230 V IT til 400 V TN via trafo

Startet av eledille, søndag 25. august 2013, klokken 15:17

« forrige - neste »

eledille

Jeg lurer på om MS kan stille ned ladeeffekten til 9 A på 400 V? I så fall kan man lade med 6 kW på 16 A, 230 V trefase via en liten 230/400 V trafo.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Nuvolari

Sitat fra: eledille på søndag 25. august 2013, klokken 15:17
Jeg lurer på om MS kan stille ned ladeeffekten til 9 A på 400 V? I så fall kan man lade med 6 kW på 16 A, 230 V trefase via en liten 230/400 V trafo.

TMS kan stilles til å lade med valgfri styrke i intervallet 5-32A.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Hyperstress

Vil det være nevneverdig effekttap i en slik trafo?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

JohanH

Sitat fra: Hyperstress på søndag 25. august 2013, klokken 18:16
Vil det være nevneverdig effekttap i en slik trafo?

Noe, men det største potensielle "problemet" vil være at en trafo som står koblet til døgnet rundt året rundt også vil kunne ha et kontinuerlig tap på mange tusen kWh over et års tid. Det blir derfor mer eller mindre helt nødvendig med en bryter som kobler ut trafoen helt da den ikke er i bruk, og sannsynligvis blir det ganske uøkonomisk fordi man jo ofte plugger bilen inn om kvelden, så lader den seg i noen timer til full, resten av natten står den bare der plugget inn men så vill du f. eks. forvarme osv. og da er det jo bra at strømmen er tilkoblet. Dermed vil jo en trafo i realiteten ofte måtte være tilkoblet c.a. halvparten av tiden i hvert fall, selv om den kanskje bare brukes aktivt for større strømstyrker 10-20% av den tiden igjen.

OleJA

Sitat fra: eledille på søndag 25. august 2013, klokken 15:17
Er det ikke like greit med 32A enfase da dersom du ikke har planer / behov for.å lade.med.mer enn 6kW effekt?

Johnny

Hva med effektmåling på et 3 fase anlegg med skjev belastning. Regner med at det er fasen med den høyeste lasten som få kronene til å rulle. Da kan et høyt effektutak på en fase bli dyrt i det lange løp.
TMS og eGolf.

Griffel

Sitat fra: Johnny på søndag 25. august 2013, klokken 18:58
Hva med effektmåling på et 3 fase anlegg med skjev belastning. Regner med at det er fasen med den høyeste lasten som få kronene til å rulle. Da kan et høyt effektutak på en fase bli dyrt i det lange løp.
Nei
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

I mitt tilfelle kommer jeg til å lade med 16 A enfase til vanlig. Men det kan være greit å få ladet den til 100 % på range mode fra full standard når man skal avgårde for å minimere tiden på full range. Det tar timevis på 3,6 kW. I tillegg går det med en god del energi til å vedlikeholde batterivarmen når det er kaldt om vinteren, så da tipper jeg at det lønner seg.

Tomgangstapet til en liten trafo ligger på ca 100 W, så den bør kobles ut når den ikke brukes.

Det er ikke så lett å få frigjort 32 A når man har 35 A hovedsikringer... :)
Oslo

JohanH

Sitat fra: Griffel på søndag 25. august 2013, klokken 19:02
Nei
+1 NEI! Viktig å poengtere slik at ingen flere tenker som Johnny.

Johnny

Sitat fra: JohanH på søndag 25. august 2013, klokken 19:05
Nei
+1 NEI! Viktig å poengtere slik at ingen flere tenker som Johnny.

:) Takk for klart svar! Tanken har til tider streifet meg når det gjelder eget hus, men jeg trodde jeg fikk en form for bekreftelse da stabstrikkeren der jeg jobber sa at effektmålingen ble gjort på to av fasene i dette industrbygget.
TMS og eGolf.

Griffel

Sitat fra: Johnny på søndag 25. august 2013, klokken 19:18
:) Takk for klart svar! Tanken har til tider streifet meg når det gjelder eget hus, men jeg trodde jeg fikk en form for bekreftelse da stabstrikkeren der jeg jobber sa at effektmålingen ble gjort på to av fasene i dette industrbygget.
Det er slik at selv om en bare måler på 2 faser får en riktig svar også på nr 3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynxpolaris

Nei

Jeg snakket med min montør i dag og han sa trafoen jeg monterer har et tomgangsforbruk på ca. 0.7%. på en 3x32(230) til 3x16(400). Det syns jeg er overkommelig da jeg sikkert har masse annet som står på unødvendig mye.....
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

Amoss

Det snakkes mye om tomgangsforbruket på en trafo når den ikke er i bruk. Men hadde det ikke vært mulig å ha en hendel man henger ladepluggen - eller ledningen - på, som kan bryte strømmen til trafoen når ledningen ikke er i bruk?

Er ikke elektriker så aner ikke hvilke problemer dette evnt. vil medføre :p
Model S 85D

eledille

Sitat fra: Amoss på mandag 26. august 2013, klokken 12:13
Det snakkes mye om tomgangsforbruket på en trafo når den ikke er i bruk. Men hadde det ikke vært mulig å ha en hendel man henger ladepluggen - eller ledningen - på, som kan bryte strømmen til trafoen når ledningen ikke er i bruk?

Er ikke elektriker så aner ikke hvilke problemer dette evnt. vil medføre :p

Jeg tror jeg skal plassere en bryter til trafoen på samme sted som 400 V-uttaket er, slik at jeg lettvint kan slå på trafoen samtidig som jeg plugger i. Da kan jeg f.eks. lade hver tredje eller fjerde natt om vinteren, og få ladet effektivt det meste av kvelden og natten slik at strømforbruket til å holde batteriet varmt under ladingen minimeres.

Det blir mye mer effektivt å lade på 6 kW i ti timer hver fjerde natt enn å lade fem timer på 3 kW hver natt. Dette burde ta igjen for trafotapet og vel så det: Når det er skikkelig kaldt går det med et par-tre kWh på å tine opp batteriet før ladestart, deretter går det sikkert borti en kW bare på å holde varmen i det svære, flate batteriet mens ladingen pågår.
Oslo

Balrog

Hva er prisen på slike 400V trafoer? (16 eller 32A 3-fas)
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA