Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du?

Startet av Spooz, lørdag 31. august 2013, klokken 18:19

« forrige - neste »

Spooz

Etter at bagasjelokket (innvendig-) hadde samlet opp 10-15 liter regnvann i løpet av mine første 24 timer som P85 eier føltes det naturlig å lage en tråd hvor man kan dele egenerfarte feil og mangler på modellen. Kun for erfaringer fra norske brukere med EU modellen, ikke copy paste fra andre forum eller rykter hørt via naboen. Fyll gjerne på med feil og mangler fra din bil.

- Bagasjeluken samler vann, renner ut gjennom håndtakene i bunn når den åpnes
- Meget dårlige FM/DAB mottakerforhold
- Autodimming av skjermen fungerer ikke
- Skjermen låser seg tidvis, må resettes
- Kneppelyd fra høyttaler venstre a-stolpe
- Dugg i venstre baklampe
- Feilaktig varsel om lavt lufttrykk i dekk

Nuvolari

#1
Sitat fra: Spooz på lørdag 31. august 2013, klokken 18:19
Etter at bagasjelokket (innvendig-) hadde samlet opp 10-15 liter regnvann i løpet av mine første 24 timer som P85 eier føltes det naturlig å lage en tråd hvor man kan dele egenerfarte feil og mangler på modellen. Kun for erfaringer fra norske brukere med EU modellen, ikke copy paste fra andre forum eller rykter hørt via naboen. Fyll gjerne på med feil og mangler fra din bil.

- Bagasjeluken samler vann, renner ut gjennom håndtakene i bunn når den åpnes
- Meget dårlige FM/DAB mottakerforhold
- Autodimming av skjermen fungerer ikke
- Skjermen låser seg tidvis, må resettes
- Kneppelyd fra høyttaler venstre a-stolpe
- Dugg i venstre baklampe
- Feilaktig varsel om lavt lufttrykk i dekk

Dette er vel de samme feilene som er rapport fra amerikanske kunder. Med andre ord har ikke Tesla klarte å fikse noe som helst fra US versjonen samt introdusert noen nye feil. Nå ble jeg MEGET skuffet!
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

TesLars

Mange av de samme feilene KmanAuto har lagt på youtube. TM har klart å fikse disse i etterkant, men tydeligvis er dette en produksjonsfeil på enkelte biler.
Oslo
Black Model S

Andrewas

+1 for dugg i vestre baklys.

I tillegg:
- "grisete" skjøt i høyre side i bagasjeluken (ikke selve lokket men i ramma som lokket går ned til) - denne må ihvertfall få litt lakk.

Utover dette er bilen perfekt.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Jimpec

Patenten med baklyktene er merkelig. Det samler seg til dels mye vann i underkant av baklyktene som det blir stående vann inni. Mistenker at dette kan bli er problem med dugg inni lyktene med påfølgende trøbbel.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

OleJA

Sitat fra: Jimpec på lørdag 31. august 2013, klokken 19:55
Patenten med baklyktene er merkelig. Det samler seg til dels mye vann i underkant av baklyktene som det blir stående vann inni. Mistenker at dette kan bli er problem med dugg inni lyktene med påfølgende trøbbel.
Og hvordan blir dette til vinteren når det fryser?

flashgaardon

Hadde håpet at EU versjonen hadde fikset en del av disse problemene som har vært gjenganger på US forum, tenker da spesielt på vann som trenger inn steder der det det ikke burde. Må innrømme jeg blir litt skeptisk, håper virkelig de klarer å luke ut denne type feil til de som får levert over nyåret. Veldig spent på om dette vil bli gjenganger hos de som har fått bil allerede, eller om "lekk" bil er mer unntaket fra regelen. Håper på tilbakemelding som enten avkrefter/bekrefter samme problem fra de har fått bil og vært ute i mye regn.

HABEL

Sitat fra: flashgaardon på lørdag 31. august 2013, klokken 20:58
Veldig spent på om dette vil bli gjenganger hos de som har fått bil allerede, eller om "lekk" bil er mer unntaket fra regelen. Håper på tilbakemelding som enten avkrefter/bekrefter samme problem fra de har fått bil og vært ute i mye regn.

Er det dårlig med regn/bilen normalt står innendørs:

Alle som har fått og får bil burde kjøre bilen i Bøsteløs Vask - og se om det blir vanninntrengning.
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

RSandven

Hei Gun...Spooz.

Ikke for å stille deg i en ikke-erfaringsbås, men har du den siste EU-versjonen?

Jeg satt på med en kamerat, og han hadde US-versjon "mikrofonkonsoll" i taket. I følge denne videoen så har den en oppgradert versjon, se 02:55

http://youtu.be/OAt5-L05JCE
Kan dere ha fått en US/EU-mix?

Uansett så er dette med vanninntrenging ikke noe bra. Slike ting bør fikses, så håper dere slipper for mye frem og tilbake for å få dette fikses...
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Spooz

Jeg snakker kun om EU utgaven. Min har gått 500 km. Hentet den på Alnabru i går. Har 5.0 software, hører noen sier 5.5 skal være tilgjengelig. (?) Har kjørt 5000 km med USA utgaven i Norge også, inkl turer til Hemsedal (7 mnd siden), og i motsetning til mange andre merker jeg lite eller ingenting til påståtte forbedringer fra US spec på isolasjon/støy etc. Klikk på dørhåndtakene, varmepakker, bedre dyser på vindu osv vel og bra. Men flere liter vann inn i bagasjelokket etter 10 timer i regnvær ute på flat bakke... Mjaei, skeptisk. :) Til uka er er det meldt 7-10 dager sammenhengende regn. Da kommer luka til å bli full da :) Dette kan bli spennende til vintern når motorene skal løfte et 300 kilos bunnfrosset bagasjelokk :)

Bevares, bilen er en drøm å kjøre, men hallelujastemningen kan gjerne balanseres. Vi vet lite eller ingenting om hvordan disse bilene _egentlig_ er. Derfor er det interessant å se hvilke utfordringer brukerne på forumet faktisk støter på.

En ting til:
- Nettleseren henger seg opp

DS sa at Driver Profiles automatisk skal velges ut i fra sjåførens vekt. Mulig det bare var en overdrivelse fra han, for det fungerer ikke slik i min. Må velge bruker --> restore. Feil?

Muffinman

Kanskje det er en ide med en poll på de vanligste feilene? Så bør det gå an å endre stemme om noe dukker opp senere.

Et alternativ bør være feilfri bil.

RSandven


Sitat fra: Spooz på lørdag 31. august 2013, klokken 22:10
Jeg snakker kun om EU utgaven. Min har gått 500 km. Hentet den på Alnabru i går. Har 5.0 software, hører noen sier 5.5 skal være tilgjengelig. (?) Har kjørt 5000 km med USA utgaven i Norge også, inkl turer til Hemsedal (7 mnd siden), og i motsetning til mange andre merker jeg lite eller ingenting til påståtte forbedringer fra US spec på isolasjon/støy etc. Klikk på dørhåndtakene, varmepakker, bedre dyser på vindu osv vel og bra. Men flere liter vann inn i bagasjelokket etter 10 timer i regnvær ute på flat bakke... Mjaei, skeptisk. :) Til uka er er det meldt 7-10 dager sammenhengende regn. Da kommer luka til å bli full da :) Dette kan bli spennende til vintern når motorene skal løfte et 300 kilos bunnfrosset bagasjelokk :)

Bevares, bilen er en drøm å kjøre, men hallelujastemningen kan gjerne balanseres. Vi vet lite eller ingenting om hvordan disse bilene _egentlig_ er. Derfor er det interessant å se hvilke utfordringer brukerne på forumet faktisk støter på.

En ting til:
- Nettleseren henger seg opp

DS sa at Driver Profiles automatisk skal velges ut i fra sjåførens vekt. Mulig det bare var en overdrivelse fra han, for det fungerer ikke slik i min. Må velge bruker --> restore. Feil?

Åja, da bør den være rimelig oppdatert.
Dette med vann i bagasjerommet opplevde jeg på min BMW 5-serie 04-mod. Da kom det vann i batteribrønnen bak. Feilen var at den klaffen som åpner seg når dørene lukkes, ikke var tette. Kanskje det kan være noe tilsvarende?

Slike ting som nettleserfeil, blir vel oppdatert snart regner jeg med.
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Nuvolari

Sitat fra: TesLars på lørdag 31. august 2013, klokken 18:42
Mange av de samme feilene KmanAuto har lagt på youtube. TM har klart å fikse disse i etterkant, men tydeligvis er dette en produksjonsfeil på enkelte biler.

Det er rart at når Tesla kan fikse det i etterkant at de ikke klarer å innføre den samme fiksen som en del av produksjonen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

ebbrey

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 31. august 2013, klokken 23:55
Sitat fra: TesLars på lørdag 31. august 2013, klokken 18:42
Mange av de samme feilene KmanAuto har lagt på youtube. TM har klart å fikse disse i etterkant, men tydeligvis er dette en produksjonsfeil på enkelte biler.

Det er rart at når Tesla kan fikse det i etterkant at de ikke klarer å innføre den samme fiksen som en del av produksjonen.

Det virker jo som det går tregt der borte om dagen, kanskje de retter opp i produksjonen for å slippe alle disse reklamasjonene?
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

TS

Sitat fra: ebbrey på søndag 01. september 2013, klokken 01:02
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 31. august 2013, klokken 23:55
Sitat fra: TesLars på lørdag 31. august 2013, klokken 18:42
Mange av de samme feilene KmanAuto har lagt på youtube. TM har klart å fikse disse i etterkant, men tydeligvis er dette en produksjonsfeil på enkelte biler.

Det er rart at når Tesla kan fikse det i etterkant at de ikke klarer å innføre den samme fiksen som en del av produksjonen.

Det virker jo som det går tregt der borte om dagen, kanskje de retter opp i produksjonen for å slippe alle disse reklamasjonene?
Litt spekulasjon:
Fikse produksjonen kan koste en del millioner USD på kort tid og det vil komme ut raskere at man har hatt seriefeil. Ikke det man velger hvis man er "blåruss" i et børsnotert "gazelle de lux" selskap som er veldig opptatt av kvartalstall og aksjekurs ..
De samler nok opp flere nødvendige produksjonsendringer til en slik seanse og velger å løse det på servicesentere inntil videre.
Men, håper for min del at de allerede har gjort dette.. Spooz sin ble vel produsert tidligere i sommer på samme bånd som de 13 hasteleverte (?) i første levering
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA