Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - offpist

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: "batterisikringen må byttes snart"
tirsdag 26. september 2023, klokken 15:22
S85 og S60 batteriet har sikringen over batteriet så hele batteri pakken må ut av bilen for å bytte sikring.

S75, S100, S70, og S90 osv har sikringen under, så der er det en rask jobb.

Derfor er det litt sprik i kostnader.
#2
Sitat fra: geear på onsdag 07. juni 2023, klokken 12:44Oppdaterer de egenvekta når de legger på 100 kilo ekstra batteri? ;)

Det er nærmere 50 kg enn 100 kg.

I tillegg er det slik at både batteri og Driveunit`s er selvstendige enheter som hele tiden monitorerer sin egen kapasitet og maks effekt.

Ja effekten vil nok gå opp noe ved bytte fra 75 KWH til 100KWH både fordi spenningen øker fra 350V til 400V og batteriet kan levere mer. Men motorene vil aldri overgå maks effekt av hva de er programmert for.

I RWD enhetene så bruker begge Large Drive Unit men den ene er "Base" og den andre "Sport".
Forskjellen ligger i inverteren som har flere Mosfet transistorer for å håndtere mer strøm.
Selve motoren er hva jeg har forstått lik.

På mange måter er RWD Performance den optimale Model S.
Mer sportslig kjørefølelse, AWD har en tendens til å "låse seg" i rett frem ved fullt wattpådrag.
Mye større frunk, plass til en ekstra koffert!
Ingen motor fremme som kan gå i stykker, heller ikke problem med vibrasjoner eller lyder.
Enklere vedlikehold, lettere å bytte hjullager, dempere, I shaft, kompressorer osv.
Mindre vekt fremme.

AWD har nok bedre fremkommelighet om vinteren, men har aldri blitt stående fast.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Brumming/during 75D 2017 modell
mandag 31. juli 2023, klokken 08:10
Sitat fra: NightOwl på lørdag 29. juli 2023, klokken 17:51Hvis lyden mer eller mindre forsvinner i høyresving, kan det være hjullager på venstre siden da det da vil få mindre belastning. Hvis lyden øker ved venstresving, er det også et tegn på hjullager på venstre siden da det vil ha høyere belastning. Du må svinge ganske hardt i den hastigheten hvor du hører det for å få det bekreftet, svak sving på motorveien er ikke nok.

Henger ikke med på denne resoneringen i det hele tatt.
Hvis en bil svinger til høyre i fart øker belastningen på lagrene på bilens venstre side, ikke omvendt.

I mitt tilfelle så kan jeg si at fra førerstol så hørtes det ut som venstre side, men veldig vanskelig å anslå.. Eneste som var sikkert var at det var bak. Men fra baksetet var det altså enkelt å høre det kom fra høyre side.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bytte fra 85 KWH til 90KWH 400V.
mandag 31. juli 2023, klokken 07:09
Ganske sikker på at Model S og X er rimelig likt i forhold til batteri bytte.
Tast inn VIN nr ditt her og se hvilke forslag de kommer opp med.
Det funket for mitt.. Fikk opp 100 kwh som en mulighet..

https://upgrades.057tech.com/
#5
Sitat fra: Mdah på lørdag 22. juli 2023, klokken 13:07Har tesla begynt å lage 400V 90kwh pakker igjen? Meg bekjent er det kun 90kwh pakken 1014116-00-C som er fabrikkny, og den er 350v. Spent på hva sticker sier  :)

Nei, lages kun 350V 90 kwh batterier de siste årene.
Derfor var det litt motstridende at det skulle være nytt og 400V.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bytte fra 85 KWH til 90KWH 400V.
lørdag 22. juli 2023, klokken 15:33
Jeg har tilfeldigvis også nyeste revisjon av Gen2 onboard lader og V1.5 ladeluke (elektrisk åpne/lukke).
Samt nyeste revisjon av PTC og batteri varmer..  Alt byttet selv.

Er vel omtrent bare DU igjen som ikke er byttet på noen år.. så antar det blir neste ;)
Men sjekket for lekkasje av kjøleveske på speedsensor senest denne uken, og den er enda tørr så tenker den varer noen år til.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bytte fra 85 KWH til 90KWH 400V.
lørdag 22. juli 2023, klokken 15:28
Sitat fra: geear på lørdag 22. juli 2023, klokken 15:15Kom din 90 fra en 90D eller en 85 med batteribytte? Kom vel aldri en 90 RWD? :'(

Batteriet kom fra en S85 som hadde fått 90 kwh på garanti.
Så det kan være medvirkende til at det ble plug`n play.

Jeg hadde litt dialog med denne karen i Nederland. Han var villig til å konfigurere om bilen som jeg vil remote.
https://www.laadkabelwinkel.nl/
Man trenger en PC med Linux, en mini-USB kabel som skal kobles inn på hovedkortet i MCU og en Fakra nettverkskabel.
Jeg hadde alt dette klart men det ble altså ikke nødvendig.

I USA ble 2012 og 2013 levert med Gen1 onboard ladere og der er det visstnok en del begrensninger.
Mens i Europa ble de kun levert med GEN2 så det skal visst åpne opp for mange flere batteripakker.
Facelift fra 2016 har Gen3.

Også har vi Gen 4 da fra 2022 men der er batteriet HELT annerledes så det vil aldri gå om hverandre.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bytte fra 85 KWH til 90KWH 400V.
lørdag 22. juli 2023, klokken 14:39
Aller best er sikkert om du finner en donor bil som er lik din.

For eksempel om du har en S85 RWD og du finner en donor bil S85 RWD som har fått 90 kwh batteri på garanti.
Da kan du være rimelig sikker på alt er kompatibelt.

Har hørt historier om at RWD og AWD biler har forskjellig batteri config uten at jeg veit noe mer om det.
Pluggene og alt er likt så litt merkelig i så fall men AWD bil vil så klart kreve mer effekt med sine 2 motorer.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bytte fra 85 KWH til 90KWH 400V.
lørdag 22. juli 2023, klokken 14:25
Gratis superlading virker.
Det følger VIN nr, ikke batteripakken.

I service meny er det en egen knapp for reinstallere SW,
Så det kan man ordne selv uten å involvere Tesla.

Både 85 kwh og 90 kwh er 400V så merker ikke noen særlig økt effekt.
Men huriglading er merkbart raskere.

For å bytte pakke bare så trenger man ikke borti 400V egentlig.
Bare koble fra "firemannloop" og koble fra 12V.
Etterpå er det bare å droppe pakken og sette inn ny.

Men igjen, det ER forskjellige revisjoner av batterier der ute.. og jeg veit ikke hvilke revisjoner som passer om hverandre og hvilke endringer som eventuelt må til.
Kanskje må bilen kodes om, kanskje ikke.
Dette er ikke en DIY guide.. eller anbefaling om å gjøre det samme.

Men, synes det er en historie som er verdt å dele.. for jeg ser endeløse med historier om folk med 2013-2015 S85 som får batteri havari for tiden utenfor garanti.

Tryggeste veien å gå er kanskje å kjøpe pakke brukt, og så bruke Elbilmek eller tilsvarende til å bytte. Kanskje kan de til og med dele opp den gamle pakken for deg mot betaling.

T-Pro på Dal er også i stand til å bytte batteri veit jeg.
#10
Model S 2013 - 2022 / Bytte fra 85 KWH til 90KWH 400V.
lørdag 22. juli 2023, klokken 08:45
85 KWH batteriet på min 2013 P85 døde i sommer pga ubalanse i en modul.
Det var fellesferie og gode råd ble dyre. Sjekket litt rundt og fant 3 stk 90 KWH batterier tilgjengelig på markedet. Ett til ca 125 000 kr, et for 112 000 kr men gikk for det rimeligste til 90 000 kr, og han kunne til og med levere det til meg.

Ved hjelp av 4 bukker, 4 garasje jekker, og en gaffeltruck så droppet vi det gamle batteriet og plukket det ned i deler/moduler. Batterikassen ble lagt ut som "gis bort mot henting" på finn og ble borte samme dag. Det er jo sikkert 100 kg med aluminium så han fikk sikkert noen kr for å levere det inn.

Neste dag ble 90 kwh batteriet satt inn, hadde laget med "guide-pins" av lange 8mm bolter for det er avgjørende
å treffe riktig opp i bilen. Overaskende nok var reinstallasjon av SW alt som skulle til for at bilen skulle akseptere det nye batteriet. Har kjørt nå en uke og alt fungerer supert, hurtiglading er langt raskere nå enn det gamle 85 kwh batteriet.

Fikk solgt 15 moduler fra det gamle batteriet for 102 000 kr og det var på bare en uke.
Så ikke bare fikk jeg byttet fra defekt 85 kwh til nyere 90 kwh batteri men jeg gikk 12 000 kr i pluss på hele prosjektet. Enda så har jeg igjen en defekt modul, BMS og rele som også har en verdi.

Og alt ble gjort på 4 dager fra havari til bilen var oppe og gikk, ikke 3 mnd som på Tesla SC.

Sier ikke at dette er løsningen for alle, fordi å bytte et 600 kg batteri og fikle med 400V DC krever både kompetanse og spesialutstyr, men det er altså mulig.

Byttet også pyrosikring med det samme, fra modell med innebygget batteri til den nye typen som er "self-powered".

Vil bare klargjøre at dette var et 400V batteri, jeg veit ikke om det nye 350V batteriet vil kreve noe omprogrammering i MCU/gateway men det er også mulig med root tilgang.

Alle jeg pratet med på forhånd mente at å bytte til annet batteri ville kreve omkoding men tydeligvis ikke.
Det finnes fryktelig mange revisjoner og versjoner av batterier og ikke alle er kompatible med alle biler.

Optimalt sett så hadde et 1-2 år gammelt 350V 90 KWH batteri vært best men det var ikke å oppdrive.
Man får jo en S90 med slikt batteri for rundt 230 000 kr så det hadde vært mulig å kjøpe bilen bare for å ta ut batteriet og så forsøke selge bilen i deler etterpå, men det blir litt mer styr.

I USA ser jeg de monterer 100 KWH batterier nå i gamle S85 biler på ettermarkedet verksteder, så det er muligheter der i fremtiden. En P100 RWD hadde vært litt gøy men vekten på batteriet er høyere så man er nok litt på kanten av regelverk der..
#11
Sitat fra: tgarmann på onsdag 07. juni 2023, klokken 11:21Fikk svar nå fra en hyggelig tekniker hos Tesla Ålesund. Dette er et "fabrikknytt" batteri som yter "401V fulladet". Jeg har ikke peiling, så spurte om det tilsvarte at dette da var helt nytt og ikke refurbished. Det var helt nytt fikk jeg til svar da  ???

De gamle 400V batteriene er 403,2V fulladet.
De nye 350V batteriet er 352,8V fulladet.

Står det 350V på det nye batteriet?
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Brumming/during 75D 2017 modell
lørdag 22. juli 2023, klokken 08:07
Jeg hadde tilsvarende på min.. hørtes bare over 60 km/t.
Fra førersetet kunne jeg høre det kom bakfra men vanskelig å høre fra hvilken side.
De fra baksetet kunne melde at det definitivt kom fra høyre side.
Mistanken var hjullager høyre side, og det bekreftes ved at lyden ble mindre i høyresvinger (mindre vekt på hjulet).

Så opp på bukken, ingen slark og heller ikke ulyd når hjulene spinner fritt.
Bytter lager likevel og når man har det i hånden så kan jeg kjenne det er "hakkete" å dreie rundt og svak metallisk lyd.

Prøvekjøring etterpå bekrefter at det var lageret for ulyd ble helt borte.

Så prøv å ligg på motorveien i den farten hvor lyden er mest fremtredende og sving til hver side og hør om lyden endrer seg, og spør de i baksetet om de kan høre hvilken side det kommer fra. Hvis ikke de greier å høre det så kanskje det heller er foran.

#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rengjør kondenserene jevnlig!
tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:08
Da var begge kondenserene byttet, samt alle O-ringene.
Gikk egentlig overaskende lett.

Det fulgte med o-ringer til kondenserene men de passet ikke i det hele tatt.
Heldigvis hadde jeg kjøpt nye o-ringer hos Tesla på forhånd, koster en 10èr stykket bare.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rengjør kondenserene jevnlig!
tirsdag 02. mai 2023, klokken 20:11
Kondenserene fra Skruvat ser ut til å være pulverlakkert.

Det kan jo kanskje forlenge levetiden... ?
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit feil - igjen
onsdag 26. april 2023, klokken 21:07
Min er -00-P.  (ikke 01-P)
Burde jeg forvente havari etter hvert?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA