke endre. Sikkert en VW-ingeniør som fant ut at 22 er passe uansett, ikek fro varmt, ikke for kaldt.
2) Ja. Det er vel tenkt som en sikkerhetsfunksjon for at du skal slå på nærlys når det blir mørkt. De nye e-up-ene har auto-bryter såvidt jeg vet.
3) Det er en liten forsinkelse fra du parkerer og drar ut tenningsnøkkelen til den låser seg, men du skal ikke vente for lenge. Tror ikke den lar seg justere på noe vis.
#2
e-up! / Sv: Gummihette til Type2-kontakt
tirsdag 02. juli 2019, klokken 12:29
Takker. Skal prøve det.
#3
e-up! / Gummihette til Type2-kontakt
mandag 01. juli 2019, klokken 16:22
Først knakk festeledningen til gummihetta som sitter på Type2-kontakten (den øverste) i ladekontakten på bilen, deretter klarte jeg å legge hetta fra meg et eller annet sted, sikkert under lading. Er det mulig å få den billigere enn hos VW? De skal ha 300 for et komplett sett oppe og nede, men jeg trenger jo også bare oppe, og trenger heller ikke være original. Bare noe som beskytter. Noen som vet?
#4
e-up! / Sv: Alternative dekk dimensjoner?
søndag 30. juni 2019, klokken 12:29
Selv bruker jeg Falken Sincera SN832 Ecorun i Originaldimensionen 165/60-R15. De kom ihvertfall svært godt ut i tyske ADAC sin test. Og rimelige er de også.
#5
Hurtiglading i Agder / Hurtiglading på Mykland?
mandag 25. februar 2019, klokken 18:18
Mulig jeg så feil...jeg bare registrerte dette kjapt i sidevinduet på vei fra - Det så ut som det var på gang en hurtigladestasjon ved Joker-butikken på Mykland. Tar jeg helt feil?
#6
e-up! / Sv: Dekk og felger e-up
søndag 10. februar 2019, klokken 07:35
165/65R15 sommer, original med platefelg
165/70R14 vinter, åpen felg
Kjøpt brukt med 175/65 i vinter, men byttet da dekkene var slitte. Brukte litt tid på finne rett dekk, da ikke alle produseres i alle dimensjoner, endte opp med Michelin Michelin X-ice XI3.
Åpen felg er noe herk om vinteren, samler seg mye snø og is, men er samtidig greie, for da får man ihvertfall spylt bort saltet. Utover det merker jeg ingen forskjell. Vurderete også å kjøpe originalfelger til vinterdekkene, men de kostet en formue.
#7
e-up! / Sv: Justeringsmulighet ved type 2 hjemmelading
tirsdag 27. november 2018, klokken 08:38
På min gamle e-up kan jeg stille ladestrøm 5, 10, 13 eller 16A. 5A er faktisk veldig greit på hytta, fordi det der ikke er mer enn 2x25A inntakssikring og alle kursene er 16A. Det tar selvfølgelig laaang tid å lade med 5A, men da har jeg i alle fall nok strøm til alt det andre i hytta samtidig.
#8
e-up! / Sv: "vedlikeholdsbremsing" og regenerering
fredag 16. november 2018, klokken 10:04
Ehrmm...jeg vet ikke om jeg helt skjønner problemstillingen. Når du bremser, så bremser du, uansett om bremsekraften samtidig brukes til regenering eller ikke. Om bilen regenerer eller ikke har vel ikke noe å si på kraften du må bruke på bremsene?
#9
e-up! / Sv: Lading stopper i denne sommervarmen
tirsdag 07. august 2018, klokken 14:25
Bedre at den slår ut for tidlig enn for sent. Og for termostaten er det ikke lett å vite om varmen skyldes varmgang  pga. strøm eller varmgang pga sol. Selv har jeg bare opplevd det én gang det året jeg har hatt bilen, og det var da det var godt over 30 i sommer og ladekladd ble liggende midt i solsteken. Ladekladden ble jo så varm at jeg knapt kunne ta på den. Heldigvis var jeg ikke avhengig av å ha ladet for å kunne kjøre dit jeg skulle, så det gikk bra. Etter det var jeg litt mer oppmerksom på hvordan jeg parkerte med tanke på skyggefull lading. Ikke opplevd det siden, selv med godt over 30 så lenge det ikke er direkte sol.
#10
e-up! / Sv: Rekkevidde
onsdag 04. april 2018, klokken 14:51
Det varierer nok ikke så mye fra bil til bil, men varierer veldig avhengig av kjørestil, føreforhold og om du starter  med ladekabelforvarmet bil eller om den er kald, om du bruker varmeapparat, varme ruter, setevarme osv. For ikke å glemme du skal kjøre i ett strekk eller stoppe/starte ofte underveis. 105km høres ikke så allerverst ut. Selv pleier jeg å regne 4-5km per delstrek på tankmåleren i minus 5, 5-6km i rundt 0, 6-7km i pluss 5 og, 7-8km i pluss 10 og over.
#11
e-up! / Sv: Størrelse dekk/hjul
onsdag 31. januar 2018, klokken 22:08
Jeg har Continental 165/65 15" sommer og piggfri Michelin i 165/70 14" vinter. Iht. vognkortet skal det jo være 15", men jeg kjøpte den brukt i fjor sommer og 14" vinter fulgte med. De var i 175/65, men slitte, så jeg valgte nye 165/70 for vinteren. Det er en litt ukurant dimensjon og ikke lett å finne dekk i. 175/65 er noe enklere. Jeg opplever nok 15" som noe mer stabile.
#12
Jeg kan justere ladestrøm og forvarming/kjøling med både ladekladden og appen på min 2015-mod e-up. Minste ladestrøm er 5A.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Transport ved kjøp
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 07:17
Sitat fra: HPSE på mandag 16. oktober 2017, klokken 23:45
Kjøp i Bergen og send med hurtigruten?

Støtter denne. Så litt på dette selv i sin tid, med motsatt fortegn. Kjøpe i nord og kjøre sørover. Hurtigruten er nok det beste. Bli med og ta det som en liten ferie eller oval helg. Når det er sagt så er det nok fullt mulig å kjøre nordover, men det krever planlegging og god (lade)tid.
#14
Hurtiglading i Agder / Ny ladestasjon i Arendal
lørdag 14. oktober 2017, klokken 12:15
Enda en ladeplass i Arendal, ved den nye handelsparken på Stoa øst, rett utenfor Coop Xtra, Jula, Megaflis, Baker Jørgensen, Burger King, Byggmax og alt det andre.

#15
e-up! / Sv: Maks rekkeviddevisning avhengig av utetemperatur?
onsdag 11. oktober 2017, klokken 14:39
Sitat fra: ReneM på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 22:24
E-up kompenserer for selve temperatur og. Ikke bare snittforbruk.

Det er enkelt å teste når du parkerer ved +10. Går temperaturen ned til -5 og du oppdaterer appen synker rekkevidden kraftig. Trenger ikke å kjøre en cm for det ;)

Akkurat det har jeg ikke fått testet ennå, men jeg skal forsøke å legge merke til det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA