Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Charlott på onsdag 05. juli 2017, klokken 08:28

Tittel: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Charlottonsdag 05. juli 2017, klokken 08:28
Har tenkt å anskaffe meg Kia Soul 2018 modell med 25 i rekkevidde.  Har noen her erfaring med denne bilen og hvor langt den går? Jeg har mye småbilkjøring men skal også ut på noen turer på rundt 14 mil en vei ..hva med lading? Jeg hadde bestemt meg for el bil men hører så mye negativt så blir skremt.
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: goggoonsdag 05. juli 2017, klokken 09:26
Selv kjører jeg en Kia Soul 2016 modell som har litt mindre batteri enn de nye 2018 modellene.
Jeg bor på Sørlandskysten, så det er ikke veldig kalde vintre her.
Min bil har gått ca 35000 km og jeg får en praktisk rekkevidde på ca 16-18 mil om sommeren og ca 12-13 mil ved typisk vinterføre her som er omkring null grader og snøslaps eller våte veier. Da kjører jeg delvis på 4 felt motorvei og delvis på småveier.

Når det gjelder lading så er det viktigste at du har muligheter til å lade over natt der du bor, og at det finnes hurtigladere langs de strekningene hvor du skal på lengre turer. 14 mil er helt uproblematisk om sommeren, og burde gå fint også på vinterføre med den nye Soulen dersom det ikke er veldig kaldt.

Hurtiglading fungerer faktisk veldig bra. Hvis du har hørt om problemer med hurtiglading så var det stort sett for noen år siden når dette var nytt og uprøvd. Selv kjører jeg t/r Kristiansand - Oslo regelmessig med min Kia Soul og det går veldig fint, men må da selvfølgelig hurtiglade underveis.

Det hadde vært interessant å høre om alt det negative du har hørt om elbiler...   Er dette fra KIA Soul eiere som har negative erfaringer med sin bil, eller er det fra "synsere" som mener at elbiler generelt er noe tull, eller er det fra noen som har problemer med å få ladet elbilen sin der de bor, eller hva?

Elbilforeningen tester de fleste elbilene som selges i Norge, og her er deres test av 2018 modellen av Soul.
https://elbil.no/test-av-kia-soul-electric-fikser-2-3-mil-mer-enn-originalen/

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Counterpointeronsdag 05. juli 2017, klokken 19:00
Jeg hadde 2015 modellen som jeg kjørte 55 tusen km. Hadde ingen problemer med å kjøre 14 mil på vinter hvor forholdene er mest vanskelige.
Fordelen med Soul er at den hurtiglader raskt og nå er det snart hurtigladere overalt. Har kjørt mange langturer over 50 mil med noen få raske hurtigladerstopp.
Soul sin utfordring er rekkevidde i høy motorveifart, da bruker den mye strøm pga dårlig aerodynamikk. Til gjengjeld er den utrolig luftig og romslig
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: chriso89torsdag 06. juli 2017, klokken 10:51
Utnom motorvei klarte jeg å få min 2017 med det gamle batteriet til å klare 195 km:). (Kjørte mindre men guessometer + faaktisk kjørelengde tilsa det ).

Kjører regelmessig drammen - strømstad og det er endel motorvei.  Klarer den turen uten å lade på veien og lader opp på sentret:)
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Charlotttorsdag 06. juli 2017, klokken 20:01
Takker så mye for svar  :) Jeg har hørt av andre som har Soul , men da rekkevidde på 21. At jeg må ikke finne på å kjøpe noe sånt. Fint til småkjøring men på lengre turer opptil 20 mil fks helt nyttesløst. At ladere ikke virker og at folk går fra bilen sin og kommer tilbake uten å ha fått ladet. Jeg har testet en Renauelt Zoe i dag og ble overrasket over hvor stor denne er inni . Og med 40 mil rekkevidde. Så mulig jeg går for denne isteden. Lest tester om den og de lyder ikke bra. Tenkte spørre her på siden også om dette merket da jeg må bestemme meg innen i morgen.
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Counterpointertorsdag 06. juli 2017, klokken 20:22
Sitat fra: Charlott på torsdag 06. juli 2017, klokken 20:01
Takker så mye for svar  :) Jeg har hørt av andre som har Soul , men da rekkevidde på 21. At jeg må ikke finne på å kjøpe noe sånt. Fint til småkjøring men på lengre turer opptil 20 mil fks helt nyttesløst. At ladere ikke virker og at folk går fra bilen sin og kommer tilbake uten å ha fått ladet. Jeg har testet en Renauelt Zoe i dag og ble overrasket over hvor stor denne er inni . Og med 40 mil rekkevidde. Så mulig jeg går for denne isteden. Lest tester om den og de lyder ikke bra. Tenkte spørre her på siden også om dette merket da jeg må bestemme meg innen i morgen.
Zoe har IKKE 40 mil rekkevidde, ikke i nærheten en gang + at den ikke kan hurtiglade og er kresen på lading generelt.

Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: chriso89torsdag 06. juli 2017, klokken 20:38
Sitat fra: Charlott på torsdag 06. juli 2017, klokken 20:01
Takker så mye for svar  :) Jeg har hørt av andre som har Soul , men da rekkevidde på 21. At jeg må ikke finne på å kjøpe noe sånt. Fint til småkjøring men på lengre turer opptil 20 mil fks helt nyttesløst. At ladere ikke virker og at folk går fra bilen sin og kommer tilbake uten å ha fått ladet. Jeg har testet en Renauelt Zoe i dag og ble overrasket over hvor stor denne er inni . Og med 40 mil rekkevidde. Så mulig jeg går for denne isteden. Lest tester om den og de lyder ikke bra. Tenkte spørre her på siden også om dette merket da jeg må bestemme meg innen i morgen.

Ville absolutt ikke gått for zoe.  Dan kan IKKE lade på 80% av hustanden i norge uten en trafo eller en bærbar trafo.   Kan heller ikke hurtiglade.

Rekkevidden på bilen er god og har aldri hatt problemer med hurtiglading på min soul
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Troaldtorsdag 06. juli 2017, klokken 20:46
Kuut Aulie, jeg har nå i de seneste soldagene her i Bergen opplevd å kunne kjøre rundt 36 mil med min Zoe og da uten å være alt for gjerrig ifht fartsgrenser og bruk av AC, radio m.m. Skal innrømme at jeg i vår med nattetemperatur ned mot 0 hadde i underkant av 30 mils rekkevidde.
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Charlotttorsdag 06. juli 2017, klokken 21:23
Men det følger jo med hjemmelader til den? Den kan vel brukes hjemme? Hva er problemet med hurtiglading da? Bilbutikken sier den har så lang rekkevidde at man kan trenger å lade den hjemme.  Og ingen problem på Fortuns ladestasjoner ...Jeg er i kjempetvil hva jeg skal. Soul går jo bare 25 mil .
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Counterpointertorsdag 06. juli 2017, klokken 21:40
Sitat fra: Troald på torsdag 06. juli 2017, klokken 20:46
Kuut Aulie, jeg har nå i de seneste soldagene her i Bergen opplevd å kunne kjøre rundt 36 mil med min Zoe og da uten å være alt for gjerrig ifht fartsgrenser og bruk av AC, radio m.m. Skal innrømme at jeg i vår med nattetemperatur ned mot 0 hadde i underkant av 30 mils rekkevidde.
Hvordan kom du frem til 36 mil?

Kjørte nylig en Zoe 240 og den hadde 8 mils rekke på 80% batteri. Den blir hovedsaklig brukt til  småkjøring ...... selv om en ganger de tallene med 2 og legger til fullading høres 36 ekstremt optimistisk ut.

Det er en fyr som har kjørt 35 mil med en Soul med 27 kWh batteriet.....  så alt er mulig.

Det var to tyskere som hypermilet med Zoe, de kom såvidt over 40 mil i 45 km/t, at en da skal komme 4 mil kortere i normalkjøring stemmer dårlig.

36 mil tilsier 11.1 kWh/100 km som er vanskelig med nok med Ioniq som er verdens mest effektive elbil.
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Counterpointertorsdag 06. juli 2017, klokken 21:44
Sitat fra: Charlott på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:23
Hva er problemet med hurtiglading da?
Zoe har ikke hurtiglading, den har semihurtig som er under halvparten (jeg synes 50 kW hurtiglading er sakte nok som det er).
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Charlotttorsdag 06. juli 2017, klokken 22:31
Men de sier i butikken man kan lade den på en halvtime på hurtiglading?
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: chriso89torsdag 06. juli 2017, klokken 22:47
Kia soul lader på halvtime.  Zoe. Noen timer
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: AmocoCadiztorsdag 06. juli 2017, klokken 22:48
Sitat fra: Charlott på torsdag 06. juli 2017, klokken 22:31
Men de sier i butikken man kan lade den på en halvtime på hurtiglading?
Noe stemmer ikke her, hvis selgers utsagn gjelder Zoe har den ikke hurtiglading nåfortiden. Punktum.

Den har semihurtiglading, slik at du kan doble tiden som er oppgitt.

Kan du da leve med vente en time istedenfor halvtime er det greit.
(siden få med semihurtiglading drar på langtur går det for tiden kanskje like raskt som hurtiglading, da jeg aldri sett kø til semihurtiglader ;-)   )

Soul derimot kan hurtiglades på halvtime,
men man snakker uansett lading opp til 80ish prosent lading,
dette må taes med i beregning av kjørelengder og ladetid på langttur.

Er du mest i nærområdet av hjemmeladeren til Zoe funker den nok helt fint. Men ofte finner man elbil er så overlegent fossilbil at man velger den også på langtur, da spiller hurtigladding en vesentlig rolle.
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: AmocoCadiztorsdag 06. juli 2017, klokken 22:52
Sitat fra: chriso89 på torsdag 06. juli 2017, klokken 22:47
Kia soul lader på halvtime.  Zoe. Noen timer
Ville du si Zoe med 22kW lading tar mer enn dobbel tid?
Tenker det kun er snakk om time istedenfor halvtime, siden den kan holde 22kW konstant over lengre tid.
(husk også forddelen med direkte aksess, sjelden kø på 22kW uttak, men ofte kø på Chademo laderen!)
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: chriso89torsdag 06. juli 2017, klokken 22:56
Har kun 1 gang opplevd kø på chademo
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Charlottfredag 07. juli 2017, klokken 09:01
Da blir det IKKE Zoe på meg  :( fint å få svar på et slikt forum .  :+1:
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: chriso89fredag 07. juli 2017, klokken 09:29
Sitat fra: Charlott på fredag 07. juli 2017, klokken 09:01
Da blir det IKKE Zoe på meg  :( fint å få svar på et slikt forum .  :+1:

Good. Husk at rekkevidde ikke er alt:)
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: THEfredag 07. juli 2017, klokken 09:43
Jeg har første utgave av Zoe, med 43 kW lading (like raskt lading som hurtiglading for andre elbiler), og oppgitt teoretisk rekkevidde på 210 km. På sommer ligger jeg på ca 170-180 km praktisk rekkevidde på vanlig landeveiskjøring. Motorvei vil redusere rekekvidde en  god del. Korteste rekkevidde jeg har hatt på vinter  (-10 til -15 grader) er ca 110 km, men da var det redusert bruk av varme, og forsiktig kjøring.

Jeg har kjørt dagstur på 640 km, noe som var mulig pga. 43 kW lading. Jeg hadde ikke klart denne turen med en 240 og 22 kW lading. med nye Zoe med teoretisk rekkevidde på 400 km kunne jeg klart denne turen med ca 2-2,5 timer lading underveis vil jeg tro. Ladet vel omtrent like lenge på turen jeg hadde med min gamle Zoe også.

Hvis du aldri skal kjøre lenger enn 14 mil hver vei, så vil det ikke være noe stort problem med Zoe. Selv på de kaldeste dagene og motorveikjøring vil du komme en vei uten lading underveis. Etter 1,5 time lading på 22 kW kjører du tilbake også. Store deler av året vil du nok komme både tur og retur uten lading.

Når det er sagt så ville jeg ikke kjøpt Zoe selv nå, hovedsaklig pga. mangel på hurtiglading.

Hvis du bestemmer deg for Zoe, så ville jeg valgt å få den levert med den nye Zaptec ladekabelen som kan lade på 16A i stedet for fastmontert ladeboks hjemme. Da kan du lade Zoe "over alt".

Bruksmønsteret ditt avgjør om det er lengst mulig rekkevidde pr lading eller mulighet for hurtiglading som er viktigst.

Du må også tenke på at Zoe er en billig og veldig enkel bil. Du kan ikke velge utstyr som filskiftevarsel, adaptiv cruise control, auto nødbrems m.m. Du må nok dessverre tenke selv, og finne ut hvilke egenskaper som er viktige for deg når du velger bil. Det kunne egentlig vært interessant å vite hvorfor du har landet på akkurat Soul og Zoe, og valgt bort f.eks. Leaf, eGolf, i3, Ioniq?
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Counterpointerfredag 07. juli 2017, klokken 11:04
Når jeg kjørte langtur med Soul på 50 mil så hadde jeg fire hurtigladestopp på ca et kvarter. Hadde jeg redusert det til to måtte jeg ha brukt to ganger 40 minutter minst.
Det er lurt å utnytte den delen av ladingen som går fortest, dvs fra 0 til 60 %.
Dette gjelder egentlig alle elbiler, men noen er bedre enn andre.
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul eller BMW I3
Skrevet av: Charlottfredag 14. juli 2017, klokken 19:36
Da jeg ennå ikke har klart å bestemme meg for hvilken bil jeg skal gå for må jeg få noen råd. Renauelt Zoe er ikke aktuelt. Hva med Bmw i 3 med 300 km rekkevidde? Det er bare 5 mil som skiller fra Kia . Kia fremstår som solid og fin å kjøre og Bmw som en liten morsom bil å kjøre med litt enkelt og materalistisk interiør...Har noen BMW her inne ?
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: downlowfredag 14. juli 2017, klokken 21:41
Hva er egentlig budsjettet ditt på ? BMW I3 blir vel nesten 100 000 dyrere. Har du råd til Tesla og eventuelt vurdert det ?
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: jhenrikbmandag 17. juli 2017, klokken 14:42
Vi har kjørt ca 20k KM med vår kia soul (27.7kw - oppgitt 21 mil rekkevidde). Dundrer på i 110 og 120 på E6 og kjører stort sett bare 80 og 90 kmt ellers da dette er forholdene der vi bor.
Sommerstid gjør den 16 mil (selv om den bare viser 14 mil i displayet, så "pauser" den når vi nærmer oss gjenværende 60km og vi ender alltid opp 16 mil). Vinterstid ca 10-12 mil. Snø og slafs tar mer av rekkevidden enn temperaturen etter min mening.

Ellers, stor fornøyd med bilen. Hadde KIA kommet med en 60KWh model hadde jeg byttet inn Volvoen våres også med en gang. Merk at den også har 100KWh hurtiglading, så noen aktører kommer med dette så skal dette gå fint.

edit: Personlig kikket jeg litt på BMW i3, men den er jo veldig dyr og failer totalt på invending plass, praktisk bruk osv.
Skal du gå for noe som Kia, gå heller for hyndai ioniq. Den går ca 20 mil og er ganske rimelig.
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: hanchemandag 17. juli 2017, klokken 17:32
Sitat fra: jhenrikb på mandag 17. juli 2017, klokken 14:42
Merk at den også har 100KWh hurtiglading, så noen aktører kommer med dette så skal dette gå fint.
Du mener antagelig kW, ikke kWh her. Uansett, jeg har ikke hørt noe om at det vil komme ladere med 100 kW på en stund. Jeg har oppfattet det slik at problemet er i selve kontakten, som ikke er sertifisert for mer enn 125 A. Og med en batterispenning på ca 400 V blir det 50 kW. Selv synes jeg ikke den resulterende ladetiden er ubehagelig lang, ikke at det ville skadet å få halvert den. Bortsett fra at det blir litt mer vrient å få i seg noe mat og få lagt inn et dobesøk i ladepausene, da.

Jeg er også storfornøyd Soul-eier. Bilen er uten sammenligning den mest praktiske bilen jeg noen gang har hatt, med god plass til folk og bagasje uten at den ruver for mye i garasjen.
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Burgermandag 17. juli 2017, klokken 19:55
BMW i3 med størst batteri og charged edition får man til 276k dersom man har agregolrabatt eller er storkunde på noen annen måte. Skal man ha i3 så må man begrense seg og ikke rote seg bort i 80k+ i tillegsutstyr.

Veldig fin bil det og kona likte den veldig godt, første bilen hun har kjørt som fikk rett lengde på både armer og ben.

Største overaskelsen var at det ikke var noe nedtur å sette seg i den 'kjedelige' leafen etter å levert tilbake i3.
Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: Counterpointermandag 17. juli 2017, klokken 22:14
Sitat fra: hanche på mandag 17. juli 2017, klokken 17:32
Jeg har oppfattet det slik at problemet er i selve kontakten, som ikke er sertifisert for mer enn 125 A. Og med en batterispenning på ca 400 V blir det 50 kW.
Chademo standarden er satt til 62,5 kW på kontakten, ny standard er på vei satt til 150 kW.

Det hadde vært stor fremgang å fått 62,5 kW i stedet for de noen og førti en får i dag........

Tittel: Sv: Kjøp av Kia Soul
Skrevet av: jkirkebomandag 17. juli 2017, klokken 23:24
Sitat fra: knut.aulie på mandag 17. juli 2017, klokken 22:14
Sitat fra: hanche på mandag 17. juli 2017, klokken 17:32
Jeg har oppfattet det slik at problemet er i selve kontakten, som ikke er sertifisert for mer enn 125 A. Og med en batterispenning på ca 400 V blir det 50 kW.
Chademo standarden er satt til 62,5 kW på kontakten, ny standard er på vei satt til 150 kW.

Det hadde vært stor fremgang å fått 62,5 kW i stedet for de noen og førti en får i dag........

62,5kW er avhengig av en batterispenning på 500V, noe som ingen biler har i dag. Maks 125A, så ganget med 500V blir det 62,5kW. Typisk  har man i dag maks 370V når batteriet ennå kan ta imot maks ladestrøm, så man ender opp med ca. 46kW i beste fall.