Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - svisj

#1
Jeg har opplevd det samme problemet selv. Opplever det på offentlige ladestolper der man må bruke app eller RFID for å sette i gang ladingen.

Måten jeg løser dette på er:

  • Koble ladekabelen i kontakten i bilen
  • På ladestasjonen setter man kabelen litt inn - dvs., den er ikke koblet i, den henger mere løst i type 2-kontakten
  • Hold RFID-brikken mot leseren på ladestasjonen, eller start en ladesesjon i appen
  • Etter ca. ett sekund, eller når man kan se at LED-lysene på ladestasjonen blinker/skifter farge, skyver jeg type 2-kabelen helt inn på ladestasjonen. Ladingen vil da (forhåpentligvis) starte.
Det er ikke alltid dette fungerer på første forsøk. Da er det bare å prøve igjen. Vanligvis holder det med to-tre forsøk. Når det er sagt, er det enkelte ladestolper som er vanskeligere å få igang. De på Vestby storsenter fikk jeg f.eks. aldri til å fungere. Men det har fungert på de fleste andre steder jeg har prøvd.
#2
I dag kom vinterens første snøfall på østlandet, og veiene ble glatte.

Jeg plages med at det ikke skal mye til før antispinn setter i gang - litt svinging eller akselerasjon på vei ut av en rundkjøring, så er antispinn i gang. Men det verste er når jeg skal rygge ut av gårdsplasser. Det er da gjerne en kant opp til asfalten på veien, og dette er nok til at antispinn går i gang og at jeg ikke kommer opp. Tråkker jeg gasspedalen langt ned for å få nok kraft, så kommer jeg opp, men antispinn trår til, og passasjerene får hjertet i halsen.

Jeg lurer derfor på om nye vinterdekk vil forbedre kjøreegenskapene på vinterføre. Jeg kjører i dag med Hankook i*cept RS 2 på bakdekkene, og med Nexen Winguard på fordekkene. Har dere noen anbefalinger på andre og bedre vinterdekk? Jeg vil helst kjøre piggfritt, så langt det er mulig.
#3
Lade hjemme / Sikringen går i tide og utide
fredag 11. oktober 2019, klokken 01:47
For omtrent fem år siden fikk jeg lagt opp en kurs for å lade en trilling. Kursen går ut av sikringsskapet, langs en husvegg, deretter under et blomsterbedd (nedgravd kabel), og leder til en dobbel stikkontakt på en bodvegg samt et utelys. Kursen er sikret med en sikring på 15 ampere samt en jordfeilbryter.
I det siste året har jeg fra tid til annen opplevd at sikringen har gått. Dette har vanligvis skjedd under lading, men jeg har også opplevd et par ganger at dette har skjedd når bilen ikke står til lading.

Jeg ringte en elektriker i dag, og fikk høre at det opprettes en dedikert kurs og at denne skal tilkobles en ladestasjon med uttak for type 2. Etter å ha foretatt et søk på nettet, fant jeg ut at man fint kan koble en slik ladestasjon til en eksisterende kurs, så lenge andre stikkontakter og lys er "i umiddelbar nærhet" til ladestasjonen. Jeg er derfor mest i å beholde den eksisterende kursen, for eventuelt å sette opp en slik ladestasjon hvis det er nødvendig.

Jeg lurer på om dere har noen tips til hva jeg bør gjøre, om dere har noen erfaring med lignende situasjoner, eller om dere har noen forslag til hva som gjør at sikringen går.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Zaptec og lading av trilling
fredag 14. juni 2019, klokken 20:28
Her om dagen var jeg på kjøpesenteret på Vestby. De har endel ladeplasser i parkeringshuset, og det passet godt å lade opp bilen litt. Men jeg fikk ikke i gang ladingen. Laderne er en del av systemet til Fortum Charge & Drive.

Jeg forsøkte først å holde RFID-brikken opp mot laderen, og så sette i kabelen, da dette er fremgangsmåten jeg pleier å bruke på andre ladestolper. Det lyser da gult på laderen, jeg setter i kabelen, og hører at kjøleviften i bilen setter i gang som vanlig. Men laderen skifter ikke over til å lyse blått før en god stund senere. Ser i bilen at lading ikke skjer. Prøvde deretter å sette i kabelen først, og så holde brikken opp foran laderen, uten at dette hjalp.

Er det noen som vet om en god fremgangsmåte å få i gang lading på disse laderne, når man har en trilling?
#5
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. april 2019, klokken 18:18
Så da må du gjette hvor lang tid det tar å lade det du ønsker. Høres ikke så veldig mer praktisk ut enn brikke, men noe alle har til gjengjeld. (unntatt han over...)
Hvis man betaler med Vipps, trenger man ikke å anslå hvor lenge man ønsker å lade. Da betaler man kun for den tiden man faktisk lader.
#6
Jeg brukte laderen på Sætre i går. Betalte med Vipps. Det fungerte fint.
Man kan også betale med kort, eller betale på bensinstasjonen. Da betaler man for et visst antall minutter på forhånd.

Har savnet mulighet for hurtiglading av elbil på Hurum. Men nå er det på plass.  :)
#7
Jeg har fått det til hver gang jeg har prøvd. Bruker appen.
Kobler først ladekabelen i bilen (en trilling), finner ladestolpen i appen, velger at lading skal starte, og kobler ladekabelen i laderen når den har begynt å blinke.

Et godt tips er å skrive inn nummeret til den aktuelle ladestolpen i appen. Det er mye raskere enn å måte lete seg frem i kartet.
#8
Ja, de fleste Renault Zoe kan lade på 22 kw. Bilene som ble solgt rundt 2014 og tidlig i 2015 kan lade med en effekt på 43 kw, men Renault gikk senere bort fra den standarden.

Husk at hvis batteriet er kaldt, vil effekten bli redusert.

Klistremerkene som står på Coop Extra på Torp er litt misvisende. Etter det jeg har skjønt, gir den ene stolpen 7.2 kw (til 0.20 kr minuttet), mens den andre gir 22 kw (til 0.60 kr minuttet). Mener å huske at det var slik det så ut i den gamle appen, før Fortum innførte en ny app tidligere i år. I appen som benyttes nå, er begge stolpene oppført med 22 kw, men dette er antagelig ikke riktig.
#9
Merk at du må betale for parkering på plassene i Storgaten 35.

Det er to type 2-uttak i Apenesfjellet, ved innkjøringen. Oppover Rolvsøyveien finnes det ett type 2-uttak ved McDonalds på Råbekken. De ladepunktene jeg har nevnt så langt er drevet av Fortum Charge and Drive, samtlige gir en effekt på 22 kw.

Ved Østfoldhallen er det flere type 2-uttak som gir 11 kw. Det er Grønn Kontakt som driver disse.
#10
Jeg tok turen i helgen, og det gikk helt fint. Ladet til 90% på Roa (hurtigladeren på Gran var ute av drift). Mener å huske at det var drøyt 50% igjen på batteriet når jeg ankom Lygnasæter. Fylte opp til 82%. Kjørte så til Bøverbru, som var dit jeg skulle.

På hjemveien ladet jeg litt på Kiwi Reinsvoll. Deretter på Lygnasæter og på Roa.

Takk for responsen og tipsene.  :)
#11
Jeg har en i-Miev fra 2011. Er det noen av dere som har kjørt fra Oslo til Gjøvik i en slik bil? Gikk det greit, eller måtte dere ringe etter veihjelp?

Det som uroer meg, er stigningen fra Hagan til Roa/Gran, samt fra Gran til Lygnasæter. JurassicTest sier at dette vil gå greit, når jeg legger inn mellomstoppene. Men er likevel usikker. Ser at Fortum har satt opp mange hurtigladere langs strekningen, men vil likevel en trilling med slitt batteri klare strekningen?
#12
Jeg gikk ut og så over det hele en gang til nå. Det viste seg at jeg hadde målt feil sikring.
Når jeg tok ut sikring nr. 2, var det åpenbart at den hadde gått. Det bekreftet også voltmeteret.

Det var antagelig sikring nr. 5 jeg målte forrige gang.

Fant forresten en link til diagrammet her: http://knigaproavto.ru/shemy/en/mitsubishi/i-miev/347-mitsubishi-i-miev-fuse-box-diagram.html
#13
Jeg har fått et litt kinkig problem. Jeg har ikke strøm lenger i uttaket for sigarettenner. Det gjør at DAB-adapteret ikke fungerer, og at jeg ikke får ladet mobilen.

Det begynte med at jeg koblet en overgang fra sigarettenner til USB i uttaket for sigarettenneren, for å teste overgangen. Det gikk ikke bedre enn at strømmen rett og slett forsvant fra uttaket. Uansett hva jeg kobler inn, får det ikke strøm. Jeg forsøkte også å måle med et voltmeter, og det er ikke noe strøm i uttaket.
Neste steg var å sjekke sikringen for kursen. Denne ser ut til å være i orden. Jeg tok ut sikringen, og den ser ut til å være intakt. Jeg sjekket også om det går strøm gjennom den, ved å sette voltmeteret over i modus for å måle motstand (ohm). Det så ikke ut til å være noe galt.

Jeg lurer derfor på hva jeg bør gjøre videre. Har jeg ikke noe annet valg enn å bestille verkstedtime, eller er det noe mer jeg kan/bør se over?
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Status Arctic Roads
tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:10
Jeg ser i Bilkraft-appen at laderne i Østfold har kommet opp. På Vestby ser det ut til at alle laderne er lagt inn i appen, og at de er klare til bruk. De kan være et godt alternativ når det er ladekø på laderne til Grønn Kontakt like ved.

På Svinesundsparken er nå begge laderne lagt inn i appen, men den ene står oppført som defekt. Mener å huske at det også er slik på Storebaug.

Det er flott at disse hurtigladerne endelig har fått fornuftige priser for de som kjører E6 nå og da. Jeg har flere ganger, da Arctic Roads drev hurtigladeren på Svinesundsparken, sett folk som har kjørt til hurtigladeren der med et litt stresset ansiktsuttrykk. Noen minutter senere har de kommet kjørende tilbake igjen, antagelig fordi de synes det var for dyrt å betale over 200 kroner for en hurtiglading.
#15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic Roads er overtatt av BKK
onsdag 31. januar 2018, klokken 18:47
På Svinesundsparken ser det ut til at det ikke lenger er gratis å lade. Fikk ikke startet oppladingen når jeg koblet til.

Jeg lurer på om BKK vil sette i stand den andre laderen på Svinesundsparken. Det er i dag to hurtigladere der, men på en av de er både Chademo og type-2 støpslene ødelagte. Denne står heller ikke oppført i Bilkraft-appen.
På Vestby står det tre (eller var det fire?) hurtigladere, men jeg tror bare en av de fungerer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA