Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - orienteringsbass

#1
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ladekabel lås på AE?
mandag 19. juni 2017, klokken 17:20
Mistenker at det er noe galt hos meg. Har nå ladet med 16 amp. Da skal kabelen løsne etter endt lading. Men det gjør den ikke i mitt tilfelle. Må låse opp med nøkkelen. Egentlig ikke dumt, men tydeligvis ikke slik det var planlagt og andre rapporterer.

Har også problemer med DAB. Radioen funker fint på FM, men med DAB har vi aldri hatt stabilt signal.

En sak til for verkstedet ser det ut til.
#2
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ladekabel lås på AE?
fredag 16. juni 2017, klokken 14:55
Takk for tips. Skal prøve.
#3
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ladekabel lås på AE?
fredag 16. juni 2017, klokken 11:39
Det er kanskje bare jeg som har dette problemet, men av og til får jeg ikke låst opp og løsnet ladekabelen (bærbar, med kladd, 6 eller 10 amp) med nøkkelen. Selv ikke 10 sekunders trykking hjelper. Andre ganger funker det fint. De gangene den har sittet fast, har det bare vært å trekke ut støpselet i andre enden, så løsnet den. Prøver å finne en grunn/et system i galskapen ved å samle mer erfaring, men siden det finnes en løsning (lader bare hjemme, takk lang rekkevidde), har jeg ikke følt behovet for å ta bilen til verksted ennå. De vil ha lettere for å finne løsningen hvis jeg har funnet et system i alle fall.
#4
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ladekabel lås på AE?
torsdag 08. juni 2017, klokken 19:52
Kan se slik ut.
#5
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Android Auto - tips og triks
torsdag 08. juni 2017, klokken 11:40
Synes Google Maps gir meg merkverdige navigeringsforslag, med rare omveier rundt veldig korte veistykker. Har ignorert den flere ganger og hatt null problemer. Er det noen innstillinger her jeg burde vite om? Fint at den skal hjelpe meg rundt trafikkorker, men når alt er åpent?
#6
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ladekabel lås på AE?
torsdag 08. juni 2017, klokken 11:36
Jeg hadde problem i går morges med å få løs kabelen etter lading, selv etter flere forsøk med nøkkelen, med låsing, forlating av garasjen osv. Litt frustrerende, for å si det mildt. Jeg ringte OnStar, og operatøren der sa han hadde fått MANGE anrop om akkurat dette i går og hadde foreløpig ingen svar. Han hadde ikke fått hjelp av Opel service ennå, på det tidspunktet.

Vi ble enige om at jeg skulle trekke ut kontakten på andre enden (altså pluggen ut av stikkontakten). Dette løste kontakten til bilen og dermed problemet. Jeg fikk ingen feilmeldinger etterpå, og jeg har ikke prøvd å trekke ut kabelen siden dette.

Det skal jo funke med knappen på nøkkelen! Denne gangen var min sønn helt uskyldig!
#7
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Android Auto - tips og triks
mandag 05. juni 2017, klokken 22:25
Da fikk jeg lastet ned en 2.3 versjon, og da gikk det bra! Da har vi navigasjon i hvert fall.
#8
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ladekabel lås på AE?
mandag 05. juni 2017, klokken 10:11
Nå har vi fått vår bil også og prøvd litt forskjellig. Hittil bare lading hjemme, med Schuko-kabelen, siden mode 3 kabelen ikke var klar hos Thrane Steen på fredag. Stort sett har det gått bra, uten varmgang på 10A.

I går opplevde vi at kabelen (som er låst til bilen også etter at ladingen er fullført) ikke ville løsne, på tross av at vi trykket lenge på knappen på begge fjernkontrollene. Frustrerende. Jeg kommanderte alle nøkler ut av garasjen, gikk et stykke vekk og sto et minutt eller så, så gikk jeg inn igjen med én nøkkel og trykket. Nå skiftet lyset på dashbordet fra grønt til gult, men forble på, og kabelen satt fortsatt fast. Jeg leste i bruskanvisningen at man skulle kunne stoppe ladingen fra bilen og prøvde å lete meg fram til denne opsjonen. Men før jeg kom langt med dette søket, slukket lyset av seg selv, og kabelen kunne fjernes.

Har noen andre opplevd dette? Det hører med til historien at 10-åringen hadde oppholdt seg med fjernkontrollnøkkelen i og rundt bilen en stund før dette hendte, og han hadde sikkert trykket og fiklet. Han har rotet til mye software før på denne måten. Men likevel???
#9
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Android Auto - tips og triks
mandag 05. juni 2017, klokken 09:58
Jeg har fulgt lenken på toppen av denne tråden og installert AA (på tross av varsler osv., men OK). Når jeg prøver å starte appen etter installering, vil den først laste ned Google Maps og se etter en ny versjon av Android Auto. Her strander det med en gang, da den melder at programvaren ikke er tilgjengelig "i mitt land". Hvordan har folk kommet forbi dette problemet? Jeg har for øvrig også prøvd en senere versjon (2.0.6427 i stedet for 6423), men resultatet var det samme.

Har Samsung S7, så med Android 7.0 er jeg nyere enn 5.0. Har også lastet ned ARM64-versjonen, som burde være riktig.

Brukte for øvrig navigasjonen på Google Maps i Oslo på lørdag, med en ulykke på E6 og lang kø. Systemet sendte oss inn mot Bøler (sikkert lurt), men så ut i store sløyfer vekk fra Ringveien. Jeg så mange folk foran meg på veien følge dette rådet, men nektet selv og kjørte videre på Ringveien som var nesten tom og helt åpen. Erfaringer fra andre i denne sammenhengen? Har Google alltid rett???
#10
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Når får du din Ampera-e levert ?
tirsdag 30. mai 2017, klokken 20:03
Nå var det min tur til å glede meg. Kan hente før helgen.  :)
#11
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Når får du din Ampera-e levert ?
lørdag 27. mai 2017, klokken 14:46
Det ble spurt om hvilken bilbåt som kommer til Drammen 29.5. Jeg sjekket, og det er Baltic Breeze. Den gikk fra Zeebrugge i går, etter min informasjon, og er nå i Bremerhaven. Skal ankomme Drammen om morgenen på mandag. Tror min lille røde er ombord der. Men jeg møter ikke opp for å heie. Leser heller beretninger fra dere andre som allerede er ute og kjører.
#12
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: 80kw hurtiglading bekreftet
onsdag 26. april 2017, klokken 10:18
Kurvene er lett tilgjengelige nå. Eric Way, som laget videoen øverst på denne forum-siden, er en metodisk og grundig fyr, så jeg er nokså sikker på at vi kan stole på hans kurver. Det ble sagt i en annen video - om fakta man kan briljere med - at bilen kan regenerere med opptil 70 kW, noe som er mer enn bilen kan akseptere fra en hurtiglader, nemlig ca 60 kW. Tror vi har svaret her, men det ville være interessant med en bekreftelse.
#13
Fikk også høre at min er registrert i Port of Baltimore. Altså er den enten der eller på vei til Belgia. Den turen tar vel opptil to uker, så det er ingen grunn til panikk ennå. Det blir antagelig en samlet skipning til Drammen. Det ville vært artig å kunne følge med på Marinetraffic.com på veien over Atlanteren, men der må vi nok resignere. Kanskje vi kan få følge båten fra Belgia?  ;D

Vi som har fulgt med på denne siden og på Bolt-FB-sidene har vel ikke sett mye nytt i omtalene, men det er interessant å høre/se på dem likevel. Føler faktisk en viss resignasjon nå. Forventninger og spenning kan bare holdes en viss tid. Så må man bare vente. Når bilene er kommet, går vi over i en ny fase. Gleder meg til det.
#14
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ladetider
mandag 03. april 2017, klokken 10:09
Det er klart at det er behagelig for bilfører å kunne lade raskere. Her har Tesla en fordel over Opel. Jo større batteriene blir, desto mer vil man merke at det tar lenger å lade opp. Men virkningen på batteriet over tid er også viktig. Fra alt jeg har lest om levetid på Li-ion batterier, er det ikke spesielt gunstig med store effekter hverken inn i eller ut av batteriet, i tillegg til å unngå begge endene av ladestatus (0 og 100%).

GM velger tydeligvis en konservativ tilnærming. Er den FOR konservativ? De tillater tydeligvis at man trekker opptil 150 kW, men dette gjør man jo bare for veldig korte perioder; dette er annerledes med lading.

Jeg synes denne siden av ladeproblematikken kommer til kort i diskusjonene her. Er det noen som kan bidra?
#15
Har hørt fra forhandler (Oslo). Vi spekulerer litt for fort, ser det ut til.

Han sa han skulle ringe snart for å tilby finansiering, forsikring og slikt, men at så langt, så vidt han visste, er alt på stell med leveringstid og farger.

Altså kan vi slappe av foreløpig. Som en kamerat av meg sa en gang: ikke nødvendig med panikk nå, det nok av tid for panikk senere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA