Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av testO, tirsdag 24. september 2013, klokken 21:30

« forrige - neste »

Hansi

Hva med annen utvikling, som f.eks. like god batteristatus som caniOn?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

TB

Sitat fra: Hansi på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:58
Hva med annen utvikling, som f.eks. like god batteristatus som caniOn?
Dette burde vere mulig - informasjonen finnes i data som kjen på ODB2 porten. Formatet er via caniOn "kjent".

Spørsmål er om det er praktisk å utvikle på OVMS plattformen, caniOn bruker mobiltelefon, som har mange gode utviklingsverktøy.

Er ingen programmerer så eg skal ikkje det eine eller andre er "rett".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Hansi

Vet du om det foregår noe utvikling i hele tatt på OVMS for trillingene? Det var vel en på forumet her som arbeidet med det, men han byttet vel til Tesla?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

asbkar

Er vel stort sett bare Twizy som har sett noe utvikling i det siste, er ikke veldig mye liv i prosjektet. Det er litt diskusjoner av og til på maillisten: http://lists.teslaclub.hk/pipermail/ovmsdev/

Koden ligger forøvrig her: https://github.com/openvehicles/Open-Vehicle-Monitoring-System/
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

Hansi

#169
Mottok enheten min i dag, dette var ikke så lett som jeg hadde håpet og trodd :)

Har skrudd opp boksen og installert sim-kort, vippet over GPRS-bryter.
Koblet til PC, installert MPLAB X IDE fra http://www.microchip.com/pagehandler/en-us/family/mplabx/
Lastet ned fila fra denne posten http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.msg177733.html#msg177733 omdøpt til zip og pakket ut .hex-fila
Hva er neste skritt? Installere firmware fra linja over på OVMS-boksen? Skjønner fint lite av MPLAB X IDE dessverre.. Pickit 3.5 om det har noe å si

Edit: For det er nødvendig å flashe firmware til OVMS-boksen ikke sant?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

TB

Sitat fra: Hansi på søndag 07. juni 2015, klokken 14:24
Mottok enheten min i dag, dette var ikke så lett som jeg hadde håpet og trodd :)

Har skrudd opp boksen og installert sim-kort, vippet over GPRS-bryter.
Koblet til PC, installert MPLAB X IDE fra http://www.microchip.com/pagehandler/en-us/family/mplabx/
Lastet ned fila fra denne posten http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.msg177733.html#msg177733 omdøpt til zip og pakket ut .hex-fila
Hva er neste skritt? Installere firmware fra linja over på OVMS-boksen? Skjønner fint lite av MPLAB X IDE dessverre.. Pickit 3.5 om det har noe å si

Edit: For det er nødvendig å flashe firmware til OVMS-boksen ikke sant?
Det stemmer, programvaren skrives ved hjelp av Pickit 3 over til OVMS. Last inn fila, og overfør til OVMS - tar ikkje mange sekund.
Er lenge sidan eg har gjort det sjølv no pga. det ikkje har vore laga nye versjoner på ei tid.

Kvar held du til ?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Hansi

Ok. Jeg prøvde å følge punktene til hma(?) som blir henvist til et eller annet sted i denne tråden, men fikk ikke lov å velge over 3.5V til enheten?

Holder til ved Norefjell, jobber i Oslo-området et par dager per uke.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

TB

Etter ferie i 3 veker kan eg bekrefte det eg viste, ikkje la OMVS stå kobla til i ein lengre periode. Bilen var heilt død når eg skulle flytte den. Målte 12 V batteri til 1,3 V. Forsøk på å lade via Ctek batterilader fungerte ikkje pga. denne krev høgare spenning før den startar å lade.

Brukte eit lite 12V 7 Ah batteri (til UPS) for å få opp spenninga nok til at Ctek lader starta å lade. Venta for kort tid når eg forsøkte å starte fyrste gongen. Resultat var at alt av lampar, lys og rele blinka / klikka i takt med spenninga. Løsna eine polen på batteri, og lada opp til Ctek lader meldte det var klart.

Etter dette har bilen fungert heilt fint igjen. 12 V batteri er nok svekka, men så lenge som OVMS blir kobla ifrå ved lengre fråvær bør det gå.

Andre som har samme erfaring med svakt 12 V i kombinasjon med OVMS?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: Hansi på søndag 07. juni 2015, klokken 18:25
Ok. Jeg prøvde å følge punktene til hma(?) som blir henvist til et eller annet sted i denne tråden, men fikk ikke lov å velge over 3.5V til enheten?

Holder til ved Norefjell, jobber i Oslo-området et par dager per uke.
Har du fått til å laste opp firmware til OVMS? Jobber i området Alna-Furuset om det er behov for hjelp.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

@TB mener jeg regnet på det og batteriet holder I 10 dager med ovms Før det er tomt så kobler alltid ut min ved ferie over 1 uke ;-)
Fant ut det etter en ferie på over 7 dager en gang måtte kjøpe en dom lader får å få ladet det.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på mandag 27. juli 2015, klokken 00:34
@TB mener jeg regnet på det og batteriet holder I 10 dager med ovms Før det er tomt så kobler alltid ut min ved ferie over 1 uke ;-)
Fant ut det etter en ferie på over 7 dager en gang måtte kjøpe en dom lader får å få ladet det.
Kan stemme med ca 10 dager. Etter 8 dager sendte OVMS melding om 10,7 V.

Som du skriv, alltid lurt å ta OVMS av, når ein hugsar det  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Fra: Mark Webb-Johnson [mailto:info@openvehicles.com]
Sendt: mandag 21. september 2015 02.39
Emne: Change of tmc.openvehicles.com server IP

Attn: OVMS user of tmc.openvehicles.com

Short Story
The Server IP address for tmc.openvehicles.com has been changed, and the OVMS module ServerIP setting in your car needs to be changed to match. The new server IP is 54.197.255.127 (the old was 54.243.136.230). If your OVMS module is currently connected to the server, we'll do this change automatically for you, and there is nothing further you need to do. However, if your car is currently offline, then you may have to manually change this yourself (as we can't change it remotely for offline cars).

Long Story
The server IP address for tmc.openvehicles.com has been changed. For cars currently connected to the server, or connecting within the next 24 hours, we will conduct a migration of parameter #4 automatically, so you don't need to do anything:

#4 SERVERIP 54.243.136.230 -> 54.197.255.127

For those using the tmc.openvehicles.com server, whose cars are not currently connected, you will need to manually change the parameter #4 (SERVERIP) to the new address 54.197.255.127. You can do that with the 'SERVER 54.197.255.127' sms message from your registered phone.

Note that in approximately 24-to-48 hours time, the old server IP will be shutdown and no longer available, so we recommend you do this before that time.

Regards,
Mark Webb-Johnson
Open Vehicles
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bullfinch

Hei!
Jeg undersøker mulighetene for å ha en trilling som primærbil. Over tid vil det forhåpentligvis bli aktuelt med barnevogn baki, har hørt det akkurat skal gå. Tester denne opp mot leaf som jeg hadde i natt, denne var forøvrig helt super. Litt kjipt med 10A lading bare.

Det som er viktig for meg er forvarme av bilen. Hvordan er utsiken for forvarme og OVMS?
Eventuelt hva som skal til for å få med fjernkontroll? Fungerer den bare på miev, ikke på de andre?



pwb

Forvarming er bare på miev, men sett in DEFA vifte, det gjør samme nytte hvis du har mulighet for stikkontakt til defa varmeren. Ellers er det jo kjekt med dieselvarmer :-) Ville nok ikke hatt den som primærbil. Barnevogn og unger da blir det jo lett litt ekstra snø inni bilen om vinteren, er ikke mange km igjen til kjøring hvis du skal fjerne dugg og holde temperaturen.

bullfinch

Hei!
Takk for kjapt svar.
Det kan se ut til at Leaf blir løsningen, det var såvidt jeg fikk satt fra meg bilen på oslo s i dagmorges. Kona var mer eller mindre overbevist om at dette var supert.

Må få ordnet til en skikkelig ladekabel til den så man kan lade 16amp når man er på tur, så kan 10ampen som følger med være igjen hjemme. Jeg synes fortsatt det er rart å google shukoladekabler, men sånn er det vel som elbileier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA