Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sylwester

#1
Tenk på det sånn. Det er noen som tror speedometret på bilen sin er riktig og at folk som kjører fartsgrensa kjører 10km/t for fort hele tiden. Det finnes sikkert de som lever i den troen at ingen trenger å kjøre forbi de når de allikevel kjører fartsgrensa? I praksis er de til hinder selv om de som burde få komme forbi ikke kjører for fort.

Jeg sakker farten og signaliserer at folk kan kjøre forbi der det er god sikt til det. Jeg sakker farten når jeg ser at noen gjør forbikjøring på eget initiativ og jeg har selv vært vitne til at det kunne gått galt hadde jeg ikke gjort det. Å stoppe for å slippe forbi er sikkert greit, men jeg legger heller til rette for forsvarlig forbikjøring.

Jeg har derimot vært bak noen søndagskjørere og alltid lurt på hvorfor de øker hastigheten de stedene det er muligheter for forbikjøring, f.eks. der det blir en strekning med 2 felter i samme retning. Jeg fant ut at grunnen til dette er at vi gjerne øker hastigheten når vi har bedre sikt så de som kjører tregt øker hastigheten når det kommer en strekning med bedre sikt uavhengig av at noen bak skulle ønske de kunne komme forbi. Byplanleggere idag bruker dette og gjør veiene smalere og med mer vegetasjon der de ønsker en lavere hastighet.
#2
@ThomasEL Vi lader den bilen nesten aldri til 100% siden den lader på dagen etter den andre bilen har ladet om natta frem til etter lunsj. Denne gangen hadde den ladet fullt siden kona ikke kjørte sin vanlige runde og jeg målte den først dagen etter. Jeg tror det muligens er litt vampire drain med vilje når leafen står på 100%. Jeg skal ta å tvinge bilen igjennom en full syklus og måle rett etter den er ferdig ladet til 100% igjen  8)
#3
Registrert: 20.04.18
Avlest: 26.06.21
SOH: 90,28%
HX: 116,12%
ODO: 34.733km
SOC: 98,2% (100% i displayet til bilen)
GIDS: 452 (90,40%)

Er litt bekymra for "weak cells" meldingen der  :o

Fra August 2019:
Sitat fra: sylwester på søndag 25. august 2019, klokken 21:48
Registrert: 20.04.18
Avlest: 20.08.19
SOH: 94,80%
HX: 113,98%
ODO: 16,969km
SOC: 97,2% (100% i displayet til bilen)
GIDS: 470 (94,0%)
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
onsdag 24. februar 2021, klokken 00:51
WTF Hyundai. Har de gått for solcellepanel på taket som gir 230W under optimale forhold og hvor de antar du får kjørt 1300km i året, gitt at du parkerer i sola og ikke har bilen i garasje  :'( Det betyr 3,5km ekstra og whopping 8 promille lengre rekkevidde. Jeg vedder den kun lader 12V slik som ALLE andre biler med solcellepanel. Mye enklere å designe og istedenfor å kommunisere antall km 230W vill gitt ekstra med 12 timer sol (under 2km) ta heller med virkningsgraden av DCDC for å blusse tallet til ca. dobbelt.
#5
Sitat fra: Håvar på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:27
Noen vil nok også la seg overraske over at Nissan har byttet til CCS-standarden for hurtiglading i Europa. Selskapet var nemlig ett av få som inntil nå har holdt fast i Chademo-standarden, og det var knyttet noe spenning til hvorvidt de ville holde fast i den, tross at nærmest alle konkurrentene har gått over til CCS. Maks effekt er oppgitt til 130 kilowatt.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/awgrj4/her-er-nissan-ariya-firehjulsdrift-og-inntil-500-km-rekkevidde

Nok en spiker i kista for ChaDeMo (i Europa)

Jupp, da har nok trådstarter fått rett.

Jeg tenker dette er naturlig utvikling pga av at Chademo også bytter kontakt slik at kritikken mot Nissan ville være at de nå hadde en perfekt mulighet til å bytte til hva så og si alle nyere biler har i Europa og USA, mens de i Asia vil måtte endre til den nye Chademo-standarden.

Vi som eier Leaf fikk en sporreundersøkelse hvor de spurte hva vår holdning var til en overgang mellom CCS til Chademo så de har nok luktet på dette i noen år uten at de har solgt skinnet.

https://insideevs.com/news/433929/nissan-switches-to-ccs-in-us-europe/
#6
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Login virker ikke
søndag 15. mars 2020, klokken 13:32
Jeg er logget inn her fra Firefox, men prøvde med Chrome og da reproduserte jeg dette. Den sender ikke passord i requesten og selv om jeg endret slik at den gjorde det resulterer det i en 500 Internal Server error. Må nesten se i error loggen for å se hva det kan være for det er helt sikkert en PHP-feil.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Inneholder ikke denne annonsen mye feil?
tirsdag 04. februar 2020, klokken 21:09
Det ser ut til at alt jeg hadde imot annonsen. Bortsett fra at det er mye store bokstaver og skriking er det ikke lengre en gen2 i følge teksten. Vi vet jo igrunn ikke om de har sakset feil. Jeg vil spekulere i at de har tekstene klare og kan ha bommet.
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
søndag 02. februar 2020, klokken 22:57
Legg merke til at jeg la ved rgnearket. Måtte lagre det som xls siden forumet ikke liker LibreOffice-filer :-(
Der kan man legge inn rabatter hvis man vil og få den oppdatert :-)
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
søndag 02. februar 2020, klokken 22:20
Urk. Ja byttet om aksene :( . 8% er Coop-rabatten. Det er jo ikke noe man oppnår men har fra første krone. Det er lavere høyde for å bli medlem i Coop enn Obos som koster noe hvert år så sant du ikke bort i en Obos-leilighet. Jeg gjør det så at det er Obos-rabatt er interessant for meg :)

Uten rabatter og uten gamle CK-priser blir den grafen ikke fullt så interessant, men for min det ville det da være CK, GK, deretter Fortum. Jeg tror ikke jeg oppnår 10% på GK, men jeg har registrert Coop (endelig fikk jeg noe å bruke det til) og Fortum (mulig første Obos-rabatten min :-P).
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
søndag 02. februar 2020, klokken 00:14
@Øyst1 En annen ting er jo at 62kWh viser LBW ved 3% i dash som sikkert er ved 7kWh som 40kWh eller høyere.
De kjører da av motorveien og du kan kjøre ganske mye lengre på 7kWh i 40km/t i sirkler på en parkeringsplass enn på motorveien så de burde ha visst at bilen kunne gå vesentlig lengre og holdt seg på motorveien ihvertfall frem til alt forsvant av tilbakemeldinger i dash.

Motor gjorde en liknende test, men forsto det som om de brukte NAF til å transportere bilen til ladepunkt etter at den hadde stoppa og da har de nok ikke kjørt sakte den siste tiden som den andre testen. Her var 62kWH Leaf 77% av WLTP og ikke 80% som i testen med sakte kjøring fra 3% dash.
#11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
søndag 02. februar 2020, klokken 00:00
Effekttariff på ladestasjoner som er offentlig tilgjengelige er like logisk som om vi skulle hatt oljebruksavgift hvis bensinstasjonen selger mer olje enn en gjennomsnittlig husholdning bruker til fyring. Det er helt klart at man må se om effekten går over per unike bruker og ikke på anlegget totalt.


Ang priser. Jeg har ikke hengt med i timen. Jeg har hurtiglada på Fortum og GK etter lokasjonen som er best og ikke fått med meg at de har økt prisene sine. Jeg tok deretter å tittet litt på prisene og lagde en liten graf siden jeg har 40kWh Leaf som holder seg i område 20-45kW og muligens 35kW i snitt.

Både gammel og ny CK var klart best på akkurat det snittet og CK gjør det nå bedre siden hvis hastigheten på min Leaf skulle gå ned så er prisen blitt den beste hvis ikke du har oppnådd mengderabatten til GK utover Coop-rabatten.

For hastigheter over 50kW ser det ut til at GK8% faktisk leder over Fortumog de over GK og de over Ionity konsekvent. Har ladeselskapene slutta helt å konkurere?


NB: Under 30kW så er prisene under Fortum for hyperlading siden det lønner seg fremfor 50kW-lading. Regnerarket mitt tok minste pris av hver.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Inneholder ikke denne annonsen mye feil?
lørdag 01. februar 2020, klokken 12:11
Jeg anbefaler å rapportere den som mulig svindel. Det skal ikke gå an å stp frem som seriøs med slikt.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Inneholder ikke denne annonsen mye feil?
lørdag 01. februar 2020, klokken 09:14
Det der er en japanmodell, dvs
1gen. Den kommer uten utstyrsklasser og er dermed samme som min 2012. Den har ikke skinnseter så skinntrekk er det nærmeste man kommer.
#14
Forslaget til jkirkebo er det kanadiske med noen vekttall på inntekt og grisgrent/tettbygd. Ikke dum idé, men jeg er usikker på om ikke administrasjonen av dette systemet vil ta mye av kaka. Des enklere slike system er des rimeligere er de å implementere.

#15
Lexus UX300E / Sv: Lexus UX300e
tirsdag 28. januar 2020, klokken 01:54
@Pingle Ja, jeg har nok regnet til EPA og ikke til WLTP. 80% er nok mer riktig for WLTP.
Det er fremdeles skuffende lite i forhold til high-end-bilene du får idag denne skal konkurrere med.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA