Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Retro støyisolering

Startet av Djur1, fredag 04. oktober 2013, klokken 14:55

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: hookmaker på mandag 21. april 2014, klokken 12:56

Kommer att følge med på erfaringer fra Hyperstress innen jeg tar itu med denne metoden utefra.
Nu skal det forhåpningsvis bli dører neste gang   8)


Da tror jeg du må vente en stund. Det jeg la på innerskjermene la jeg som 1 hel matte, og etter oppvarming og massasje så tror jeg nok de sitter rimelig greit på kort sikt. Tok dem av nylig for å sjekke, og det så greit ut. Men hvordan det sitter på over tid når det skal gjennom mer fuktighet og vinter etc gjennstår å se. Får bare ta det av igjen om det ikke skulle holde, eller feste det med festemidler av noe slag.

Blir spennende å se hvordan du kommer til i dørene.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

P85_Norway

Sitat fra: hookmaker på mandag 21. april 2014, klokken 12:56
Sitat fra: Hyperstress på fredag 18. april 2014, klokken 08:43
Sitat fra: kseitzberg på fredag 18. april 2014, klokken 00:40
Hei,

Vi er 2 stk Tesla ejere i Danmark, der lige har været ude og købe Dynamat til støjdæmpning af bilen. Henrik vil i første gang lave støjdæmpning i trunken - bund og hjulkasser. Jeg vil lave trunk, hjulkasser og dørsider - både indvendigt og udvendigt i døren.

Følg med i tråden på det danske Teslaforum:

http://teslaforum.dk/forum/topic/lydd%C3%A6mpning-af-model-s?page=1#post-4919

Det høres ut som er seriøst prosjekt, og langt utover hva jeg kommer til å begi meg ut på. Om du får dempet dørene godt så skulle en tro at det er en del å hente der. Innbiller meg at det ikke er så mye å hente i bunn som for andre biler, siden bunnen består av et tykt lag med batterier. Virker som at bilen avgir mye lyd gjennom dører når en spiller musikk, og da blir det vel det samme andre veien. Blir spennede å følge med på jobben!

Jeg har nå lagt på Dynamat i trunk, - der var det ganske fint isolert, men bare et 10 tal små Dynamat stykker på utsatt plass har dempt turbinestøyen (ved kraftig acceleration) fra motor mye. Den høres nu bare svagt.

Tok osså ut hele frunken og satte på noen stykker me Dynamat på utsatte vanger m.m. + noen store stykker på det deksel som dekker fram/overside av batteriet. Frunkkassen blev isolert med et par store stykker og den innerste frunkkassen blev nesten helisolert.

Hjulbrønnene går praktisk taget ikke at støyisolere fra insiden - de er nesten helt åpne og har bare den filtkassen som Hyperstress beskriver.
Kommer att følge med på erfaringer fra Hyperstress innen jeg tar itu med denne metoden utefra.
Nu skal det forhåpningsvis bli dører neste gang   8)

BTW: Det skulle være stor foskjel på Dynamat og andre billigere alternativer (såvidt "soundexperten") - men nu må vi se. 



Har du bilder fra jobben du gjorde? Jeg fant det ikke i tråden din.
Tesla M3 Performance

hookmaker

#62
Her er et par bilder. 1 og 2 viser insiden av trunk bak hjulkassen, med og uten Dynamat (svart/sølv skrift).


hookmaker

Bilde 3 viser insiden av hjulkassen bak og 4 viser rummet under frunk uten Dynamat (tok ikke noen bilder med Dynamat, men har satt på biter svarende til på  bilde 1 og 2 på alle de lysgrønne flater - metal)
Bilde 5 viser hjulkassen fram innefra - som det ses er dette svart filt, som ikke kan bekledes med Dynamat.

AndersinOslo

Takk for bildene, mye av støyen må komme gjennom frunken. Bare filt og inntrekk mot et stort åpent rom som går inn mot kupeen. Skal sette på sommerdekk denne uken, da skal jeg teste med og uten støyisolert frunk. Type stenge tunnelen i frunken med tung støydempingsplate og måle forskjellen. Jeg kan leve med frunken uten den ressonnansekassen inn mot kupeen.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

OddB

Her er et "histogram" over støyen inni bilen. Venstre er Tesla, høyre er Toyota Avensis.
Det er målt på samme strekning, i samme fart. 3 mil fra Oslo sentrum via Mosseveien til Ski. Toyota kjørte på relativt støysvake vinterdekk, Tesla på standard 19" sommmerdekk.
Det vi der er at mesteparten av tiden ligger støyen mellom 65-70 dB på begge bilene og er hovedsaklig fra Fiskvollbukta til Tusenfryd.
Det som er interessant er å se hvor stor andel av tiden som ligger UNDER 60 dB hos Tesla. Det er nok hovedsaklig "tomgangskjøring" i lyskryss i byen.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

drinden


ctr46

Sitat fra: Hyperstress på mandag 21. april 2014, klokken 15:17
Sitat fra: hookmaker på mandag 21. april 2014, klokken 12:56

Kommer att følge med på erfaringer fra Hyperstress innen jeg tar itu med denne metoden utefra.
Nu skal det forhåpningsvis bli dører neste gang   8)


Da tror jeg du må vente en stund. Det jeg la på innerskjermene la jeg som 1 hel matte, og etter oppvarming og massasje så tror jeg nok de sitter rimelig greit på kort sikt. Tok dem av nylig for å sjekke, og det så greit ut. Men hvordan det sitter på over tid når det skal gjennom mer fuktighet og vinter etc gjennstår å se. Får bare ta det av igjen om det ikke skulle holde, eller feste det med festemidler av noe slag.

Blir spennende å se hvordan du kommer til i dørene.

Henter opp denne tråden igjen. Du har kanskje fått levert ny bil nå?

Jeg har en ny bil (tilsvarende din tenker jeg) og en P85 fra mars 2014. Det er en del forskjell i støy på de to. Hvordan holdt de mattene dine oppå filtmattene foran seg? Tenker det må være greit å støydempe alle hjulhusene ikke bare de bak.

Planer om å støydempe nye bilen noe? :)
.

Hyperstress

Sitat fra: ctr46 på onsdag 11. februar 2015, klokken 20:06
Sitat fra: Hyperstress på mandag 21. april 2014, klokken 15:17
Sitat fra: hookmaker på mandag 21. april 2014, klokken 12:56

Kommer att følge med på erfaringer fra Hyperstress innen jeg tar itu med denne metoden utefra.
Nu skal det forhåpningsvis bli dører neste gang   8)


Da tror jeg du må vente en stund. Det jeg la på innerskjermene la jeg som 1 hel matte, og etter oppvarming og massasje så tror jeg nok de sitter rimelig greit på kort sikt. Tok dem av nylig for å sjekke, og det så greit ut. Men hvordan det sitter på over tid når det skal gjennom mer fuktighet og vinter etc gjennstår å se. Får bare ta det av igjen om det ikke skulle holde, eller feste det med festemidler av noe slag.

Blir spennende å se hvordan du kommer til i dørene.

Henter opp denne tråden igjen. Du har kanskje fått levert ny bil nå?

Jeg har en ny bil (tilsvarende din tenker jeg) og en P85 fra mars 2014. Det er en del forskjell i støy på de to. Hvordan holdt de mattene dine oppå filtmattene foran seg? Tenker det må være greit å støydempe alle hjulhusene ikke bare de bak.

Planer om å støydempe nye bilen noe? :)

Det holdt fint så lenge jeg hadde bilen, og tror ikke de kommer til å gå noen steder. Den støydempingen hjalp veldig bra på stein-/gruslyder og noe på dekkstøy. Ny bil er bedre dempet på dekkstøy, men den er fortsatt dårlig dempet ift stein-/gruslyder. Vurderer å støydempe igjen i hjulbuer, men har ikke bestemt meg eller vurdert løsning. Ser for meg noe støydempende tectylgreier å få sprøytet i hjulbuene bak. Tror det vil ha god effekt. Det kan kanskje sprøytes på baksiden av innerskjermene også(?).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Sitat fra: Bjørn på søndag 20. april 2014, klokken 10:52
Jeg bestilte 10 bokser.. så jeg skal avlegge rapport når jeg ser (og hører) resultatet.. skal prøve å spraye  dette på baksiden av innerskjermene,  og inni dørene om jeg kommer til baksiden av yttersiden.

Rapport klar?  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

aryx

15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

kseitzberg

@ctr46: Både Henrik (hookmaker) og jeg får vores nye biler den 14 marts. Vores planer er at vi skal støjisolere disse, ganske lige som vores første.

Derefter har vi planer om at tage på en køretur i juni/juli - en 4 eller 5 dages tur, hvor tanken var at sætte os i bilen og køree imod Trondheim. På vejen og gennem Norge, har vi planlagt et "stopover",  og ideen var at lave en "byg-selv" dag i NO - med focus på støjisolering.

Henrik og jeg viser gerne hvor simpelt det er, og i gør det selv.

Hagesæter

Sitat fra: hookmaker på mandag 21. april 2014, klokken 21:23
Bilde 3 viser insiden av hjulkassen bak og 4 viser rummet under frunk uten Dynamat (tok ikke noen bilder med Dynamat, men har satt på biter svarende til på  bilde 1 og 2 på alle de lysgrønne flater - metal)
Bilde 5 viser hjulkassen fram innefra - som det ses er dette svart filt, som ikke kan bekledes med Dynamat.

Nå har du kjørt med Dynamat i snart et år. Har du oppdaget noen ulemper? Sitter dempingen like godt?

cirys1

Er det noen som har spurt "Tesla" om dette er greit og gjøre mtp. garanti??

Vanligvis så pleier bildelprodusentene og være veldig vanskelig på dette med modifisering, selv om det man har gjort ikke har noen direkte tilknytning til feil senere.

Muffinman

Sitat fra: kseitzberg på torsdag 12. februar 2015, klokken 06:38
en "byg-selv" dag i NO - med focus på støjisolering.
I`m in. Hvis tiden strekker til da :)

Greit hvis vi kan komme fram til en innkjøpsliste god tid i forveien, slik at eventuelle deltakere rekker å få handlet alt nødvendig materiell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA