Elbilforum.no
Bilmerker => Smart => Emne startet av: rubensolvang på fredag 24. mars 2017, klokken 17:35
Så nettopp episoden av Fully Charged og ble nysgjerrig. Et kjapt søk viste at produktsidene på norsk er klare, med prislister, bruksanvisninger etc. Her er lenken: https://www.smart.com/no/no/index/smart-fortwo-electric-drive-453.html
Ser ut som en grei deal for en ny bil, spesielt toseteren. Hører at folk har mye bra å si om fossilversjonen, så regner med el-varianten er minst like god :)
Det eneste negative jeg kan huske å ha hørt om fossilene er den automatiske girkassa (som jo også nevnes i Fully charged episoden), den bruker visst laaaaaaaaa.......aaaang tid på å gire.
Men, det er jo intet problem med ED :D
NEDC på 155/160 km, stemmer det da??
Det er jo mindre enn første gen Leaf, og vel samme som trillingene med 16 kWh...
Den er oppgitt med 17,6 kWh, så det blir jo i "trillingland" når det gjelder rekkevidde dette her.
Jo, men jeg skulle da tro at en ForTwo er mer effektiv enn en trilling..?
Lengde Bredde Høyde
ForTwo 2695 1663 1555
Trilling 3480 1475 1600
Hmm, nei kanskje ikke. Nesten samme høyde, og en god del bredere gir større frontareal og større luftmotstand.
Søkte litt etter en Cd for begge, finner ingenting om trillingen, og ca 0,35 for den originale Smarten, men regner vel med at den nye er noe bedre.
Absolutt en spennende bil, men alt for liten rekkevidde til å bytte ut Leafen >:(
Prøvekjørte nye Smart, og den radarbasserte regenereringen var genial.
Blir en slags smart Autoseiling som på en imponerende smart måte følger traffikken.
Bilkjøring med Smart er rett og slett meget enkelt.
En annen ting som imponerte var "umulig" liten svingradius. Nesten gaffeltruck radius.
Bilen kjørte som en vanlig moderne bil, og det var først når en steg ut av den, eller snudde seg inni bilen at en oppdager at "halve bilen mangler"
Satt opp på listen over biler jeg en gang skal kjøpe.