Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopass brikke i nosecone

Startet av kimlillebo, mandag 12. august 2013, klokken 23:13

« forrige - neste »

cra

Tror det kan variere litt fra bom til bom hvor godt brikken leses. Jeg har puttet min sammen med en pose silica-gel i en vacuumpose som så er forseglet, og stripset den fast mist på bilen, i kabelstrømpe bak nosecone. Når jeg passerer brua hjemme lyser det grønt hver gang den ene veien, men aldri (så langt) den andre veien. Skal prøve å justere litt på plassering av brikken. Passet selvsagt på at den henger den samme veien som den ville hengt i vinduet hvos montert etter instruksjonene, altså festet fram.

Noen som vet om den må være festet på festeklipset for å være aktivert? Jeg lot festet sitte på, i fall det skulle være en eller annen form for bryter e.l. i den mekanismen for å spare batteri om man plukker den ned fra frontruta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

satheesh.net

Sitat fra: cra på søndag 06. april 2014, klokken 21:23
Noen som vet om den må være festet på festeklipset for å være aktivert? Jeg lot festet sitte på, i fall det skulle være en eller annen form for bryter e.l. i den mekanismen for å spare batteri om man plukker den ned fra frontruta.

Nei, ingen mekanisk av/på funksjon. Du kan teste dette enkelt ved å ta av brikken (uansett hvor man har festet den) og f.eks. holde den ut av vinduet ved passering. (Spoiler: Fortsatt grønt/hvitt lys.) ;)

Baldrian


Til Bergens El bilister kan jeg opplyse om at fritaket for bom passering kun gjelder hvis man har tegnet auto pass avtale og har brikke i bil. Har man ikke dette må man betale. Dette fremgår av regel verket

Baldrian

Sitat fra: Baldrian på mandag 21. april 2014, klokken 01:12

Til Bergens El bilister kan jeg opplyse om at fritaket for bom passering kun gjelder hvis man har tegnet auto pass avtale og har brikke i bil. Har man ikke dette må man betale. Dette fremgår av regel verket

Det samme gjelder hvis man kjører over Hardangerbroen.  Hvis ingen brikke, koster det kr. 160,- hver vei.

Thor2014

Hvis brikken ikke registreres, hva da?

Si at man har registrert en brikke i ett annet bom selskap....

Amoss

Sitat fra: Baldrian på mandag 21. april 2014, klokken 01:12

Til Bergens El bilister kan jeg opplyse om at fritaket for bom passering kun gjelder hvis man har tegnet auto pass avtale og har brikke i bil. Har man ikke dette må man betale. Dette fremgår av regel verket

Bare sånn for ordens skyld: Kan du vise til hvor i klimaforliket som stortinget har vedtatt der dette kommer frem? 
Model S 85D

kjølholdt

Står ingenting i klimaforliket om dette spesifikt. Men dette er regelverket for bompenge stasjoner i Norge som sannsynligvis samferdsels departementet har godkjent. Dette ville de ikke ha gjort uten å ha ryggdekning fra departementet.
Klippet dette fra hjemme siden til Bergen bompengeselskap.
Fritak
Følgende trafikantgrupper er fritatt for betaling av bompenger: forflytningshemmede, syklende og gående, passasjerer, uniformerte utrykningskjøretøy og sivile utrykningskjøretøy i tjeneste, kjøretøy i merket begravelsesfølge, elektriske biler med drivstoffkode 5 i vognkortet, hydrogenbilar, kollektivtransportkjøretøy i konsesjonert rute forutsatt AutoPASS-brikke, mopeder og motorsykler.

Alle fritak forutsetter AutoPASS-brikke.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Amoss

Sitat fra: kjølholdt på mandag 21. april 2014, klokken 09:13
Dette ville de ikke ha gjort uten å ha ryggdekning fra departementet.

Det er vel akkurat dette jeg ikke er like overbevist om.
Model S 85D

Muffinman

Sitat fra: Baldrian på mandag 21. april 2014, klokken 01:16
Sitat fra: Baldrian på mandag 21. april 2014, klokken 01:12

Til Bergens El bilister kan jeg opplyse om at fritaket for bom passering kun gjelder hvis man har tegnet auto pass avtale og har brikke i bil. Har man ikke dette må man betale. Dette fremgår av regel verket

Det samme gjelder hvis man kjører over Hardangerbroen.  Hvis ingen brikke, koster det kr. 160,- hver vei.
Har kjørt over den broen med defekt brikke i vinter. Ikke fått noen regning.

Trøndelag bomveiselskap brukte for øvrig mer enn tre uker på å besvare henvendelsen min om at brikken var defekt, og ytterligere gode tre uker å sende ut en ny. Om jeg får regning i posten på noen passeringer ett eller annet sted i landet i den perioden sender jeg regningen dit.

dundun

Jeg sjekket dette med Fjellinjen i Oslo, og det de sa var at man ikke trenger brikke om man har brikke.

Altså: Så lenge man har et aktivt abonnement og en aktiv brikke vil passeringer uten brikken bli manuelt ført mot dette abonnementet, og fritak vil bli gitt.

Greit system det synes jeg, så håper jeg folk er greie nok til å ha brikke sånn at kostnadene ved å gi elbiler fritak blir så små som mulig.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Griffel

Så lenge du er registrert som gratisabonnent vil du ikke få regning. Har du brikke i orden går prosessen automatisk, blir ikke brikken registrert skjer først et oppslag av bilnr. mot abonnementsregister, finnes du der blir passeringen registrert på gratisabonnentet, er du ikke der skjer oppslaget mot bil registeret.
Minst kostnader er det med brikke.
Litt større med bilde siden et antall bilder ikke kan leses automatisk men må via manuell lesing.
Størst med oppslag i bilregisteret.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AndersinOslo

De sender regning, jeg har elbil-abo i orden og (har hatt) brikke i frontruta. I dag ble den flyttet til nosecone. Brikken har ikke blitt sett, og jeg har fått faktura på alle passeringer på Østlandet, unntatt Fjellinjen rundt Oslo. Sendte klage, alt ble kreditert etter noen dager.

Og fått ny regning i dag, så det er tydeligvis mange bomselskaper som fakturerer hvis brikken ikke blir lest av, selv om skiltet begynner med EL.

Så da blir det ny klage og ny kreditering.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

janmb

Sitat fra: Baldrian på mandag 21. april 2014, klokken 01:12

Til Bergens El bilister kan jeg opplyse om at fritaket for bom passering kun gjelder hvis man har tegnet auto pass avtale og har brikke i bil. Har man ikke dette må man betale. Dette fremgår av regel verket

Elbilens bomfritak er lovfestet, uten forutsetninger annet enn at bilen er registrert som elbil.

Det er helt vanlig at bomselskaper (av for så vidt fornuftige årsaker) later som de kan kreve brikke og avtale, men det er i ytterste konsekvens rent vås. Om man setter hardt mot hardt taper de så det synger. Men spørsmålet er vel om man skal gidde å krangle om feilsendte fakturaer hele tiden. Dessuten, for oss som hater prisippet om bompenger i det hele tatt er det jo bedre å støtte et system som minimerer byråkrati og overhead i prosessen med innkreving av pengene.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle


TTLied

Da var brikken endelig plassert i nosecone.
Dette ble kvittert med de første grønne kryssene.
Har prøvd flere ulike steder i frontruta uten hell.
P85 VIN229xx
Ferdig 01.11.13
Levert 12.12.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA