Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SHN

#1
TAYCAN / Sv: Vinterhjul inn i bilen.
onsdag 26. oktober 2022, klokken 18:49
Jeg kan bekrefte at det går med fire vinterhjul i en Tyacan. Med nedslåtte seter, legger du bakhjulene flatt etter hverandre og deretter i baksetet legger du framhjulene på skrått på det bakhjulet som ligger på det nedslåtte baksetet. Det går akkurat. Skiftet hjul på lørdag, men da for enkelhets skyld, fikk jeg med meg følgebil ;D
#2
Arbeid påbegynt for 12 SuC i Oppdal ifølge Opp.no.
#3
Jeg har tenkt å benytte Snapdrive til å bytte bremseskiver på Model S i dag, men har ingen erfaringer med de.
Har noen gode eller dårlige erfaringer med Snapdrive. Hvordan ligger de i pris? Hva bør jeg forvente at de tar for skifte av bremseskiver?
#5
Nye hurtigladere på Circle K Oppdal under arbeid. Planlagt ferdig 31. mars 2022.
https://vcdn.polarismedia.no/596c65a6-9402-492a-9f91-98f11d3a5ead?fit=clip&h=600&q=80&tight=false&w=800
#6
+1
#7
Elbiler i media / Elbiler må betale bompenger på E6 i Gudbrandsdalen
onsdag 03. november 2021, klokken 12:15
https://www.vigga.no/nyheter/2021/11/01/Nå-er-det-ikke-lenger-gratis-for-elbiler-å-passere-bommer-i-Gudbrandsdalen-24768098.ece#cxrecs_s

Elbiler skal vel betale 50% av hva fossilbiler skal? Usikkert om det er tilfellet her. Tolker det som om det er kun elbiler som har brikke som får 50%, men samtid får fossilbiler med brikke 20%
#8
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 21:51
Får man justerbare dempere på ST kun med sport chrono?
Nei, du får justert dempere via konsollet. Det du mister er profilen for Sport plus og egendefinert oppsett. Fra konsollet har du flere valg for høyde og stivhet. Knappen (hjulet) på rattet når du har sport chrono, gjør det bare enklere å bytte profil. Jeg har ikke sport chrono. Etter snaut 1,5 år i Taycan 4S, sitter det i fingrene å bytte oppsett på konsollet. Kunne ha tenkt meg sport chrono for enkel visning av klokke, men jeg vet allikevel ikke om jeg ville ha valgt det om jeg hadde bestilt på nytt.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Moms på dyre elbiler kan være lovstridig
fredag 29. oktober 2021, klokken 08:41
Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 06:53
Sitat fra: E-Trond på torsdag 28. oktober 2021, klokken 22:30
Å innføre gradvis økende moms på alle elbiler.
5% ved årsskiftet,og som øker 5% hvert år til man er oppe på 25%
Husker det var snakk om dette for noen år tilbake. Da mener jeg det kom opp at EU ikke tillater differensierte MVA satser uten videre. Fant noe på wikipedia, så ta det med en klype salt:

"EUs felles regelverk for merverdiavgift er fastsatt i direktiv 2006/112/EF. Direktivet fastsetter blant annet at ingen medlemsland kan sette den generelle satsen i merverdiavgiften lavere enn 15 % (artikkel 97). Direktivet åpner for at medlemslandene kan benytte inntil to reduserte satser for enkelte nærmere bestemte varer og tjenester (artikkel 98), men de reduserte satsene ikke kan settes lavere enn 5 % (artikkel 99). "

Jeg mener å huske at årsaken til at Danmark innførte MVA igjen på elbiler, var at de ikke kunne differensiere MVA. Dette er noen år siden, så regelverket kan ha blitt forandret siden da. Danmark er blitt brukt som skrekkeksempel på hvordan det går når man innfører MVA på elbiler. (Full stopp)
#10
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 18. september 2021, klokken 09:01
Hvorfor må man gå via bilen. Alle har jo mobil ?
Mine foreldre som har hatt elbil siden 2014, har i hele perioden hatt Doro mobiltelefon. Ikke er de særlig god på SMS heller. Det er Elbilforeningens brikke som gjelder. Det vil være forskjellige behov og preferanser blant kundene. Skal man dekke hele kundegruppen, så må man tilby flere alternativer.
#11
Tesla / Sv: Tilbakekalling - eMMC brikken
mandag 15. februar 2021, klokken 12:30
Her er årsaken til at Tesla "frivillig" tilbakekaller bilene.
https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2020/INRM-EA20003-11321.pdf
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elektrisk Turbo GT Performance
torsdag 11. februar 2021, klokken 12:41
@automat, min kommentar var på innlegget til @RJK om st msn må slite å ta igjen påfyllingstiden.

Sitat fra: RJK på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:51Da står man igjen med påfyllingstid, som blir det siste ene halmstrået. Den er den eneste jeg ser man vil slite med å ta igjen. Selv 5 minutter 0-80 vil ikke være kjapt nok på bane.


Det jeg ville frem til at vi ikke kjenner alle løsningene som kommer i fremtiden. @RJK sikter til at 5 min minutter 0-80 ikke vil være kjapt nok på bane. Jeg nevnte batteribytte og kunne også ha nevnt induksjonsfelt i veibanen osv. av teknologi vi kjenner til i dag. Hva som kommer av ny teknologi i fremtiden, vet jeg ikke..... ;)
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elektrisk Turbo GT Performance
torsdag 11. februar 2021, klokken 09:35
Sitat fra: automat på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:28
Ville du byttet ut batteriet ditt med ett du ikke kjenner tilstanden til, eller vet hvordan har blitt behandlet?

Batteribytte forutsetter nok at man leier batteriet, ikke eier det. Og batterileie har ikke hatt noen suksess, i hvertfall ikke i Norge.

Det blir en logistiikkutfordring også. Med utbygging av batteribyttestasjoner, som skal ha nok batterier på lager til alle mulige biler.

Nio bytter batteri i dag på 3 minutter:
https://elbil.no/kommer-til-norge-elbilene-som-kan-bytte-batteri-pa-tre-minutter/

#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elektrisk Turbo GT Performance
torsdag 11. februar 2021, klokken 07:18
Sitat fra: RJK på torsdag 11. februar 2021, klokken 01:15
Lite sannsynlig, da man skal rekke å kjøre på rampa, koble av kabler, skru av batteriet, fjerne det fra bil, og så reversere prosessen. Og så skal det sikkert kjøres en kjapp funksjonstest for å være sikker på at alt fungerer  fint, før man lar bil kjøre av rampa igjen. Greit, Tesla klarte dette raskere enn å fylle en ice-bil full (klarte vel nesten3 biler på samme tiden), men sekunder? Det tror jeg ikke.

Det skjer jo stadig utvikling på området. Hva om batteriet holdes oppe av et magnet felt?
Bilen kommer inn på depoet kjører over en rampe, magnetfeltet deaktiveres og batteriet frakobles og "faller ned". Bilen triller videre over et nytt batteri hvor magnetfeltet aktiveres og nytt oppladet batteri løftes opp og tilkobles som en enorm Magsafe. Jeg sier ikke at det blir sånn, men jeg tror ikke vi i dag har tenkt ut alle løsninger som kommer i fremtiden ;)
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elektrisk Turbo GT Performance
onsdag 10. februar 2021, klokken 09:16
Sitat fra: RJK på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:51
Da står man igjen med påfyllingstid, som blir det siste ene halmstrået. Den er den eneste jeg ser man vil slite med å ta igjen. Selv 5 minutter 0-80 vil ikke være kjapt nok på bane.

Det tar noen sekunder å skifte hjul. Kanskje det vil være mulig å skifte batteri på sekunder også etter hvert ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA