ladeplasser på hadeland glassverk?

Startet av svingen, søndag 18. august 2013, klokken 20:24

« forrige - neste »

svingen

har godt litt "sport" i og finne ut om vi kommer oss over alt med elbil,kjører i dag bensinbil men har veldig lyst på leaf og har enda til gode og ikke komme meg frem hvis jeg hadde kjøp en leaf...så jobber jo en del med dama om og overbevise dama om att vi kunne komme hit med leaf osv osv.

i dag hadde vi kjørt fra hytta til hadeland glasverk og var der 5 timer og tuslet rundt,da ser jeg att var mange strøm utakk men fleste parten var 700wat og 600wat, ut fra min kjøring hvis jeg hadde elbil ville jeg hatt 12% igjen kom ikke akuratt til oslo da,men så fant jeg 3-4 stk 32amp.
Her ville vel leafen kunne ha ladde opp fult på¨4 timer (hvis man har euro leaf) jeg prøvde ikke å sjekke om det var strøm her men har sendt en mail til hadeland glassverk og det burde merkes til elbil med info om att man må ha overgang og sende info til ladestasjoner.no slik att flere vet om det :) (får man kjøp på clash olsen til 100 kr) eventuelt tesla og andre med overgang kan lade fort her :)
så kunne dem kanskje lånt ut i respesjonen til dem som ikke hadde overgang med seg.

Ville jo sett fint ut på kart med 4 stk 32amp vs 2 stk 16amp som var et stykke unna :)
ut fra det jeg ser her er det 3 fase 240v? 32amp? blir jo i såfall 22kw lading kommer jo faktisk noen mil per time med tessla og da ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

Fikk veldig posetivt svar fra hadeland og dem skulle opptatere hjemme siden sin om mulighet til lading.
Men jeg tenkte og svare dem tilbake med litt info men slitter litt selv

det ser ut som det her det her dem har http://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-gewiss-332c-32a-3-pol-3-modul-c-karakteristikk/1606457/Product.html?Event=recenthistory + den her http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-32a-3pol-j-230v-9h-ip44/1578124/Product.html

jeg tror ikke dem har lyst til og invistere i "skiklige" lade punkter osv (vil hverfall ikke prøve og påvirke dem til det i første om gang greit og få opp lade punktene som er i første omgang)

Vil det fungere med en slik overgang hvis det er flere som skal lade med "vanlig" 16amp?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-350090/

eller en slik en
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
http://www.motornorge.no/baat/category-1944/category-1964/overgangsadapter.html

Får tessla eier er det ikke problem bare 32A 3-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (7.4kW lading) men ikke alle har tessla

elbilhjelpen.no selger og 32a 1 fase til leaf til 8000 kr,er jo greit får dem som har det og :)

ser får meg att man skriver på ladestasjoner.no
(må få bekreftet hvor mange det er)
X stk 32A må ha overgang,overgang kan eventuelt lånes i resepsjonen (hvis jeg klarer og sende en link til dem hvem som dem bør ha liggende)

Ville jo vært gull og få 32a lading der :)

Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på mandag 19. august 2013, klokken 22:17
Vil det fungere med en slik overgang hvis det er flere som skal lade med "vanlig" 16amp?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-350090/

Denne er for 400 v - og vil ikkje passe.

Sitat
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

16 A - vil ikkje passe.

Sitat
http://www.motornorge.no/baat/category-1944/category-1964/overgangsadapter.html
Er truleg 16A denne også.

Teknisk sett vil det fungere med ein overgang frå 32 A til 16A Schuko, men pga. sikring er 32 A vil dette vere ulovlig, og uheldig. Ved ein feil vil ikkje sikring gå, og kabler / kontakter vil smelte.

For at dette skal bli lovleg må du over på noko slikt:
http://www.clasohlson.com/no/El-sentral/36-2969

Her er det innebygd 16A sikring, som vil slå ut ved feil.

Dvs - det er to (tre) alternativ:
- Punkt blir registrert som dei er på ladestasjoner.no - 32 A / 230 v
  Dei som skal bruke kan (på eige initiativ) bruke eigen overgang, men det må ikkje oppfordres til dette. Biler som kan lade på 32 A - bruker kontakten slik den er.

- Eiger av plassane bestiller elektriker til og endre på opplegget - slik at det finnes 16 A Schuko, eller 16 A CEE (blå) kontakt, og sikring. 16 A CEE treng berre ein enkel overgang - og er trygg / lov og bruke. Det finnes alt 16 A eit stykke unna skriv du, så mulig ikkje så aktuelt?

- Eigar av plassane bestiller elektriker, som sett opp Type 2 / «Mennekes» kontakter. Brukere må ha type 2 kabel - eller låne dette. Alle nye biler kan bruke denne typen kontakt, så lenge dei har rett kabel.

Sistnevnte er mest framtidsretta. Alt 1 det billigste.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

svingen

Tusen takk får svar :)

den 16a vanlig kontakten er ca 1km unna så litt kjedlig og gå hvis det regner osv og skal inn og se på hadeland glassverk :)

går fort i sur mellom alle kontakter/kabler så tusen takk får svar :)

Det var og veldig mange utakk til 600/700 watt bortover (sikkert 30 stk bortover i bilde og) det kunne kansje vært enklere/billigere får dem og bytte noen av dem her til 16a vanlig kontakt? da er det vel kun snakk om og bytte sikring? hvis det er 1.5mm kabel som er brukt kunne dem kanskje satt opp 10a som vel er det som er lovlig på 1.5mm kabel? fleste parten har vel 10a ladekabel.

Det kan vel ikke koste stort?

da kunne kanskje de - 32 A / 230 v bare bli stående til tessla/leaf eller dem som har støtte får 32a.... Eventuelt hvis dem vil på sikt da kunne dem bytta dem her til type 2 lade stasjon da det blir en del høyere kostad. (type 2)

jeg har dårlig erfaring med å komme med får mye kostader ,da skjer det ofte ingen ting så hvis dem starter med det her så kan dem jo bytte til skiklig lader etterhvert blir jo fort en del tusen i kostad på det her.

legger og med bilde fra en 600w skap som jeg tok bilde av (kjekt med bilder) det ser ut som den er laget til 25a? eller er jeg helt på tur?

Prøvde og påvirke der jeg kan til ladepunkter og det dukke opp stadig nye heldighvis :)

Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på tirsdag 20. august 2013, klokken 11:33
den 16a vanlig kontakten er ca 1km unna så litt kjedlig og gå hvis det regner osv og skal inn og se på hadeland glassverk :)

Ja, eg tenkte 1-200 meter ;-)

Sitat
>Det var og veldig mange utakk til 600/700 watt bortover (sikkert 30 stk bortover i bilde og) det >kunne kansje vært enklere/billigere får dem og bytte noen av dem her til 16a vanlig kontakt? >da er det vel kun snakk om og bytte sikring? hvis det er 1.5mm kabel som er brukt kunne dem >kanskje satt opp 10a som vel er det som er lovlig på 1.5mm kabel? fleste parten har vel 10a >ladekabel.
>Det kan vel ikke koste stort?

Nyttig bilde. Dette vil vere enkelt og løyse. Her er det ein lang kabel, som går via fleire stolpar / boksar med ein felles sikring i enden. Truleg 3 fas, som er fordelt mellom boksane. I kvar boks er det sikring på 10 A, men også 2 stk "strømbegrenser", som er ein "sikring" på ca 700 W (3A). På denne måten vil ikkje ein bruker kunne trekke meir enn dei andre, forbruket blir fordelt likt på alle.

Det er enkelt og endre på dette:
- Ta vekk "strømbegrenser" - så har du fått 10 A. (Mange slike Defa bokser har ikkje denne.)
- Bytt sikring frå 10A til 16A - så har du fått 16A.

Ulempe: Om mange av boksene blir brukt til motorvarmer om vinteren (som dei er laga for) så vil
hovedsikring gå - pga. totalt forbruk blir for stort. Så lenge som boksane normalt står ubrukt er det ingen problem.

Sitat
>jeg har dårlig erfaring med å komme med får mye kostader ,da skjer det ofte ingen ting så hvis >dem starter med det her så kan dem jo bytte til skiklig lader etterhvert blir jo fort en del tusen >i kostad på det her.

Det er klart, kan vere smart og starte i det små.

Sitat
>legger og med bilde fra en 600w skap som jeg tok bilde av (kjekt med bilder) det ser ut som >den er laget til 25a? eller er jeg helt på tur?

Du tenker på siste bilde: Til venstre er jordfeilbryter. Den er merka maks 25A, dvs den kan ikkje ta høgare belastning. Til høgre er sikring. Den er 10A. Schuko kan aldri brukes på meir enn 16A, og over tid er det ikkje anbefalt.
Lørenskog

TB

"Sundagstur" idag til Hadeland Glassverk. Ville jo gjerne ta elbilen. Sendte forespørsel i forkant til Hadeland Glassverk. Kom raskt svar:
Sitat
"Vi har ingen ladestasjon for elbiler på HG, men jeg vet det er en på baksiden av samfunnshuset i Jevnaker sentrum."

Men, takka vere Svingen sine observasjonar tok eg sjansen, på tross av svaret. Har alltid med 25 m skjøtekabel (2,5mm) og for denne anledning ein overgang frå 32A CEE til Schuko. (Merk: Ikkje ein lovleg kabel.)

Det var lett skya idag, så ikkje behov for varme eller kjøling. 71 km med 9/16 brukt (C-Zero). Dei siste km går frå 400 meter til ca 150 moh. Dvs, lading måtte til for og klare returen, opp igjen til 400 moh.

Parkerte ved den lange rekka med motorvmarer uttak, og hadde flaks. Fant at stolpe nr 7, som me tilfeldigvis parkerte ved mangla 700 w strømbegrenser. Trur alle dei andre stolpane med Schuko har slik, uten at eg sjekka alle.

Dermed var det berre og justere Charge Amps kabelen på 10 A - og plugge inn i bilen.

Mens bilen lada kunne borna blåse eigne glass, dyppe lys osv. Ein flott dag på HG, anbefales, spesielt i godt ver.

Starta returen med fullt batteri. Forbruk på returen var likt - 9/16.

Fant det var 27 stolpar på rekka, pluss fleire innom porten. Av desse 27 har to blått CEE 32 A stikk, ref bilde til Svingen.

Oppsummert: Vil som Svingen alt har gjort tipse Hadeland Glassverk om at dei enkelt kan gjere om eit par motorvarmer bokser til ladeplass for elbil. Tips vil vere og ta dei som er lengst vekk, så blir konflikten med fossilbilene minst. Me hadde flaks idag at det var ledig ved stolpe 7, og det var ein smal plass - som passa ein trilling.
Lørenskog

svingen

tøft gjort og reise på tur uten sikker lade mulighet ;)

Har sendt noen mailer frem og tilbake til hadeland (dem svarer veldig fort som er veldig bra) dem lovet og ha lade mulighet får elbil på plass før jul :).

Snakket med han ene nabo`en når jeg lånte en leaf da han lurt på hvorfor jeg ikke ladet den på parkering plassen min,forklarte det er 700wat maks og må nok ha litt mere,da sa han att han bare hadde koblet det ut på sin plass fungerte som gull og lade på 10a på den,jeg hadde lang kabel ut vidue og rimlig "midlertidig" parkering så ikke rart han kommenterte det ;)

han er ikke elektriker så kan ikke være så mye jobb.

du prøvde ikke om det var strøm i 32a utakkene?

hva hadde du gjort om du ikke hadde fått lada på det punkte du kom til? tror ikke jeg kommer til å være så "tøff" hvis jeg kjøper elbil,tror dama hadde blir rimlig sur får og si det forsiktig hvis jeg hadde kjørt elbilen enda det ikke var lade mulighet og var full klar over att man ikke komm tilbake ut lading,men du kunne kanskje levert barna og kjørt til nærmeste lader og tuslet tilbake :)

bra att tipset førte med seg en elbil tur :)
så får vi bare fortsette og mase/purre på plasser hvor det ikke er lading,ser ut som det går seg til sakte med sikkert :)
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på lørdag 07. september 2013, klokken 21:38
Har sendt noen mailer frem og tilbake til hadeland (dem svarer veldig fort som er veldig bra) dem lovet og ha lade mulighet får elbil på plass før jul :).
Lover bra dette, då blir det nok ein løysing her :-)

Sitat
Snakket med han ene nabo`en når jeg lånte en leaf da han lurt på hvorfor jeg ikke ladet den på parkering plassen min,forklarte det er 700wat maks og må nok ha litt mere,da sa han att han bare hadde koblet det ut på sin plass fungerte som gull og lade på 10a på den,jeg hadde lang kabel ut vidue og rimlig "midlertidig" parkering så ikke rart han kommenterte det ;)

han er ikke elektriker så kan ikke være så mye jobb.
Det er enkelt og ta vekk strømbegrenseren, flytte ein kabel - så er det gjort. Hadde vore ein muligheit - om det var krise.

Sitat
du prøvde ikke om det var strøm i 32a utakkene?

Nei, eg sjekka ikkje dette, men dei såg heilt ok ut. Om dei var uten strøm, så stod det på kvar sikringskapet var - så det hadde sikkert løyst seg.

Sitat
hva hadde du gjort om du ikke hadde fått lada på det punkte du kom til?

Hadde mange muligheiter her:
- Samfunnshuset
- 32 A uttaket du tok bilde av.
- Ta vekk strømbegrenseren i Defa boksene.
- Pluss fleire utvendige stikk inne på området - som kunne vore brukt.

På HG er det god tilgang på straum, dei brukar el omnar for og smelte glas i - så denne lading merkes nok neppe på straumrekninga der.
Lørenskog

THE

Noen som vet om det er kommet ladeplasser på Hadeland Glassverk?

Finner ikke noe om evt. ladeplasser på ladestasjoner.no eller nettsidene til Hadeland Glassverk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

TB

Lenge sidan eg var der. Eg lada på motorvarmer stolpe som er bilde av lenger oppe, men ingen garanti for at desse fungerer framleis. Send e-post til Hadeland Glassverk, så vil dei nok gjere noko med det ein gong...

Eg sendte e-post i 2013, men då forstod dei ikkje spørsmålet  ;D
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA