Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av testO, tirsdag 24. september 2013, klokken 21:30

« forrige - neste »

testO

Her er oppdatert versjon av FW.
Forhåpentlig er 12V problemet og feildetektering av hurtiglading nå fikset.
Har kjørt med denne noen dager selv nå, og ser ut til å fungere. Har ikke fått testet hurtiglading, så fint om noen kan teste dette.

PS: Endre filtypen til ZIP, og pakk ut filen. ;)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Sitat fra: testO på søndag 29. desember 2013, klokken 11:27
Her er oppdatert versjon av FW.
Forhåpentlig er 12V problemet og feildetektering av hurtiglading nå fikset.
Har kjørt med denne noen dager selv nå, og ser ut til å fungere. Har ikke fått testet hurtiglading, så fint om noen kan teste dette.

Har oppdatert OVMS, alt ser normalt ut så langt. Skal følge med og sjekke om 12 V alarm oppfører seg betre.

Kan teste hurtiglading ein dag, for mykje straum på bilen no i kveld :-) At det er ein del sekund forsinkelse bør ikkje gjere noko, det som er nyttig ved hurtigladning er SOC %, dvs når det er nok lading. Praktisk og kunne gå ifrå bilen, men enkel sjekke framdrift på lading.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: svingen på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:26
er nå på juleferie så turte ikke annet enn og koble av OVMS da jeg mete jeg hadde lest att en Renault Twizy ville gå tom får 12v batteri i løp av 3 dager,men er kanskje litt mindre batteri her enn på en ION :)
"The OVMS module currently draws about 2.7 Ah per day from the 12V battery,
which unfortunately has only 12-14 Ah capacity on the Twizy."

Kan melde at 9 dagar med OVMS kobla til ikkje er noko problem. Har kombinert temp måler, klokke og 12V måler. Denne viser normalt 11,7 V før DC-DC startar, med nøkkel i posisjon 1, før "start". Når eg gjorde dette etter 9 dagar uten bruk viste den 10,6 V, dvs 1,1 Volt ned på 9 dagar - med normal belastning frå lys, vakuumpumpe osv.

Når eg kobla bilen på normal lading vart 12 V batteri lada opp, i lag med hovedbatteri. Det samme vil skje om bilen står i "ready". Det er ikkje nødvendig med ein kjøyretur, det gjeld berre fossilbilar, der det må litt turtall på motor før generator klarar og lade.

Om 12 V batteri blir svakt vil potensielt OVMS kunne lade ut 12 V batteri i løpet av kortare tid. Det bør vere mulig og merke dette på førehand ved at el speglar går tregt, og svakt/gult lys før start. Alternativt kombinert klokke, temp måler og 12 V. Om 12 V batteri brått "gir opp" kan det komme brått på, men det vil kunne skje utan OVMS også.

Uansett, det er svært enkelt og ta ut ODB kabel, ved lengre fråvær.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: testO på lørdag 28. desember 2013, klokken 01:00
Om noen har tid og anledning hadde det vært interessant å sett på hvilke dataene som går på CAN-bussen når en benytter fjernkontrollen til å forvarme bilen. Om en hadde funnet de rette kodene, så burde det latt seg gjøre å benytte appen til å starte forvarming. Kanskje også for tidlige i-Miev, iOn og C-zero også!

Om dette er teknisk mulig på dei eldre bilar vil det vere svært interessant. Slik eg har forstått er dette ikkje mogleg, det krev andre komponentar og/eller programvare i bilen for og starte varme. Varme er t.d. ikkje mulig og starte under hurtiglading.

Men, om det er mulig - så vil eg gjerne teste det ut, det ville vere ein svært nyttig funksjon, som ville gjere OVMS svært aktuelt for mange.

For og finne dei rette kodar på CAN-buss er det nødvendig med ein i-Miev som har fjernkontrollen. Ved og lytte på CAN-buss, samtidig som det blir starta varme med fjernkontroll vil det vere mulig og finne kva for meldingar som startar varme / kjøling - i teorien :-)


Nokon som har i-Miev med fjernkontrollen som vil teste?...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: testO på søndag 29. desember 2013, klokken 11:27
Her er oppdatert versjon av FW.
Forhåpentlig er 12V problemet og feildetektering av hurtiglading nå fikset.
Har kjørt med denne noen dager selv nå, og ser ut til å fungere. Har ikke fått testet hurtiglading, så fint om noen kan teste dette.

Har idag testa hurtiglading. Testa to gonger, lada ikkje så lenge, men visning fungerte. Tok noko tid ført det viste på telefonen at lading var starta, trur det tok ca 1-2 minutt på test nr 2. Testa ikkje SMS, så mulig det berre var app som brukte tid.

Tok også litt tid før SMS om at lading var stoppa kom, men den kom.

Oppsummert: Ser ut som den endring som er gjort for og hindre feilaktig varsel om hurtiglading ikkje er for restriktiv.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

testO

Da ser det ut til at den er stabil etter siste oppdatering, så da pusher jeg denne ut på GitHub.

Gjorde litt logging av trafikken på CAN bussen når jeg startet forvarming med fjernkontrollen og under normal lading. Fant 3 meldings typer som begynte å sendes da jeg aktiverte fjernkontrollen og slo på varmen og som ikke ble sendt under normal lading.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

svingen

Så bra, er den kun av/på mulighet på fjernkontrollen?er det noe tid på det eller står den på til man skrur av? Går det noe trafikk på can bussen mens man forvarmer? Har selv en ion2011 modell så dårlig med fjernkontroll på min :-( artig att du sjekker ut den muligheten her bra jobba!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Med siste programvare:
Opplevde igår kveld ca kl 2030 at OVMS ikkje sendt SMS ved fullført lading. Mulig pga. mange som sendte SMS,  men det kan ikkje berre vere dette som var årsaken.

Testa dette:
- Når eg tilfeldigvis såg bilen var ferdig og lade sjekka at app, for og sjå om det stod 99, eller 100%.
  app virka ikkje, forsøkte fleire gonger, restarta telefon - ingen respons.
- Testa og sende STAT? , det kom svar med det samme, SOC var 100%.
- Testa og sende GPRS?, ingen svar kom.
- Testa og sende TEMPS?, ingen svar.
- Testa og sende STAT?, kom svar med det samme.

Venta til ca 2230, framleis ingen svar på app så eg kobla OVMS ifrå, og kobla til igjen. Då virka alt, dvs app virka, og GPRS?, og TEMPS? virka som før.

Oppsummert: Kan virke som OVMS hadde delvis hengt seg opp, men STAT? fungerte som før. Mulig dette var tilfeldig, skal rapportere om det hender på nytt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Har ikkje opplevd ny heng på OVMS så langt, lada til 100% både igår, og idag - alt ok, rapporterer normal lading.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

testO

Sitat fra: TB på tirsdag 31. desember 2013, klokken 17:49

Har idag testa hurtiglading. Testa to gonger, lada ikkje så lenge, men visning fungerte. Tok noko tid ført det viste på telefonen at lading var starta, trur det tok ca 1-2 minutt på test nr 2. Testa ikkje SMS, så mulig det berre var app som brukte tid.

Tok også litt tid før SMS om at lading var stoppa kom, men den kom.

Oppsummert: Ser ut som den endring som er gjort for og hindre feilaktig varsel om hurtiglading ikkje er for restriktiv.

Det er en forsinkelse på 5 sek for detektering av start av hurtiglading i forhold til normal lading.
Når det gjelder avslutning av hurtiglading er det ikke noen egen detektering av dette slik koden er nå. Så måten det detekteres på er at den vil gå i time-out etter ca 30 sek etter hurtiglading er avsluttet.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Testa 11.1 ut rekkevidden svært godt, skilpaddelyset tente på slutten.

Hadde kjørt 73 km før på dagen -3 til -5, ikkje så mykje varme på. Lada frå ca 23% til 35% på 45 minutt før siste delen av turen som var 19 km, 90 meter stigning. Hadde sidemann som noterte % frå OVMS, og prikkar.

Her er data:
4 prikkar tilsvarar meir enn 30%
3 prikkar tilsvarar meir enn 23%
2 prikkar, tilsvarar meir enn 21%
1 prikk, tilsvarar ca 17%
0 prikkar, tilsvarar ca 12 %
skilpadde tilsvarer nøyaktig 8%

Heilt til slutt på turen tok me forsiktig turen opp ein stigning, ca 30 km/t (40 sone). Nesten på toppen kom skilpadda, på 8%. Ned igjen var det god regenerering, og skilpadda forsvant ved slutten av bakken. Samtidig som OVMS viste 9%. Men, det varte ikkje meir enn 300 meter før skilpadda kom attende, på 8%.

La og merke til at OVMS starta og vise hurtiglading (125A) teksten på batteriet i App. Dette hendte når skilpadda kom. Forsvant ikkje når eg satte bilen på normal lading. Tydleg at OVMS vart forvirra når skilpadda dukka opp. Fyrst når lading vart avslutta retta dette seg i app.

Kan legge til:
Etter lading med 8A kabel i 2,5 time - 31% SOC, så stoppa brått lading. Tilfeldig eg sjekka appen, den viste normal tilstand, ingen lading, men ingen varsel / SMS om avslutta lading.

Sjekka i bilen, ingen lading viste i bilen. EVSE lyste grønt, dvs strøm ok. Men, ingen lading. Forsøkte å starte bilen, men då var det melding om ladekabel i, som normalt. Slo av bil, ingen lading starta. Tok ladepistolen ut - satte inn - lading starta igjen. Etter dette viste App standard lading.
Mulig tilfeldig, men kjedelig om eg ikkje hadde oppdaga det - 31% SOC er litt lite...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

veldig bra att du deler slk erfaring TB!
har selv opplevd par ganger att jeg har satt i lade kabelen og "viftene" på bilen starter og jeg har da bare reist fra bilen og godt ut i fra ting er ok,sjekket på app`en og da har den ikke ladet,det skjedde senes i går når jeg skulle lade på alna,så skjer både hjemme og en gang ute...har kun vært problem på 16a lading det har skjedd med en gang og ikke starta og ladet,så har oppdaget det her etter par min,på 10a/6a ingen problemer tar da bare ut kabeln og setter den i igjen og alt ok...rimlig iriterende og setter da utrolig pris på app`en :)

hvis noen lurer på lading så kan jeg informere att

16a ca 16% i timen og 3151 watt (målt med en billig sak fra clash olsen så ikke nå 100% nøyaktig)
10a ca  9% i timen og 2145 watt  (målt med en billig sak fra clash olsen så ikke nå 100% nøyaktig)
6a ca 6% i timen og 1271 watt (målt med en billig sak fra clash olsen så ikke nå 100% nøyaktig)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Ref rapport frå 31.12, så virkar det som siste firmware henger seg opp av og til. Opplevd dette totalt tre gonger no. Siste gong i går kveld. Var kaldt, så eg tenkte eg ventar til idag. Det kom ingen varsel på mobil når lading var ferdig i natt, har aktivt varsel både frå app og SMS.

Testa kommando STAT? på føremiddagen idag, då virka denne, men app virka ikkje. Testa kommando RESET, og då var app også igang.

Sjekka temperatur på batteri, osv. når eg reiste ut idag. Batteri viste -1, som sikkert var rett, men motor viste 251, så her må det vere noko feil, korrekt var nok ca -9 C. Sjå bilde under.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

testO

Sitat fra: TB på søndag 12. januar 2014, klokken 16:26
Ref rapport frå 31.12, så virkar det som siste firmware henger seg opp av og til. Opplevd dette totalt tre gonger no. Siste gong i går kveld. Var kaldt, så eg tenkte eg ventar til idag. Det kom ingen varsel på mobil når lading var ferdig i natt, har aktivt varsel både frå app og SMS.

Testa kommando STAT? på føremiddagen idag, då virka denne, men app virka ikkje. Testa kommando RESET, og då var app også igang.

Sjekka temperatur på batteri, osv. når eg reiste ut idag. Batteri viste -1, som sikkert var rett, men motor viste 251, så her må det vere noko feil, korrekt var nok ca -9 C. Sjå bilde under.

Takk for tilbakemeldingene.

Fant en bug som medfører feilen med at negative temperaturer blir feil for motor temperaturen.

Tester også ut OVMS kode der det er gjort noen forbedringer i forhold til stabilitet. Men får ikke oppdatert GPS, så her må jeg sjekke litt mer. I Mitsubishi koden har jeg sett litt på forbedring av detektering av at bilen er parkert. Jeg antar nå at bilen er parkert om bilen er i sleep og når den lader.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

svingen

Sitat fra: testO på søndag 12. januar 2014, klokken 21:46
Sitat fra: TB på søndag 12. januar 2014, klokken 16:26
Ref rapport frå 31.12, så virkar det som siste firmware henger seg opp av og til. Opplevd dette totalt tre gonger no. Siste gong i går kveld. Var kaldt, så eg tenkte eg ventar til idag. Det kom ingen varsel på mobil når lading var ferdig i natt, har aktivt varsel både frå app og SMS.

Testa kommando STAT? på føremiddagen idag, då virka denne, men app virka ikkje. Testa kommando RESET, og då var app også igang.

Sjekka temperatur på batteri, osv. når eg reiste ut idag. Batteri viste -1, som sikkert var rett, men motor viste 251, så her må det vere noko feil, korrekt var nok ca -9 C. Sjå bilde under.

Takk for tilbakemeldingene.

Fant en bug som medfører feilen med at negative temperaturer blir feil for motor temperaturen.

Tester også ut OVMS kode der det er gjort noen forbedringer i forhold til stabilitet. Men får ikke oppdatert GPS, så her må jeg sjekke litt mer. I Mitsubishi koden har jeg sett litt på forbedring av detektering av at bilen er parkert. Jeg antar nå at bilen er parkert om bilen er i sleep og når den lader.

er det ikke bedre og eller gå ut fra bilen er parkert hvis den ikke har flytte seg med under 20 meter (eller hvor nøaktig GPS er?) litt dumt og bruke når bilen lader,er ikke alltid man lader men man vil jo alikavel vite hvor lenge dem har stått parkert :)

men sleep mode er kanskje rimlig "sikker" måte hvordan merker du det via canbus egetlig?

du har ikke funnet ut noe mere om mulighet til og starte forvarming av bilen? (hvis det er mulig og få til på en ION 2011 modell betaler jeg eller deg noen kr i "support" enn og betale 1700 kr i hardware og 1 times jobb får og montere kupevarmer ;) da 95% av gangen jeg har behov får det her står bilen med ladekabel i garasjen,de siste % kan jeg eller ha en kabel inn via bilen som er kun når jeg hurtiglader på bilen.)

artig att du jobber med utvikling av det her :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA