Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk av strøm i praksis

Startet av erikf, tirsdag 10. september 2013, klokken 10:38

« forrige - neste »

mj

Har vært på en liten tur over to dager med familie bestående av kone, 2 store ungdommer, ei på snart 4 og 2 små hunder i bur. Full oppakning med teltutstyr, soveposer, kjølebager mm. ( utrolig å mye man kan få inn i bilen  :D )
Kjørte i fra  Arendal og opp Nissedal med overnatting i Vinje. Så videre over Haukeli, Hovden og ned til overnatting i Rysstad for så å kjøre over Suleskard, Tonstad, Moi, Lyngdal og hjem til Arendal igjen. Total ca 720  km. Har da hatt ett snittforbruk på 190. Det har vært rundt 30 grader ute så AC har gått hele tiden på 18-19 grader og bilen har stått med kjølingen på ved spisepauser og når hundene har ventet i bilen. Sikker 3-4 timer totalt uten kjøring. Er mektig imponert over lite forbruk. Hadde forventet snitt på ca 220
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

crystallcola

har det noe og si at jeg har performance?

sn0le

Kommer an på hvor aktiv du er med morropedalen. ;)
Men 21" dekk gjør at forbruk øker i forhold til 19".
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

petersv

Sitat fra: bb på torsdag 24. juli 2014, klokken 14:13
Sitat fra: petersv på torsdag 24. juli 2014, klokken 13:21
Lukkede viduer og AC på, bruker mindre enn åpne viduer og AC av. Tips ;)
Jeg testet og fant ut det motsatte. AC trekker så mye som 1 kW og kan typisk øke forbruket med 5 %. Det beste er å kjøre med lukkede vinduer/panoramatak og kun ha luftsirkulering uten AC i bilen. Men nå om dagen må man ha AC.

Selvfølgelig trekker lukkede vinduer og AC av minst, men så var det ikke det jeg sammenlignet heller da... Et par åpne vinduer, eller bare ett, er jeg 99% sikker på at trekker mer enn AC. Kan faktisk vedde på det. Står det også i Teslas anbefalinger en eller annen plass.

Øyvind.h

Da er det bare å kjøre et eget sett målinger. Bjørns målinger er godt dokumentert, så skal man hevde det motsatte får man backe det opp med faktiske resultater.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

Det er alt for mange variabler, er 25*3*3 innstilligner (minst) på AC, 5 vinduer som kan åpens (med takluke) så det er så og si umulig å si noe generelt. Men jeg tror de fleste opererer med 10% merforbruk med åpne vinduer, og det er jo dobbelt så mye som 5%...

Espen Hugaas Andersen

Det varierer også sterkt med hastighet. I 30 km/t kan du trolig ha åpne alle vinduer og bruke mindre enn A/C. I 150 km/t vil trolig det å ha ett vindu på gløtt bruke mer enn A/C.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

#442
Ikke minst..  Og siden drag øker med v^2 så øker det rimelig kjapt, det er ikke tilfellet for AC.

sn0le

Mythbusters testet dette for lenge siden med fossilbiler. :)

Lav hastighet = Lavest forbruk med AC av og vinduer åpen.
Høy hastighet = Lavest forbruk med AC på og vinduer igjen.

Mener å huske at det var slik at høy hastighet er type motorveihastighet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mj

#444
Ved kjöring i Danmark og Tyskland er min erfaring at skal man klare et forbruk rundt 200 bör man ikke ligge over 120kmt og fölge godt med paa traffikken slik at man unngaar stadig nedbremsing og aksellerasjon. Dette bekreftes av alle tyske teslaeiere jeg har pratet med. De regner gjerne 350km rekkevidde ved 120kmt og ca 200km rekkevidde ved 160-180kmt.
Etter aa tidligere lest her paa forum et forbruk under 200 ved 140-160 kmt startet jeg ganske optimistisk med aa ligge rundt 135-140kmt. Forbruket mitt da laa rundt 270. det var riktignokk litt trafikk som man maatte tilpasse seg etter.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

OleJA

Sitat fra: mj på tirsdag 29. juli 2014, klokken 22:42
Ved kjöring i Danmark og Tyskland er min erfaring at skal man klare et forbruk rundt 200 bör man ikke ligge over 200kmt ....
Ehhh ja, det tror jeg gjerne  8)
Er vel en skriveleif dette? Min erfaring er at man bikker 200w/km ved 110-120km/t.

Griffel

Sitat fra: OleJA på onsdag 30. juli 2014, klokken 10:53
Sitat fra: mj på tirsdag 29. juli 2014, klokken 22:42
Ved kjöring i Danmark og Tyskland er min erfaring at skal man klare et forbruk rundt 200 bör man ikke ligge over 200kmt ....
Ehhh ja, det tror jeg gjerne  8)
Er vel en skriveleif dette? Min erfaring er at man bikker 200w/km ved 110-120km/t.
Ganske sikkert. Ved 200km/t nærmer en seg nok 500W/km og har også passert det motoren er oppgitt til av kontinuerlig belastning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mj

S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Sense

#448
Er det noen som har prøvd seg på autobahnen og sett på rekkevidde/forbruk?
Vil det være tilstrekkelig å fylle opp med ca 450 km rated og peise på i 130-140 km/t til neste Supercharger ca 300 km unna ?

Leif1

Lå på ca 120-140 km/h i Danmark. Rundt 230 wh/km.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA