Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Citro1 på søndag 13. august 2017, klokken 12:00

Tittel: Elbil til kr 200 000
Skrevet av: Citro1søndag 13. august 2017, klokken 12:00
Vurderer å bytte ut vår c-zero i en bil med lenger rekkevidde og bedre vinterkomfort. I tillegg til daglig lokal kjøring skal det være greit å kjøre den enkelte turer til hytta strekningen Oslo-Seljord, dvs kun helst en lading på veien. Lading på Kongsberg (9 mil) passer fint, så da med den ihverfall komme seg dit (også vinter helst).

Har sett på 2015/2016 Kia Soul (fin bil med lang garanti) og ev 2 års leasing av ny utgående Leaf 30kw (ikke så fin bil :P, men da kan en se an elbilmarkedet om 2 år), men egentlig har jeg mest lyst på en brukt BMW i3.

Er det noen med praktisk erfaring med rekkevidde på disse bilene hvordan dette vil fungere? Vil det fungere å kjøre denne strekningen med i3?

Selv om vi har hatt elbil i 3 år har vi aldri hurtigladet, da det ikke har vært aktuel for oss å ta c-zero på langtur. Noen som har erfaring med kjøring og hurtiglading på denne strekningen?
Tittel: Sv: Elbil til kr 200 000
Skrevet av: Counterpointersøndag 13. august 2017, klokken 21:44
Har hatt Soul. Det er en veldig bra bil som klarer dette med glans også på vinter.

i3 så bør du vel ha 94ah utgaven som driver den over 200 k
Tittel: Sv: Elbil til kr 200 000
Skrevet av: Strøm Tycoonsøndag 13. august 2017, klokken 21:57
Kia Soul er vel det åpenbare valget, god margin på batteriet til å klare dette året rundt.

Selv pendler jeg 88km hver vei daglig på motorvei, og det var vel -20 før det ble skikkelig prekært med i3en. Men det holdt det også. Har pendlet distansen med vår forrige Soul, den hadde sånn gi-og-ta, ca. 4mil lengre restrekkevidde enn i3en, året rundt.

EDIT: Nå sjekket jeg totaldistansen, og ja, Knut har rett, det bare Soul som klarer dette året rundt i og med at du ikke får toppladet i/på Kongsberg.
Tittel: Sv: Elbil til kr 200 000
Skrevet av: svingensøndag 13. august 2017, klokken 22:25
Kjørte hagan>dalen som er ca 25 mil,ladet 7 min i seljord og kom fint frem. Med i3 fantastisk bil. Kongsberg var det ladekø. Har selv en ion hvir jeg er veldig lei ladekø/lading kjørt til dalen med den flere ganger. Anbefaler vente til 6 september mulig du får 40kwh batteriet til rundt 240 tusen?  Det gjør jeg :) kan du kjøre hele veien og når batteriet er litt redusert om noen år åpner den tunnelen mellom notodden og seljord sparer du igjen mange kw
Tittel: Sv: Elbil til kr 200 000
Skrevet av: JorgenMmandag 14. august 2017, klokken 08:48
9 mil på vinteren burde ikke være noe problem selv med 60Ah-versjonen av i3. Testet min i 25 minusgrader og fikk da mellom 9 og 10 mil, det var da helt uten forvarming og i Comfort mode. Med forvarming tipper jeg 10-11 mil (med mindre du kjører i 90+ km/t)
Tittel: Sv: Elbil til kr 200 000
Skrevet av: Citro1mandag 14. august 2017, klokken 20:52
Takk for tilbakemeldinger!

Fornuften tilsier en Soul. Skal prøve å få sett på og prøvd noen biler de nærmeste ukene.