Elbilforum.no

Bilmerker => Toyota / Lexus => RAV4 EV => Emne startet av: Brorson på torsdag 13. juli 2017, klokken 10:54

Tittel: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Brorsontorsdag 13. juli 2017, klokken 10:54
Er det noen som vil dele sine erfaringer så langt med sin Rav?
Antall kjørte kilometer ?
Servicer?
Problemer?
Verksted hvor en kan få reparert?
Hvor mange er registert i Norge?
Rekkevidde?
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Brorsonfredag 14. juli 2017, klokken 11:52
Ser det er liten respons på å dele  sine erfaringer med Rav4 EV her!
Det bør jo være noen med en slik bil her, når Sørimport har solgt flere dusin av disse bilene???
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: elektroluxfredag 14. juli 2017, klokken 13:07
Alltid lite aktivitet på forumet på problemfrie biler. ;)

Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Brorsonfredag 14. juli 2017, klokken 13:39
Skulle vell ikke være noen spesiell problem bil det?
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: PaulAsgeirsøndag 16. juli 2017, klokken 22:23
Bilen min hadde gått nærmere 100' da den etter avtale med importør og Toyota i LA ble sendt tilbake for garantirep av driveunit. Så ville ikke Toyota ta allikevel, så nå er den på et annet verksted der. Vært uten Bilen i tre mnd nå..  :(
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Brorsontirsdag 18. juli 2017, klokken 12:38
OK, men fram til 100.000 funka den bra? Ingen problemer?
Har du hatt noe service i Norge ?
Må alle biler fra denne importøren tilbake til USA?
Min har gått 53000, og bare vært på EU kontroll.
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Radiobil1lørdag 02. desember 2017, klokken 01:44
Hvor mange ElRaver er det nå registrert i Norge.


Virker som en grei bil. Mye praktisk plass og bra drivlinje.
Hva er praktisk rekkevidde sommer og vinter her hjemme?
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Elmotirsdag 09. januar 2018, klokken 22:23
Antallet er Rav4 Ev i ferd med å ta seg opp nå
48 totalt hittil, hvorav 24 i 2017 og 3 av dem i desember 2017.
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: El Pradofredag 19. januar 2018, klokken 21:22
Lå bak to stk nyimporterte EL-Rav på Lade /Trondheim i dag. Begge med Amerikanske skilt..
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 28. januar 2018, klokken 21:49
Tony W. har ei liste over gjengangerfeil og sjekkpunkter for kjøp:
http://www.myrav4ev.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=1589&start=0

Hvis varmeapparatet ryker, vil jeg tru at man kan ta varmeapparat fra en gammel Leaf.  DC/DC-converteren ligner på DC-converteren i Model S, ut fra bilder jeg har sett på nettet, men om de går omhverandre, har jeg ikk fått noe svar på.

Ellers sliter vel bilen med de samme motorutskiftingene som B250e og Model S:
Sitat fra: Tony W link=https://insideevs.com/tesla-model-s-drive-unit-failuresreplacements-still-an-issue/
It just dawned on me that some folks won't know that the above cars share the same motor as the rear wheel drive Model S (except the parking pawl in the gear box).
(Han fortalte meg i sommer at han hadde inne en Rav4 fra Norge som han skulle bytte DU på, så det var kanskje bilen til PaulAsgeir?)

Det har vært litt stille rundt problemstillingen med DU som må byttes på model S i lang tid, så jeg har lurt på om det finnes triks for å forebygge at motoren blir slarkete.
Jeg prøvde å spørre tesla-verksted å Drammen om de vil ta service på en Rav4 for å forebygge motorproblemer, men de vil ikke ta i bilen. Det er jo litt merkelig, da det er Tesla som har produsert drivlinja.  Siden Tesla ikke vil gi noen råd, åpna jeg en tråd for å finne ut om det er framgangsmåter for å unngå motorproblemer: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37034.0 Ett tips er å skifte gearolje regelmessig.
Kanskje beste håpet er å gå til en MB-forhandler som har erfaring med drivlinja.

Bilen skal ikke være helt bra skrudd sammen, og det er en tråd om clunk ved bremsing og skifte fra D til R, som kan utvikle seg: http://www.myrav4ev.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=1881&start=0
Et annet problem skal være risting eller ulåt på motorvei.
Det finnes tråder om disse problemene, og at det var mer eller mindre ulyder da motorene var nye, og at det kan utvikle seg over tid.



Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Tormod Becktirsdag 30. januar 2018, klokken 09:39
Jeg har vell nevnt det før: Men Sørimport sier at batteriet holder bilen ut,???
4— 500000 km?....Eventyr.?.
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 30. januar 2018, klokken 16:49
Du kan skifte så mye olje du vil, men manglende/utilstrekkelig jording av rotor i motoren vil gi lagerhavari uansett.
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: elekTrondtirsdag 30. januar 2018, klokken 18:25
Er det noe elektrolyse eller andre elektrokjemiske reaksjoner som pågår i DU?
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 31. januar 2018, klokken 10:01
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 30. januar 2018, klokken 16:49
Du kan skifte så mye olje du vil, men manglende/utilstrekkelig jording av rotor i motoren vil gi lagerhavari uansett.
Er det noe som kan fikses som et forebyggende tiltak?
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Kamil1982fredag 02. februar 2018, klokken 13:53
Hi. Har en jdemoo eller chademoo (du kan velge navn)  :) til salg heime. tlf 96718527
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Folloonsdag 30. mai 2018, klokken 23:28
Kjøpte min i mars, 2014 mod med rundt 16000 km. Valgte Michelin lavfriksjonsdekk mot tilliegg. Dette er ingen kjøremaskin, så disse dekkene gir bilen en viss kjøreglede, selv på svingede riksveier. 150 km sommerstid på østlandet uten for mye over 100 km/t regner jeg med som rekkevidde på en normallading. Bilen har en lastekapasitet på 345 kg, som er 5 kg mindre enn C-Zero. Min erfaring var at batteriene krevde en viss innkjøring før de gir optimal ladekapasitet og ladetid. Regenereringen er ikke så kraftig som på C-Zero, og en-pedalskjøring kan man ikke gjøre. Regenerering gjennom gearspak krevde tilveninning for meg. Jeg ringte ett verksted i Asker, som fortalte meg at det aldri var problemer med denne modellen. Jeg er fornøyd, men har kjøpt mer enn traktor enn en sportsbil. Det er 74 regisrert i Norge, hvor 4 er den første modellen. Jeg synes det er rart at det ikke er mer rift om denne modellen.
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Tormod Becktorsdag 31. mai 2018, klokken 18:42
Hva snakker vi om pris her da?
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Tormod Becktorsdag 31. mai 2018, klokken 20:46
Det var laderen jeg spurte om, ikke hva du gavnfor bilen;
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 20. juni 2018, klokken 21:24
Er det noen som har et verksted å anbefale, for å ta service?
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Radiobil1lørdag 29. september 2018, klokken 15:44
Hva er det lengste noen har klart å kjøre med disse Toyotaene med snill fot?


Ser det nevnes forskjellige generasjoner. Hvilke årsmodeller er hva og hva er forskjellene?
Tittel: Sv: Erfaringer fra Rav 4 eiere:
Skrevet av: Tormod Becklørdag 29. september 2018, klokken 18:04
Jeg har ikke kjørt den tom men ca 22 mil med blandet kjøring.
Min er 2012 mod, men de er jo helt like, produsert i et lite antall i 2012