Synes ikke dette høres ut som noen god idé. Transportsystemene vil jo kollapse totalt dersom en vesentlig andel av dem som pleier å ta kollektivtransport bytter over til personbiler. Det er jo vesentlig køproblematikk allerede i dag, og den prosentvise fordelingen mellom reisemidler skal ikke bevege seg mange prosent før veiene vil bli en eneste stor kork. Dermed kommer ingen seg til/fra jobb og man har oppnådd ingenting. For ikke å snakke om arealer til parkering. Hvor skulle alle disse nye personbilene settes i bykjernen?
Selv jobber jeg på Helsfyr og har nok en storbytilnærming til dette. Det er alltid et kronisk underskudd på parkering ved alle næringsbygg i stor omkrets. Tilstøtende gater med boliger og skoler er også hermetisk fulle, og man kan uansett ikke forvente at det aksepteres mer parkering her uten å ødelegge bomiljøene fullstendig. En rekke tomter synlige rett ut vinduet mitt har stor byggeaktivitet, og flere tusen nye arbeidsplasser reises i fortettingsprosjekter. De fleste av disse bygges med en helt minimal andel parkeringsplasser, og prosjektene er basert på at man ikke kan forvente å ta seg til disse kontorene med privatbil.
I andre deler av landet er det kanskje en viss fleksibilitet for midlertidig økt bilbruk, men stor-Oslo er dette i praksis et helt utenkelig og dødfødt alternativ.
Selv jobber jeg på Helsfyr og har nok en storbytilnærming til dette. Det er alltid et kronisk underskudd på parkering ved alle næringsbygg i stor omkrets. Tilstøtende gater med boliger og skoler er også hermetisk fulle, og man kan uansett ikke forvente at det aksepteres mer parkering her uten å ødelegge bomiljøene fullstendig. En rekke tomter synlige rett ut vinduet mitt har stor byggeaktivitet, og flere tusen nye arbeidsplasser reises i fortettingsprosjekter. De fleste av disse bygges med en helt minimal andel parkeringsplasser, og prosjektene er basert på at man ikke kan forvente å ta seg til disse kontorene med privatbil.
I andre deler av landet er det kanskje en viss fleksibilitet for midlertidig økt bilbruk, men stor-Oslo er dette i praksis et helt utenkelig og dødfødt alternativ.