Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Leaf, hva er fallgruvene ved import?

Startet av Arnfinn, mandag 16. september 2013, klokken 10:05

« forrige - neste »

Arnfinn

Hei

Vi skal kjøpe en Leaf og vil importere selv, helst fra Europa.
Jeg har importert endel biler tidligere fra Tyskland uten problemer men hva bør jeg tenke på ved import av elbil? vi har to valg mtp hva vi skal bruke bilen til, alt.1 er at jeg bruker den tur retur daglig Porsgrunn-Bø, det er da 12 mil totalt og kan lade bilen her oppe men er litt redd mtp vinteren og hvis jeg f.eks må kjøre ned igjen uten å få ladet. alt.2 er at kona kjører den daglig tur retur Porsgrunn-Larvik, totalt 6 mil og sparer bompengene.
Som jeg har forstått så må jeg ihvertfall ha varme i sete/ratt/speil. I Italia og Frankrike er det billige Leaf ser jeg, er dette noe man bør styre unna?? Opplever noen av forhandlerne som useriøse mtp utenlandske kunder, har ringt til en stor fransk Nissan forhandler og der legger de bare på når jeg spør om noen snakker engelsk.
Man har vel fabrikkgaranti på disse ved import selv? Må man da få det registrert i systemet til Nissan Nordic??

setter pris på litt gode tips og råd

Mvh
arnfinn

Fox81

Nederland er visst landet mange henter i fra. Søk litt på forumet så finner du forhandleren. Jeg er selv interessert i å importere, skulle gjerne hatt noen å støttet meg på med erfaring ;)

2mash

Jeg håper du får svar her - lurer også på å importere....

Håper de som har gjort dette kan gi en liten smørbrødliste som f.eks anbefalte forhandlere, transportselskap osv....
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

TorC

Styr unna Franske biler:
1) Selgerne er stort sett uhøflige og gidder ikke engang å prøve å gjøre seg forstått.
2) Bilene annonseres UTEN mva.
3) Bilene fra Tyskland og Nederland annonseres som regel MED mva som du kan trekke fra. De franske bilene er dermed ikke noe billigere enn det du finner i andre land.
4) Transporten er billigere fra Tyskland og Nederland. Der kan du til og med hente selv.


Bil fra NL og DE får du ferdig på veien med varmeseter osv (altså CWP) for rundt 170 000,- NOK for en 2012 modell.

Fra USA kan du få biler til så lite som 16 000 dollar + frakt. Det er disse billigbilene som selges til 170 000,- NOK her i Norge. Disse kommer fra varme stater og kan ha batteriskader.

Temaet import er behandlet mange ganger her på forumet, så bruk søkefunksjonen så finner du svar på det aller meste...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

SirAlex

Hei,
Jeg går å funderer på å importere en ny Leaf Tekna fra Danmark.
Ligger ca 35000 under prisen her hjemme.
Hva må jeg passe på? Hvordan får jeg tilbake momsen?

Olemann

Sitat fra: SirAlex på mandag 28. oktober 2013, klokken 22:32
Hei,
Jeg går å funderer på å importere en ny Leaf Tekna fra Danmark.
Ligger ca 35000 under prisen her hjemme.
Hva må jeg passe på? Hvordan får jeg tilbake momsen?

Import er godt beskrevet i andre tråder her.

MVA refusjon finner du på Tollvesenet sine sider, annet papirarbeide finner du på Trafikkstasjonen.

Forskjellen på norsk kjøpslov og garanti finner du her på Forum i andre tråder. 

Lykke til!
Ole

tomrh

Fallgruver og fallgruver fru Blom. Leaf virker jo å være en driftssikker elbil da, noe småtteri må man jo tåle. Er det noen som virkelig har havnet i deep shit pga. av Leafen var importbil, eller er det bare en overdreven frykt hos kjøperne? Pga. mange reparasjonsutgifter av fossilen vurderer vi nå å anskaffe en Leaf i tillegg til mjauen og parkere fossilen og ha den kun til hengertransport til hytta og til ferier. Det er jo endel import-Leafer å velge i på finn men få norske.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Olemann

Jeg ville aldri kjøpt en USA Leaf uten noen som helst garantier.
EuropaLeaf er OK forutsatt minst 30.000.- under norsk pris.  Og nå er det så mange som jakter på billig fortjeneste på import (virker som Hvermandsen driver med dette, uregistrerte firmaer og uten å skatte av fortjeneste) så jeg ville som sagt minst hatt 30.000.- i spart kjøpesum.   
Har selv importert både fra Tyskland og Danmark, det er endel jobb, usikkerhet,  oftest up front betaling til ukjent selger etc +  endel timers papirarbeide (spes. første gangen) og med litt uflaks tilsammen en dags jobbing med innførsel og registrering - og spredt over 2 dager pga køer og timebestilling.

Ole

Sitat fra: tomrh på søndag 03. november 2013, klokken 00:14
Fallgruver og fallgruver fru Blom. Leaf virker jo å være en driftssikker elbil da, noe småtteri må man jo tåle. Er det noen som virkelig har havnet i deep shit pga. av Leafen var importbil, eller er det bare en overdreven frykt hos kjøperne? Pga. mange reparasjonsutgifter av fossilen vurderer vi nå å anskaffe en Leaf i tillegg til mjauen og parkere fossilen og ha den kun til hengertransport til hytta og til ferier. Det er jo endel import-Leafer å velge i på finn men få norske.

Olsleaf

Du får vel ikke med varmepakken, litt usikker om det er forvarming. USA Leaf i norske forhold er kanskje ikke så bra. Ser at et firma i Trondheim importerer.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Leaf_entusiast

Sitat fra: Terolsen på torsdag 14. november 2013, klokken 09:15
Du får vel ikke med varmepakken, litt usikker om det er forvarming. USA Leaf i norske forhold er kanskje ikke så bra. Ser at et firma i Trondheim importerer.

Alle europeiske biler har Carwings som gjør at du kan forvarme bilen. Varmepakke er ikke standard. Noen har det og andre har det ikke.

Olsleaf

Det var det, Carvings. Den er ikke med
på USA import
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Thomas Parsli

* Sjekk ihvertfall at det faktisk er en EU-bil med 3år/100.000km garanti (5år/100.000km på batteriet)!
En US-modell har ingen garanti i Norge (selv om den i USA har en tre-delt garanti: Bilen 3år/36.000mi / Drivlinjen 5år/60.000mi / Batteri 8år/100.000mi) og du må ev. sende den til USA for garantireperasjoner.

* En bil fra nord-europa har sannsynligvis bedre batterier enn en bil fra sør-europa (varme)

Selv om export-hullet er tettet i Frankriket (http://elbil.no/elbiler/1151-franskmennene-tetter-hullet) er det nok fortsatt en del "brukte" biler til salgs.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rokkerolf

Har kjøpt en Spaniaimportert Leafe med de siste oppgraderingene. Er det noen som har erfaring om dette er noe "dårligere" bil en den "Norske" ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA