Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: nybmw på tirsdag 11. juli 2017, klokken 00:44

Tittel: i3 rust bremser
Skrevet av: nybmwtirsdag 11. juli 2017, klokken 00:44
Etter å ha kjørt i3 noen få tusen km erfarer jeg at bremsene nesten ikke blir brukt.
Har tidligere hatt bil der bremsene ble så lite brukt at de rustet, og fikk kostnader som var mye høyere en hva "normal slitasje" ville kostet.

Spm mitt  er da: Er dette en problemstilling på i3 ?
                       : Dersom det er en problemstilling hvordan førebygger dere?

Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: SveinJtirsdag 11. juli 2017, klokken 08:17
....ved å bruke bremsene!
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Toalmartirsdag 11. juli 2017, klokken 09:06
Du vil finne en eller flere tråder her inne som allerede er skrevet om dette om ønskelig. Jeg for min del bruker håndbrekket mens jeg kjører noen ganger. Det er en fordel at du er alene i bilen og ikke har biler bak deg når du gjør dette


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Toalmartirsdag 11. juli 2017, klokken 09:07
Sitat fra: SveinJ på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:17
....ved å bruke bremsene!
Det tror jeg trådstarter skjønte


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: PionerThinktirsdag 11. juli 2017, klokken 09:07
Har en nedoverbakke som jeg starter dagen med, og siden batteriet er fulladet så setter jeg bilen i fri etter første fartshump midt i bakken hvorpå jeg bremser litt stille og rolig for å "varme dem opp litt" :o
Rett før en gedigen fartsdump nederst i bakken trykker jeg bremsene hardt inn og får trimmet dem litt mer ;D
Har fungert fint på de to elbilene jeg har hatt til nå og den forrige var gått mer enn 53 000 km uten antydning til slitte bremser, mens dagens i3 har snart gått 42 000 km og bremsene er fremdeles i helt prima stand :+1:
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 11. juli 2017, klokken 12:33
Sitat fra: PionerThink på tirsdag 11. juli 2017, klokken 09:07
Har en nedoverbakke som jeg starter dagen med, og siden batteriet er fulladet så setter jeg bilen i fri etter første fartshump midt i bakken hvorpå jeg bremser litt stille og rolig for å "varme dem opp litt" :o
Rett før en gedigen fartsdump nederst i bakken trykker jeg bremsene hardt inn og får trimmet dem litt mer ;D
Har fungert fint på de to elbilene jeg har hatt til nå og den forrige var gått mer enn 53 000 km uten antydning til slitte bremser, mens dagens i3 har snart gått 42 000 km og bremsene er fremdeles i helt prima stand :+1:

Godt tips. Starter og dagen med en lang unnabakke - dette skal jeg prøve da jeg synes skivene ruster fælt sammenliknet med nabons Volvo....
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: SveinJtirsdag 11. juli 2017, klokken 14:49
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 11. juli 2017, klokken 09:07
Sitat fra: SveinJ på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:17
....ved å bruke bremsene!
Det tror jeg trådstarter skjønte

Regnet med det, men så lenge bilen blir kjørt på våt vei, vasket med vann og kjørt om vinteren med saltede veier, vil skivene ruste. Ingen "bremsekunstøvelser" vil forhindre det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Trond.mtirsdag 11. juli 2017, klokken 17:37
Lurer på hvorfor BMW bremseskiver ruster mye mer enn skivene på andre biler jeg har hatt. Det er nærmest umulig å holde dem fri for rust, mens skivene på naboens Ford skinner som rustfritt stål   ???
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: elekTrondtirsdag 11. juli 2017, klokken 18:44
@TM: En eller annen, underlegen metall-legering?

Kan ikke du putte på en epost til teknisk@BMW og spørre om nettopp dette? Det hadde vært kult om de tok seg bryet med først å sjekke ut hva de har skrevet i kravspec'en til Brembo eller hvem det nå er som støper skivene dems, for deretter å returnere et saklig svar til Herr TM von Norwegen. :+1:
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Strøm Tycoontirsdag 11. juli 2017, klokken 21:06
Sitat fra: TM på tirsdag 11. juli 2017, klokken 17:37
Lurer på hvorfor BMW bremseskiver ruster mye mer enn skivene på andre biler jeg har hatt. Det er nærmest umulig å holde dem fri for rust, mens skivene på naboens Ford skinner som rustfritt stål   ???

Min erfaring er stikk motsatt. Så og si ingen rust på godset, selv etter to harde vintre på E6. Bremseflatene får selvsagt overflaterust etter vask, men det er jo helt normalt.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Beckernfredag 14. juli 2017, klokken 22:51
Vær oppmerksom på tilstand på skivene foran. Det er ikke utsiden som ruster mest men innsiden. Jeg bytter nok skiver og klosser før første EU kontroll neste år. En annen byttet nå i våres da innside-klossene var slitt ut. Dvs ytre halvdel av skiva var kraftig rustet og svellet. dette tok klossene. Jeg ser tendenser på min så det blir bytte ved ca 80 000 eller før.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Bowerslørdag 15. juli 2017, klokken 19:35
Jeg har kjørt ca 4000 km siden Januar og bremsene begynner å få litt overflaterust på de områdene hvor klossene ikke treffer, men så langt ikke mer enn på andre biler.
Sett bilen i "N" i litt hastighet og gjør en par skikkelige nedbremsinger noen ganger i uken så bør de holde lenge.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: nybmwlørdag 15. juli 2017, klokken 20:27
Takker for gode råd.
Begynner normalt turen med en nedoverbakke så dette ordner seg sikkert.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: KjellGsøndag 16. juli 2017, klokken 00:28
Har begynt å fundere på hvorfor bremsene ruster. Har en teori om at det ikke er lite bruk eller massering med noen krafige oppbremsninger som hjelper.

Bremsene på flere nyere biler er fattigmannsløsninger. Dvs, caliperen skal henge og slenge! Det er bare bremsesylinder på en side, vanligvis på yttersiden. Dersom caliperen begynner å gli dårlig på glideboltene og du bremser lett, så blir bare yttersiden av skiva pusset, mens innsiden ruster.

Smør opp glideboltene hver vår.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ingeniørensøndag 16. juli 2017, klokken 08:24
Sitat fra: KjellG på søndag 16. juli 2017, klokken 00:28
Har begynt å fundere på hvorfor bremsene ruster. Har en teori om at det ikke er lite bruk eller massering med noen krafige oppbremsninger som hjelper.

Bremsene på flere nyere biler er fattigmannsløsninger. Dvs, caliperen skal henge og slenge! Det er bare bremsesylinder på en side, vanligvis på yttersiden. Dersom caliperen begynner å gli dårlig på glideboltene og du bremser lett, så blir bare yttersiden av skiva pusset, mens innsiden ruster.

Smør opp glideboltene hver vår.

Du er nok inne på noe der og at bremsene brukes lite gjør jo ikke saken bedre. Tror dog dette er ting ikke brorparten her inne driver med, da disse vel sitter inne i en belg og må demonteres for smøring, så kanskje litt dumt at BMW har 2 års intervall på service allikevel....

Ellers tror jeg man bør bremse godt daglig for å tørke bremsene, holder ikke med et par dager i uke - har allerede begynt å praktisere "N" metoden i unnabakken hjemmefra - ser ut til å fungere. Bilen skal og på service om et par mnd'r og da skal bremsene skinne slik at det ikke blir noe krøll med skive skift.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Mr.Zerosøndag 16. juli 2017, klokken 10:38
Sitat fra: KjellG på søndag 16. juli 2017, klokken 00:28
Har begynt å fundere på hvorfor bremsene ruster. Har en teori om at det ikke er lite bruk eller massering med noen krafige oppbremsninger som hjelper.

Bremsene på flere nyere biler er fattigmannsløsninger. Dvs, caliperen skal henge og slenge! Det er bare bremsesylinder på en side, vanligvis på yttersiden. Dersom caliperen begynner å gli dårlig på glideboltene og du bremser lett, så blir bare yttersiden av skiva pusset, mens innsiden ruster.

Smør opp glideboltene hver vår.

Vel, nå sitter bremsesylinderen så og si alltid på innsiden av en caliper (når det er ett-stempelskaliper), og så lenge kraft=motkraft, skal bremsevirkningen bli optimal på begge sider av bremseskiva. Nå setter ikke bare disse gliderne seg fast, men klossene gjør det også. Hvis man hver vår vipper ut klosser for litt puss og stell, vil bremsene på en elbil vare svært lenge. I tillegg må det bremses mekanisk gjennom vinterhalvåret ved å sette bilen i N og trå til - eventuelt å benytte seg av håndbrekkbryteren i fart. Da nødbremser bilen og vi får en god "rubb" av klosser og skiver. Ikke gjør dette med bil bak...
Ellers er klosser og skiver slitedeler som verkstedene liker å skifte. Grei jobb og god fortjeneste. At klosser og skiver også skiftes på fossilbiler før kjørte 60.000km er vel mere normalt enn unormalt. Særlig skivebremsene bak er utsatt.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ferrysøndag 16. juli 2017, klokken 17:48
Hvor mye hjelper det egentlig å sette bilen i N? Jeg prøvde i dag da jeg skulle ned fra et fjell, men regen går jo til fullt før klossene begynner å ta. Blir det noen reel forskjell fra å bremse i D?
Kanskje noen her kunne laget en liten beskrivelse av vedlikehold av bremser, bytte av klosser osv? Jeg har ikke noe ønske om å være bilmekaniker, men noen enkle oppgaver skal jeg alltids kunne lære.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ingeniørensøndag 16. juli 2017, klokken 19:32
Sitat fra: Ferry på søndag 16. juli 2017, klokken 17:48
Hvor mye hjelper det egentlig å sette bilen i N? Jeg prøvde i dag da jeg skulle ned fra et fjell, men regen går jo til fullt før klossene begynner å ta. Blir det noen reel forskjell fra å bremse i D?
Kanskje noen her kunne laget en liten beskrivelse av vedlikehold av bremser, bytte av klosser osv? Jeg har ikke noe ønske om å være bilmekaniker, men noen enkle oppgaver skal jeg alltids kunne lære.

Regenerer den noe på "N" da ?

Når det gjelder skifte klosser er det relativt enkelt hvis du har handlag og verktøy, men ikke noe man skal mekke selv om man er usikker! Selv har jeg skiftet skiver og klosser på alle biler jeg har hatt og det er i prinsipp det samme fra bilmerke til bilmerke men alle har sine varianter. Har ikke testet på BMW enda....

Man kan jo begynne med å titte på Youtube - der finner man det meste. Denne er ganske bra og tar for seg skifte av skive og klosser, smøring av glidepinner og klosseanlegg plus litt til. Aner ikke om det er likt på i3, men det er i alle fall en BMW: https://www.youtube.com/watch?v=BOubDKjnqak
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: 02jansøndag 16. juli 2017, klokken 20:27
Gikk over kalippere på min BMW 1600-2 , som har sine originale Kalipre fra 1969. Hver kalipper har 4 stempler, ingen rust eller korresjon hverken på stempel ,kammer eller pakninger.
Byttet noen kobberrør etter snart 50 års bruk i oslotrafikken.
Skivene på bildet er fra før 1995, men bilen er heller ikke kjørt mer en ca 50.000 km siden den gang.
skivene på min (og min søsters i3  ) i3 er begge veldig usikker på om er av god kvalitet, jeg har av og til problem med fading i vått vær og må passe på.
Uansett hvor tatt jeg har kjørt fra dag en har det ikke vært blanke skiver, har tenkt at det var annet materiale pga regen og elbil...., hadde tenkt at skivene skulle vare 10 år og minst 200.000 km, men usikker på hva de vil si på EU.
Ingen av mine hobby biler hadde blitt godkjent, kommer til å sette på bedre skiver (som ikke bråker & fader) , når garantitiden er ute og fri til å gjøre noe selv.
Men som over, er man usikker ville jeg ikke begynt på bremse vedlikehold/repp selv.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ferrysøndag 16. juli 2017, klokken 22:51
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 16. juli 2017, klokken 19:32
Regenerer den noe på "N" da ?

Javisst! Når bremsepedalen brukes, altså. Ellers ruller den bare. Jeg ble overrasket da powerindikatoren fløy helt opp til venstre da jeg brukte bremsepedalen, for jeg har lest mange ganger at N er trikset for å pusse skivene. Har bare ikke prøvd det selv før enn i dag. Har vanligvis tatt noen harde oppbremsinger fra D når bilen er tom for kvinnfolk, hund og handleposer ;)
Kan jo ikke si jeg ikke er usikker når det gjelder vedlikehold av bremser, men et sted må en jo begynne. Jeg har nok byttet skiver og klosser på en Ford for mange år siden, men husker det knapt. På en annen bil prøvde jeg, ga opp, og fikk en bilmekaniker til å ta det. Men dette var før Youtube, og nesten før internet. Har sett noen videoer, men ikke for akkurat i3.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ingeniørenmandag 17. juli 2017, klokken 08:42
Sitat fra: 02jan på søndag 16. juli 2017, klokken 20:27
Gikk over kalippere på min BMW 1600-2 , som har sine originale Kalipre fra 1969. Hver kalipper har 4 stempler, ingen rust eller korresjon hverken på stempel ,kammer eller pakninger.
Byttet noen kobberrør etter snart 50 års bruk i oslotrafikken.
Skivene på bildet er fra før 1995, men bilen er heller ikke kjørt mer en ca 50.000 km siden den gang.
skivene på min (og min søsters i3  ) i3 er begge veldig usikker på om er av god kvalitet, jeg har av og til problem med fading i vått vær og må passe på.
Uansett hvor tatt jeg har kjørt fra dag en har det ikke vært blanke skiver, har tenkt at det var annet materiale pga regen og elbil...., hadde tenkt at skivene skulle vare 10 år og minst 200.000 km, men usikker på hva de vil si på EU.
Ingen av mine hobby biler hadde blitt godkjent, kommer til å sette på bedre skiver (som ikke bråker & fader) , når garantitiden er ute og fri til å gjøre noe selv.
Men som over, er man usikker ville jeg ikke begynt på bremse vedlikehold/repp selv.

Tror godt det kunne vært mer Cr i skivene på i3 ja...

Ellers er jeg enig i at mekking selv starter når garantien er utgått. Da får man og gjerne kjøpt en reparasjonshandbok som inneholder viktig detaljer som hvordan man gjør det, tiltrekkingsmomenter mm. Viktig at bolter i bremser og andre vitale komponenter trekkes til forsvarlig, verken for lite eller for mye samt at det brukes låsevæske der det er påkrevd.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Walkermandag 17. juli 2017, klokken 11:47
Jeg mener å ha lest et sted at i3 har program som forsiktig legger på bremsene ved regnvær, for å tørke dem. Hvis dette er tilfelle, burde det også være mulig å ha en programfunksjon som kan "varme" bremseskivene akkurat passe mot slutten av turen. Denne kunne en da aktivere for eksempel via en funksjonsknapp. Dette ville være både mer trafikksikkert og økonomisk sammenlignet med bråbremsing.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Toalmarmandag 17. juli 2017, klokken 13:10
Jeg har også lest det, men jeg lurer på om jeg har lest at noen har lest det.  Det ble noe rart, men dere skjønner vel. Jeg vet Mercedes har funksjonen som det her refereres til, men usikker på til hvilken modell. Jeg tror også BMW har funksjonen, men det kan være farlig å tro alle modellene til BMW har det da, for det har de nok ikke


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: koltormandag 17. juli 2017, klokken 13:18
Jeg er usikker på om dette gjelder alle modeller, men det gjelder min 2014 1-serie. Når regnsensor er aktiv, og registrerer regn (kanskje over en gitt viskerfrekvens) legger den klossene inn på skivene for å tørke. Jeg vil tro det er noe som er rimelig standard, da min 1-serie ikke er lastet med utstyr.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: elektroluxtirsdag 18. juli 2017, klokken 07:30
At glideboltene sitter i en belg forhindre ikke vedlikehold. Normalt er det bare å dra delene fra hverandre, spraye inn litt litium fett og smette det sammen igjen.

Lurt å ta dette som naturlig stell i forbindelse med dekkbytte en vakker vårdag.

Pengene spart på profesjonelle gir mer utbytte om de brukes på en opplevelse med partneren.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Mr.Zerotorsdag 20. juli 2017, klokken 08:59
Sitat fra: Ferry på søndag 16. juli 2017, klokken 17:48
Hvor mye hjelper det egentlig å sette bilen i N? Jeg prøvde i dag da jeg skulle ned fra et fjell, men regen går jo til fullt før klossene begynner å ta. Blir det noen reel forskjell fra å bremse i D?

Det stemmer at kraftindikator fyker over til charge når du slipper opp pedal / bremser i N, men trykker du deg frem til forbruk/lader-måleren i displayets venstre side, viser den ca 0 når du pedalbremser i N. Videre merker du (jeg) at bilen gir en annen bremsefølelse enn ved regenerering. Har bilen litt rust på skivene, er dette veldig hørbart når det bremses i N og de mekaniske bremsene skrubber i vei.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ferrytorsdag 20. juli 2017, klokken 12:00
Ok, det må jeg prøve ut litt mer. Jeg hadde ingen ulyder i hvert fall, men skiver og klosser er i bra stand. Det høres godt hvis bilen har stått noen dager i regnvær og fått røde skiver.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ferrytorsdag 20. juli 2017, klokken 17:21
Har testet nå, og det er akkurat som Mr.Zero beskriver. Jeg lot meg lure av indikatoren som viser regenerering. Hører tydelig skurring fra skivene også.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 20. juli 2017, klokken 19:47
Sitat fra: Ferry på torsdag 20. juli 2017, klokken 17:21
Har testet nå, og det er akkurat som Mr.Zero beskriver. Jeg lot meg lure av indikatoren som viser regenerering. Hører tydelig skurring fra skivene også.

Tror nok bremsene virker om den regenererer eller ikke... Fordelen med "N" er at man kan rulle opp en viss hastighet og bremse ned.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: larsiftorsdag 20. juli 2017, klokken 20:42
Har en Ioniq.Ble litt usikker om den regenererte eller bremset da den viste
full regenerering ved bremsing.
Har en del nedoverbakker så den beste sjekken er å kjenne om de er noe varme,helst mye varme på skiver.Da gjerne bakbremser da de ofte er disse
som ruster,pga 60/40%?
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: DieselVegardonsdag 09. august 2017, klokken 12:51
Sitat fra: Toalmar på mandag 17. juli 2017, klokken 13:10
Jeg har også lest det, men jeg lurer på om jeg har lest at noen har lest det.  Det ble noe rart, men dere skjønner vel. Jeg vet Mercedes har funksjonen som det her refereres til, men usikker på til hvilken modell. Jeg tror også BMW har funksjonen, men det kan være farlig å tro alle modellene til BMW har det da, for det har de nok ikke


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette skjer ikke bare når det regner, det skjer hver eneste gang du starter bilen, og ikke bare i3. Alle nyere BMW-modeller har denne funksjonen.
De første par-tre gangene du slipper gasspedalen helt og bilen regenererer maks, vil du kunne høre at bremsene legger seg litt innpå for å pusse bort rust/skitt/støv. Vår bil har nå gått 83000km og jeg har fremdeles ikke skiftet skiver/klosser.

Det som forebygger slik rust er å parkere bilen med "varme bremser". Å ha en utforbakke FRA huset sitt hjelper lite, men å ha det på vei hjem igjen, det er praktisk i en slik sammenheng  ;)
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: PionerThinkonsdag 09. august 2017, klokken 13:25
Har en nedoverbakke noen hundre meter fra bolig, så tror jeg får begynne å bremse på veg hjem også da ;D
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Walkeronsdag 09. august 2017, klokken 13:34
Alle elektriske biler burde ha en manuell hjelpefunksjon for enkelt og praktisk ha muligheten til å "varme bremsene" - slik at en kunne ha tørre og nyslipte bremseskiver hver gang en rullet inn i garasjen.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: rthonsdag 09. august 2017, klokken 19:01
Mulig det er besvart før. Håndbrekket. Virker det kun på bakhjulene eller på alle 4? Pleier å bruke brekket for å holde skivene bak rene. I dag hadde jeg foten lett på bremsen og så vippa jeg opp brekk før en rundkjøring, og da kjente jeg pedalen gikk inn. Får dermed misstanke om at det virker på alle hjul.  Og i så fall er jo hele prosedyra bare tull. Da kan en jo heller bruke bremsepedalen.

Bakgrunn for brekk er jo at skivene bak ruster mye mer enn de foran.
Tittel: i3 rust bremser
Skrevet av: Toalmartorsdag 17. august 2017, klokken 11:00
Da ser det ut til at Continental har funnet opp en løsning for å få mindre rust på bremsene
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: moonbuggytorsdag 17. august 2017, klokken 17:47
Sitat fra: Toalmar på torsdag 17. august 2017, klokken 11:00
Da ser det ut til at Continental har funnet opp en løsning for å få mindre rust på bremsene
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150


Sent from my iPhone using Tapatalk
Greit nok, men kanskje litt dyrt og komplisert ?
Så hvorfor ikke enkelt og bare bytte skivene med rustfrie ?
Da blir vel både skivene og bremsene på i3 bortimot evigvarende så lite som de brukes...
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Toalmartorsdag 17. august 2017, klokken 19:17
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 17. august 2017, klokken 17:47
Sitat fra: Toalmar på torsdag 17. august 2017, klokken 11:00
Da ser det ut til at Continental har funnet opp en løsning for å få mindre rust på bremsene
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150
Greit nok, men kanskje litt dyrt og komplisert ?
Så hvorfor ikke enkelt og bare bytte skivene med rustfrie ?
Da blir vel både skivene og bremsene på i3 bortimot evigvarende så lite som de brukes...
Tror nok ikke rustfritt stål er alternativ for bremseskiver da de antagelig ikke blir sterke nok.
Hvis jeg ikke tar feil er rustfritt uegnet som materiale for bremseskiver
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: elektroluxtorsdag 17. august 2017, klokken 20:18
BMW har brukt rustfrie skiver på MC siden minst siden 60 tallet.

Også på MC med tillatt totalvekt på langt over 1/2T

Fungerer perfekt, og bytte til støpejernskiver gav ingen ytterligere forbedring på min K1
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Beckernmandag 21. august 2017, klokken 10:23
Som elektrolux skriver, rustfritt er veldig vanlig på MC.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Walkertorsdag 24. august 2017, klokken 15:45

Rust på skivene er antagelig et større (og dyrere) problem i Norge enn i de fleste andre land. Svenskene tolererer for eksempel dobbelt så mye rust på flatene sammenlignet med Norge. Det blir dessuten sagt at norske merkeverksteder er svært ivrige etter å underkjenne skivene når noen tar EU kontroll hos dem. Egne erfaringer kan samsvare med dette. (Erfaringen gjelder for ordens skyld ikke BMW.)

http://www.side3.no/motor/prver-bilverkstedet-a-lure-meg/3422815346.html
http://www.bilkontroll.no/bremsesystem
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ingeniørenfredag 25. august 2017, klokken 06:36
Sitat fra: Walker på torsdag 24. august 2017, klokken 15:45

Rust på skivene er antagelig et større (og dyrere) problem i Norge enn i de fleste andre land. Svenskene tolererer for eksempel dobbelt så mye rust på flatene sammenlignet med Norge. Det blir dessuten sagt at norske merkeverksteder er svært ivrige etter å underkjenne skivene når noen tar EU kontroll hos dem. Egne erfaringer kan samsvare med dette. (Erfaringen gjelder for ordens skyld ikke BMW.)

http://www.side3.no/motor/prver-bilverkstedet-a-lure-meg/3422815346.html
http://www.bilkontroll.no/bremsesystem

Enig, det som betyr noe for skivene er at de er greit plane og holder minimum tykkelse. Det kosmeteiske har mindre betydning - men de prøver seg alltid... Dog skal de vel gi bekjed før slik byttes. Da kan man nekte å få det sjekket et annet sted. Problemer er om de har rett så blir det dyrere om bilen må inn i gjen og ikke tas der og da.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: DieselVegardtirsdag 07. november 2017, klokken 13:42
Sitat fra: rth på onsdag 09. august 2017, klokken 19:01
Mulig det er besvart før. Håndbrekket. Virker det kun på bakhjulene eller på alle 4? Pleier å bruke brekket for å holde skivene bak rene. I dag hadde jeg foten lett på bremsen og så vippa jeg opp brekk før en rundkjøring, og da kjente jeg pedalen gikk inn. Får dermed misstanke om at det virker på alle hjul.  Og i så fall er jo hele prosedyra bare tull. Da kan en jo heller bruke bremsepedalen.

Bakgrunn for brekk er jo at skivene bak ruster mye mer enn de foran.

Håndbrekket virker KUN bak. Om du ser på caliperene, ser du en elektrisk servo på innsiden av caliperen bak. Dette er håndbrekket. Men JA, du vil føle det på bremsepedalen, for det ene stempelet i caliperen bak vil flytte seg, og ta av litt trykk av systemet.

Grunnen til at bakskivene slites mer (Gjelder ikke bare i3) er at 80% av bremseeffekten skjer på forhjulene, da er disse skivene varmere både lenger og oftere, og er sannsynligvis tørre når du parkerer bilen. Legg bremsene innpå de siste 100m før du parkerer bilen, så varer bremsene lenger :)

Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: DieselVegardtirsdag 07. november 2017, klokken 13:46
Sitat fra: DieselVegard på onsdag 09. august 2017, klokken 12:51
Vår bil har nå gått 83000km og jeg har fremdeles ikke skiftet skiver/klosser.



På 85.000km kom varsellampen for slitte klosser på. Jeg har nå byttet klosser og skiver foran på i3en, og det var en usedvanlig enkel jobb. Klossene er meget enkle å bytte.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Nutcasetirsdag 07. november 2017, klokken 20:47
Hva gjorde du med servicelampen? Noen enkel måte å nullstille dette eller må man inn til forhandler?
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 08. november 2017, klokken 06:43
Sitat fra: Nutcase på tirsdag 07. november 2017, klokken 20:47
Hva gjorde du med servicelampen? Noen enkel måte å nullstille dette eller må man inn til forhandler?

Her er det vel bare en føler som får kontakt med stål når klossene er utslitt. Bar ta den ut av den slitte og inn i den nye klossen så forsvinner lampa. Forøvrig er det vel bare varsler på ene siden og ikke begge etter det jeg kunne se ved hjulskift forrige helg. Tar altid en titt på slik som klosser, skiver, oppheng, mansjetter når jeg skifter hjul. Alle gummideler får en liten dusj silikon på spray - skal ikke knirke her  :police:
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Amatørenonsdag 08. november 2017, klokken 08:10
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 06:43
Alle gummideler får en liten dusj silikon på spray - skal ikke knirke her  :police:

Hva slag siliconspray? - Bilde?
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Viksonsdag 08. november 2017, klokken 12:12
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 06:43
... Alle gummideler får en liten dusj silikon på spray - skal ikke knirke her  :police:

Er jo stikk motsatt - det skal ikke brukes silikon på gummi. Dørpkaninger og etc. ødelegges av silikonstift og silikonspray.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: PionerThinkonsdag 08. november 2017, klokken 14:08
Er jo dumt at vi tutes ørene fulle da om at det er disse remediene vi skal bruke på pakninger >:(
Selv gikk jeg til innkjøp av en liten krukke med hvitblank syrefri vaselin som erstatning til de nevnte stoffene ;) Den brukes på det meste, bortsett fra på kona da vel og merke :o
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Nutcaseonsdag 08. november 2017, klokken 16:37
På min begynte det å telle ned fra 6000km for bremsene foran. Har 3000km igjen før service og bilen har passert 36000km.

Har tenkt å bytte selv så nysgjerrig på hva andre har gjort med denne varslingen.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Viksonsdag 08. november 2017, klokken 18:57
Sitat fra: PionerThink på onsdag 08. november 2017, klokken 14:08
Er jo dumt at vi tutes ørene fulle da om at det er disse remediene vi skal bruke på pakninger >:(
Selv gikk jeg til innkjøp av en liten krukke med hvitblank syrefri vaselin som erstatning til de nevnte stoffene ;) Den brukes på det meste, bortsett fra på kona da vel og merke :o

Ja, blir helt matte av at folk blir "opplært" til å bruke silikonstift på dørpakninger, spesielt på nyere biler - der det er ikke engang gummi men EPDM som tåler svært dårlig alt som har med petroleum-baserte midler og løsemidler å gjøre... Den skal i grunnen ikke trenge annet enn mikrofiberklut og vann til å gjøres ren (og tåler temperaturer ned til -40)

Jeg bruker Krytox om dørpakningene skal freshes opp. Vet at VW m.f. bruker det til å ordne pakninger på biler og spesielt kabriolet (BMW har vel "carbaflow" som jeg mistenker til å være Krytox med BMW-logo på). Koster flesk men er svært effektiv og drøy i bruk.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 08. november 2017, klokken 20:14
Sitat fra: Viks på onsdag 08. november 2017, klokken 18:57
Sitat fra: PionerThink på onsdag 08. november 2017, klokken 14:08
Er jo dumt at vi tutes ørene fulle da om at det er disse remediene vi skal bruke på pakninger >:(
Selv gikk jeg til innkjøp av en liten krukke med hvitblank syrefri vaselin som erstatning til de nevnte stoffene ;) Den brukes på det meste, bortsett fra på kona da vel og merke :o

Ja, blir helt matte av at folk blir "opplært" til å bruke silikonstift på dørpakninger, spesielt på nyere biler - der det er ikke engang gummi men EPDM som tåler svært dårlig alt som har med petroleum-baserte midler og løsemidler å gjøre... Den skal i grunnen ikke trenge annet enn mikrofiberklut og vann til å gjøres ren (og tåler temperaturer ned til -40)

Jeg bruker Krytox om dørpakningene skal freshes opp. Vet at VW m.f. bruker det til å ordne pakninger på biler og spesielt kabriolet (BMW har vel "carbaflow" som jeg mistenker til å være Krytox med BMW-logo på). Koster flesk men er svært effektiv og drøy i bruk.

Selv blir jeg litt matt av alle som bare skal bruke dyre merkeprodukter.... Har bruket silikonspray på alle mine biler i mer enn 40 år og har fungert gull i alle år. Et par biler har jeg hatt i nærmer 15 år og hadde dette vært skadelig tror jeg hadde merket det.

Har en på jobb som er spesialist på gummi, en av de beste i landet med mange års erfaring fra Trelleborg. Dere skal få fasiten i morgen  ;D
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Viksonsdag 08. november 2017, klokken 20:18
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 20:14
...dyre merkeprodukter....

Trenger som sagt ingen dyre produkter annet enn vann på akkurat dørpakningene.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 08. november 2017, klokken 20:37
Sitat fra: Viks på onsdag 08. november 2017, klokken 20:18
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 20:14
...dyre merkeprodukter....

Trenger som sagt ingen dyre produkter annet enn vann på akkurat dørpakningene.

Her var det snakk om foringer for oppheng og stabilisatorstag. På dørpakning har jeg sjelden brukt annet en pakningsstift i ny og ne.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: mlellotorsdag 09. november 2017, klokken 09:03
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 20:37
Sitat fra: Viks på onsdag 08. november 2017, klokken 20:18
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 20:14
...dyre merkeprodukter....

Trenger som sagt ingen dyre produkter annet enn vann på akkurat dørpakningene.

Her var det snakk om foringer for oppheng og stabilisatorstag. På dørpakning har jeg sjelden brukt annet en pakningsstift i ny og ne.

Silikon på dørpakninger gir som oftest knirking på BMW'er og anbefales ikke.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: DieselVegardtorsdag 09. november 2017, klokken 09:23
Sitat fra: Nutcase på tirsdag 07. november 2017, klokken 20:47
Hva gjorde du med servicelampen? Noen enkel måte å nullstille dette eller må man inn til forhandler?

Når du skifter klosser, MÅ du også skifte sensoren. Når jeg sier MÅ, er det fordi du klarer ikke å få av den gamle uten å ødelegge den. Når den er skiftet, skjønner bilen dette selv. Det er en MEGET enkel sak å bytte.
Tittel: Sv: i3 rust bremser
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 09. november 2017, klokken 10:39
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 20:14
Sitat fra: Viks på onsdag 08. november 2017, klokken 18:57
Sitat fra: PionerThink på onsdag 08. november 2017, klokken 14:08
Er jo dumt at vi tutes ørene fulle da om at det er disse remediene vi skal bruke på pakninger >:(
Selv gikk jeg til innkjøp av en liten krukke med hvitblank syrefri vaselin som erstatning til de nevnte stoffene ;) Den brukes på det meste, bortsett fra på kona da vel og merke :o

Ja, blir helt matte av at folk blir "opplært" til å bruke silikonstift på dørpakninger, spesielt på nyere biler - der det er ikke engang gummi men EPDM som tåler svært dårlig alt som har med petroleum-baserte midler og løsemidler å gjøre... Den skal i grunnen ikke trenge annet enn mikrofiberklut og vann til å gjøres ren (og tåler temperaturer ned til -40)

Jeg bruker Krytox om dørpakningene skal freshes opp. Vet at VW m.f. bruker det til å ordne pakninger på biler og spesielt kabriolet (BMW har vel "carbaflow" som jeg mistenker til å være Krytox med BMW-logo på). Koster flesk men er svært effektiv og drøy i bruk.

Selv blir jeg litt matt av alle som bare skal bruke dyre merkeprodukter.... Har bruket silikonspray på alle mine biler i mer enn 40 år og har fungert gull i alle år. Et par biler har jeg hatt i nærmer 15 år og hadde dette vært skadelig tror jeg hadde merket det.

Har en på jobb som er spesialist på gummi, en av de beste i landet med mange års erfaring fra Trelleborg. Dere skal få fasiten i morgen  ;D

I følge Gummi-Jon så tar ikke EPDM gummi skade av silicone oljer. Man bør imidlertid ikke bruke silicone spray på Silicone gummi da dette kan gjøre at gummi'n sveller. Ikke altid lett å vite hva slags gummi som er brukt men silicone gummi brukes gjerne der det er snakk om høyere temperature og mer kritisk bruk. Spray inneholder vel kun 10-15% olje så det er ikke mye som legges igjen...

https://en.wikipedia.org/wiki/Silicone_rubber
https://en.wikipedia.org/wiki/EPDM_rubber
https://en.wikipedia.org/wiki/Silicone_oil