Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming - erfaringer

Startet av Øyvind.h, torsdag 26. september 2013, klokken 07:58

« forrige - neste »

Veggen

Sitat fra: Epleskreller på fredag 27. september 2013, klokken 10:05
Sitat fra: Lille Lance på fredag 27. september 2013, klokken 10:04
Kan man sette en innstilling som at bilen starter varming til et fast tidspunkt hver morgen?

Nei, men det er noe som burde komme!

I nyeste versjon (20.00) av Visible Tesla appen kan man gjøre dette!
Stilte inn tidspunkt i går kveld og kom ut til ferdig oppvarmet bil i dag morges. Digg!


Øyvind.h

#31
Ny test av forvarming i dag:

Bilen lader med 13A. Battery-current står på +7,2, dvs. med en batterispenning på rundt 370V finner snaut 2,7kW veien frem til batteriet.

Fyrer på med HI på klimaanlegget (batteriet er nok varmet allerede pga pågående lading).

Battery current spretter til -10A, noe som gir et totalt strømtrekk på ca 6,4kW ved spenning 370V. Pendler rundt 9,5 - 10, noe som er konsistent med ca 6kW effekt på varmeapparatet.

På 4 minutter går tempen fra 2 - 8 grader
14 grader etter snaut 9 minutter.

Etter 15 minutter er tempen behagelige 20 grader :)

Ser nå at i eks -15 vil det nok være behov for fulle 30 minutter forvarming for gjennomvarm kupe og isfrie ruter!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gusse

Ser at selv med nyeste software og UMC tilkoblet, velger bilen å trekke strøm fra batteriet og ikke strømnett når den forvarmer.
Spørsmålet er om det har noe med at "charging is complete" å gjøre, regner med at hvis man hadde forvarmet mens lading pågikk, så hadde det vært bare en "tappe-fylle" prosess, der batteriet ble tappet, og refyllt fra strømnett via UMC. Hadde vært flott om TMS hadde senset at UMC var tilkoblet etter "charging complete", og hentet strøm fra strømnett og ikke batteriet.

HKS

Lader du da med 13A

Problemet er ikke at oppvarmingen av bilen/batteriet krever mer en hva som leveres av UMC på 13A?
Tesla Model 3 Long Range

Spinner

Sitat fra: Gusse på tirsdag 21. januar 2014, klokken 12:52
Ser at selv med nyeste software og UMC tilkoblet, velger bilen å trekke strøm fra batteriet og ikke strømnett når den forvarmer.
Spørsmålet er om det har noe med at "charging is complete" å gjøre, regner med at hvis man hadde forvarmet mens lading pågikk, så hadde det vært bare en "tappe-fylle" prosess, der batteriet ble tappet, og refyllt fra strømnett via UMC. Hadde vært flott om TMS hadde senset at UMC var tilkoblet etter "charging complete", og hentet strøm fra strømnett og ikke batteriet.
Den skal i utgangspunktet gjøre dette, det er UMC'en som fortsatt ikke fungerer helt optimalt.

asa

Sitat fra: Gusse på tirsdag 21. januar 2014, klokken 12:52
Ser at selv med nyeste software og UMC tilkoblet, velger bilen å trekke strøm fra batteriet og ikke strømnett når den forvarmer.
Spørsmålet er om det har noe med at "charging is complete" å gjøre, regner med at hvis man hadde forvarmet mens lading pågikk, så hadde det vært bare en "tappe-fylle" prosess, der batteriet ble tappet, og refyllt fra strømnett via UMC. Hadde vært flott om TMS hadde senset at UMC var tilkoblet etter "charging complete", og hentet strøm fra strømnett og ikke batteriet.

Hos meg trekker den både fra strømnettet og batteriet, da den trenger mer enn 13/16A. Da har jeg koblet til med alternativ kabel som virker. Trodde dette skulle virke også med UMC etter siste update? Jeg har ikke fått den ennå...

OleJA

Sitat fra: asa på tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:04
Sitat fra: Gusse på tirsdag 21. januar 2014, klokken 12:52
Ser at selv med nyeste software og UMC tilkoblet, velger bilen å trekke strøm fra batteriet og ikke strømnett når den forvarmer.
Spørsmålet er om det har noe med at "charging is complete" å gjøre, regner med at hvis man hadde forvarmet mens lading pågikk, så hadde det vært bare en "tappe-fylle" prosess, der batteriet ble tappet, og refyllt fra strømnett via UMC. Hadde vært flott om TMS hadde senset at UMC var tilkoblet etter "charging complete", og hentet strøm fra strømnett og ikke batteriet.

Hos meg trekker den både fra strømnettet og batteriet, da den trenger mer enn 13/16A. Da har jeg koblet til med alternativ kabel som virker. Trodde dette skulle virke også med UMC etter siste update? Jeg har ikke fått den ennå...
Kan bekrefte at min FW-oppdaterte bil gjør dette nå. Stilte på 32A natt til mandag, da forsvant det så og si ingenting fra batteriet. Reduserte til 16A inatt, og da mistet bil ca 10km under forvarming. Har tidligere vært ca 20km.

FThorsen

Sitat fra: OleJA på tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:27
Kan bekrefte at min FW-oppdaterte bil gjør dette nå. Stilte på 32A natt til mandag, da forsvant det så og si ingenting fra batteriet. Reduserte til 16A inatt, og da mistet bil ca 10km under forvarming. Har tidligere vært ca 20km.

Får du varmet både kupeen og batteriet med 16A med ny FW? Har ikke ny FW og bare 13A tilgjenglig hjemme. I noen tilfeller blir ikke batteriet ferdigvarmet før jeg er fremme dit jeg skal... :'(
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

OleJA

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:33
Sitat fra: OleJA på tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:27
Kan bekrefte at min FW-oppdaterte bil gjør dette nå. Stilte på 32A natt til mandag, da forsvant det så og si ingenting fra batteriet. Reduserte til 16A inatt, og da mistet bil ca 10km under forvarming. Har tidligere vært ca 20km.

Får du varmet både kupeen og batteriet med 16A med ny FW? Har ikke ny FW og bare 13A tilgjenglig hjemme. I noen tilfeller blir ikke batteriet ferdigvarmet før jeg er fremme dit jeg skal... :'(
Full bruk av batteri og kupevarmer trekker 6+6kW. 16A (13A) blir da såpass lite at noe av strømmen trekkes fra batteriet. Jeg *tror* at den samtidig restarter lading, slik at får fylt på igjen dersom en forvarmer i litt god tid. Må nok sjekke dette igjen litt grundigere imorgen.

asa

Sitat fra: OleJA på tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:41
Sitat fra: fthorsen på tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:33
Sitat fra: OleJA på tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:27
Kan bekrefte at min FW-oppdaterte bil gjør dette nå. Stilte på 32A natt til mandag, da forsvant det så og si ingenting fra batteriet. Reduserte til 16A inatt, og da mistet bil ca 10km under forvarming. Har tidligere vært ca 20km.

Får du varmet både kupeen og batteriet med 16A med ny FW? Har ikke ny FW og bare 13A tilgjenglig hjemme. I noen tilfeller blir ikke batteriet ferdigvarmet før jeg er fremme dit jeg skal... :'(
Full bruk av batteri og kupevarmer trekker 6+6kW. 16A (13A) blir da såpass lite at noe av strømmen trekkes fra batteriet. Jeg *tror* at den samtidig restarter lading, slik at får fylt på igjen dersom en forvarmer i litt god tid. Må nok sjekke dette igjen litt grundigere imorgen.

Den restarter lading mens den forvarmer dersom forvarmingen har trukket nok juice fra batteriet og kupeen er varm nok til at det er overskuddstrøm fra nettet som kan brukes til lading.

FThorsen

Sitat fra: OleJA på tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:41
Full bruk av batteri og kupevarmer trekker 6+6kW. 16A (13A) blir da såpass lite at noe av strømmen trekkes fra batteriet. Jeg *tror* at den samtidig restarter lading, slik at får fylt på igjen dersom en forvarmer i litt god tid. Må nok sjekke dette igjen litt grundigere imorgen.

Så hva trenger man av minimumampere for å varme kupee og batteri mon tro? 20/24/32A?
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

OddB

12kW = 52 A
  6kW = 26 A
7,3kW= 32 A

Det betyr at skal du varme kupe og batteri for fullt samtidig holder det ikke med 400V16A en gang...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

FThorsen

Sitat fra: OddB på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:49
12kW = 52 A
  6kW = 26 A
7,3kW= 32 A

Det betyr at skal du varme kupe og batteri for fullt samtidig holder det ikke med 400V16A en gang...

Deeeven. Det var såpass strøm som trengtes til dette ja! De som opplever varming av batteri, skjer det da etter at kupe'en er ferdigvarmet, eller stjeles det fra batteri under oppvarming og så begynner ladingen igjen når batteriet er ferdig oppvarmet (hvis batteriet var ferdigladet)?
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

sn0le

Jeg har et spørsmål.
Hvis forvarmingen bruker strøm fra batteriet i tillegg til strøm fra veggen, vil strømforbruket fra veggkontakten være begrenset ihht begrensningen man har satt på ladestrømmen.

Sett at man har en 16A kontakt på veggen, og bruker Schuko. Det begrenser strømtrekket med UMC til 13A.
Men hvis man deler strømkursen med flere andre og har satt ladestrømmen ned til 6A, vil det da trekkes 6A eller 13A fra veggkontakten når man forvarmer bilen?

Evt slik jeg ser for meg å gjøre i min garasje. Der blir jeg å sette opp en blå enfas 230V kontakt.
Pr i dag vil vel UMC begrense seg til max 26A på en slik kontakt.
Sikringen på kursen er derimot 16A. Og jeg begrense ladestrømmen i bilen slik at sikring ikke slår ut.
Men vil bilen forsøke å trekke 26A ved forvarming?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

asa

Sitat fra: sn0le på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:07
Jeg har et spørsmål.
Hvis forvarmingen bruker strøm fra batteriet i tillegg til strøm fra veggen, vil strømforbruket fra veggkontakten være begrenset ihht begrensningen man har satt på ladestrømmen.

Sett at man har en 16A kontakt på veggen, og bruker Schuko. Det begrenser strømtrekket med UMC til 13A.
Men hvis man deler strømkursen med flere andre og har satt ladestrømmen ned til 6A, vil det da trekkes 6A eller 13A fra veggkontakten når man forvarmer bilen?

Evt slik jeg ser for meg å gjøre i min garasje. Der blir jeg å sette opp en blå enfas 230V kontakt.
Pr i dag vil vel UMC begrense seg til max 26A på en slik kontakt.
Sikringen på kursen er derimot 16A. Og jeg begrense ladestrømmen i bilen slik at sikring ikke slår ut.
Men vil bilen forsøke å trekke 26A ved forvarming?

Ja. Samme begrensning på strøm til forvarming som til lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA