Elbilforum.no

Bilmerker => Ford => Focus => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:54

Tittel: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 08. februar 2017, klokken 11:54
Ford kommer med en oppgradert versjon av Focus. Nok en gang mangler det litt for å bli en stor-selger, men det nærmer seg.

http://www.ford.kvernelandbil.no/Nyheter/Detaljer/875/ny-elbil-fra-ford-mye-bil-for-pengene

For meg ser dette fremdeles ut som en Compliance Car, dvs. en elbil ford ikke lager fordi de tror på det, men fordi de blir tvunget til det. Håpet er nok ledelsen i Ford skal kunne si: Vi lager elbiler, men ingen vil kjøpe dem, så da er det tull å lage elbiler.

Det ser ut som om bilen fremdeles vil bli bygget som en bensinbil, eller "glider", der man i ettertid setter inn elektrisk drivlinje og batteri. Batteriet blir plassert i bagasjerommet og tar dermed opp mye plass.

Det positive er at batterikapasiteten økes til 33.5 kWt noe som er på linje med Leaf sin nåværende versjon. Bilen vil leveres med CCS hurtiglader.

Av andre ting Ford tydeligvis synes er imponerende er at elbilen får en unik grill i fronten, elektrisk justerbare og automatisk innfellbare sidespeil, samt trinnløs automatisk girkasse.

Noe sier meg at Ford har ligget i koma de siste 10 årene, og prøver å lage en elbil som skal konkurrere med Think og Kewet!

Pris blir 233.000, men de som har kjøpt bil hos Ford, vet at sluttsummen blir mye høyere.

Som Ford eier (S-max), er jeg ikke særlig imponert over Ford og særlig Røhne&Selmer sine forhandlere og verksteder.

Moralen blir vel da: Velkommen etter, men dette holder ikke i 2017.

Lars C. Krogenæs
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Anders Jensenonsdag 08. februar 2017, klokken 13:00
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:54
Ford kommer med en oppgradert versjon av Focus. Nok en gang mangler det litt for å bli en stor-selger, men det nærmer seg.

http://www.ford.kvernelandbil.no/Nyheter/Detaljer/875/ny-elbil-fra-ford-mye-bil-for-pengene

For meg ser dette fremdeles ut som en Compliance Car, dvs. en elbil ford ikke lager fordi de tror på det, men fordi de blir tvunget til det.

Det ser ut som om bilen fremdeles vil bli bygget som en bensinbil, eller "glider", der man i ettertid setter inn elektrisk drivlinje og batteri. Batteriet blir plassert i bagasjerommet og tar dermed opp mye plass.

Det positive er at batterikapasiteten økes til 33.5 kWt noe som er på linje med Leaf sin nåværende versjon. Bilen vil leveres med CCS hurtiglader.

Av andre ting Ford tydeligvis synes er imponerende er at elbilen får en unik grill i fronten, elektrisk justerbare og automatisk innfellbare sidespeil, samt trinnløs automatisk girkasse.

Noe sier meg at Ford har ligget i koma de siste 10 årene, og prøver å lage en elbil som skal konkurrere med Think og Kewet!

Pris blir 233.000, men de som har kjøpt bil hos Ford, vet at sluttsummen blir mye høyere.

Som Ford eier (S-max), er jeg ikke særlig imponert over Ford og særlig Skrøne&Selgmer sine forhandlere og verksteder.

Moralen blir vel da: Velkommen etter, men dette holder ikke i 2017.

Lars C. Krogenæs


Om du bor på Østlandet, så vil jeg anbefale Follo Autoco i Ski. siden du ikke virker videre fornøyd med RS..

Har selv handlet 3 biler der siden 2011. Har det vært noe med bilene så har de ordnet opp uten videre diskusjon.
kan trøste deg med å si at jeg har hatt mine besøk der ute.. på et tidspunkt så ofte at de hadde loggen klar når jeg kom til skranken.. :):)

Hadde litt trøbbel med Elfocus som ikke var så glad i Veisaltet.. noe du sikkert har hørt om/lest om her inne.

Men når det gjelder å ordne opp for kunden så er de bokstavelig talt helt overlegne.

Selv når Ford Norge nektet å ta ting på garanti så ordnet de opp. Det er ikke så rent lite Ford Norge nekter å rydde opp i. Lakk som flasser , rundt på bilen F.eks. om du opplever det så kjør på med forbrukerkjøpsloven etc. gjerne sitere litt fra produktansvarsloven også. for Ford Norge vet at kan kunden den så er det ikke langt å gå før saken blir tatt litt lengre opp i systemet. det erfarte de med meg.

Merk deg at dette med problemene på reklamasjon/garanti har vært med Ford Norge ikke Follo Autoco.

At Ford er akterutseilt på Elbil er jeg i grunn enig med deg i.

mvh

Anders
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: tuttionsdag 08. februar 2017, klokken 21:14
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:54
Pris blir 233.000, men de som har kjøpt bil hos Ford, vet at sluttsummen blir mye høyere.
Det er bra at vi får flere biler å velge mellom!

Det over skjønte jeg ikke. Er det ikke stort sett lagerbiler som selges i Norge?

Video fra CES 2017:

https://www.youtube.com/watch?v=OuVeMN9yhSc
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: gigafactoryfredag 10. februar 2017, klokken 14:47
Ser ut som en fin bil, hadde solgt masse i 2015 hvis bagasjerommet ikke hadde en gedigen batterisvulst.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: bnolørdag 11. februar 2017, klokken 09:06
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:54

Noe sier meg at Ford har ligget i koma de siste 10 årene, og prøver å lage en elbil som skal konkurrere med Think og Kewet!

Moralen blir vel da: Velkommen etter, men dette holder ikke i 2017.

Lars C. Krogenæs

Veldig bra innlegg fra Lars dette og som støttes til fulle. Ford burde ikke få lov til å dumpe denne bilen inn i det subsidierte Norske markedet for å selge flere fosiller. Dette er og blir en tullebil som den første og nesten sidestilles med tulebilen til Mercedes.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 13. februar 2017, klokken 10:36
Sitat fra: bno på lørdag 11. februar 2017, klokken 09:06

Veldig bra innlegg fra Lars dette og som støttes til fulle. Ford burde ikke få lov til å dumpe denne bilen inn i det subsidierte Norske markedet for å selge flere fosiller. Dette er og blir en tullebil som den første og nesten sidestilles med tulebilen til Mercedes.

Jeg synes absolutt Ford må få lov til å selge Focus i Norge. For mange vil el-Focus være en bil som dekker et stort behov. Bilen er sikkert god å kjøre, har OK rekkevidde og nå hurtiglading. Bagasjerommet er lite, men for de som skal pendle, uten behov for bagasjeplass vil det være et rimelig og greit kjøp.

Vi trenger flere elbiler å velge mellom, ikke færre. Så blir det opp til den enkelte å ta kvalifiserte valg i forhold til sitt behov.

Lars
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: moby666mandag 13. februar 2017, klokken 12:25
Bagasjerommet er vell på høyde med i3, soul, eup og trillingene?
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: nr1raynermandag 13. februar 2017, klokken 19:53
Den gamle Focus er oppgitt til 237 liter. Det er vel ikke håp for at det øker nevneverdig på den nye
http://www.cars-data.com/en/ford-focus-electric-specs/70375

Trilling 166 liter
E-Up 250 liter
I3 260 liter
Soul 280 liter
Leaf 370 liter


Men, så er jo liter bare liter.
Kan være lettere utnyttbart i en bil enn en annen...
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: tuttifredag 17. februar 2017, klokken 10:37
Ser ut som den mangler VP og ACC.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 17. februar 2017, klokken 15:15
Legger ved bilde av bagasjerom, eller manglende bagasjerom.

Selv Buddy har jo større bagasjerom enn dette.

Og til de av dere som ikke vet hvordan Kewet/Buddy ble laget, så var det dansken Knud Erik Westergaard som ville lage en en enkel bil som skulle tilfredsstille 2 enkle krav: Bilen måtte kunne frakte 2 kasser med Øl og det måtte være plass til 2. Han begynte derfor med bagasjerommet når han lagde bilen. I Focusen har man tydeligvis glemt bagasjerommet...

Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: bnofredag 17. februar 2017, klokken 23:12
Tulle bil
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: nr1raynerlørdag 18. februar 2017, klokken 00:38
Prøvesatt den gamle Focus i dag (for første gang), den nye blir jo egentlig kliss lik så..
Har nå hatt -13 Tekna i 2 år. Herlig å kjøre den, men det var noe helt annet å sette seg inn i Focusen!
Satt i sjåførstolen i ca 2 min, vet ikke helt hva det var som gjorde det.. Bare et generelt bra inntrykk, her var det virkelig godt å sitte, pent dashbord osv osv. En bil jeg virkelig kunne trivdes godt i  :D

Eneste minus jeg har med den nye Focusen er da den beryktede kassa i bagasjerommet.
Som regel kjører jeg alene med sekken og matpakken, men når hele familien skal ut på tur spørs det at man måtte belaget seg på å kjøre dieselbrakka litt mer enn vi gjør i dag..
Skulle jeg skiftet ut Leafen nå ville det blitt 30kwh Leaf, Ioniq, nye e-Golf (men helst ikke) eller den nye Focusen.
Etter dagens prøvetitt på Focusen hadde den stått HØYT på lista, så nei bno, det er ingen tullebil.

6,6kw lader, QC og app er på plass

EPA-rekkevidde ca 175 km
NEDC-rekkevidde ca 230 km
Ikke akkurat klasseledende, men kan ikke si at de ligger langt bak i leksa mot dagens elbiler heller.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: MrBacardilørdag 18. februar 2017, klokken 21:36
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 18. februar 2017, klokken 00:38
Skulle jeg skiftet ut Leafen nå ville det blitt 30kwh Leaf, Ioniq, nye e-Golf (men helst ikke) eller den nye Focusen.
Etter dagens prøvetitt på Focusen hadde den stått HØYT på lista, så nei bno, det er ingen tullebil.

Min opplevelse er akkurat som din her. Vi var nettopp gjennom dette selv ifbm ved å velge bil nr 2 her.

Det sto mellom E-Golf, Leaf, Nye Focus og Ioniq.

Focusen føltes veldig fin ut innvendig, lav pris, men at de fortsatt har batteriet bak ble showstopper.
Dagens E-Golf har litt kort rekkevidde
Nye E-Golf + Ioniq har for lang leveringstid for oss

Dermed sto Leaf 30 kWh igjen. Bra pris, rekkevidde og plass, så vi valgte den nå.

Men hadde Focusen hatt bedre batteriplassering så hadde vi nok valgt den.  :+1:
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Knut Røelørdag 18. februar 2017, klokken 21:51
Tror nok Leaf er sikrere rent verdimessig.
Ford er kjent for å ha massive verditap og går ganske kjapt ned i verdi til "slengebiler"
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: snoemanntorsdag 23. februar 2017, klokken 20:33
Sitat fra: Anders Jensen på onsdag 08. februar 2017, klokken 13:00

Om du bor på Østlandet, så vil jeg anbefale Follo Autoco i Ski. siden du ikke virker videre fornøyd med RS..

Har selv handlet 3 biler der siden 2011. Har det vært noe med bilene så har de ordnet opp uten videre diskusjon.
kan trøste deg med å si at jeg har hatt mine besøk der ute.. på et tidspunkt så ofte at de hadde loggen klar når jeg kom til skranken.. :):)

Hadde litt trøbbel med Elfocus som ikke var så glad i Veisaltet.. noe du sikkert har hørt om/lest om her inne.

Men når det gjelder å ordne opp for kunden så er de bokstavelig talt helt overlegne.

Selv når Ford Norge nektet å ta ting på garanti så ordnet de opp. Det er ikke så rent lite Ford Norge nekter å rydde opp i. Lakk som flasser , rundt på bilen F.eks. om du opplever det så kjør på med forbrukerkjøpsloven etc. gjerne sitere litt fra produktansvarsloven også. for Ford Norge vet at kan kunden den så er det ikke langt å gå før saken blir tatt litt lengre opp i systemet. det erfarte de med meg.

Merk deg at dette med problemene på reklamasjon/garanti har vært med Ford Norge ikke Follo Autoco.

At Ford er akterutseilt på Elbil er jeg i grunn enig med deg i.

mvh

Anders

Dette var interessant.

Jeg ville absolutt _ikke_ anbefalt Follo Autoco til noen som helst.

Lakk og karosseriavdelingen er ok, og kanskje salgsavdelingen er ok (disse kjenner jeg ikke så godt til), men verksted/service avdelingen er den værste jeg har vært borti noen gang.

- De gir ikke forhåndsinfo om deler som skal brukes til din bookede reparasjon ikke har kommet inn. Vi har endt opp med å sette inn bilen for reparasjon uten at delene faktisk hadde kommet. Og der ble bilen stående.
- De gir ikke gratis lånebil slik Ford skal gjøre hvis man har garanti på bilen. (Dette fikk vi f.eks. ved Røhne Selmer i Oslo etter at vi begynte å boikotte Follo Autoco).
- De er vanskelige å ha med å gjøre rundt garantireparasjoner. Vi hadde problemer med en dørlåsmekanisme, hvor vi flere ganger gikk med på at "oppsmurning var løsningen". Til slutt, etter gjentatte tilbakefall med samme problem (at lukkemekanismen ikke fungerte) måtte vi stå ubehagelig hardt på vårt for å få byttet delen.

Rent subjektivt opplever jeg dem heller ikke som hyggelige å snakke med. Her kunne det jo hende at det var meg selv som var årsaken, men jeg har stort sett opplevd alle andre verksteder jeg har vært hos som hyggelige, så jeg mistenker at det ikke er meg det er noe galt med.

Her kunne jeg fortsatt å ramse opp, men skal ikke gjøre det .... :)

Vil bare rope et varsku angående Follo Autoco siden de ble nevnt her. Det kan være sunt for folk å få med seg ulike perspektiver.

Dette var fryktelig off topic, beklager det!

Den nye Focus'en ser forresten fin ut.
Godt de har tatt med hurtiglader!
Jeg savner fortsatt noe som kan sette den istand til å konkurrere med de andre elbilene på markedet, og er redd at for Ford sin del så er dette ikke nok til å selge godt.
Det ble nevnt "compliance" bil, og jeg har delvis samme mistanken...
Ford har jo store investeringer i elbil teknologi, men disse investeringene gir nok ingen frukter før om noen år.
På den måten kan det virke som om de med Focus'en bare forsøker å "være med" i gamet mens de venter på at investeringene skal omsettes i noe nytt.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Trond.mtorsdag 23. februar 2017, klokken 21:00
Har de gjort noe med batteri-garantien ? 5 års garanti vil være dårligst i klassen.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: ...onsdag 15. mars 2017, klokken 17:18
Iflg brosjyre er det 5 års garanti på hele bilen.
Ford Focus Electric har jo aktiv kjøling og varme på batteripakken, så det burde bety et langt og godt liv.

Noen som vet om det har vært noe særlig feil på forrige generasjon batteripakke på Focus Electric?
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Trond.mtorsdag 16. mars 2017, klokken 09:58
Sitat fra: nix på onsdag 15. mars 2017, klokken 17:18
Iflg brosjyre er det 5 års garanti på hele bilen.
Ford Focus Electric har jo aktiv kjøling og varme på batteripakken, så det burde bety et langt og godt liv.

Noen som vet om det har vært noe særlig feil på forrige generasjon batteripakke på Focus Electric?
Det er mulig at batteriet i Fokus statistisk sett bør holde i mange år. Desto vanskeligere å forstå hvorfor ikke Ford tør gi garanti  på nivå med konkurrentene. Det virker fortsatt ikke som de ønsker å selge for mange eksemplarer av bilen.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: bnotorsdag 13. april 2017, klokken 17:52
Da gikk det som det måtte gå. Bra at norske elbil subsidier ikke blir belastet med dett "Kodak produktet." Er ikke overrasket http://www.tv2.no/a/9060551


Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Scootermandag 24. april 2017, klokken 20:09
Øker rekkevidden – og kutter prisen

http://www.tv2.no/broom/9076359/
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 25. april 2017, klokken 10:17
Snodig:

Mens Graham Hoare, som er Fords head of global vehicle evaluation, bekrefter ovenfor pressen at Ford vil legge ned produksjonen i Europa, sier informasjonsdirektør for Ford i Norge Anne Sønsteby at Ford aldri har planlagt å avslutte produksjonen av Focus Electric i Europa i løpet av 2017.

Her må det mao være en intern missforståelse internt i Ford-systemet. Kanskje har de laget så mange biler i første batch at det er nok Europabiler ut året, før de må importere fra USA?

I 2016 ble det solgt 61 Ford Focus electric i hele Europa. Av disse ble 47 registrert i Norge, altså hadde Ford et salg på 14 Focus electric i resten av Europa....



Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: gigafactorytirsdag 25. april 2017, klokken 12:30
Er faceliften tilgjengelig for levering nå egentlig?
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Goggen123tirsdag 25. april 2017, klokken 15:16
Er 225 km NEDC rekkevidde?
Hvorfor har den da kortere rekkevidde når den har større batteri enn Leaf 30?
Er det vekt, batteriteknologi, eller andre ting som gjør dette?

Ser utrolig bra ut innvendig og utvendig Focusen.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: rolandvg99tirsdag 25. april 2017, klokken 19:19
Sitat fra: Goggen123 på tirsdag 25. april 2017, klokken 15:16
Er 225 km NEDC rekkevidde?
Hvorfor har den da kortere rekkevidde når den har større batteri enn Leaf 30?
Er det vekt, batteriteknologi, eller andre ting som gjør dette?

Ser utrolig bra ut innvendig og utvendig Focusen.

Primært høyere luftmotstand og vesentlig kraftigere/mindre effektiv motor.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Anders Jensentirsdag 02. mai 2017, klokken 13:02
Når det gjelder motor og effektivitet så er vel den de bruker en av de som er mest gjerrige.
Jeg kjørte min El focus på 95Wh/km til og fra jobb. kjører riktig nok i 50-60 sone hele tiden med varierende terreng for å regenerere en del. Bilen har veldig bra aerodynamikk sammenliknet med andre elbiler som er høyere og mer klumpete. Merker stor forskjell på el focus og Bklasse ED som er to biler med lik egenvekt.
mercedesen skal man holde hardt for å få ned i under 130Wh/km på nøyaktig samme strekning og kjørestil.

Til deg som spurte om batteriet hadde vært et problem.. kan med sikkerhet si at kontakter/kontaktorer i sammenheng med batteriet ikke var spesielt godt beskyttet mot veisalt. Hos min lokale Ford forhandler så hadde de 4 biler inkludert min som ville på verksted rundt 26500 km. Det flekset med 200 km mellom bilene.
alle 4 bilene gikk daglig mellom Ski og Oslo. Bilen sto på verksted i 6 uker første gang.. Så endte det opp med ca hver andre uke i et halvt år.. Da ga jeg opp bilen. Byttet den inn i en Mercedes B klasse ED. Har ikke sett meg tilbake etter det.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Pallesnekkernonsdag 03. mai 2017, klokken 11:01
Synes faktisk den ser ganske attraktiv ut nå. Hovedgrunnen til at den solgte dårlig var manglende hurtiglading, ikke lite bagasjerom.  Bare se hvor godt i3 selger, og det er begrenset hvor mange vaskemaskiner du får med deg i den og. 

Focus er bedre bil enn Leaf, Soul, Trilling på de fleste områder, så som nummer 2 bil (som de fleste elbiler er) ser den bra ut.

Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Anders Jensenonsdag 03. mai 2017, klokken 12:22
Sitat fra: Pallesnekkern på onsdag 03. mai 2017, klokken 11:01
Synes faktisk den ser ganske attraktiv ut nå. Hovedgrunnen til at den solgte dårlig var manglende hurtiglading, ikke lite bagasjerom.  Bare se hvor godt i3 selger, og det er begrenset hvor mange vaskemaskiner du får med deg i den og. 

Focus er bedre bil enn Leaf, Soul, Trilling på de fleste områder, så som nummer 2 bil (som de fleste elbiler er) ser den bra ut.


Problemet er holdbarheten. bilen ser lekker ut, er helt super å kjøre, og sprek. Men når bilen blir stående på verksted så mye som min og mange andre sin har gjort.. så velger jeg lett noe annet:)
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: ...onsdag 10. mai 2017, klokken 08:06
Noen som vet når FFE vil være tilgjengelig for prøvekjøring hos forhandlerne?
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: tomv.honsdag 10. mai 2017, klokken 12:10
Ser ut som det har begynt å komme noen nye biler, ikke mange registrert enda, 5 til nå som ser ut til å være nye 2017 modellen.

http://www.itanywhere.no/Elbil-reg.php?car=Ford-cng-technik%20Focus%20Electric&mnd=%25&year=%25 (http://www.itanywhere.no/Elbil-reg.php?car=Ford-cng-technik%20Focus%20Electric&mnd=%25&year=%25)
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: kaiatonsdag 10. mai 2017, klokken 13:45
De 2017-modellene er produsert i Europa ifølge https://www.etis.ford.com (https://www.etis.ford.com). Siden den oppgraderte Focus'en ikke skal produseres i Europa, er dette trolig "gamle" biler. Noen av disse 2017-modellene er forøvrig produsert i 2016, sannsynligvis lagerbiler.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: nr1raynerlørdag 13. mai 2017, klokken 22:39
Sitat fra: Anders Jensen på tirsdag 02. mai 2017, klokken 13:02
Når det gjelder motor og effektivitet så er vel den de bruker en av de som er mest gjerrige.
Jeg kjørte min El focus på 95Wh/km til og fra jobb.
mercedesen skal man holde hardt for å få ned i under 130Wh/km på nøyaktig samme strekning og kjørestil.
Correct me if I'm wrong, men:
MB (og BMW?) regner forbruket annerledes såvidt jeg husker, de inkluderer ladetap i forbruket man får opp i displayet.
Anyways, 95 Wh/km er jo meget pent.


Som kjent er ikke NEDC mye å stole på. Den siste 24-kWh Leaf har 199km, Soul har 212km.
Men Soul har i praksis nærmere rekkevidde som 30-kWh Leaf, altså 250km.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: tomv.hsøndag 14. mai 2017, klokken 13:00
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 13. mai 2017, klokken 22:39
Sitat fra: Anders Jensen på tirsdag 02. mai 2017, klokken 13:02
Når det gjelder motor og effektivitet så er vel den de bruker en av de som er mest gjerrige.
Jeg kjørte min El focus på 95Wh/km til og fra jobb.
mercedesen skal man holde hardt for å få ned i under 130Wh/km på nøyaktig samme strekning og kjørestil.
Correct me if I'm wrong, men:
MB (og BMW?) regner forbruket annerledes såvidt jeg husker, de inkluderer ladetap i forbruket man får opp i displayet.
Anyways, 95 Wh/km er jo meget pent.


Som kjent er ikke NEDC mye å stole på. Den siste 24-kWh Leaf har 199km, Soul har 212km.
Men Soul har i praksis nærmere rekkevidde som 30-kWh Leaf, altså 250km.


Her er en sammenligning av EPA rekkevidde på de fleste elbiler på markedet i dag:
http://pushevs.com/range-efficiency-table/ (http://pushevs.com/range-efficiency-table/) (Av en eller annen grunn er ikke Zoe eller MB med)

EPA kombinert rekkevidde:EPA rekkevidden inkluderer vel også ladetap og skal være mer realistisk enn NEDC.

Prismessig må også nye FFE være gunstig, kan få en ny FFE med det meste utstyr til samme pris som en ny Tekna 30kw med dagens kampanjer fra Nissan.
(Dette endrer seg kanskje når neste gen Leaf kommer.)

Største usikkerheter er kanskje om/når det blir biler tilgjengelige i Norge, og hvor mange biler Ford er interessert i å selge.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: tomv.htirsdag 16. mai 2017, klokken 11:49
Sitat fra: kaiat på onsdag 10. mai 2017, klokken 13:45
De 2017-modellene er produsert i Europa ifølge https://www.etis.ford.com (https://www.etis.ford.com). Siden den oppgraderte Focus'en ikke skal produseres i Europa, er dette trolig "gamle" biler. Noen av disse 2017-modellene er forøvrig produsert i 2016, sannsynligvis lagerbiler.

De siste bilene som er registert nå med understellsnr som begynner på WF05XXGCCEH er produsert i 2017 og har Sync 3, den forrige versjonen hadde kun Sync 2, så dette er nok nye versjonen med større batteri.

Det er også registrer biler i det siste med WF05XXGCCEG..., disse er produsert i 2016 og er nok lagerbiler.

Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: LA3UXtirsdag 13. juni 2017, klokken 12:15
Alt for mye negativt om Ford Focus. Min Ford Focus blir brukt til alle formål, og når jeg legger ned baksetet  så kan jeg ta med sykkel, ryddesag og det meste ellers som jeg drar på enten det er til hytta eller til og fra båten. Batterikapasiteten er etter 4 år uendret fra ny; det som jeg erfarer med Ford er at de har levert en teknologi som fungerer i det daglige og at dere som sutrer over lite bagasjerom heller kan spørre hvor ofte dere trenger mer plass til daglig enn et par handleposer. Kapasitet på 33 kWh er godt nytt og holder til det meste enten du har hytte i Vestfold eller Trysil, du kommer trygt frem. Alternativt - få 30 kWh ekstra i en Tesla til tredobbel pris.
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: tomv.htirsdag 13. juni 2017, klokken 16:43
Her er en som har vært ute å prøvekjørt nye focusen: http://www.mannblogg.no/2017/05/14/elbil-provd-nye-ford-focus-electric/ (http://www.mannblogg.no/2017/05/14/elbil-provd-nye-ford-focus-electric/)



Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: MrBacardifredag 14. juli 2017, klokken 21:09
Sitat fra: LA3UX på tirsdag 13. juni 2017, klokken 12:15
det som jeg erfarer med Ford er at de har levert en teknologi som fungerer i det daglige og at dere som sutrer over lite bagasjerom heller kan spørre hvor ofte dere trenger mer plass til daglig enn et par handleposer.

stikkordet her er for veldig mange: barnevogn
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: Ford Electricsøndag 16. juli 2017, klokken 21:49
Har ikke hat noe problem med og få plass til barnevogn i Focusen. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14491.msg221488.html#msg221488 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14491.msg221488.html#msg221488)
Tittel: Sv: Nye Ford Focus 2017
Skrevet av: HPSEfredag 11. august 2017, klokken 20:36
Det går vel ikke an å ettermontere hengerfeste på nye focusen?