Elbilforum.no

Bilmerker => Plugg-inn hybrider => Toyota/Lexus PH => Emne startet av: KSt på fredag 22. mars 2013, klokken 22:48

Tittel: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: KStfredag 22. mars 2013, klokken 22:48
I september kunne min nye Prius gå over 20km på batteri. 8) Nå i mars, selv på dager med temperatur rundt null, er estimert EV distanse max 14km. Lenge før jeg når jobben 20 km. borte er batteriet tilsynelatende tomt. :-\ Er dette som forventet? Hva erfarer dere andre?
Tittel: Sv: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: elektroluxonsdag 27. mars 2013, klokken 05:14
Med 20 km rekkevidde i september som utgangspunkt er det grunn til å gå ut fra at bilens batteri har en kapasitet på ca 4-6 kWt

Bruker du elektrisk varme i 20 min bruker du lett opp 1 kWt bare på det; altså 20% vekk bare i varme. I tillegg vil økt friksjon og luftmotstand lett øke forbruket med 20 %. 

Har bilen Litium batteri vil den lavere temperaturen kunne medføre redusert spenning på cellene, som igjen gir redusert kapasitet på batteriet.

Tror du kan slappe av, og forvente 20 km rekkevidde igjen om 1-2 måneder.
Tittel: Sv: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: PerBearonsdag 27. mars 2013, klokken 20:21
På Priuschat har noen Prius plug-in eiere ført en felles logg over effektforbruk.
Tråden finnes her: http://priuschat.com/threads/pip-mpg-spreadsheet.106610/ (http://priuschat.com/threads/pip-mpg-spreadsheet.106610/)
Tittel: Sv: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 31. mars 2013, klokken 20:11
Hva er forbruket på langtur pen kjøring når bensinmotoren starter opp etter tomkjørt batteri? Gjetter 0,6 sammenlignet med 0,7 for Ampera/Volt.

Mener forøvrig merprisen for plug-in Prius tjener du bare inn dersom den vesentlige bruken er pendling til og fra  jobb opp til 10 km uten lademulighet på jobben og 20 med.
Tittel: Sv: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: thorlarfredag 19. april 2013, klokken 09:12
Hei! Litt info om Ampera på "langtur". Langtur kan være så mangt, og jeg har ikke benyttet min på veldig mange lange turer. Men i påsken kjørte jeg en tur på 105 km med 4 personer i bilen og temperatur som vaierte mellom -5 og -15.

På denne turen ble forbruket 0,33 l/mil. Husk at de ca. 4 første milene gikk på kun strøm. Hvordan man skal komme opp i forbruk på 0,7 kjønner jeg ikke, uansett hvor langt det er. Ser vi på de siste 6 milene som ble kjørt med tomt batteri, ble forbruket 0,57 l/mil. Med full bil.
Tittel: Sv: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: tomrhlørdag 20. april 2013, klokken 07:48
Sitat fra: thorlar på fredag 19. april 2013, klokken 09:12
Hvordan man skal komme opp i forbruk på 0,7 kjønner jeg ikke, uansett hvor langt det er.
Jfr. tråden "Prøvekjøring av Opel Ampera": de to siste innleggene av edyrli og meg så skjønner du det. Men med normal kjøring vil den modusen aldri inntreffe. Du kan jo teste engang du har tomt batteri, kjøre som et svin med langt over 100 km/t og rapportere forbruket.
Tittel: Sv: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 21. april 2013, klokken 21:45
Sitat fra: thorlar på fredag 19. april 2013, klokken 09:12
På denne turen ble forbruket 0,33 l/mil. Husk at de ca. 4 første milene gikk på kun strøm. Hvordan man skal komme opp i forbruk på 0,7 kjønner jeg ikke, uansett hvor langt det er. Ser vi på de siste 6 milene som ble kjørt med tomt batteri, ble forbruket 0,57 l/mil. Med full bil.
Hvordan målte du forbruket de siste 60km? Skal det bli riktig, må du fylle tanken helt full til det renner over på flat parkering før disse 60 km og deretter gjøre det samme etterpå. Eventuelle tall fra bilens computer kan du ikke stole mer på enn på gjenstående range på batteriet.

Biler av typen plug-in med range extender kan du få til å bruke et vilket som helst litertall pr 100 km fra 0 og oppover avhengig av prosentdelen batteri- og bensindrift du opererer med. Riktig angivelse for disse bilene er derfor to tall:
- range i km på batteridrift
- liter pr 100 km på bensindrift

EPA-tallet for Volt på bensindrift er 37mpg = 6,4 liter pr 100km.
EPA-tallet for Prius på bensindrift er 50mpg = 4,7 liter.
For begge bilene viser uavhengige tester høyere forbruk = bortimot 6 liter for Prius og litt under 7 for Volt.

Så enda om EPA er mer virkelighets-tro enn EU-testen, bruker de fleste i praksis mer enn EPA angir

Å finne ditt faktiske forbruk på en bensin/dieselbil, er relativt enkelt. Du loggfører alle tankingene over en lengre periode (eksempelvis 10-100K km) og deler totalt antall liter på totale km (Spritmonitor.de gjør jobben for deg). Men en plug-in som Ampera/Prius er det betydelig mer komplisert siden du må få trukket fra alle batteridrevne km før du regner ut.

Trekker du ikke fra, får du ditt netto forbruk. Men det er meningsløst som sammenligning med andre siden hver enkelt har en individuell prosentdel batterikjøring av totalen.

BTW
Den mer gjerrige motoren i Prius kan antakelig forklares med at japanske og europeiske bilfabrikker har større markedstrykk mht lavt forbruk (jfr dieselandelen) enn US-fabrikker. I US er 30-40 mpg ikke egnet til skremme bort mange kjøpere.
Tittel: Sv: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: jkirkebosøndag 21. april 2013, klokken 22:08
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 21. april 2013, klokken 21:45
EPA-tallet for Volt på bensindrift er 37mpg = 6,4 liter pr 100km.
EPA-tallet for Prius på bensindrift er 50mpg = 4,7 liter.
For begge bilene viser uavhengige tester høyere forbruk = bortimot 6 liter for Prius og litt under 7 for Volt.

Så enda om EPA er mer virkelighets-tro enn EU-testen, bruker de fleste i praksis mer enn EPA angir

Spritmonitor.de viser rett over 5 liter (5,06) for vanlig Prius, 2011 og nyere. Bruker PiP-versjonen noe særlig mer?
Tittel: Sv: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: thorlarmandag 22. april 2013, klokken 01:13
OK, mine tall var hentet direkte fra kjørecomputeren. Har hatt inntrykk av at den har vært presis så langt, men ser ikke bort fra at det kan være avvik fra virkeligheten. Forslaget om å kjøre kun på bensin for å finne korrekt forbruk, med uvøren bruk av gasspedal, kommer ikke på tale. Så da får heller påstanden på litt under 0,7 bli stående.

Wikipedias påstand: "The EPA rating in gasoline-only mode is 37 mpg-US", dvs 0,64 l/mil

Mitt eget totale forbruk fra oktober til dags dato, kan jeg derimot bekrefte; 109,2 liter. Jeg har tanket 4 ganger i denne perioden, og forbruket stemmer veldig godt overens med kjørecomputeren. Siste mnd har jeg ikke benyttet fossilmotor overhodet, og total kjørelengde er nå over 11.000 km. Samlet forbruk er da på litt under 0,1.

Her er dokumentasjonen om siste turen der fossilmotoren var i sving etter at batteriet var tømt:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/21904635/Forbruk%20p%C3%A5%20103%20km%20(1).jpg
Tittel: Sv: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: timingbeltkilleronsdag 01. mai 2013, klokken 19:20
Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. april 2013, klokken 22:08
Spritmonitor.de viser rett over 5 liter (5,06) for vanlig Prius, 2011 og nyere. Bruker PiP-versjonen noe særlig mer?
Vet ikke, men gjetter pip'en bruker noe mer siden bensinmotoren må dra på en tyngre batteripakke.

I München er det mange vanlige Prius i taxitrafikk. Drosjeeierne rapporter om et forbruk på ca 6 liter. Også i Stockholm fins de. Der rapporteres om noe over 5 liter. Antakelig er taxiene i M mer ute på Autobahn i høy fart.
Tittel: Sv: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: timingbeltkilleronsdag 01. mai 2013, klokken 21:07
Sitat fra: thorlar på mandag 22. april 2013, klokken 01:13
Mitt eget totale forbruk fra oktober til dags dato, kan jeg derimot bekrefte; 109,2 liter. Jeg har tanket 4 ganger i denne perioden, og forbruket stemmer veldig godt overens med kjørecomputeren. Siste mnd har jeg ikke benyttet fossilmotor overhodet, og total kjørelengde er nå over 11.000 km. Samlet forbruk er da på litt under 0,1.
Forutsetter vi du kjører meget pent og klarer deg med 6 liter/100 km, tilsvarer 109 liter ca 1800 km = 16% av 11.000. 

Sitat
Her er dokumentasjonen om siste turen der fossilmotoren var i sving etter at batteriet var tømt:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/21904635/Forbruk%20p%C3%A5%20103%20km%20(1).jpg
Leser jeg riktig, kjørte du en tur på 103 km med et bensinforbruk på 3,3 liter = 3,2/100.
Kjørte du de første 50 på el, blir bensinforbruket 330/53 = 6,2/100.
(Mer dersom eldrift over 50 km og mindre dersom under)

Turer på 120-150 km kjører du på ren el med en bil i Leaf-klassen.
Den reelle fordelen med bensinmotoren har du derfor først når den enkelte turen er på (langt) flere km enn dette.

Og du må nok ha temmelig mange slike før du tjener inn merkostnadene med kjøp og drift av Ampera'en. Men da taper du til gjengjeld mot en gjerrig dieselbil.

Spørs om ikke du heller enten skulle ha kjøpt en Leaf og beholdt gamledieselen din til langturer. Eller enda bedre kjøpt en Tesla.
Tittel: Sv: EV distanse for Prius Plugin
Skrevet av: thorlartorsdag 02. mai 2013, klokken 10:20
Mine motiver var ikke først og fremst økonomi, men et klart ønske om å kjøre mest mulig uten bruk av fossilmotor! Likevel blir Ampera en god løsning for meg også når det gjelder det økonomiske; - kun strøm til og fra jobb (arbeidsgiver betaler hjemturen!), sparer anslagsvis 17-19.000 pr.år. Men slipper ikke unna bomavgift og slipper ikke til i kollektivfelt.

Hensikten med å drasse rundt på gammel teknologi i form av en forbrenningsmotor er tosidig. For det første å slippe "rekkeviddeangst" de dagene som krever litt mer kjøring, og for det andre (på sikt) slippe å ha to biler. Når ungene forlater redet så har vi antagelig ingen behov for å ha en ekstrabil stående "i tilfelle". Kontinuerlig verditap og løpende forsikring gjør en ekstra fossilbil til en dårlig løsning i mine øyne.

Et konsept hvor alle skal ha to biler; - en el-bil for kjøring i byen og en fossilbil for å kjøre langtur i grissgrendte strøk, synes ikke å være spesielt miljøvennlig! Min Ampera løser begge disse oppgavene på en fremragende måte! For meg!