Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Counterpointer på fredag 16. juni 2017, klokken 07:06

Tittel: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Counterpointerfredag 16. juni 2017, klokken 07:06
https://www.motor.no/artikler/bompenger-oslo-endelige-satser/

Det blir under halv takst for elbil i indre ring ser det ut som.
5 kr til vanlig og 10 i rushtid.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: larskfredag 16. juni 2017, klokken 09:45
Hvor lenge må vi betale bompenger for å ta inn igjen kostnaden ved å bygge 50 nye bomstasjoner?
Er det egentlig noen som tjener på dette? Bortsett fra bomselskapene og entreprenører?
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: elekTrondfredag 16. juni 2017, klokken 09:54
Follow the money. Det viktigste er vel helst at nettopp du tar opp plass, lager svevestøv eller generelt er til i verden.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: larskfredag 16. juni 2017, klokken 09:56
Sitat:
– I dag er det rundt 50 prosent av bilturene i Oslo som foregår uten betaling. Den nye ordningen gjør at flere blir med og betaler, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo Lan Marie Nguyen Berg til NRK.

NEI!!!! Det er ingen! INGEN! som kjører noe som helst uten å betale!

Vi har mva, regavgift,  diesel/bensinavgift, elavgift... og de som bruker bilene forbruker i butikker, kafeer osv, og/eller har inntekt som følge av på kjøringen til/fra jobb, altså er det mer mva og/eller inntektskatt som følge av bilkjøringen.

"uten betaling" ??? aldri sett.... snart kan vi ikke lukke opp vinduet hjemme engang, uten å betale avgift...

Vær ikke et øyeblikk i tvil om motivasjonen her: 1 millard ! mer i inntekt fra bommene.
Miljø?? Pøhh!! Ikke narr meg til å le

Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Knut Røefredag 16. juni 2017, klokken 10:16
Dette er like mye en ting som skal begrense bilbruk som det er for betaling av bygging og slitasje av veier. En viss gruppe kan ikke være gratispassasasjer i all fremtid og stå for hele økningen i bilbruken alene.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: jkirkebofredag 16. juni 2017, klokken 11:17
Sitat fra: larsk på fredag 16. juni 2017, klokken 09:45
Hvor lenge må vi betale bompenger for å ta inn igjen kostnaden ved å bygge 50 nye bomstasjoner?
Er det egentlig noen som tjener på dette? Bortsett fra bomselskapene og entreprenører?

Bomstasjoner? Du mener stolpen med en sensor og et kamera på? De koster ikke store summene. Er ikke som i gamle dager med veiutvidelse og en masse betjente boder lengre ;)
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: jlanfredag 16. juni 2017, klokken 12:06
Det er forskjellige måter å regne på, men innkrevingskostnadene ligger gjerne på 10% av inntektene hvis investeringer i innkrevingsutstyr tas med. Så med en normaltakst på 48 kroner dekker vel de 5 kr elbiler skal betale akkurat kostnadene.

https://www.vegvesen.no/_attachment/1662387/binary/1155134


Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Selefredag 16. juni 2017, klokken 13:14
Sitat fra: tiger`n på fredag 16. juni 2017, klokken 10:16
Dette er like mye en ting som skal begrense bilbruk som det er for betaling av bygging og slitasje av veier. En viss gruppe kan ikke være gratispassasasjer i all fremtid og stå for hele økningen i bilbruken alene.

Dette handler ene og alene om penger. Ja takk begge deler funker veldig dårlig..
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Counterpointerfredag 16. juni 2017, klokken 16:07
Personlig synes jeg at alle avgifter skulle legges på drivstoff. Da hadde en sluppet alt av infrastruktur og minimalt i administrasjon.
Nå som elbil er kommet er jo dette blitt vanskeligere da drivstoffet her kan lages hjemme (sol/vind) og brukes også til hus, jobb og alt mulig.
Synes det er et stort rettferdighetsproblem at de som bor et sted må betale og andre slipper.
All bruk av bil belaster miljøet og burde.
En GPS ordning som tracker alle kjøretøyer kunne løst dette, men har store personsikkerhetsaspekter og er et omfattende og invaderende tiltak.
Sannheten er at det ikke er lett å finne et godt system
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: turfsurffredag 16. juni 2017, klokken 16:47
Det er allerede avgift på strøm. Mye og.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Counterpointerfredag 16. juni 2017, klokken 16:58
Sitat fra: turfsurf på fredag 16. juni 2017, klokken 16:47
Det er allerede avgift på strøm. Mye og.
Vet det, men det er ikke for å begrense kjøring eller bygge vei.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Burgerfredag 16. juni 2017, klokken 19:09
Avgift er ett av virkemiddelene for å endre på folks vaner, og det virker. Jeg har vært med i en del prosjekter der bompenger har vært en del av strategien men ikke alene. Færre parkeringsplasser, rute ikke kollektivtrafikk igjennom smågater, ruste opp kollektivtilbudet. Selv om jeg hadde betalt bil i Gøteborg gjorde disse faktorene det til at jeg tok kollektivt i stedet for å kjøre.

Så stress ned, se hva politikerne prøver på å få til og slutt krisemaksimering over noen kroner så lenge de har en helhetlig plan.

Elbilforeninga i Trøndelag klarer å innvitere veldig bra foredragsholdere til medlemsmøter. For en stund tilbake så var det noen fra miljøavdelinga til Trondheim kommune som la frem forslaget fra dem til politikerne på hvordan de skulle nå miljømåla til Trondheim. Tre ekstremt interessante ting kom fram. Til oss presenterte de kun bil, men de hadde også med annen forrurnsning som f.eks havn i planene. Det andre var veldig lite virkemidler for trafikk annet enn å fjerne parkeingsplasser og avgift. Det tredje som er litt mer kjent er at finansieringa fra Staten skiller ikke på elbil og fossilbil. Bilbruken skal ned ellers mindre/ikke noe penger.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Amossfredag 16. juni 2017, klokken 21:10
Sitat fra: Burger på fredag 16. juni 2017, klokken 19:09
Så stress ned, se hva politikerne prøver på å få til og slutt krisemaksimering over noen kroner så lenge de har en helhetlig plan.

For oss vanlige dødelige er det nettopp det som ofte ser ut til å mangle...

Nå er mine erfaringer med både Gøteborg og Trondheim svært begrenset for å si det mildt, men som en som bor ett stykke uten for Oslo har jeg i det minste noe erfaring der ifra. Nå har de - og skal fortsette med - å skru opp bompengene, samt legge til en "ring" til, og for sikkerhetskyld legge en bom fra denne indre ringen så langt ut for å sikre seg at vi som ikke kjører helt ned til sentrum også må betale om vi bare skulle kjøre gjennom. Alt dette er kanskje på ett vis fornuftig, men etterlyser fortsatt helhetsplanen med periferie pendle-parkeringsplasser sammen med ett godt dekket kollektivknutepunkt der man kan sette fra seg bilen om man kommer så langt utenfra som meg, og så ta kollektivt resten der pris på parkering + kollektivt ikke bare er billigere enn å kjøre med bil, men også så billig at det kan forsvare den ekstra tiden det tar.

Så joda, de har nok en god plan her for å hindre folk å kjøre inn i bykjernen, men de viser samtidig med all tydelighet at vi ikke er ønsket inn i byen, hverken med eller uten bilen. Dersom altså det vi ser er ett resultat av helhetlig planlegging. Eller har de bare glemt denne viktige lille detaljen?
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: elekTrondfredag 16. juni 2017, klokken 21:28
Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. juni 2017, klokken 16:07
Personlig synes jeg at alle avgifter skulle legges på drivstoff. Da hadde en sluppet alt av infrastruktur og minimalt i administrasjon.
Nå som elbil er kommet er jo dette blitt vanskeligere da drivstoffet her kan lages hjemme (sol/vind) og brukes også til hus, jobb og alt mulig.
Synes det er et stort rettferdighetsproblem at de som bor et sted må betale og andre slipper.
All bruk av bil belaster miljøet og burde.
En GPS ordning som tracker alle kjøretøyer kunne løst dette, men har store personsikkerhetsaspekter og er et omfattende og invaderende tiltak.
Sannheten er at det ikke er lett å finne et godt system (https://s3.amazonaws.com/tapatalk-emoji/emoji849.png)(https://s3.amazonaws.com/tapatalk-emoji/emoji85.png)
Sannheten er rett rundt hjørnet. Jeg fant ikke igjen den/de fag-artiklene (GNSS) jeg leste da Galileo ble offisielt lansert før jul eller når det var, men du kan jo drøvtygge litt på innholdet i følgende notat:
https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2015/juli/ecall-i-bil/id2434915/ (https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2015/juli/ecall-i-bil/id2434915/)

[...]Forordningen inneholder krav til beskyttelse mot misbruk av data og beskyttelse av personlig informasjon. For eksempel skal biler med eCall ikke kunne spores under vanlig bruk. [...] Rettsakten gjelder fra 31. mars 2018, som innebærer at EF-typegodkjenning kun skal kunne gis til nye typer kjøretøy dersom disse tilfredsstiller kravene i forslaget, inkludert delegerte rettsakter. [...]

Dette og mere snacks dukket opp i følgende søk: https://www.startpage.com/do/search?&query=galileo+eu+bil+2018+typegodkjenning (https://www.startpage.com/do/search?&query=galileo+eu+bil+2018+typegodkjenning)

(Les: taksering og km-avgift lurer i kulissene. Tåler du den, tåler du denne også osv...)
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Counterpointerfredag 16. juni 2017, klokken 22:20
Sitat fra: elekTrond på fredag 16. juni 2017, klokken 21:28
Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. juni 2017, klokken 16:07
Personlig synes jeg at alle avgifter skulle legges på drivstoff. Da hadde en sluppet alt av infrastruktur og minimalt i administrasjon.
Nå som elbil er kommet er jo dette blitt vanskeligere da drivstoffet her kan lages hjemme (sol/vind) og brukes også til hus, jobb og alt mulig.
Synes det er et stort rettferdighetsproblem at de som bor et sted må betale og andre slipper.
All bruk av bil belaster miljøet og burde.
En GPS ordning som tracker alle kjøretøyer kunne løst dette, men har store personsikkerhetsaspekter og er et omfattende og invaderende tiltak.
Sannheten er at det ikke er lett å finne et godt system (https://s3.amazonaws.com/tapatalk-emoji/emoji849.png)(https://s3.amazonaws.com/tapatalk-emoji/emoji85.png)
Sannheten er rett rundt hjørnet. Jeg fant ikke igjen den/de fag-artiklene (GNSS) jeg leste da Galileo ble offisielt lansert før jul eller når det var, men du kan jo drøvtygge litt på innholdet i følgende notat:
https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2015/juli/ecall-i-bil/id2434915/ (https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2015/juli/ecall-i-bil/id2434915/)

[...]Forordningen inneholder krav til beskyttelse mot misbruk av data og beskyttelse av personlig informasjon. For eksempel skal biler med eCall ikke kunne spores under vanlig bruk. [...] Rettsakten gjelder fra 31. mars 2018, som innebærer at EF-typegodkjenning kun skal kunne gis til nye typer kjøretøy dersom disse tilfredsstiller kravene i forslaget, inkludert delegerte rettsakter. [...]

Dette og mere snacks dukket opp i følgende søk: https://www.startpage.com/do/search?&query=galileo+eu+bil+2018+typegodkjenning (https://www.startpage.com/do/search?&query=galileo+eu+bil+2018+typegodkjenning)

(Les: taksering og km-avgift lurer i kulissene. Tåler du den, tåler du denne også osv...)
Bra linker, veldig on topic
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: doldis1fredag 16. juni 2017, klokken 23:21
Mener jeg så en overskrift der hydrogenbiler har fått FRITAK for avgift ? Har noen bestukket samferdselsbyråden
eller har hun drukket noe skummelt fra sitt hjemland ?  :D
Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Trond.Stromfredag 16. juni 2017, klokken 23:51
Avgiftsfritak for Hy er vel fordi Norge er en stor gassprodusent og Hy lages av gass. Et annet argument er at ingen vil ha Hy biler så tapet i bomringen blir aldri over 1000 kroner/år :)

Eller kanskje de skal slippe bomring siden de bruker 3x så mye strøm per kilometer dersom Hy er produsert via elektrolyse. Da betaler de jo forhåpentligvis 3x elavgift via regninga på fyllestasjonene

Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: elekTrondfredag 16. juni 2017, klokken 23:54
[/thread hijacking]
Med fare for/ På høy tide (stryk det som ikke passer) å tre foliehatten godt ned over ørene, spinner jeg videre på noe som nok hører hjemme i en egen tråd. I sted overså jeg siste avsnitt i ovennevnte regjerings-notat:
Det jobbes også med en beskrivelse/krav til eCall for ettermontering i eldre biler. Det utelukkes ikke at norske produsenter vil utvikle/produsere utstyr av denne type.

Dette kan jo krøsskleppes med:
Nå er det jo Skatteetaten som krever inn årsavgifta, men krever ikke forsikringsselskapene fortsatt en eller annen avgift/premie på vegne av fellesskapet? *senil*
All den tid jeg ikke lengre kan kjøre "slik jeg vil" i dagens trafikkbilde, ønsker jeg i grunn full autonomi med smart sverm/klynge-kommunikasjon mellom bilene velkommen A.S.A.P.
[/thread hijacking]


Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: automatlørdag 17. juni 2017, klokken 00:02
Sitat fra: doldis1 på fredag 16. juni 2017, klokken 23:21

Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?

Hydrogenbilene er så få at det koster nesten ikkenoe å gi de insentiver. Politikerne kan altså score billige miljøpoeng. Ikke noe å bry seg om.

Det som er mer bekymringsfullt er at Enova er klare til å svi av masse friske penger på nye hydrogenstasjoner.
http://presse.enova.no/pressreleases/enova-utvider-hydrogensatsingen-1876760
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: sylwesterlørdag 17. juni 2017, klokken 02:42
Sitat fra: doldis1 på fredag 16. juni 2017, klokken 23:21
Mener jeg så en overskrift der hydrogenbiler har fått FRITAK for avgift ? Har noen bestukket samferdselsbyråden
eller har hun drukket noe skummelt fra sitt hjemland ?  :D
Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?

Det har vel mer med stimulering å gjøre. I praksis så sier politikerne at elbilene nå er såpass levedyktig at de tåler å betale bom, men hydrogenbilene er såpass tidlig i utviklingen sin at de trenger ekstra dytt. Jeg tror de har helt rett. Hadde de gitt meg 10kr per passering ville jeg allikevel ikke kjøpt hydrogenbil idag selv om jeg er for at den kommer som et alternativ til elbilen i fremtiden.

Jeg tror nok ikke politikerne er helt oppriktige hva gjelder bom. Før ville de redusere miljøgifter, deretter klimagasser og svenestøv og nå kan det se ut til at de vil redusere trafikken for å slippe å øke kapasiteten.. Det er en ren inntekt for kommunen dette og det er penger de bryr seg om. Derfor må de balansere dette slik at kun noen går over til kollektivtransport, noen bytter til nullutslippbiler og de aller fleste biter tenna sammen og betaler. Det kartet med ring-2-armene tror jeg de har kommet frem til etter å ha sett grafer over hvor folk bor og hvor folk jobber.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: doldis1lørdag 17. juni 2017, klokken 07:43
Sitat fra: automat på lørdag 17. juni 2017, klokken 00:02
Sitat fra: doldis1 på fredag 16. juni 2017, klokken 23:21

Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?

Hydrogenbilene er så få at det koster nesten ikkenoe å gi de insentiver. Politikerne kan altså score billige miljøpoeng. Ikke noe å bry seg om.

Det som er mer bekymringsfullt er at Enova er klare til å svi av masse friske penger på nye hydrogenstasjoner.
http://presse.enova.no/pressreleases/enova-utvider-hydrogensatsingen-1876760

Enig, klippet denne fra artikkelen :
SitatHydrogenstasjoner som har et visst kundegrunnlag vil bli prioritert i konkurransen om midlene.

   In another galaxy ,far far away ?  ;D
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 17. juni 2017, klokken 09:38
Sitat fra: sylwester på lørdag 17. juni 2017, klokken 02:42
Sitat fra: doldis1 på fredag 16. juni 2017, klokken 23:21
Mener jeg så en overskrift der hydrogenbiler har fått FRITAK for avgift ? Har noen bestukket samferdselsbyråden
eller har hun drukket noe skummelt fra sitt hjemland ?  :D
Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?

Det har vel mer med stimulering å gjøre. I praksis så sier politikerne at elbilene nå er såpass levedyktig at de tåler å betale bom, men hydrogenbilene er såpass tidlig i utviklingen sin at de trenger ekstra dytt. Jeg tror de har helt rett. Hadde de gitt meg 10kr per passering ville jeg allikevel ikke kjøpt hydrogenbil idag selv om jeg er for at den kommer som et alternativ til elbilen i fremtiden.

Jeg tror nok ikke politikerne er helt oppriktige hva gjelder bom. Før ville de redusere miljøgifter, deretter klimagasser og svenestøv og nå kan det se ut til at de vil redusere trafikken for å slippe å øke kapasiteten.. Det er en ren inntekt for kommunen dette og det er penger de bryr seg om. Derfor må de balansere dette slik at kun noen går over til kollektivtransport, noen bytter til nullutslippbiler og de aller fleste biter tenna sammen og betaler. Det kartet med ring-2-armene tror jeg de har kommet frem til etter å ha sett grafer over hvor folk bor og hvor folk jobber.

Politikere juger for annet hvert ord - den saken er klar.

Hørte på morgensendinga på NRK i dag der de var ute å så på plastberget som ligger om kring, spesielt på Vestlandet. Der hadde de med en slik politiker fra kommunen. Det eneste han var opptatt av var at vi måtte finne ut av hvem som eide denne søpla og skulle betale for gildet. Det er vi som har skapt dritten og det er vi som eier den og det er vi som er kommunen må ta kostnaden.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: ...lørdag 17. juni 2017, klokken 12:10
Sitat fra: sylwester på lørdag 17. juni 2017, klokken 02:42
Jeg tror nok ikke politikerne er helt oppriktige hva gjelder bom.
Det er kun én ting det dreier seg om: The hunt for money.

Ikke miljø eller andre vikarierende argumenter. Da ville vi hatt en ringvei et godt stykke utenom Oslo-gryta forlengst. Om noen tror dette er siste omdreining på skatteskruen tar vedkommende skammelig feil.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Robert Sundsøndag 18. juni 2017, klokken 18:30
Sitat fra: automat på lørdag 17. juni 2017, klokken 00:02
Sitat fra: doldis1 på fredag 16. juni 2017, klokken 23:21

Kunne jo vært morsomt å høre argumentasjonen for fullt fritak for Hy. mens EL. skal betale ..?

Hydrogenbilene er så få at det koster nesten ikkenoe å gi de insentiver. Politikerne kan altså score billige miljøpoeng. Ikke noe å bry seg om.

Det som er mer bekymringsfullt er at Enova er klare til å svi av masse friske penger på nye hydrogenstasjoner.
http://presse.enova.no/pressreleases/enova-utvider-hydrogensatsingen-1876760
Fritak for HY biler i bommen er litt som å spare 2 pund pr. kvadratmeter ved å bruke brannfarlige bygnigsplater som de gjorde i Storbritannia på bygget som brant. Det kan virke billig men det er å leke med livet til folk.

Å gi støtte til fylling av kjøretøy med hydrogen er direkte absurd.

Det burde avklares om det er tillatt å kjøre kjøretøy med hydrogentanker inn i tuneller osv. og hvis noen har tillatt det bør det avklares hvem den personen som har tillatt det er.

Det ser forøvrig ut til at bilder av hydrogeneksplosonen på Herøya i Porsgrunn og de omkomne ikke er godt tilgjengelig. Er det noen som vet hvor de er å finne? Det var ca. 5 kg hydrogen som eksploderte.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Mr.Zeromandag 19. juni 2017, klokken 07:52
5 Kg hydrogen er omtrent det en biltank rommer...
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: jlanmandag 19. juni 2017, klokken 08:07
Heldigvis kommer det plug-in hydrogenbiler, så da er det ikke nødvendig å ha hydrogen på tanken til daglig.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Go-cartermandag 19. juni 2017, klokken 09:30
Sitat fra: nix på lørdag 17. juni 2017, klokken 12:10
Sitat fra: sylwester på lørdag 17. juni 2017, klokken 02:42
Jeg tror nok ikke politikerne er helt oppriktige hva gjelder bom.
Det er kun én ting det dreier seg om: The hunt for money.

Ikke miljø eller andre vikarierende argumenter. Da ville vi hatt en ringvei et godt stykke utenom Oslo-gryta forlengst. Om noen tror dette er siste omdreining på skatteskruen tar vedkommende skammelig feil.

Dette hører jeg mange foreslå ofte. Hvor skulle i så fall denne vært plassert?

1: I marka? No-go.
2: Ytterkant av småhusområdene og ekspropiert et-par 1000 eiendommer til 10-15mill hver? Nei.
3: Tunnel? Da må du dypt...

Jeg tror bilfritt sentrum kan bli en bra ting, enda jeg ikke bor i byen en gang(men har pendlet ut/inn i 8 år). Oslo er langt i fra de første til å gjøre noe slikt: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_car-free_places

(http://nrfuture.com/wp-content/uploads/2015/04/copenhagen_stroget_01.jpg)
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Falsummandag 19. juni 2017, klokken 15:09
Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. juni 2017, klokken 16:07
Personlig synes jeg at alle avgifter skulle legges på drivstoff. Da hadde en sluppet alt av infrastruktur og minimalt i administrasjon.
Nå som elbil er kommet er jo dette blitt vanskeligere da drivstoffet her kan lages hjemme (sol/vind) og brukes også til hus, jobb og alt mulig.
Synes det er et stort rettferdighetsproblem at de som bor et sted må betale og andre slipper.
All bruk av bil belaster miljøet og burde.
En GPS ordning som tracker alle kjøretøyer kunne løst dette, men har store personsikkerhetsaspekter og er et omfattende og invaderende tiltak.
Sannheten er at det ikke er lett å finne et godt system

Jeg har tidligere støttet argumentet om at man med fordel kunne ha lagt alt av avgiftsbelastningen på drivstoffet. Da oppnår man i teorien prinsippet om at "forurenser betaler", som er en grunnsten i miljøpolitikken de fleste er enige om.

I dag er jeg ikke like sikker. Utfordringene man har i Oslo med byutvikling, mobilitet, transport og samferdsel handler like mye om hvordan man utnytter en av våre knappeste ressurser; nemlig areal. Oslo vokser kraftig, og man må på en eller annen måte stimulere til tiltak som reduserer presset på tilgjengelig areal, slik at Oslo kan vokse uten at mobilitetsbehovet vokser tilsvarende. Her må vi elbilister erkjenne at vi ikke løser noen ting. Vi løser kun det lokale luftforurensningsproblemet, og reduserer klimafotavtrykket til kjøringen vår (som for all del er to viktige kvaliteter). Men dette må ikke komme i veien for målsetningen om at mer av vårt totale mobilitetsbehov må løses av noe annet enn svært ueffektiv personbiltrafikk. Derfor er jeg enig i at man innfører bompenger for elbiler nå, forutsatt at man har en kraftig differensiering av prisene slik at man relativt sett gjør elbiler enda mer attraktive versus bensin-/dieselbiler.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Counterpointermandag 19. juni 2017, klokken 18:47
@falsum

Til tross for nicket ditt, skriver du både sant og fornuftig
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: sylwestermandag 19. juni 2017, klokken 21:53
Det sørgelige her er at de kunne hatt en bomring med fangere som kunne trukket litt mer per passering, men at alle passeringer inn og ut kunne vært samme bomring slik at gjentatte passeringer samme time ville blitt gratis.

Jeg bor rett innenfor bomringen og må i fremtiden passere en arm på veien til jobben. Hadde jeg bodd på Lambertseter ville jeg måtte betale 2 bommer. Gjentatte passeringer er gratis, men der er per ring. Jeg er litt skuffet over at gribbene fortsetter å gjøre bommen usosial. Jeg håpet betaling begge veier ville jevnet ut forskjellene.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Dnn .mandag 19. juni 2017, klokken 22:39
Hovedproblemet med bommen, er hvor urettferdig den er.
Jeg forstår at det er til for å få folk til å kjøre mindre, og at det hjelper. Men noen er 100% avhengig av bilen for å komme igjennom dagen. Jeg må bruke bil da kollektiv ikke går på morgenen når jeg drar på jobb, og jobber på motsatt side der jeg jobber  (og nei, jeg kan ikke flytte. Har ikke råd til de prisene på Oslos dyreste side)

Men de mest typiske som trenger ofte bilen er barnefamilier! Må ha bil for å hente/levere unga, så middag for de skal på fotball trening og lignende...

Vi kan sikkert prate om de 30? Bomringselskapene som fins og, der vi har alt for høye administrasjonutgifter da alle skal ha sitt eget system.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 20. juni 2017, klokken 07:45
Sitat fra: Dnn . på mandag 19. juni 2017, klokken 22:39
Hovedproblemet med bommen, er hvor urettferdig den er.
Jeg forstår at det er til for å få folk til å kjøre mindre, og at det hjelper. Men noen er 100% avhengig av bilen for å komme igjennom dagen. Jeg må bruke bil da kollektiv ikke går på morgenen når jeg drar på jobb, og jobber på motsatt side der jeg jobber  (og nei, jeg kan ikke flytte. Har ikke råd til de prisene på Oslos dyreste side)

Men de mest typiske som trenger ofte bilen er barnefamilier! Må ha bil for å hente/levere unga, så middag for de skal på fotball trening og lignende...

Vi kan sikkert prate om de 30? Bomringselskapene som fins og, der vi har alt for høye administrasjonutgifter da alle skal ha sitt eget system.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Dette vet de veldig godt - det er derfor de gjør det. Det er ene og allene for å få økte inntekter. Hadde de ment at det skulle virke kunne de ganget prisen med 5. Så hadde Hegnar og fiffen, som har råd til å betale eller har noen som betale for en, fått veien for seg selv - slik han uttrykte det en gang  :police:.
Men det går jo ikke for da bryter kollektivsystemet sammen og de må dytte på 100 talls millioner inn i bedre kollektivtransport. Det er ikke det de ønsker - de vil ha mer til sjampis...
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Agmunstirsdag 20. juni 2017, klokken 14:35
Sitat fra: Burger på fredag 16. juni 2017, klokken 19:09Så stress ned, se hva politikerne prøver på å få til og slutt krisemaksimering over noen kroner så lenge de har en helhetlig plan.
Problemet er at de ikke har noen plan.

* Det mangler vilje til å utvide E18 sør-vest fra Oslo.
* Det er ingen planer om å utvide E6 sør-øst (hovedveien vår til kontinentet som det er beregnet at skal ha stillestående køer innen 2030 hvis den ikke utvides).
* Det er kun på epost-stadiet å få utvidet t-banenettet i Oslo.
* Gudene vet når den nye togtunnelen under Oslo er klar.

Poenget er: det er fullt på busser, tog, trikker, t-bane og veinettet i Stor-Oslo, og kostnadene ved at folk står i kø (enten i bil eller kollektivt) er på milliarder av kroner i året, men ingen har en realistisk plan for hvordan vi skal håndtere det og samtidig en økt befolkningsvekst.

Si at MDG får viljen sin og alle som ikke kjøre bil til Oslo tar kollektivtransport i stedet fordi de ikke har råd til de nye bomtakstene. Hvordan skal det foregå i praksis, når Ruter sier at dersom de skulle satt opp flere busser til f.eks. Fornebu, så ville bussene alene ha vært så tett på hverandre at det hadde blitt stillestående kø? Eller at NSB sier at kapasiteten på de stappfulle togene på de stappfulle linjene øst og vest fra Oslo er sprengt? Hvorfor er det så galt å bruke gulrot og bygge ut før man slår med pisken og straffer økonomisk i Norge?

Det er som @Ingeniøren skriver: de gjør dette kun for å øke inntektene sine.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Burgertirsdag 20. juni 2017, klokken 16:04
Jeg får det ikke til å stemme at stappfulle busser skal kunne være mer plasskrevende enn personbiler.

Det som er et problem for busselskaper er å bemanne opp for rushtrafikk, men det er også løsbart.

Men, jeg har ikke satt meg så nøye inn i utfordringene til Oslo og hvordan politikerne prøver å takle de. Det jeg vet er at det ikke hjelper med FRP samferdselsminister som trenerer alt det politikerne i Oslo kommune vil få til.

Det hjelper heller ikke at dagens politikere heller vil hyle om hva som er feil med de andre enn å komme opp med løsninger når det er debatter og alt som tar mer enn 3 år vil aldri bli noe av fordi det tar over 1 år å starte det etter valg og vil bli lagt på hold av neste bøling politikere som skal utbedre og kritisere og kjøre det i sanden. Aner jeg at jeg har litt forakt for politikerne nede i Oslo? :-)
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Agmunsonsdag 21. juni 2017, klokken 07:12
Sitat fra: Burger på tirsdag 20. juni 2017, klokken 16:04Jeg får det ikke til å stemme at stappfulle busser skal kunne være mer plasskrevende enn personbiler.
Det er ikke så mye biltrafikk vest fra Oslo sentrum om morgenen (mye er relativt, men ikke mye i forhold til andre veien), men bussene går så ofte nå at de ikke kan klemme inn flere avganger. De kjører tross alt gjennom sentrum med den luggekjøringen man har der, så med flere avganger (f.eks. hvert 2. minutt i stedet for hvert 3-4 minutt som det er i dag) så vil det holde med at første buss står for lenge på ett rødt lys i sentrum eller en treg pensjonist som skal på for at neste buss tar igjen bussen foran - og da vil køen forflytte seg bakover i de andre avgangene også. Du har sikkert selv opplevd å stå i kø før den plutselig blir borte uten at du har sett eller hørt noe som helst som tilsier at det skulle vært kø. Akkurat det samme vil skje med bussene. Det er sikkert mer enn et år siden jeg leste den uttalelsen fra Ruter så jeg klarte ikke å finne igjen akkurat den, men jeg kom over en artikkel fra i år hvor de nevner det på nytt (rute 31 er Fornebu-bussen): http://www.dagsavisen.no/oslo/stappfulle-busser-kan-bli-enda-fullere-1.780649

Det eksempelet er worst case i dagens trafikkbilde og antall mennesker i Stor-Oslo, men det er ikke fritt frem for bussene andre steder i byen heller og vi blir stadig flere som skal reise kollektivt. Fra Aker Brygge-ish og inn til sentrum vestfra er det nesten konstant strøm av busser i kollektivfeltet. På bussholdeplassen ved Oslo S/Jernbanetorget er det køer med røde busser i rushtiden og rundt bussterminalen er det et kaos uten like med grønne regionbusser og turbusser (distriktsbusser) som konkurrerer med de fulle togene til andre byer på Østlandet.

Sitat fra: Burger på tirsdag 20. juni 2017, klokken 16:04Det jeg vet er at det ikke hjelper med FRP samferdselsminister som trenerer alt det politikerne i Oslo kommune vil få til.
Den samferdselsministeren er vel den beste samferdselsministeren vi har hatt noen gang i dette landet. Han får ting gjort og har en personlig interesse for temaet, i motsetning til tidligere samferdselsministre. Det er Oslo-politikerne som gang på gang forsøker å stanse det Regjeringen og nabokommunene ønsker, fordi de - og spesielt MDG - ikke vil ha mer trafikk inn til Oslo. Det må nesten bli økt trafikk når vi har befolkningsvekst i regionen.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: Burgertorsdag 22. juni 2017, klokken 21:52
Dersom det blir flere busser og mindre biler går det ikke an at det blir mer kø. Pælm ut bilene.

Problemet med å bygge ut veinettet er at det er bevist at det ikke virker. Eksempler på det er 14 felts veier i deler av USA og det står like bom stille.

Når veien blir forbedret med f.ek flere felt og høyere hastighet så vil folk flytte lengre ut fordi de får fortsatt 30-60 min pendlervei, men mye bedre/billigere tomt/hus. Det samme skjer med industrien, der nye industriparker flytter lengre og lengre vekk.

Det skjer i Trondheim også, det blir 4 felts vei i fra Trondheim til Stjørdal i fremtiden. Rent egoistisk av meg så er det jo fint fordi jeg vil få verdiøkning på boligen og kortere pendletid ei lita stund før mer trafikk fyller opp veien fordi Skatval er nye ideelle pendlerstedet.

Hva nabokomunene til Oslo mener er revnende likegyldig for Oslos borgere og politikere. Oslos politikere skal ta vare på Oslo sine borgere og de forurensningsutfordringer de har. Tipper de se på flere ting enn bare trafikken med tanke på forurensning, men som bilist så blir det lett at man kun ser på bilpolitikken.

Det vi sikkert er enige om er at det burde vært enklere å kjøre rundt Oslo når man bare skal forbi.
Tittel: Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
Skrevet av: jonas9lørdag 15. juli 2017, klokken 17:34
Kostnad/forurensing ved å stå i kø blir hvertfall mindre med elbil. For ikke å si borte.
Se på E18 vest, hvor mange biler som står der og spyr ut eksos i et par timer, to ganger om dagen.