Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: Reva => Emne startet av: blomsterbilen på fredag 25. juni 2010, klokken 10:13

Tittel: batterisyklus
Skrevet av: blomsterbilenfredag 25. juni 2010, klokken 10:13
Jeg lurer på om det er slik at batteriene til Reva har et visst antall ladesyklusser og at det egentlig ikke er så lurt da å sette bilen på lading hver gang du stopper.
Ble fortalt av en annen Reva-eier at bilen har 800 ladesyklusser pr batteri og at det ble regnet 1 sykluss hver gang den plugges i til lading, så mitt spørsmål er altså vil det svare seg å la bilen gå til gult hver gang slik at syklussen varer lengst mulig eller har det ikke noe å si?
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: Baltorfredag 25. juni 2010, klokken 10:46
Nei dette er en misforståelse.
Levetiden er avhengig av antall sykluser OG hvor dype de er. Du får lengst levetid og flest kilometer fra batteriet hvis batteriet ikke kjøres langt ned, det vil si lades ofte. Dette gjelder for biler med blybatterier. Reva har et avansert ladesystem som tar godt vare på batteriene.
I tillegg til antall sykluser og hvor dype de er kan en si at batteriet eldes raskere hvis det står og ikke er fulladet.
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: bosonicfredag 25. juni 2010, klokken 10:49
Finnes de noen erfaringstall på Reva med bly, på hvor langt en har kjørt på en batteripakke?

Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: Baltorfredag 25. juni 2010, klokken 10:59
Jeg skal sjekke ut dette, tror det har vært veldig variabelt.
Reva leverer nå en forbedret batteripakke, laderne blir også oppgradert med en chip for å være maksimalt tilpasset de nye batteriene. De som får nye batterier får en garanti på 2 år ev 24.000km
Ifølge Reva er det en kunde som kjørte 40.000km på den gamle batteritypen.

En ulempe med Reva er at bilen er ganske sprek med høyere toppfart enn Buddy, dermed er det fort gjort å legge seg til en frisk kjørestil, som ikke er optimal for batteriene.
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: Baltorfredag 25. juni 2010, klokken 20:41
I den engelske manualen til Reva
http://www.goingreen.co.uk/xs_i/Owners%20Manual%20for%20AC%20cars%20-%20UK%202006%20-%20ACD%20280107.pdf (http://www.goingreen.co.uk/xs_i/Owners%20Manual%20for%20AC%20cars%20-%20UK%202006%20-%20ACD%20280107.pdf)
fant jeg på side 89 dette rådet:
"Keep your car on charge whenever
possible.
Allow the power pack to charge
completely whenever possible".
Dette blir omtrent det samme som ElbilNorge anbefaler for Buddy m blybatterier. Det er ikke antall ladinger som forkorter levetiden.
Reva har en automatisk balanseringslading som starter ca hver 800 km, dette tar 10 timer ekstra. Den kan også startes manuelt. Reva har blitt levert med amerikanske Trojan T-125 batterier, men nå kommer de med Dynex. Begge typer skal vannfylles.
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: Kenfredag 25. juni 2010, klokken 21:02
Vi har savnet mer teknisk info om Reva batterier og andre diskusjoner rundt Reva.
Keep it coming!
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: Ossatorsdag 14. oktober 2010, klokken 13:00
Vær bare oppmerksom på at antall sykluser tilsynelatende også telles som antall kjøreturer. Dersom du er så uheldig at varsel lampe for batterivann nivå begynner å lyse, må du for all del ikke kople fra og til strømmen, da dette virker å telle som kjøreturer. Og gjør du dette mer enn tre ganger etter lampen lyser, så vips, har du mistet garantien på batteriene dine.

I mitt tilfelle varslet heller ikke lampen tidsnok, så bilen logget lavt vann nivå med påfølgende kjøreturer før jeg ble varslet. En lang historie gjort kort; Jeg sitter med skjegget i den berømte postkassa.

Aldri mer REVA for meg.
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: Baltorfredag 15. oktober 2010, klokken 08:34
Sitat fra: Ossa på torsdag 14. oktober 2010, klokken 13:00
Vær bare oppmerksom på at antall sykluser tilsynelatende også telles som antall kjøreturer. Dersom du er så uheldig at varsel lampe for batterivann nivå begynner å lyse, må du for all del ikke kople fra og til strømmen, da dette virker å telle som kjøreturer. Og gjør du dette mer enn tre ganger etter lampen lyser, så vips, har du mistet garantien på batteriene dine.

I mitt tilfelle varslet heller ikke lampen tidsnok, så bilen logget lavt vann nivå med påfølgende kjøreturer før jeg ble varslet. En lang historie gjort kort; Jeg sitter med skjegget i den berømte postkassa.

Aldri mer REVA for meg.
Litt vanskelig å forstå at bilen logget lavt vann før lampen lyste, det er da bare et sett med sensorer, nemlig flottører i batteritoppene.
Til de som ikke kjenner Reva og lurer på dette med vann:
Bilen blir levert med ei 5 liters vannkanne og fylleslange, vann kan fylles etter vanlig lading, en kobler slangen til en nippel under ladeluka, legger kanna på taket og lar det renne til det stopper opp.
Det anbefales å fylle ofte, og iallefall når vannlampa lyser.
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: Kenfredag 15. oktober 2010, klokken 21:23
Enig med Baltor her.
Det blir det samme som gaffeltrucker hvor vannfylling anbefales alle først på mandag etter at trucken har stått til lading helgen over.

Det er så lett å fylle på og så sikrer man at batterier er i topp stand til enhver tid.
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: elmalofredag 15. oktober 2010, klokken 21:52
Jeg fikk med tre vannkanner a 5 liter. Etter 1200 km har jeg brukt opp en kanne. Hva skal man bruke etterpå? Er det greitt for REVA at man kjøper vann på Biltema, eller må man kjøpe vannet fra forhandleren av Reva?
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: Ossatirsdag 19. oktober 2010, klokken 08:26
Det er ikke alt som er like lett å forstå her i verden. Jeg forstår heller ikke hvorfor ikke batterivann lampa lyste tidsnok for meg. Men når dette innebærer at garantien plutselig forsvinner, og en sitter med reparasjonsregninger på nermere 30.000 kroner er begreper som "kan fylle" og "bør fylle" litt for vage. Da må faktisk brukerveiledningen si at vannfylling SKAL skje etter hver lading.
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 19. oktober 2010, klokken 09:05
Hei Ossa.

Hvis jeg var deg, ville jeg meldt meg inn i NAF. De har juridisk kompetanse på biler, og problemer ovenfor verksteder/importører. Det høres ut som om du burde få en NAF-advokat til å ta en gjennomgang av saken din, og se på hvilke rettigheter du faktisk har.

(elbilforeningen, med litt over 1000 medlemmer, har desverre ikke noen juridisk avdeling til å ta slike saker).

Lars
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: Ossatirsdag 19. oktober 2010, klokken 14:52
NAF er jo ingen dum ide. Tenker vider epå det. Skal først sjekke om det er reklamasjons berettiget om det vises at EMS boksen har hatt vann inntrenging til tross for IP grad.

Klage til forbrukerrådet vil også følge.
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: Baltoronsdag 20. oktober 2010, klokken 01:39
Sitat fra: elmalo på fredag 15. oktober 2010, klokken 21:52
Jeg fikk med tre vannkanner a 5 liter. Etter 1200 km har jeg brukt opp en kanne. Hva skal man bruke etterpå? Er det greitt for REVA at man kjøper vann på Biltema, eller må man kjøpe vannet fra forhandleren av Reva?
Jeg sjekket dette med lokal Revaforhandler, både Biltema og Revavann er OK, de har også ca samme pris.
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: TigerNoronsdag 22. juni 2011, klokken 14:34
Hei!

Hva er erfaringen deres på batteri holdbarhet?

Har stort sett fylt vann FØR jeg blir påmint om dette av lyset, men etter 2,5år får jeg beskjed om at batteriet MÅ skiftes og dette koster min 25 000kr.
Har kun drevet små kjøring fra Fornebu - Oslo sentrum. Bilen er kjørt snart 13000km.

Er dette virkelig en måte å "spare" penger på?
Bilen kostet jo 110 000kr og har kostet penger på flere servicer og reprasjoner. 
Har hatt trøbbel med disse varsel lysene og batteriet fra dag 3.....

Vi har 2 andre biler, men føler vel at jeg har mistet litt troen på disse billige elbilene.
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: elektroluxonsdag 22. juni 2011, klokken 16:22
Blybatterier sliter når de monteres i lange serier.

Dersom en blokk mister kapasitet, vil denne øke spenningen før de andre er oppladet, og laderen lures til å avslutte tidlig. Dermed sulfaterer de gode blokkene og mister kapasitet, og spiralen er i gang.

Om det er en trøst holdt en pakke bestående av 14 bly blokker i SAM'en min kun 200 km, før 2 blokker sviktet totalt. Takket være spesialbygget batteriovervåkning ble jeg klar over at jeg hadde et problem før jeg ødela alle blokkene, og kunne parkere bilen, til jeg fikk byttet til Litium celler i stedet. Disse har individuell celleovervåkning og ballansering, og vil derfor ha mye større tjangs til å holde lenge

Alternativ energi i Arendal tilbød ombygging av Reva til Litium, men bilene blir ikke godkjent for bruk på offentlig vei etterpå, så det beste er kanskje å satse på en bil med NiCd batteri......
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: bosonictorsdag 23. juni 2011, klokken 08:45
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. juni 2011, klokken 16:22
Blybatterier sliter når de monteres i lange serier.

Dersom en blokk mister kapasitet, vil denne øke spenningen før de andre er oppladet, og laderen lures til å avslutte tidlig. Dermed sulfaterer de gode blokkene og mister kapasitet, og spiralen er i gang.


Vel elektrolux, dette gjelder i all hovedsak AGM batterier og ikke "våte " batterier som sitter i Reva.
Våte traksjonære blybatterier er den type av blybatterer som KAN gi best kost/nytte forhold. MEN da må laderegime og  BMS være profesjonelt utført.
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: jkirkebotorsdag 23. juni 2011, klokken 08:52
Sitat fra: bosonic på torsdag 23. juni 2011, klokken 08:45
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. juni 2011, klokken 16:22
Blybatterier sliter når de monteres i lange serier.

Dersom en blokk mister kapasitet, vil denne øke spenningen før de andre er oppladet, og laderen lures til å avslutte tidlig. Dermed sulfaterer de gode blokkene og mister kapasitet, og spiralen er i gang.

Vel elektrolux, dette gjelder i all hovedsak AGM batterier og ikke "våte " batterier som sitter i Reva.
Våte traksjonære blybatterier er den type av blybatterer som KAN gi best kost/nytte forhold. MEN da må laderegime og  BMS være profesjonelt utført.

Det stemmer nok, jeg bruker våte "blokker" på hytta, 4V/1900Ah og 3 i serie. De er etter 3 år fortsatt tilnærmet 100% identiske i spenning. Spenningen stiger jo ikke ukontrollert på slike batterier, de begynner bare å gasse. Med rekombinasjonstopper er ikke det noe stort problem, jeg fyller vann kun annethvert år. Eneste problemet med de er at de trives ikke med å levere mye strøm og veier praktisk talt et halvt tonn...
Tittel: Sv: batterisyklus
Skrevet av: bosonictorsdag 23. juni 2011, klokken 11:45
På elektriske trucker har jeg fra tid til annen opplevd levetider på 12-15år på slike batterier.
Dersom en følger et minimum av "leveregler" så kan våte blybatterier vare enda lengre. Men det gjelder en viktig regel her som ellers i livet: Jo mer kunnskap en tilegner seg om saken, dess bedre.