Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: AttackOfTheMac på søndag 18. juni 2017, klokken 23:11

Tittel: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: AttackOfTheMacsøndag 18. juni 2017, klokken 23:11
Hei,

vurderer en 75D men den har jo ikke nå luft lengre.
Jeg har en 2013 60 med luft nå.
Noen som har erfaringer med å gå fra luft til standard fjæring ?
Jeg er redd for at det vil være en utgjørende forskjell.
Jeg er typen som liker at bilen "flyter" mest mulig på veien.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: BMW850søndag 18. juni 2017, klokken 23:47
Da kommer du til å savne det. Men som alltid - det dukker nok flere opp i tråden med stålfjærer som forsvarer akkurat dette  ;D
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: petersvsøndag 18. juni 2017, klokken 23:54
Har gått fra luft ganger to til stål, savner det ikke. Men jeg har en gammel stålfjæringsbil, med god bakkeklaring, mulig det er verre nå.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: anessmandag 19. juni 2017, klokken 06:22
Har fått utlevert loaner med stål et par ganger, det er ikke voldsom stor forskjell, men det tar ikke veldig mange kilometerene før jeg merker at bilen ikke har luftfjærer.

Når det er sagt så har det jo skjedd en del siden 2013, så vil anbefale at du ordner deg en prøvekjøring.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: tkjoerlaugmandag 19. juni 2017, klokken 07:28
Jeg byttet fra luft til stål i vinter. Synes forskjellen er knapt merkbar, og mener sommerdekk vs. Vinterdekk, 19 vs 21 og lufttrykk har mer og si for opplevd komfort en luft vs ståk. Eneste argument for luft bør være dersom du har behov for å heve bilen.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: krister461mandag 19. juni 2017, klokken 07:33
Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 19. juni 2017, klokken 07:28
Jeg byttet fra luft til stål i vinter. Synes forskjellen er knapt merkbar, og mener sommerdekk vs. Vinterdekk, 19 vs 21 og lufttrykk har mer og si for opplevd komfort en luft vs ståk. Eneste argument for luft bør være dersom du har behov for å heve bilen.
Enig med forrige taler. Byttet fra stål til luft i 2015. Venter nå på bil med stål igjen.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: MyMuffinmandag 19. juni 2017, klokken 07:37
Er litt i samme båt, har en S60 riktignok med stål og vurderer ny 75D.

Det jeg er mest redd for er at Tesla i stillhet har senket klaringen på biler med stål over de siste årene.

Min S60 2014 - 155mm

Ny 75D 2017 - 134mm

Har også fått med meg at biler fra 2016/2015 har vært på 145mm.

Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Vegard Winthermandag 19. juni 2017, klokken 08:11
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 07:37
Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.

Dette er grunnen til at vi har bestilt med luft på vår nye model S.
Med vår 2016 70D med stål slo jeg oppi 5-6 ganger i løpet av et år, og lykkelig uvitende om hvor mange ganger kona har gjort det samme. Kjente jeg satt med en klump i magen hver gang jeg satt på med kona og vi nærmet oss en fartshump. Parkeringshus var alltid litt spennende, samme med landeveiskjøring på ujevne og hullete veier, og et par ganger vi skulle på tilstelninger som lå litt vell landlig til måtte vi rett og slett la bilen stå og ta Mondeoen i stedet.
Eneste vi har hatt å utsette på bilen - men til gjengjeld har det vært en reell bekymring.
Forstår heller ikke helt at folk mener de ikke merker forskjell. Hadde en loaner over natta for litt siden, og mener nå ganske sikkert at denne var betydelig mykere over fartshumper o.l, hvor 70Den vår opplevdes som rimelig stiv.
Når de nye med stål i tillegg har blitt lavere, var luft et ganske enkelt valg da vi la inn bestilling på ny bil.
Men det kommer jo an på behovet - vi bor på bygda, og har tenkt å ha bilen i mange år.



Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: MyMuffinmandag 19. juni 2017, klokken 08:18
Sitat fra: Vegard Winther på mandag 19. juni 2017, klokken 08:11
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 07:37
Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.

Dette er grunnen til at vi har bestilt med luft på vår nye model S.
Med vår 2016 70D med stål slo jeg oppi 5-6 ganger i løpet av et år, og lykkelig uvitende om hvor mange ganger kona har gjort det samme. Kjente jeg satt med en klump i magen hver gang jeg satt på med kona og vi nærmet oss en fartshump. Parkeringshus var alltid litt spennende, samme med landeveiskjøring på ujevne og hullete veier, og et par ganger vi skulle på tilstelninger som lå litt vell landlig til måtte vi rett og slett la bilen stå og ta Mondeoen i stedet.
Eneste vi har hatt å utsette på bilen - men til gjengjeld har det vært en reell bekymring.
Forstår heller ikke helt at folk mener de ikke merker forskjell. Hadde en loaner over natta for litt siden, og mener nå ganske sikkert at denne var betydelig mykere over fartshumper o.l, hvor 70Den vår opplevdes som rimelig stiv.
Når de nye med stål i tillegg har blitt lavere, var luft et ganske enkelt valg da vi la inn bestilling på ny bil.
Men det kommer jo an på behovet - vi bor på bygda, og har tenkt å ha bilen i mange år.

Utfordringen nå er man ikke bare kan slenge på skarve 20k og få luft på en 75D. Istedet må man opp på 100D utgaven for i det hele tatt få muligheten :(

Da er bilen prismessig uaktuell for mange.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Vegard Winthermandag 19. juni 2017, klokken 08:45
Det tenkte jeg ikke på engang.
Er litt merkelig av Tesla?

Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: JorgenMmandag 19. juni 2017, klokken 08:51
Det er da man er fornuftig og kjøper brukt i stedet kanskje? Mange fine biler på tesla.com :)
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: krister461mandag 19. juni 2017, klokken 09:03
Sitat fra: JorgenM på mandag 19. juni 2017, klokken 08:51
Det er da man er fornuftig og kjøper brukt i stedet kanskje? Mange fine biler på tesla.com :)
Ja, de har mange bra biler der nå, men kampanjerenten er utrolig bra...
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: MyMuffinmandag 19. juni 2017, klokken 09:23
Sitat fra: krister461 på mandag 19. juni 2017, klokken 09:03
Sitat fra: JorgenM på mandag 19. juni 2017, klokken 08:51
Det er da man er fornuftig og kjøper brukt i stedet kanskje? Mange fine biler på tesla.com :)
Ja, de har mange bra biler der nå, men kampanjerenten er utrolig bra...

Joda, en 2015 70D med 60kkm til 608000, da frister det heller med en splitter ny 75D til 650000. Ihvertfall for min del, som kun synes vinterpakken og metallic farge er verdt å huke av på med ekstrautstyr.
Samtidig med kampanjerenta så er det en "no-brainer" for min del. Brukt er uaktuelt grunnet kunstig høye priser.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: DagfinnNmandag 19. juni 2017, klokken 10:34
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 07:37
Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.
Er det ikke bare ca 2 cm man kan heve bilen om man velger luft. I så fall er det jo 10k pr. cm og det er noe drøyt synes jeg. Kunne man heve det dobbelte, ville det være mer aktuelt etter min mening.
Men jeg tar også nede i ny og ne og liker det dårlig.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Orake1etmandag 19. juni 2017, klokken 10:43
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 07:37
Er litt i samme båt, har en S60 riktignok med stål og vurderer ny 75D.

Det jeg er mest redd for er at Tesla i stillhet har senket klaringen på biler med stål over de siste årene.

Min S60 2014 - 155mm

Ny 75D 2017 - 134mm

Har også fått med meg at biler fra 2016/2015 har vært på 145mm.

Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.


Den åpenbare løsningen er å gå for S75, som fortsatt er 155 mm...

Kjøpte bil for et par måneder siden og prøvekjørte luft / ikke luft og firehjulstrekk / ikke firehjulstrekk. Det jeg sitter igjen med er at de aller fleste Tesla-kjøpere vil være helt klart best tjent med S75. På østlandsveier er det omtrent umerkelig om man kjører med luft / ikke luft / firehjulstrekk / ikke firehjulstrekk, og da er det bedre å spare noen titusener.

Salg er ikke noe argument. Hvis man sparer 100 000 nå kan man bare senke salgsprisen med 100 000 om noen år. Det vil gjøre bilen mer lettsolgt enn en dyrere bil med f.eks. firehjulstrekk (de vil det være mange av).

De få som trenger firehjulstrekk, f.eks. på grunn av noen umulige hytteveier el., trenger trolig også luft. Da er man på en S100 til omtrent en million. Selv da oppstår spørsmålet om bilen egentlig er god nok for de umulige hytteveiene. Man får mange bra biler med bra fremkommelighet til rundt millionen...
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Cookie Monstermandag 19. juni 2017, klokken 11:00
Sitat fra: DagfinnN på mandag 19. juni 2017, klokken 10:34
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 07:37
Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.
Er det ikke bare ca 2 cm man kan heve bilen om man velger luft. I så fall er det jo 10k pr. cm og det er noe drøyt synes jeg. Kunne man heve det dobbelte, ville det være mer aktuelt etter min mening.
Men jeg tar også nede i ny og ne og liker det dårlig.

25mm mer slik da var før. Har de blitt enda lavere sliter man for litt.
Problemet er uansett som oftest når man laster bilen full av folk og bagasje. Da blir den mye lavere med stålfjærer noe de ikke blir med luft.

Hadde lånebil uten luft og med passasjerer slo den noe jævlig nedi dumpene ved Tesla Rud selv om jeg kjørte sakte over. Gikk vell akkurat over når jeg var alene i bilen. Så der bør man kjøre rundt har man ikke luft og flere i bilen.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: knut3448mandag 19. juni 2017, klokken 11:27
Sitat fra: Orake1et på mandag 19. juni 2017, klokken 10:43
Den åpenbare løsningen er å gå for S75, som fortsatt er 155 mm...

Hmm, du sa for noen uker siden at S75 har bakkeklaring på 139,7mm. Har du kommet over ny info siden sist? 155mm er i såfall gode nyheter for meg.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32967.msg579820.html#msg579820
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Kimpalamandag 19. juni 2017, klokken 11:46
Jeg syns stål er ca like komfortabelt som luft.
MEN kjøreegenskapene/krenging er forskjellen, dualmotor og luft krenger ikke i det hele tatt!
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: MyMuffinmandag 19. juni 2017, klokken 11:48
Sitat fra: knut3448 på mandag 19. juni 2017, klokken 11:27
Sitat fra: Orake1et på mandag 19. juni 2017, klokken 10:43
Den åpenbare løsningen er å gå for S75, som fortsatt er 155 mm...

Hmm, du sa for noen uker siden at S75 har bakkeklaring på 139,7mm. Har du kommet over ny info siden sist? 155mm er i såfall gode nyheter for meg.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32967.msg579820.html#msg579820

På https://www.tesla.com/no_NO/models så står det følgende

Luftfjæring
116mm–160mm

Klaring (antar at dette er stålfjærer) : 134mm

Så da tviler jeg på at nye S75 er levert med 155mm.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Cookie Monstermandag 19. juni 2017, klokken 12:05
Stålfjærer og dual motor er lavere enn på stål med rwd.

Mistenkes at årsaken er at stikkakslingene blir ødelagt pga vinkelen foran når bilen er for høy ved pådrag. Er byttet mange av de på Model X og en del på S. Gir man på med med bilen i high eller very high så hører man at de ikke har det bra.
Med luft kan de begrense ytelsene til bilen når den står i high eller very high så den ikke setter seg så nedpå bak. Med stål får de ikke gjort det så virker som de gikk for løsningen med å bare senke bilen istedenfor å endre designet. Hva som skjer med tidligere dual med stål som er høyere vet jeg ikke. Mulig ytelsen på de er begrenset for godt :P
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: MyMuffinmandag 19. juni 2017, klokken 12:25
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 19. juni 2017, klokken 12:05
Stålfjærer og dual motor er lavere enn på stål med rwd.

Mistenkes at årsaken er at stikkakslingene blir ødelagt pga vinkelen foran når bilen er for høy ved pådrag. Er byttet mange av de på Model X og en del på S. Gir man på med med bilen i high eller very high så hører man at de ikke har det bra.
Med luft kan de begrense ytelsene til bilen når den står i high eller very high så den ikke setter seg så nedpå bak. Med stål får de ikke gjort det så virker som de gikk for løsningen med å bare senke bilen istedenfor å endre designet. Hva som skjer med tidligere dual med stål som er høyere vet jeg ikke. Mulig ytelsen på de er begrenset for godt :P

Spørs jo hvor mye dette hjelper hvis de begynner å få inn en masse kundeklager på at bilen er for lav og batteriet får seg smell etter smell på norske veier.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: aldamandag 19. juni 2017, klokken 12:26
Har en S60D med stål, och jaa - den är låg ;) Men inte så låg att man inte kan köra över fartsdumper och in i parkeringsgarage utan att slå i. Har också kört på och av olika färjor i Kragerø utan att slå i, och kört på dålig grusväg på en ö där i skärgården utan problem. Kör annars mest på asfalt i Oslo-området, helt problemfritt givetvis. Och bilen känns tight och fin i stilen, åt det sportiga hållet (utan att det går ut över komforten). Har inte kört andra Tesla'er, så har inget att jämföra med...
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: MyMuffinmandag 19. juni 2017, klokken 12:32
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 12:26
Har en S60D med stål, och jaa - den är låg ;) Men inte så låg att man inte kan köra över fartsdumper och in i parkeringsgarage utan att slå i. Har också kört på och av olika färjor i Kragerø utan att slå i, och kört på dålig grusväg på en ö där i skärgården utan problem. Kör annars mest på asfalt i Oslo-området, helt problemfritt givetvis. Och bilen känns tight och fin i stilen, åt det sportiga hållet (utan att det går ut över komforten). Har inte kört andra Tesla'er, så har inget att jämföra med...

Godt å høre om positive erfaringer, jeg antar denne S60D er 2017 utgave?

Jeg slo ihvertfall på tromma og la inn depositum i dag på en ny S75D, perlehvit og med vinterpakke.
Satser på at jeg blir fornøyd :)
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Orake1etmandag 19. juni 2017, klokken 12:35
Sitat fra: knut3448 på mandag 19. juni 2017, klokken 11:27
Sitat fra: Orake1et på mandag 19. juni 2017, klokken 10:43
Den åpenbare løsningen er å gå for S75, som fortsatt er 155 mm...

Hmm, du sa for noen uker siden at S75 har bakkeklaring på 139,7mm. Har du kommet over ny info siden sist? 155mm er i såfall gode nyheter for meg.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32967.msg579820.html#msg579820

My bad. Jeg sjekket instruksjonsmanualen ifb med det innlegget, og jeg husket at S75 var høyere enn S75D, men jeg ble lat og sjekket ikke hvor stor forskjellen var. Jeg bare antok at de ikke hadde senket S75 fra tidligere versjoner. My bad!

Sjekket forøvrig manualen på nytt nå. Firehjulstrekk har en bakkeklarering på 134,6 mm. Bankhjulstrekk har 139,7 mm. Luftfjæring har mellom 116,8 og 160 mm.

I mitt hode er dette tall som tilsier at man i prinsippet har to alternativer: 1. "Billig Tesla som fungerer fint til normal bruk", dvs. S75. 2. "Dyr Tesla som gjør at man ikke treffer bakken på traktorveien på vei til hytta (S100D), men som likevel ikke matcher fremkommeligheten til andre biler i samme prisklasse (f.eks. Volvo XC90).
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Orake1etmandag 19. juni 2017, klokken 12:40
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 12:32
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 12:26
Har en S60D med stål, och jaa - den är låg ;) Men inte så låg att man inte kan köra över fartsdumper och in i parkeringsgarage utan att slå i. Har också kört på och av olika färjor i Kragerø utan att slå i, och kört på dålig grusväg på en ö där i skärgården utan problem. Kör annars mest på asfalt i Oslo-området, helt problemfritt givetvis. Och bilen känns tight och fin i stilen, åt det sportiga hållet (utan att det går ut över komforten). Har inte kört andra Tesla'er, så har inget att jämföra med...

Godt å høre om positive erfaringer, jeg antar denne S60D er 2017 utgave?

Jeg slo ihvertfall på tromma og la inn depositum i dag på en ny S75D, perlehvit og med vinterpakke.
Satser på at jeg blir fornøyd :)

Hvorfor i alle dager kjøper du D når du er bekymret for bakkeklareringen? Poenget med firehjulstrekk er vel bedre fremkommelighet, men når du mister 5 cm bakkeklarering blir jo resultatet det motsatte. Du risikerer å bli sittende fast i et veihull som en S75 klarer å passere...
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Navl1mandag 19. juni 2017, klokken 12:44
Dette er årsaken til at jeg lot være å kjøpe Tesla denne gangen. 75/75D blir for lav.

75D = 134,6 mm høy
75 = 139,7 mm høy



Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: MyMuffinmandag 19. juni 2017, klokken 13:02
Sitat fra: Orake1et på mandag 19. juni 2017, klokken 12:40
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 12:32
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 12:26
Har en S60D med stål, och jaa - den är låg ;) Men inte så låg att man inte kan köra över fartsdumper och in i parkeringsgarage utan att slå i. Har också kört på och av olika färjor i Kragerø utan att slå i, och kört på dålig grusväg på en ö där i skärgården utan problem. Kör annars mest på asfalt i Oslo-området, helt problemfritt givetvis. Och bilen känns tight och fin i stilen, åt det sportiga hållet (utan att det går ut över komforten). Har inte kört andra Tesla'er, så har inget att jämföra med...

Godt å høre om positive erfaringer, jeg antar denne S60D er 2017 utgave?

Jeg slo ihvertfall på tromma og la inn depositum i dag på en ny S75D, perlehvit og med vinterpakke.
Satser på at jeg blir fornøyd :)

Hvorfor i alle dager kjøper du D når du er bekymret for bakkeklareringen? Poenget med firehjulstrekk er vel bedre fremkommelighet, men når du mister 5 cm bakkeklarering blir jo resultatet det motsatte. Du risikerer å bli sittende fast i et veihull som en S75 klarer å passere...

Er vel strengt talt bekymret for bakkeklaringen generelt på nye biler uten luft, både med og ute D.
0.5 cm er det som skiller D og vanlig, ikke 5 cm som du skriver.
For min del så er ønsket om D stort, da jeg bor høyt med lange oppoverbakker samt nærkjøpet som er midt i bakken som innebærer bakkestart om vinteren. Da er det veldig behagelig å ha en bil som akselerer oppover, fremover en som såvidt klarer å krype igang.

Med dagens utrolige rentetilbud på 0.25% så tenker jeg at det er verdt å gi det ett forsøk igjennom en sesong og ta det derifra.

Har vurdert brukt D, men bruktprisene er foreløpig så kunstig høye at ny bil er gunstigere å kjøpe enn brukt. 


Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: fonbergmandag 19. juni 2017, klokken 13:04
Sitat fra: Orake1et på mandag 19. juni 2017, klokken 12:40
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 12:32
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 12:26
Har en S60D med stål, och jaa - den är låg ;) Men inte så låg att man inte kan köra över fartsdumper och in i parkeringsgarage utan att slå i. Har också kört på och av olika färjor i Kragerø utan att slå i, och kört på dålig grusväg på en ö där i skärgården utan problem. Kör annars mest på asfalt i Oslo-området, helt problemfritt givetvis. Och bilen känns tight och fin i stilen, åt det sportiga hållet (utan att det går ut över komforten). Har inte kört andra Tesla'er, så har inget att jämföra med...

Godt å høre om positive erfaringer, jeg antar denne S60D er 2017 utgave?

Jeg slo ihvertfall på tromma og la inn depositum i dag på en ny S75D, perlehvit og med vinterpakke.
Satser på at jeg blir fornøyd :)

Hvorfor i alle dager kjøper du D når du er bekymret for bakkeklareringen? Poenget med firehjulstrekk er vel bedre fremkommelighet, men når du mister 5 cm bakkeklarering blir jo resultatet det motsatte. Du risikerer å bli sittende fast i et veihull som en S75 klarer å passere...

0,5 cm, ikke 5 cm.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: aldamandag 19. juni 2017, klokken 13:10
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 12:32
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 12:26
Har en S60D med stål, och jaa - den är låg ;) Men inte så låg att man inte kan köra över fartsdumper och in i parkeringsgarage utan att slå i. Har också kört på och av olika färjor i Kragerø utan att slå i, och kört på dålig grusväg på en ö där i skärgården utan problem. Kör annars mest på asfalt i Oslo-området, helt problemfritt givetvis. Och bilen känns tight och fin i stilen, åt det sportiga hållet (utan att det går ut över komforten). Har inte kört andra Tesla'er, så har inget att jämföra med...

Godt å høre om positive erfaringer, jeg antar denne S60D er 2017 utgave?

Jeg slo ihvertfall på tromma og la inn depositum i dag på en ny S75D, perlehvit og med vinterpakke.
Satser på at jeg blir fornøyd :)
Det är en facelift 2016-modell producerad i juli, skal väl vara samma höjd som på dagens 75D? (min är ju egentligen en 75D med software-spärr). Grattis med bra köp!  :)
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: MyMuffinmandag 19. juni 2017, klokken 13:14
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 13:10
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 12:32
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 12:26
Har en S60D med stål, och jaa - den är låg ;) Men inte så låg att man inte kan köra över fartsdumper och in i parkeringsgarage utan att slå i. Har också kört på och av olika färjor i Kragerø utan att slå i, och kört på dålig grusväg på en ö där i skärgården utan problem. Kör annars mest på asfalt i Oslo-området, helt problemfritt givetvis. Och bilen känns tight och fin i stilen, åt det sportiga hållet (utan att det går ut över komforten). Har inte kört andra Tesla'er, så har inget att jämföra med...

Godt å høre om positive erfaringer, jeg antar denne S60D er 2017 utgave?

Jeg slo ihvertfall på tromma og la inn depositum i dag på en ny S75D, perlehvit og med vinterpakke.
Satser på at jeg blir fornøyd :)
Det är en facelift 2016-modell producerad i juli, skal väl vara samma höjd som på dagens 75D? (min är ju egentligen en 75D med software-spärr). Grattis med bra köp!  :)

Takk! har 2 uker på å ombestemme meg. Kan du sjekke i manualen din hva bilens høyde står oppført med?
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Orake1etmandag 19. juni 2017, klokken 13:26
Sitat fra: Navl1 på mandag 19. juni 2017, klokken 12:44
Dette er årsaken til at jeg lot være å kjøpe Tesla denne gangen. 75/75D blir for lav.

75D = 134,6 mm høy
75 = 139,7 mm høy

Samtidig, en Audi A4 har en bakkeklarering på 132 mm (basert på et kjapt Google-søk) og mange av bilene som kjører problemfritt på norske veier virker å ligge på ca 130 mm. Mao. virker denne problemstillingen noe oppskrytt og debatten virker å bære preg av at mange her inne har biler med luft og ønsker å "selge inn" verdien av det.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: GOSmandag 19. juni 2017, klokken 13:33
Jeg vil tro at Model S har betydelig lenger akselavstand enn Audi A4. Det kan ha en vesentlig betydning i en del situasjoner.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: aldamandag 19. juni 2017, klokken 13:37
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 13:14
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 13:10
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 12:32
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 12:26
Har en S60D med stål, och jaa - den är låg ;) Men inte så låg att man inte kan köra över fartsdumper och in i parkeringsgarage utan att slå i. Har också kört på och av olika färjor i Kragerø utan att slå i, och kört på dålig grusväg på en ö där i skärgården utan problem. Kör annars mest på asfalt i Oslo-området, helt problemfritt givetvis. Och bilen känns tight och fin i stilen, åt det sportiga hållet (utan att det går ut över komforten). Har inte kört andra Tesla'er, så har inget att jämföra med...

Godt å høre om positive erfaringer, jeg antar denne S60D er 2017 utgave?

Jeg slo ihvertfall på tromma og la inn depositum i dag på en ny S75D, perlehvit og med vinterpakke.
Satser på at jeg blir fornøyd :)
Det är en facelift 2016-modell producerad i juli, skal väl vara samma höjd som på dagens 75D? (min är ju egentligen en 75D med software-spärr). Grattis med bra köp!  :)

Takk! har 2 uker på å ombestemme meg. Kan du sjekke i manualen din hva bilens høyde står oppført med?

134,6 mm
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: MyMuffinmandag 19. juni 2017, klokken 13:50
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 13:37
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 13:14
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 13:10
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 12:32
Sitat fra: alda på mandag 19. juni 2017, klokken 12:26
Har en S60D med stål, och jaa - den är låg ;) Men inte så låg att man inte kan köra över fartsdumper och in i parkeringsgarage utan att slå i. Har också kört på och av olika färjor i Kragerø utan att slå i, och kört på dålig grusväg på en ö där i skärgården utan problem. Kör annars mest på asfalt i Oslo-området, helt problemfritt givetvis. Och bilen känns tight och fin i stilen, åt det sportiga hållet (utan att det går ut över komforten). Har inte kört andra Tesla'er, så har inget att jämföra med...

Godt å høre om positive erfaringer, jeg antar denne S60D er 2017 utgave?

Jeg slo ihvertfall på tromma og la inn depositum i dag på en ny S75D, perlehvit og med vinterpakke.
Satser på at jeg blir fornøyd :)
Det är en facelift 2016-modell producerad i juli, skal väl vara samma höjd som på dagens 75D? (min är ju egentligen en 75D med software-spärr). Grattis med bra köp!  :)

Takk! har 2 uker på å ombestemme meg. Kan du sjekke i manualen din hva bilens høyde står oppført med?

134,6 mm

Takk! Da har du samme klaring som dagens utgave. betryggende å høre din erfaring :)
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Navl1mandag 19. juni 2017, klokken 14:04
og det er skrevet mye om dette temaet før:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32967.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32967.0.html)

Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Navl1mandag 19. juni 2017, klokken 14:10

[/quote]

Samtidig, en Audi A4 har en bakkeklarering på 132 mm (basert på et kjapt Google-søk) og mange av bilene som kjører problemfritt på norske veier virker å ligge på ca 130 mm. Mao. virker denne problemstillingen noe oppskrytt og debatten virker å bære preg av at mange her inne har biler med luft og ønsker å "selge inn" verdien av det.
[/quote]

Min bil i dag, en Toyota har 14 cm bakkeklaring, det går stort sett bra, men det er noen tilfeller der jeg slår nedi. Forskjellen er at Tesla har nesten en halvmeter lengre akselavstand, og det blir mye lettere å slå nedi.

På jobb så kommer jeg opp på takparkering uten problemer, med Tesla må jeg heve bilen for i det hele tatt klare å komme opp. Kollega med stålfjærer kjører ikke til jobb lengre.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Cookie Monstermandag 19. juni 2017, klokken 14:24
Sitat fra: GOS på mandag 19. juni 2017, klokken 13:33
Jeg vil tro at Model S har betydelig lenger akselavstand enn Audi A4. Det kan ha en vesentlig betydning i en del situasjoner.

Ja akselavstand har mye å si og det jeg finner på A4 er at de vanlige har 136-143 klaring. Allround utgavene har 34mm mer.

Bilen jeg hadde før var lavere men tok veldig sjeldent nedi siden hjulavstand er mye mindre. Teslaen er lengre samt litt lengre i fronten som gjør at ikke skal så mye til. En A4 har over slike 30 sone dumper begynt på oppstigingen med hjulene bak før midten av bilen treffer men Teslaen fort er midt under på det laveste før bakhjulene starter på dumpen

Er selv stor fan av lav bil. Min er senket 35mm å tar nedi såvidt noen ganger på normal. Low er bare å glemme over mange dumper. Parkeringhus går jeg stort sett til very high bare for å være sikker.
Men den senker seg i det minste ikke med full bil og kan heve den ved behov. De med stål nå er i grenseland. Er når man har full bil med bagasje problemene kommer. Kan jo alltids be de gå ut før man skal over noen skikkelig dumper eller kjøre ned parkeringshus men er jo litt tungvint ;)

Hvis noen ikke tror på meg er jo bare å prøve bil på Tesla Rud å sette i 5 folk. Kjør så over dumpene der ;D Nå er de nok ekstra ille akkurat de men har noen i nabolaget som ikke er så langt unna også.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Torgardmandag 19. juni 2017, klokken 15:48
Jeg hadde tidligere luftfjæring, men byttet til stål før jul (sen 2014 modell). Jeg har ikke savnet det siden og har aldri tatt ned i fartsdumper eller hatt problemer med veien til hytta eller i parkeringshus.

T
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: knut3448mandag 19. juni 2017, klokken 16:02
Sitat fra: Orake1et på mandag 19. juni 2017, klokken 12:35My bad. Jeg sjekket instruksjonsmanualen ifb med det innlegget, og jeg husket at S75 var høyere enn S75D, men jeg ble lat og sjekket ikke hvor stor forskjellen var. Jeg bare antok at de ikke hadde senket S75 fra tidligere versjoner. My bad!

Sjekket forøvrig manualen på nytt nå. Firehjulstrekk har en bakkeklarering på 134,6 mm. Bankhjulstrekk har 139,7 mm. Luftfjæring har mellom 116,8 og 160 mm.

I mitt hode er dette tall som tilsier at man i prinsippet har to alternativer: 1. "Billig Tesla som fungerer fint til normal bruk", dvs. S75. 2. "Dyr Tesla som gjør at man ikke treffer bakken på traktorveien på vei til hytta (S100D), men som likevel ikke matcher fremkommeligheten til andre biler i samme prisklasse (f.eks. Volvo XC90).
Ok, takk. Ser at 2017 5 serien ligger på ca 14,5cm, med 297cm akselavstand!!? Så 14cm får duge.
http://www.bmwblog.com/2016/10/12/world-premiere-the-2017-bmw-g30-5-series/


Sitat fra: Cookie Monster på mandag 19. juni 2017, klokken 14:24
Hvis noen ikke tror på meg er jo bare å prøve bil på Tesla Rud å sette i 5 folk. Kjør så over dumpene der ;D Nå er de nok ekstra ille akkurat de men har noen i nabolaget som ikke er så langt unna også.
Har prøvd det ja. 2016 S90D stål, 2 pers, sakte var ikke sakte nok. Satser på at 5mm mer hjelper en hel masse (:
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: jkirkebomandag 19. juni 2017, klokken 17:14
Sitat fra: Orake1et på mandag 19. juni 2017, klokken 10:43
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. juni 2017, klokken 07:37
Er litt i samme båt, har en S60 riktignok med stål og vurderer ny 75D.

Det jeg er mest redd for er at Tesla i stillhet har senket klaringen på biler med stål over de siste årene.

Min S60 2014 - 155mm

Ny 75D 2017 - 134mm

Har også fått med meg at biler fra 2016/2015 har vært på 145mm.

Er rett og slett nervøs for å få en bil som slår nedi all verdens små veiutfordringer som parkeringshus, fergedekk, telehiv og mindre humper i veien etc.


Den åpenbare løsningen er å gå for S75, som fortsatt er 155 mm...

Eller X75D, som har luft og 4WD ;)

Om noen år tror jeg brukt Model X med hengerfeste blir mye mer lettsolgt enn Model S. Delvis pga. hengerfeste og delivis pga. at det vil være mange færre Model X til salgs.
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: E_Smandag 19. juni 2017, klokken 18:12
Har hatt bil med luft, har nå bil med stål. Merker egentlig ingen forskjell, og muligheten for høydejustering plasserer jeg i samme kategori som forhåndprogrammert equalizer på stereoanlegg - moro å leke seg med de to første dagene, så bare unødvendig.

I tillegg kommer det at luftfjæring er helt hinsides dyrt å reparere på når det ryker en gang etter at garanti/reklamasjon har gått ut, så om man planlegger å ha bilen mer enn fem år er det absolutt verdt å ta med i betraktningen.

Model X er helt utenfor rekkevidde økonomisk uten å måtte låne penger (noe som er uaktuelt), så jeg får kjøre gammel Model S.. :D
Tittel: Sv: Erfaringer med å gå fra luft til standard ?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 19. juni 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Thorbjorn på søndag 18. juni 2017, klokken 23:11
Noen som har erfaringer med å gå fra luft til standard fjæring ?

Jeg har kun hatt luft på to S`er, men en i familien har stålfjærer på sin 70D og den har jeg kjørt en god del.

Long story short - jeg kjøper ikke uten luft om jeg ikke må. Dvs. jeg kunne hatt en S uten luft, men vil helst ikke. Setter alt for stor pris på differansen :)