Elbilforum.no
Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: indahla på fredag 25. august 2017, klokken 14:13
Jeg skal kjøre fra Larvik til Nykirke (Kopstadkrysset) t/r med min 2016 Zoe R240.
Iflg. Google Maps er det 50km hver vei. Hele veien er på E18 med 110 km/t fartsgrense.
Klarer jeg dette uten å måtte lade?
Hvilken hastighet bør jeg holde på E18?
Ja, dette vil du fint klare på denne årstiden. På vinteren ville jeg tatt det litt roligere i høyrefila for å sikre å komme t/r uten å lade.
Sitat fra: Barskog på fredag 25. august 2017, klokken 14:32
Ja, dette vil du fint klare på denne årstiden. På vinteren ville jeg tatt det litt roligere i høyrefila for å sikre å komme t/r uten å lade.
Så bra!
Har du tips om hvilken hastighet jeg bør holde? Bør jeg bruke ECO hele veien?
Nå på denne årstiden trengs det vanligvis ikke å ta noe hensyn, så sant det ikke er sterk nedbør og kraftig motvind. Å kjøre i ECO på motorveien har lite/ingen ting å si, det er bare å justere ned farta som hjelper, også aircondition kjøling/varme, men det justeres best manuelt.
Når du er fremme på Nykirke sjekker du om det er minimum 50% strøm igjen. Hvis ikke så lader du bare en skvett på Cirkel K ved Koppstadkrysset (Grønn Kontakt). Der er det 2 stk 22 kW AC uttak. Husk å ta med egen type 2 ledning.
Takk for info!!! :)
Hei
Jeg kjører Zoe240 daglig, t/r Oslo - Eidsvoll, 66 kilometer hver vei. Ligger i 92 km/t på ECO hele veien og måleren står på +- 90 km igjen når jeg kommer frem. Når jeg skal hjem på ettermiddagen viser måleren 120 km igjen, og det rekker jeg fint tilbake på. Tipper jeg kan kjøre et par mil til i den hastigheten. Så 15 mil på en lading sommerstid, inkludert noen timers pause går bra. Har ikke prøvd vinterføre ennå.
Har prøvd å kjøre lenger i ett strekk, men noe særlig mer enn 10 mil går ikke.
Apropos fart på motorvei... er det mer skadelig for batteriet å kjøre i 100km/t enn 80km/t (for en e-up)? Jeg kjører motorvei til jobb hver dag - riktignok med fartsgrense 80, men ingen holder det. Er ikke mye tid jeg sparer på å kjøre i 80, men trafikken går altså i 100.
Sitat fra: Edous på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:57
Apropos fart på motorvei... er det mer skadelig for batteriet å kjøre i 100km/t enn 80km/t (for en e-up)?
NEI, ikke skadelig, men det øker forbruket en god del.
Oppdatering: Nå om dagen med 2-8 plussgrader, kommer jeg ikke t/r Oslo - Eidsvoll på en lading med 90 km/t hele veien. Må lade etter ca 8-9 mil. Skal bli interessant å se når termometeret måler -13 grader. For ikke å snakke om -20 som slett ikke er uvanlig på Øvre Romerike.
Hvordan har det gått nå om dagen når det har vært svært vinterlige temperaturer?
Bilen ladet ute i natt i -5 grader. Kjørte 62 km, gjennomsnittshastighet 65 km/t, gjennomsnitts forbruk 22,1 kwt/100km, totalt forbruk 13 kwt. En drøy halvtime av turen gikk i 86 km/t, aldri fortere. Resten gikk i 30-60 km/t. Temperaturen sank til -13 grader på det kaldeste, tipper den lå på -9 i snitt. Da jeg kom frem viste måleren 41 km igjen, dvs 1,5 - 2 mil i realiteten.
Glemte å si at varmeapparatet sto på fullt hele veien, med moderat vifte. Liker varm bil i kulda :-)
Do you pre-condition the car before you drive?
I drove Oslo-Gardermoen-Oslo (80 km drive) on Sunday evening, temperature around -5C.
I pre-conditioned before I left, drove around 85 km/h, used around 18.5 kWh/100km and had around 40km/35% left when I got home.
The inside temperature was set to 19C.
Do you drive with a heavy foot? :)
22 kWh/100 seems a lot for 90 km/h at -5C...
Not particularly heavy :-) And never faster than 86 km/t. I'll do some more tests and post the results
Tok en ny test i morges. 66,1 km kjøring, hvorav en halvtime i 86 km/t på regnvåt motorvei, resten 30-50 km/t. Bilen ble fulladet i går og sto i varm garasje i hele natt. Det var nullføre hele veien.
Snitthastighet 60 km/t
Snittforbruk 17 kwt/100 km
Totalt forbruk 11 kwt.
70 km igjen på måleren da jeg kom frem. Etter en dags regenerering spretter den opp til 110-120 km.
Varmeapparat på 25 grader, vifte på 2. Varme i setene var av hele veien.
Det var mye kaldere ved forrige test, men et varmt batteri gir helt klart lenger rekkevidde
Sitat fra: Zoe240 på onsdag 31. januar 2018, klokken 09:38
Snittforbruk 17 kwt/100 km
Now we are talking! :)
Yr.no melder temmelig kaldt på fredag. Da tester jeg igjen :-)
Ny test i morges. Rett fra varm garasje og ut i -8 grader. Første fem minuttene på småveier, så max 86 km/t på motorvei i ca 4 mil. Jevn temperatur og bar asfalt hele veien.
Avstand 51,9 km
Snitthastighet 75,4 km/t
Snittforbruk 21,8 kwt/100 km
Totalt forbruk 11 kwt
29% igjen på batteriet ved stopp.
Så om bilen hadde stått ute fulladet, men uten å ha vært tilkoblet strøm i natt så ville du kanskje bare akkurat ha kommet frem?
Ville tro du reddes av oppvarmet garasje og at kabelen står i bilen ved oppstart.
Sitat fra: Zoe240 på fredag 02. februar 2018, klokken 08:58
Ny test i morges. Rett fra varm garasje og ut i -8 grader. Første fem minuttene på småveier, så max 86 km/t på motorvei i ca 4 mil. Jevn temperatur og bar asfalt hele veien.
Avstand 51,9 km
Snitthastighet 75,4 km/t
Snittforbruk 21,8 kwt/100 km
Totalt forbruk 11 kwt
29% igjen på batteriet ved stopp.
So you did not pre-conditioned the car?
What setting did you use for the heating system inside? 25C? :)
22 kwh/100 km seems a bit high.
Did you check again how much was left in the battery like 15 min after you stopped? I would not be surprised if you went up 5% or more.
Garasjen holder rundt 10-12 grader, og jeg ser tydelig forskjell på forbruket når bilen kommer derfra kontra etter en natt ute på ladestolpe. Jeg har aldri forvarme batteriet, så alle starter jeg har gjort er "kaldstarter". Må nok prøve dette også :)
Har kjørt denne distansen i kaldere vær enn dette, og bilen klarer seg godt i 6-7 mil. Setter alltid varmeapparatet på mellom 25 og max i denne kulda, med kraftig vifte på gulv og frontrute. Bruker svært sjelden varme i setene. Det som redder meg er at den siste halvannen mila går i mellom 30 og 60 km/t. Hadde jeg tatt motorveien helt frem tipper jeg batteriet er nede på under 10%.
Sjekket ikke regnereringen etter turen, men normalt spretter den opp en god del etter noen timer.
Og jeg har kjørt denne strekningen i 95 km/t hele veien, men det er direkte døden for batteriet.
Alt i alt synes jeg Zoe240 har for dårlig reell rekkevidde. Vil prøve 400-modellen på samme rute for å se hva den klarer. Og Kia Soul, men den bilen synes jeg har for dårlig plass foran og for trangt forsete.
I tested again Oslo-Gardermoen-Oslo this morning. Highway all the way, driving around 85 km/h all the way.
Bare asphalt all the way. Heating set to 19C. -10C outside.
Pre-conditioned before I left (no warm garage but under car port connect to charger).
Battery pack temperature when I left was 5C, and around 18C when back home.
Distance 79.5 km
Av. speed 70,4 km/h
Av. cons. 18,8 kwh/100 km
Totalt cons 15 kwh
26% battery left.
Hei
Kjørte Eidsvoll-Oslo i -8 grader og 86 km/t på motorvei etter å ha fulladet batteriet med forvarming. Snittforbruk 18,1 kwt.
Varme i sete er vel lurere enn varme på 25 grader når det gjelder rekkevidde ?
Antakelig, men jeg synes ikke setevarme er noe særlig. Mye bedre med varm luft i alle retninger :-)
Selv liker jeg kjølig klima når jeg har kjørt langt og er sliten. Lettere å holde seg våken da. Og da kommer setevarmen godt med. Vi har alle forskjellige behov og preferanser.
Ny test nå. Sto på ladestolpe ute i natt i minus 11 grader, med batterivarmer på. Var samme temperatur hele veien. Kjørte 51,6 km på motorvei, for det meste i 86 km/t. Et par strekk i rundt 94 km/t. Gjennomsnittshastighet 76,7 km/t.
Gjennomsnittsforbruk 23,7 kw/t per 100 km.
Totalt forbruk 12kw/t.
52 km igjen på måleren da jeg stoppet.
I går var det fra minus 13 til 18, kjørte rett fra varm garasje uten batterivarmer. Glemte å ta målinger, men batteriet hadde det ikke særlig bra og jeg kjørte bare fire mil før jeg stoppet for å lade.
Enda en test i morges. Kjørte samme rute som i går, aldri over 86 km på motorvei men et par kilometer i tillegg på småveier. Bilen sto i 9 grader varm garasje i natt, det var mellom 13 og 15 minusgrader hele veien.
Kjørte 53,9 km
Snittforbruk 23,3 kwt
Snitthastighet 60,7 km/t
Totalt forbruk 12 Kwt
50 km igjen på måleren.
How warm do you put the heating on? 25C? :)
Vanligvis på fullt, i dag prøvde jeg med 23 grader og tre, fire knepp på vifta. Aldri setevarme
Warmth on full is a killer!
That explains your high consumption... :)
Ny test i dag. Ladet ute i natt i minus 14 grader, med batterivarmer på. Batteriet var 96 % ladet da jeg startet. Ble minus 16 grader etterhvert.
Kjørte 50 km på tørr motorvei, aldri over 88 km/t.
Snittforbruk 21,7 kwt.
Snittfart 73,7 km/t.
Totalt forbruk 10 kwt.
Varmeapparat på 24, vifte på 3. Holdt akkurat med tanke på behagelig temperatur.
50 km igjen på måleren da jeg stoppet, dvs at jeg kunne kjørt maksimalt to mil til.
Kjørte i Eco-modus som alltid.
I know, but I rather drive a warm car than freeze my arse off :)
:) 8) :laugh:
Ny test i morges
Fra 9 grader varm garasje med 95% batteri og ut i 12 minus som ble 14 etter en mil. Tørr motorvei, maks 86 km/t.
Kjørte 52km.
Snittfart 73,6 km/t.
Snittforbruk 21,4 kwt.
Totalt forbruk 11 kwt.
Ecomodus med 24 grader på varmeapparatet og vifte på 3.
Ikke setevarme, radio eller noe annet på, som vanlig.
41% og 56 km igjen da jeg stoppet.
Ser helt klart et forbruksmønster her, hvor det viktigste er at rekkevidden på Zoe240 lider fryktelig i kaldt vær. Skal ta opp igjen tråden når temperaturen synker eller stiger en god del. Eller at jeg kjører en annen strekning med ulike fartsgrenser.
Any car without a thermal battery management system will suffer during cold weather.
Both in terms of range (shorter) and also during charging (slower).
You're right. I'll upgrade to another car shortly because of this. I need one that handles longer distances than my Zoe 240.
The Zoe R90 has a better thermal management (though not as good as Tesla's I think) and a battery pack twice as big so 200 km during the winter are no problem.
Unless you do not want a Zoe... :P
I'm rather pleased with the Zoe, especially considering the price tag. And since I have bought the extra charger and get the wall box for free, I might buy the 400.
On the other hand - BMW i3 is a very nice car ...
Ny test i dag. Fra varm garasje ut i minus 3-4 grader, fuktig motorvei, aldri over 88 km hastighet.
52,3 km distanse
73,4 km/t i snitt
18,7 kwt snittforbruk
9 kwt totalforbruk
52 % og 73 km igjen på batteriet.
Varmeapparat på 23, vifte på 3.
Ecomode hele veien.
Jeg er en av dem som var sent ute med å skifte fra vinterdekk (piggfrie) til sommerdekk på min Zoe. Dermed kjørte jeg noen mil på bar sommerasfalt med vinterdekkene, og har de siste ukene sett at bilen bruker mer strøm med sommerdekk. Noe jeg synes er merkelig.
Det finnes gode vinterdekk og dårlige sommerdekk, e-upen min kom med viking conti vinter og de synes jeg slukte strøm. Fikk med nokian R2 på Leafen, og der er forskjellen mellom sommer og vinter mye mindre, nesten ikke merkbar. Slitte dekk ruller lettere, så hvis du har gode vinterdekk (rullemotstand) som er litt slitt og bytter til helt nye sommerdekk med svakere klassifisering så kan det nok bli slik du beskriver
Er maks fartsgrense 86 km/t med Zoe240 på Eco-modus?
Sperra er på 96-97 km/t i min R90 med 40kWh-pakke.
Og den klarer i alle fall 210 km motorveikjøring. Eco-modus eller ikke hadde ikke noe å si på sommeren.
Sent from my iPhone using Tapatalk
The max speed with a R240 using Eco mode is 95 km/h. 96 downhill :)