Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk av strøm i praksis

Startet av erikf, tirsdag 10. september 2013, klokken 10:38

« forrige - neste »

Bjoris

Da har vi kjort, Stord~Harstad, forbruk 167 paa 1591 km, dette er veldig imponerende mtp alle fjelloverganger, regen i Tesla er totslt konge:)

JTB

Sitat fra: Amoss på søndag 13. juli 2014, klokken 22:54
Sitat fra: JTB på søndag 13. juli 2014, klokken 20:55
Hvor mange kwh er en 1% SOC? 1% av 76 kwh? Mener og ha lest at det er det man har tilgjengelig....


Men 1% SOC på ett 85kWh batteri er 0.85kWh ;)  %vis beregning av SOC må vel være av hele batterikapasiteten, ikke av tilgjengelig kapasitet? Men klart, hvor mye man har igjen av tilgjengelig kapasitet kan være interessant nok det...

Enig i det. Satt og lekte litt med tallene her og fikk det ikke til å gå opp. Kjørte litt over 18 mil, hvor bilen sa ett vesentlig lavere snittforbruk enn hva jeg leser av fra reduksjon i SOC i Visibletesla før og etter turen.
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

crystallcola

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. juli 2014, klokken 08:08
Sitat fra: crystallcola på mandag 14. juli 2014, klokken 04:43
Nå har jeg ikke lest så mange poster her, sitter på front passasjer setet nå og kona kjører.

Min erfaring, SC ved solli hadde jeg 391km, da vi ankomst uddervalla etter og ha kjørt 134km så har jeg igjen 189km.. Jeg har brukt halve "tanken"

Oj, det er forbruk over 280Wh/km. Skulle tro man måtte opp i 130km/t for å havne så høyt...

Jeg så strekningen ikke var langt unna til SC så det var kjør på når jeg nådde grensa. Fra middelfart til randers brukte jeg 58kwh. Bilen var plutselig herlig og kjøre ;) kom hjem fra liten Europa tur med 3800km 950kwh 243wh/km.

Fra uddervalla til Helsingborg IKEA, med 110km/t på cruise kontroll, lå det fortsatt 235wh/km. Jeg mener det er for høyt. Møtte flere Tesla på veien og på diverse SC, de hadde alle sammen under 180wh/km. De ligger jo på 110-120. Er det galt med bilen tro?

Har jo så mye feil, så blir ikke overrasket.

RaBalder

Sitat fra: crystallcola på torsdag 24. juli 2014, klokken 00:59
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. juli 2014, klokken 08:08
Sitat fra: crystallcola på mandag 14. juli 2014, klokken 04:43
Nå har jeg ikke lest så mange poster her, sitter på front passasjer setet nå og kona kjører.

Min erfaring, SC ved solli hadde jeg 391km, da vi ankomst uddervalla etter og ha kjørt 134km så har jeg igjen 189km.. Jeg har brukt halve "tanken"

Oj, det er forbruk over 280Wh/km. Skulle tro man måtte opp i 130km/t for å havne så høyt...

Jeg så strekningen ikke var langt unna til SC så det var kjør på når jeg nådde grensa. Fra middelfart til randers brukte jeg 58kwh. Bilen var plutselig herlig og kjøre ;) kom hjem fra liten Europa tur med 3800km 950kwh 243wh/km.

Fra uddervalla til Helsingborg IKEA, med 110km/t på cruise kontroll, lå det fortsatt 235wh/km. Jeg mener det er for høyt. Møtte flere Tesla på veien og på diverse SC, de hadde alle sammen under 180wh/km. De ligger jo på 110-120. Er det galt med bilen tro?

Har jo så mye feil, så blir ikke overrasket.

230-240 Wh/km synes jeg er litt i overkant. Spesielt på sommerstid og med det  jeg tror er lang-kjøring.
Hadde selv et snittforbruk på 164 Wh/km over en strekke på 1400km over to dager.

Hvordan ser dekkslitasje ut? Skjev?
Er dekk-trykk ok?

Hvis du kjører en runde (noen kilometer) uten å bruke bremser også stopper, er bremsene varme? Dvs. "henger dem på"?

,


turfsurf

Sitat fra: crystallcola på torsdag 24. juli 2014, klokken 00:59

Fra uddervalla til Helsingborg IKEA, med 110km/t på cruise kontroll, lå det fortsatt 235wh/km. Jeg mener det er for høyt. Møtte flere Tesla på veien og på diverse SC, de hadde alle sammen under 180wh/km. De ligger jo på 110-120. Er det galt med bilen tro?

Har jo så mye feil, så blir ikke overrasket.

Kjørte T/R Tønsberg - Drammen ca 10 mil med tre mil i 113 og resten på 103 med AC på 22, 25 grader ute. Under 180Wh/km i snitt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Har ikke takboks? Eller stativ til takboks? Standard 21" felger?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

crystallcola

Vi har ikke tak box, ikke panorama, har 21" og dekka er fine mønster igjen og bra luft i dem(har fått en kule/ballong på den ene bak dekka, men tror ikke den påvirker forbruket?), ca 230kg på 4 personer, ikke mye bagasje. Kjørte ca kl 03 fra uddervalla, musikk og ac var av for og spare strøm.

petersv

Lukkede viduer og AC på, bruker mindre enn åpne viduer og AC av. Tips ;)

bb

Sitat fra: petersv på torsdag 24. juli 2014, klokken 13:21
Lukkede viduer og AC på, bruker mindre enn åpne viduer og AC av. Tips ;)
Jeg testet og fant ut det motsatte. AC trekker så mye som 1 kW og kan typisk øke forbruket med 5 %. Det beste er å kjøre med lukkede vinduer/panoramatak og kun ha luftsirkulering uten AC i bilen. Men nå om dagen må man ha AC.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: crystallcola på torsdag 24. juli 2014, klokken 12:28
Vi har ikke tak box, ikke panorama, har 21" og dekka er fine mønster igjen og bra luft i dem(har fått en kule/ballong på den ene bak dekka, men tror ikke den påvirker forbruket?), ca 230kg på 4 personer, ikke mye bagasje. Kjørte ca kl 03 fra uddervalla, musikk og ac var av for og spare strøm.
Jeg ville kanskje sjekket hjulinnstillingen, og at bremsene ikke henger. Forbruket høres høyt ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hma

Sitat fra: bb på torsdag 24. juli 2014, klokken 14:13
Sitat fra: petersv på torsdag 24. juli 2014, klokken 13:21
Lukkede viduer og AC på, bruker mindre enn åpne viduer og AC av. Tips ;)
Jeg testet og fant ut det motsatte. AC trekker så mye som 1 kW og kan typisk øke forbruket med 5 %. Det beste er å kjøre med lukkede vinduer/panoramatak og kun ha luftsirkulering uten AC i bilen. Men nå om dagen må man ha AC.
AC v.s. åpne vindu tror jeg kommer an på utetemperatur og hastighet(?).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

bb

Sitat fra: hma på torsdag 24. juli 2014, klokken 15:07
Sitat fra: bb på torsdag 24. juli 2014, klokken 14:13
Sitat fra: petersv på torsdag 24. juli 2014, klokken 13:21
Lukkede viduer og AC på, bruker mindre enn åpne viduer og AC av. Tips ;)
Jeg testet og fant ut det motsatte. AC trekker så mye som 1 kW og kan typisk øke forbruket med 5 %. Det beste er å kjøre med lukkede vinduer/panoramatak og kun ha luftsirkulering uten AC i bilen. Men nå om dagen må man ha AC.
AC v.s. åpne vindu tror jeg kommer an på utetemperatur og hastighet(?).
Klart det, men da jeg testet ga vifter uten AC lavere forbruk enn panoramatak på vent eller AC på. Dette var i 105 km/t på en solfylt dag med 26 grader i luften. Altså en veldig vanlig situasjon.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cairnz

Det beste for forbruket er vel (i de tilfeller hvor det egner seg), klima av, åpne vinduer i ny og ne for å friske opp lufta, så lukke igjen?
Elbilist

crystallcola

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. juli 2014, klokken 14:20
Sitat fra: crystallcola på torsdag 24. juli 2014, klokken 12:28
Vi har ikke tak box, ikke panorama, har 21" og dekka er fine mønster igjen og bra luft i dem(har fått en kule/ballong på den ene bak dekka, men tror ikke den påvirker forbruket?), ca 230kg på 4 personer, ikke mye bagasje. Kjørte ca kl 03 fra uddervalla, musikk og ac var av for og spare strøm.
Jeg ville kanskje sjekket hjulinnstillingen, og at bremsene ikke henger. Forbruket høres høyt ut.

hvordan sjekker man bremsene ikke henger på?

sn0le

Kjør noen kilometer (10-15) uten å bremse, stopp så og kjenn om skivene er varme.
Hvis bremsene henger på så vil du kjenne at de er varme.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA