Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endelig noe nytt om Model-X

Startet av XS40, fredag 11. oktober 2013, klokken 21:24

« forrige - neste »

Norx

Sitat
Kjøper ikke elbil for å kjøre langtur med henger, og de som gjør det blir svært skuffet.
Så personlig, trenger jeg ikke mer en 750kg- 1500kg, siden jeg ikke gidder å oppgradere til BE

Om bilen får >2750 totalvekt, så er det flere "B'ere" som kommer i "hengerfella", og får kjørt med henger maks totalvekt 750kg. Ikke mange statoil / byggevare hengere som er så små.

Så å ta B96 tvinger seg raskt frem med en slik bil, eller BE. Tar man timene for B96 så er det vel bare oppkjøring som skiller deg fra BE.  Tok selv BE for 5 år siden etter å ha kjørt noen år "ulovlig". Henger som var lovlig på A4'en var ulovlig bak Q7'en. Har blitt kontrollert 6 ganger ved Krossmoen på vei til Sørlandet de siste 5 årene så det har blitt noen kroner spart :-)

Havebigfun

Jeg har også tatt BE- som er billigere enn en boten om man blir tatt og kjører uten adekvat førerkort.
Kjørt mye med henger, ofte i helgene- alldri kontrollert.

Blip

Hva koster B96 (sånn cirka omtrentlig)?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

sigurdi

B96 er 7 timer teori uten oppkjøring og du kan da ha tillatt vogntoglast på 4250.
Har sett priser på 4000-5000kr BE blir fort 3-4000 mer pga kjøretimer, oppkjøring hos biltilsynet osv.
Her er eksempel.
Men melder behovet seg, er det mulig det blir BE, men ekstremt skjelden jeg bruker henger i dag, men en liten til søppel hadde vært greit.
http://www.bilmc.no/klasse-b96.html
Horten
Model X90D (18.03.17)

elbilen

Mitt BE kom på 5000kr inkl oppkjøring for 5 år siden. Kjenner ikke til hva B96 er i forskjell til BE.
TMX #462sig og #2582
TMS85D 790xx
TMX60D
TMSP90D
Ioniq 2018

kaiat

Tok BE i vår, eneste forskjell er oppkjøringen. Du slipper den med B96. Samme antall kjøretimer og lastsikringskurs må du også ha. Kom på 8-9000 i Bergen.

sigurdi

Prisene og kravet på BE har gått opp etter de nye EU reglene ble innført.
Kun 2t veiledningen timer, 2t lastsikrings kurs(teori) og 3timer sikkerhets teori, totalt 7 timer for B96.
BE kan det bli ekstra kjøretimer om lærer mener det er nødvendig oppkjøring hos biltilsynet som fort kommer på 2500+ for leie av bil med henger osv.
Så kan være vel verdt 2-3000 ekstra for å kunne kjøre med vogntog vekt på 7000kg (3500+3500), samt bruke faktisk vekt på henger og ikke maxvekt som står i vognkortet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Norx

Sitat
Prisene og kravet på BE har gått opp etter de nye EU reglene ble innført.
Kun 2t veiledningen timer, 2t lastsikrings kurs(teori) og 3timer sikkerhets teori, totalt 7 timer for B96.

Sikker på at det er så mye dyrere? --kosta kanskje 5-6000.- for 6 år siden..
Den gangen jeg tok BE var det følgende krav:
- 2 x dobbeltime med kjørelærer   (dekket jo også litt sikkerhetsteori, men "bortkastet" tid om man har kjørt henger tidligere).
- Lastsikringskurs (for de som ikke har C1, 7500t) fra før. Hadde man fra tidligere slapp man.
- Leie kjørebil til oppkjøring                       <-------------- Melkekua....
- Oppkjøringen.
- Nytt sertifikat.     

sigurdi


Sitat fra: Norx på tirsdag 16. desember 2014, klokken 23:45
Sitat
Prisene og kravet på BE har gått opp etter de nye EU reglene ble innført.
Kun 2t veiledningen timer, 2t lastsikrings kurs(teori) og 3timer sikkerhets teori, totalt 7 timer for B96.

Sikker på at det er så mye dyrere? --kosta kanskje 5-6000.- for 6 år siden..
Den gangen jeg tok BE var det følgende krav:
- 2 x dobbeltime med kjørelærer   (dekket jo også litt sikkerhetsteori, men "bortkastet" tid om man har kjørt henger tidligere).
- Lastsikringskurs (for de som ikke har C1, 7500t) fra før. Hadde man fra tidligere slapp man.
- Leie kjørebil til oppkjøring                       <-------------- Melkekua....
- Oppkjøringen.
- Nytt sertifikat.     

Flott om du finner link til kjøreskoler som erbilligere en 7000-8000 for BE.
Er oppkjøringen som blir 2-3 tusen ekstra.
Både BE og B96 har 2 kjøretimer og 5 timer teori, som blir totalt 7 timer, anbefalte vel at en burde ta BE før de nye reglene kom for å spare noen kroner.
Horten
Model X90D (18.03.17)

satheesh.net

Tja ... ::)

Ellers holder jeg en liten knapp på denne! :D

KrW

Virker som noen TMX reservasjonsholdere i US har fått julebrev fra Tesla  :)
Hentet fra forumet på siden til Tesla:
"I received a Christmas (Holiday) card from Tesla today. Tesla thanked me for being a Model X reservation holder and mentioned that the car is shaping up to be phenomenal and a car that has no comparison. In addition, the card says deliveries will start in 2015. My order was placed in October 2013 so maybe I will be able to drive this "phenom" around the two-year mark."

Jeg har sett bilde av brevet for et par dager siden.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

PK


Spennende.. Må si jeg er utrolig spent på bilen, konfigurasjonen og levering rundt denne.
Litt som et lite barn på julaften ;) hehe

Men bak spenningen ligger frykten på pris, kurs, mva... men prøver å la være å uroe med..

Ikke fått noe julebrev enda fra Tesla, skal følge med i inboksen tett de neste dagene ;) hehe
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

asbkar

Måtte snike meg en tur ut i postkassa igjen, og jaggu, der lå det gitt!

God jul og godt nytt år til dere elbilforumere også!
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA