Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig lys på nye Acenta - tips til enkel forbedring

Startet av streken, tirsdag 24. september 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

streken

Sammenliknet med fossilbilen min er nye Leaf bedre på mange områder.

Men når det kommer til lys, er den langt dårligere. Fossilbilen har riktig nok bixenon, Leafen halogen. Hvis man er vant til halogen er nok Leaf grei, men den kan uansett bli bedre.
Det jeg gjorde var å dra innom BilXtra for å kjøpe nye lyspærer (H4). Jeg kjøpte Osram NightBreaker+ (på tilbud om dagen, 199kr) og byttet ut originalpærene med disse. Nå i kveld fikk jeg testet de nye pærene, og forbedringen var dramatisk. Det føles som om jeg har minst 50% kraftigere lys nå enn med originalpærene.

Så: har du Leaf Acenta med halogen hovedlys - bytt ut originalpærene (for øvrig fra Philips) med pærer fra toppserien til enten Philips eller Osram. Det er en billig forsikring nå som høstmørket faller på og elgjakten nærmer seg.

God natt!
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Daeedor

 :) Takk for tips !  Skal sjekke på min kones Acenta når den kommer i oktober. ( LED lyset på min Tekna er meget  bra)

aho

Takk for tips,

Var det problematisk å bytte disse? På en del nye biler må man jo være hjernekirurg for å bytte pærer :)
e Golf 2016 - Sandvika

Kryten

Dette er et "problem" på alle leafer. I mitt hode er det ikke så mye dårlig lys, i form av spredning, men feil lys temperatur . Led nærlysene har ca 5500K mens halogen er nede på 3600K. Hadde nissan giddi så kunne de valgt en pære som holder høyere temperatur og dermed hadde bilen gitt inntrykk av bedre lys.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Allman

Hei,

Bra tips. Har fundert på dette selv, ser at Leaf'ene som kjører forbi har generelt svak frontlys. Er det greit å skifte til pærer med høyere effekt (Watt) og som trekker mer strøm? Antar at kraftigere pærer ikke går utover (reduserer) kjørelengde noe særlig siden de er koblet til 12V systemet (selv om 12V batteriet lades via. dynamo når bilen kjører = energi overføres indirekte fra "hovedbatteriet").

Allman

Thomas Parsli

Sitat fra: Kryten på onsdag 25. september 2013, klokken 07:48
Dette er et "problem" på alle leafer. I mitt hode er det ikke så mye dårlig lys, i form av spredning, men feil lys temperatur . Led nærlysene har ca 5500K mens halogen er nede på 3600K. Hadde nissan giddi så kunne de valgt en pære som holder høyere temperatur og dermed hadde bilen gitt inntrykk av bedre lys.

Husk at Acenta ikke har LED.
LED-lysene er svært gode, her er problemet sannsynligvis kombinasjonen dårlige lamper og dårlige reflektorer.

Jeg frontlyktene på Leaf ble designet for LED og egner seg muligens ikke for halogen (reflektoren blir for dårlig).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kryten

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

streken

#7
Leaf Tekna (med led) og Acenta (halogen) har forskjellige reflektorer.
Tekna sin er todelt (led+halogen), mens Acenta sin er "én stor". Sistnevnte kan være en fordel når det kommer til fjernlyset, men her kan jeg kun basere meg på erfaringen fra tidligere biler.

Acenta sin reflektor sørger for korrekt og god lysspredning, jeg har lite å utsette på dette. Fjernlyset er veldig bra, vel å merke med påkostede lyspærer.
Ser ingen grunn til å gå for 100w, når gode 55w lyser tilfredsstillende.

Å bytte pærer på Leaf er ikke vanskelig. Siden det ikke er noen stor fossilmotor under panseret er det god plass. Det eneste som er litt merkelig er arbeidsvinkelen, særlig hvis man er så dum og parkerer langs en vegg (slik jeg gjorde  ::) )
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

chaos

Består Acenta sin halogenreflektor kun av en H4 pære som kombinerer både nær og fjernlys?

Daeedor

Det er H9 pære i fjernlyset ihvertfall. (Har LED på nærlys i min bil)  8)

streken

Sitat fra: chaos på torsdag 26. september 2013, klokken 13:09
Består Acenta sin halogenreflektor kun av en H4 pære som kombinerer både nær og fjernlys?

Ja, på Acenta (2013 euroleaf) gjør den det. Én stor reflektor, én eneste pære (H4).

Lett å bytte, men kan være en fordel å være fingernem, slet litt selv med å få fjæren til å låse fast pæren. Evt be om hjelp til å få den byttet der du kjøper pærene.

-----

Denne tråden var for øvrig ikke ment for de som har led-nærlys. Da er det snakk om en annen reflektor, og en helt annen problematikk.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Daeedor

Ahhh sorry -   jeg synes nemlig at fjernlyset på Tekna med LED ikke er all verden - men da blir det vel en annen tråd ! (følger med på denne uansett da , fordi kona får en Acenta snart....)  mvh D

streken

Ja, for all del! Misforstå meg rett, enhver som har glede/nytte av å lese tråden gjør selvsagt det. Mente bare at rådet var myntet på et (i hvert fall foreløpig) mindretall  ;)

Kan hende det lønner seg like mye å bytte fjernlyspæren på Tekna, er verdt et forsøk.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA