Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orbit

#1
Her er beskyttelsen fra Q6-tråden i bruk (på en e-tron). Den hinder ikke snø inn i ladeluka, men gir en ekstra gummileppe som leder vann/snø bort fra selve kontakten. Delenummer 85H054410.
#2
285 dekkbredde bak på alt fra 20" og oppover virker noe overdrevet (og drar opp forbruket). Jeg er heller ikke så begeistret for staggered oppsett med 235/255 eller 255/285 siden det hinder rotasjon av hjul foran/bak for å utjevne slitasje.

Men denne gummihetten for ladekontakten er interessant. Ser ut som den skal settes på type-2 støpsel for å holde snø/is litt mer borte fra kontakten. Kanskje noe å skaffe seg også til annet enn Q6?
#3
Audi e-tron / Sv: Første service
tirsdag 26. mars 2024, klokken 11:48
Sitat fra: Dekkerhus på onsdag 09. august 2023, klokken 09:33Jeg fikk akkurat et servicetilbud for 30k service på 14.987,- Hårreisende!
Oppdrag
1 Inspeksjon 5.752,61
2 Tilleggsarbeid Bytt ut kjølevæskelekkasjepatron for bakaksel 30 000 km / 24 måne 443,88
3 Tilleggsarbeid: Bremsevæskeskift 24 måneder 1.374,99
4 Tilleggsarbeid: Skifte pollenfilter 24 måneder 1.959,66
5 Verkstedmateriell og kildesortering 210,-
6 87h9 5.225,95

Totalt å betale: 14 987,00

Skal man bare godta slike beløp?

Sitat fra: Marzo på onsdag 09. august 2023, klokken 10:04Hva gjelder 87h9?

87H9 er bytte av AC-sensorer på 2020- til 2022-modeller (se vedlegg), og skal være dekket på reklamasjon. @Dekkerhus kom aldri tilbake og rapporterte hva som faktisk måtte betales, men slapp forhåpentligvis denne.

(Og så skal jeg ikke si noe om VAG og AC-sensorer....)
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Ionic lader ikke på lader til Tesla
søndag 24. mars 2024, klokken 21:35
Er det en Tesla Wall Connector? De er som standard satt opptil å kun lade Tesla-biler, men dette kan endres med innstilling av en innvedig bryter. Se f.eks https://elbilforum.no/index.php?topic=62857.0
#6
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 12:34
Så lenge du har en ladeavtale eller tre med roaming på plass (f.eks Skoda/Elli-avtale), så er dette ganske greit. Se f.eks. min oppsummering fra 2022. Vi hadde lignende tur også i 2023, og det var blitt vesentlig bedre utbygd med lynladere bare på det ene året, og 2024 blir nok enda bedre. Ionity kan være mye brukt på utfartsdager gjennom sentraleuropa, så det kan være greit å sjekke alternativer.
#7
Det ser ut som den kalkulatoren er basert på det gamle systemet hvor du gikk ned 30%-poeng ved skade, mens de fleste selskap nå bare setter deg ned 10%-poeng, også Enter:
https://www.enter-forsikring.no/odpdf?vilkNr=06PAU14000&vilk=Bilforsikring-Produkt

Uten å vite hvilken bonus du har i dag og hva forsikringen din koster er det vanskelig å si eksakt, men bonustapet er med den nye ordningen på størrelse med hva forsikringnen koster i året. Tryg kan regne ut dette for deg. Om du bruker dem til å få taksert og reparert skaden, kan du spørre om å betale dette av egen lomme dersom det er rimeligere enn å ta bonustapet på forsikringen.

Det ser for meg desverre ut som mer enn en lakksskade, og at også døren er bøyd. Dette er mest sannsynlig aluminium på Tesla, som er noe vanskeligere å rette enn stål. Så det kan være at døren må byttes for at dette skal bli bra.
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Canton anlegg starter ikke? Hva er galt?
søndag 24. mars 2024, klokken 11:00
Har du prøvd å restarte anlegget? På MEB-biler tror jeg du skal trykke på av/på-knappen nede vil venstre på navigasjonsskjermen i ca 10 sekunder, til du ser anlegget starter opp på nytt.
#9
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
lørdag 23. mars 2024, klokken 15:14
Det var også koppholdere bak og baggasjesikringsnett i den [Q8] e-tron pakken, men uansett gnient å ikke ha dette som standard. Delene koster minimalt, og det må nesten koste mer å håndere forskjellige delenumre og varianter i produksjonen!
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: utfordring med lading i stikk
fredag 22. mars 2024, klokken 14:05
Det må også uansett være en jordet stikkontakt. Alle utendørskontakter skal være jordet, men det kan være problemer med jordtilkoblingen, selv om det er strøm i kontakten.
#11
Telenor har dyttet utfasing ut i tid, slik at 2G tidligst forsvinner i 2026 hos dem.

Sitat fra: https://www.telenor.no/bedrift/iot/2g-fases-ut/Når stenges 2G-nettet?
2G-nettet fungerer som normalt i 2025, deretter starter utfasingen.
#12
Lade hjemme / Sv: Luke til ladekabel fra garasje og ut?
onsdag 20. mars 2024, klokken 15:18
«Skjøteledning ut av vinduet» er hovedsakelig et problem da en ofte går fra tørr sone (uten en gang jordfeilvern i gamle installasjoner), til utemiljø.

Kabel gjennom luke i uisolert vegg er heller ute-til-ute.
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: For høy egenvekt - lite nyttelast
tirsdag 19. mars 2024, klokken 18:14
Under Motor sin siste vintertest ble mye av feltet vinket inn på nettopp vektkontroll. SVV har nok fått med seg at det ofte er lite marginer, og kan nok sile ut elbiler mer enn andre til kontroll.

https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/nyttelast-el-prix-2024
#14
BMW i3 / Sv: [LØST] BMW i3 - 2016 mod - helt død, hjelp!
mandag 18. mars 2024, klokken 22:03
Jeg fikk varsel om "utlading av 12V-batteri" et par ganger i vinter, typisk når bilen hadde stått parkert mange dager uten bruk/lading i de kaldeste periodene (-15 til -20). Jeg byttet i går til Exide-batteriet fra thansen lenket til ovenfor.

Jeg hadde ikke noen backupforsyning i bilen under byttet, men det var kun klokke som måtte stilles inn på nytt. Alt av brukerprofiler, radio, hurtigknapper, bluetooth-oppkobling av mobil etc overlevde. Bilen var strømløs i ca 20-30 minutter. Jeg hadde lagret alle brukerprofilene til en USB-pinne på forhånd, men det ble ikke behov for den backupen. Jeg kodet inn batteriet i bilen med OBDeleven i etterkant.

Etter byttet, har jeg fulladet det gamle batteriet, og så tappet det ned med ca 8A belastning (0,4 C). Da fikk jeg ca 10 Ah ut av det ved romtemperatur, før stopp på 10,5 V etter 80 minutter (hvor spenningen begynte å falle veldig fort, det var bare noen få minutter fra 11,0 V til 10,5 V). Batteriet hadde derfor ca halvparten av opprinnelig kapsitet, som i streng kulde reduseres (halveres?) ytterligere. Det er tydeligvis litt margin når bilen varsler om svakt batteri, men en bør ikke drøye batteribyttet for lenge. Jeg fikk ingen varsler de siste 2-3 månedene (med varmere vær, og litt hyppigere bruk av bilen), så et varsel på sommeren kan kanskje komme veldig nært et utbrukt batteri.
#15
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Lansering 18. mars 2024
mandag 18. mars 2024, klokken 21:41
Leie av matrix-lys er ikke noe nytt. Det finnes også på e-tron fra 2019. En kan velge mellom å kjøpe en permanent oppgradering, eller bare perioder (eller ferdig "unlocked" fra fabrikk).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA