Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leafnor

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Forvarming kw
fredag 15. april 2022, klokken 10:15
Sitat fra: teralv på tirsdag 12. april 2022, klokken 09:42
Jeg er enig i det, men så vet vi jo og at bilen har to trinn på forvarmeren, en på flatt jern vel 5+ kw, og en på eco modus på rundt 1,5-1,7 kw. Om det finnes noe mer i mellom, som softwaren styrer, så var det det jeg var litt ute etter å finne utav.

Er det slik at forvarmeren gir flatt jern, altså maks av hva varmekolben kan gi, mer enn 5 kw, så sier det seg selv at den tar fra begge strømkilder - lader og batt.

Vet ikke helt hvordan man skal finne utav dette heller, men jeg får bare konkludere med at det er slik det er.

Med leafspy finner du ut av det. Den logger strømmen inn/ut av batteri, og effekt som går til varmer. Og batteri SOC.
På den 2012 jeg hadde var de ikke mulig å fortelle bilen å stå i ECO når den var parkert. For den 2019 jeg har nå husker den at den er i ECO om det er valgt, men ikke sjekket om det påvirker forvarmingen. Husker at i 2012 var det valgmulighet et sted i meny å prioritere lading eller varme, men hva dette gjorde vet jeg ikke.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Forvarming kw
mandag 11. april 2022, klokken 17:50
I forvarming med ladekladd koblet til leveres energi fra batteri og nett, og så lenge varmer trekke mer enn det ladekladd gir tappes batteriet. Etter hvert kan det bli så at varmebehovet er mindre enn det ladekladd leverer, og da begynner det å gå strøm inn på batteriet igjen.
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva er denne til?
mandag 07. mars 2022, klokken 22:23
Tilgang til å sveive løs parkeringbremsen, på Gen1 Leaf.
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Da er nok Leafen ved veis ende....
mandag 21. februar 2022, klokken 10:40
Sitat fra: Powerflux på mandag 21. februar 2022, klokken 09:04
Dette ble braksuksess om jeg skal si det selv :laugh: :+1:
Brukte vel ca 4 timer vegg til vegg. Skulle jeg gjort det igjen vil det nok ta under 2 timer.
Plundret litt med slangeklemmene. Disse var møkkete og litt rustne så til neste gang skal jeg ha nye klemmer klare. Og ikke disse som må klemmes med tang men klemmer med skrue.
Så var det litt plunder med å montere setene tilbake men med litt triksing så gikk det helt greit.
Bilen startet lading uten hikke til tross for et hav av feilkoder i alle sub systemene. Alle disse kodene clearet ut i tur og orden uten problem.
Nå er den fulladet og klar for nye 180000 km....håper jeg ;D
Så bra. I mellomtiden frem til 180000 nye km,  forbered bytte av varmer og den jæv..... sikringen som sitter midt i "hypofysen" på bilen der fremme.
https://www.youtube.com/watch?v=u19YogcC2H8
Det var det som gjorde at jeg solgte min Leaf, jeg hadde tid og nok lyst til å gå på å bytte sikringen men to sto å skulle ha bil med varme, så da ble det nyere Leaf i stedet.   
Forøvrig godt jobbet.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Da er nok Leafen ved veis ende....
lørdag 12. februar 2022, klokken 08:25
Kjenner igjen følelsen. Var heldig å fant en brukt lader til 2800, og byttet.
Jeg byttet også batteri til 40kWh og nøt det i 2 år, til varmer gikk. Byttet den også brukt, men samtidig var sikringen til 10,- som ligger ved "hypofysen" femme i bilen sprengt. Og det er en operasjon på ett døgn å få byttet den. Fikk heldig vis solgt bilen, til en i Ukraina.
På laderen var det en kondensator som gikk, den også til 10,-.

I varmeren er det noen loddinger på PTC som kortslutter (Irrer i stykker) og blåser den sikringen,
Egentlig noen bitte små filleting som velter lasset. Men så er det nok med all elektronikk.
10 år og 185.000 km var ikke det verste, og bilen lever videre hos en som så seg råd med å bytte sikring i Ukraina. Jeg oppgraderte til en 2019 modell Leaf 40kWh. Spent om den lever like lenge. So far so good.
Lykke til med delesalget.
#6
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 30. januar 2022, klokken 00:20
Min 2013 (november) modell 24 kw er kjørt 138.000 km, har fremdeles alle 12 strekene. 😊
Et unikum.
#7
Hurtilading av Leaf / Sv: Ser dette rett ut? Se bilde.
torsdag 20. januar 2022, klokken 08:25
Helt normalt. Kaldt batteri, og selv når det er sommer og "riktig" temperatur i batteri, synker ladeeffekt etter ca 60%. Og her er over halve energimengden levert til batteriet etter passert 60%. Så helt som forventet.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Bytte kun bremseklosser på Leaf
torsdag 13. januar 2022, klokken 18:45
Å bare bytte klosser skal gå det. Mottok pakke fra skruvat.no i dag for Leaf på jobben. En 2014. Den har klosser lik de første japanproduserte forran. Kjøpte skiver og klosser, litt over 2000,-.
Bytter skiver fordi rust begynt å spise seg inn på skiven. Spanderte 2000,- nå for 8 nye år.
Men bytt klosser, det holder det også. Min 2012 nulig solgt etter 185000km hadde sine skiver og byttet klosser en gang. Første gang på omtrent 110.000km. 
Og gjør som nevnt over, spander sinkspray på skiver. De neste årene sjekker du at klossene er lose ved hvert hjulskift, og gir de litt "olje" på anlegg så de forblir løse og ikke henger seg.
#9
Mekanisk / Sv: [Løst] Leaf C10E0 7709 parking brake
onsdag 29. desember 2021, klokken 23:36
Godt arbeid. Solgte min 2012 så vil ikke opplede dette. Men var foreberedt. Særdeles korrodert det huset så planen var å bore ut og sette i skrue og mutter. Wire for manuelt å skrue brems av var løsnet, for festet var rett og slett korrodert bort.
Og ja, de klipsene var også svært rustet, men byttet de etter hvert ut med rustfrie kjøpt på Biltema.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Batterioppgradering
mandag 27. desember 2021, klokken 21:34
Sitat fra: Oggioffshore på søndag 26. desember 2021, klokken 14:40
Interressant dette.
Så videoen, og det snakkes om at man må lese ut noe filer/ binære verdier og sende til Holland?

Fikk akkurat en 2012 leaf m 8 streker, og 50-60 km rekkevidde på denne årstid, skulle gjerne fått bytta noe batteri ...  :o
For å bytte til annet batteri, har Dala EV i Finland knekt koden. En tenger ikke lengre sende noen data til ham, CAN-bridge du får er bare å lodde rett inn. Så må du selvfølgelig finne batteri, og det er langt "dyrere". https://dalasevrepair.fi/
#11
Gratulerer.
Hadde tilsvarende, med 185'km på intill nylig.
Solgte den da varmeapparatet gikk, dvs byttet varmer, men den sikringen som sitter i "hypofysen" langt inne motor/systemet fremme hadde jeg ikke tid å bytte, så solgt.

Men, de data du har der er jo fine i den forstand at det ikke er en celle eller to som er grunn til SOH 60%.
Å åpne opp og bytte celler er ikke noe prosjekt som vil lønne seg. Du finner neppe nye som passer rett i , og med nye mener jeg som er 100% i kapasitet.

Jeg satte i et 40 kWh batteri, etter god hjelp med å finne et brukt batteri. Nå er vell det nesten umulig å få fatt i om en ikke vil betale mye. Regn med rundt 70-80.000 for utstyr + jobb.
En joker er også det med "lovligheten" av å bytte til større batteri. Foreløpig U-land i Norge, mens andre land virker å godta bytte. Men loven i Norge er på feil side forløpig etter hva jeg tolket det.

#12
Mekanisk / Sv: Leaf C10E0 7709 parking brake
torsdag 23. desember 2021, klokken 21:14
Forstår jeg deg riktig, at motor gå ut og inn med 12V på ? Da henger det ikke på det hjulet. Du bør se på trege føreinger andre steder, av med tromlene (Skivene bak) og se at mekanisme der inne virker.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Ledbar til Leaf?
tirsdag 19. oktober 2021, klokken 23:00
#14
Som forventet vil jeg si.
#15
Kjøpte meg 2019 Leaf i dag, 40kWh. Kjørt 38000 km.
Har og en 2012 Leaf oppgradert med et 2018 40 kWh batteri som er kjørt 49000 km.
Data
2018            2019
Ahr 106,61   108,11
SOH 92,35    93,65
Hx 99,98       107,99
Q1 12            27
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA