Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopass brikke i nosecone

Startet av kimlillebo, mandag 12. august 2013, klokken 23:13

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: VigdisA på lørdag 21. september 2013, klokken 09:53
Brikken ble vel hentet ny for en fem-seks uker siden

Da ville jeg nok sjekket med leverandøren at brikken og bilen har blitt korrekt registrert. Det er jo papirer som brukes, og slike kan forsvinne underveis...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. september 2013, klokken 09:48
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2013, klokken 09:24
Sitat fra: VigdisA på lørdag 21. september 2013, klokken 00:51
Lyser ikke i det hele tatt ved passering , selv om jeg holder oppe en brikke.. Merkelig..

En brikke du nettopp har hentet ut? Jeg tror avtalen må registreres i datasystemene før det vil virke med lys og slikt.
Det "vanligste" er at det ikke gis signal med brikke men at en får "grønt" lys når en blir fotografert.

I Oslo er det "vanligste" stikk motsatt... Umulig å generalisere på denne måten.

Griffel

#77
Sitat fra: petersv på lørdag 21. september 2013, klokken 09:57
Sitat fra: Griffel på lørdag 21. september 2013, klokken 09:48
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2013, klokken 09:24
Sitat fra: VigdisA på lørdag 21. september 2013, klokken 00:51
Lyser ikke i det hele tatt ved passering , selv om jeg holder oppe en brikke.. Merkelig..

En brikke du nettopp har hentet ut? Jeg tror avtalen må registreres i datasystemene før det vil virke med lys og slikt.
Det "vanligste" er at det ikke gis signal med brikke men at en får "grønt" lys når en blir fotografert.

I Oslo er det "vanligste" stikk motsatt... Umulig å generalisere på denne måten.
Det er nok en stund siden jeg oppdaterte meg på disse ordningene, nå ser det ut til at dagens ordning er:
Fjellinjen:
Sitat
Hva betyr lyssignalene?
Sist oppdatert: 28.02.2012 12:33:28
Vi kommuniserer med følgende lyssignal ved passering:
Grønt signal:
Grønt lyssignal  +
Dette betyr at passeringen er godkjent. Du har en gyldig AutoPASS-avtale.

Hvitt signal:
Hvitt lyssignal +
Har du ikke avtalegiro, betyr dette at du har en utestående faktura som har gått over forfall.

Har du avtalegiro, betyr dette at det har gått ut en ny faktura på avtalen din. Det hvite lyset signaliserer at trekket har blitt sendt til banken din. Du vil få grønt signal så fort banken har belastet kontoen din, på fakturaens forfallsdato. Dette tar cirka 20 dager.

Ikke signal :
Dette betyr at du har en ny avtale som ikke har blitt registrert ennå, at brikken din ikke har blitt lest, eller at du ikke har gyldig avtale. Vi gjør oppmerksom på at avtaler med inkassokrav automatisk blir sperret.

Sitat
Lyssignal i andre bomanlegg
Sist oppdatert: 07.03.2012 08:28:45

Hvis du ikke får grønt lyssignal ved passering i anlegg utenfor Oslo og Bærum, kan dette skyldes:

Ny avtale:
Har du akkurat tegnet avtale, kan det ta litt tid før lyssignalene blir korrekte.

Grunnen er at det kan ta litt tid før vi mottar avtaleskjemaet fra Esso og får registrert inn dette i vårt system (per dags dato tar dette cirka fire til fem uker). Avtalen settes tilbake i tid straks vi mottar skjemaet. Inntil videre tar vi videobilde ved passering. Passeringer i denne perioden vil bli belastet avtalen din når denne er registrert. 

Brikken har ikke blitt lest:
Har du en gyldig avtale, vil passeringen bli belastet avtalen din. I tilfeller der brikken ikke blir lest, tas det bilder av bilens skilter ved passering.

Vi gjør oppmerksom på at en avtale automatisk sperres dersom man har ubetalte regninger som har blitt oversendt inkasso.
Her kan du sjekke om avtalen er gyldig.

Har du en gyldig avtale, skyldes manglende signal ved passering at brikken din ikke har blitt lest.
Her finner du årsaker til at en brikke ikke alltid blir avlest.

Ikke avtale: 
Dersom du ikke har registrert AutoPASS-avtale på bilen din kan du heller ikke kjøre i AutoPASS-feltet i bomanlegg utenfor Oslo og Bærum som tilbyr manuell betaling. Man kan da risikere å bli ilagt tilleggsavgift for ugyldig passering.

En AutoPASS-avtale er knyttet til et bilnummer. Flytter man brikken over i ny bil, er det viktig å melde inn dette til oss slik at den nye bilen er registrert med avtale.

Ugyldig avtale (kun lokal avtale eller inkasso): 
Har du reservert deg mot passeringer utenfor Oslo og Bærum ved avtaletegning, kan du ikke kjøre i AutoPASS-feltet i bomanlegg utenfor Oslo og Bærum (dette gjelder anlegg som tilbyr manuell betaling). Man kan da risikere å bli ilagt tilleggsavgift for ugyldig passering. Kontakt oss om du vil endre avtalen din til å gjelde alle AutoPASS-anlegg.

Det samme gjelder for avtaler som er sperret på grunn av inkasso. Inntil de er betalt, må man stoppe på manuelt for passeringer i AutoPASS-anlegg som tilbyr dette. Passerer man i AutoPASS-feltet til en manuell bomstasjon med sperret avtale, blir man ilagt tilleggsavgift for ugyldig passering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. september 2013, klokken 10:44
Sitat fra: petersv på lørdag 21. september 2013, klokken 09:57
Sitat fra: Griffel på lørdag 21. september 2013, klokken 09:48
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2013, klokken 09:24
Sitat fra: VigdisA på lørdag 21. september 2013, klokken 00:51
Lyser ikke i det hele tatt ved passering , selv om jeg holder oppe en brikke.. Merkelig..

En brikke du nettopp har hentet ut? Jeg tror avtalen må registreres i datasystemene før det vil virke med lys og slikt.
Det "vanligste" er at det ikke gis signal med brikke men at en får "grønt" lys når en blir fotografert.

I Oslo er det "vanligste" stikk motsatt... Umulig å generalisere på denne måten.
Det er nok en stund siden jeg oppdaterte meg på disse ordningene, nå ser det ut til at dagens ordning er:
Fjellinjen:
Sitat
Hva betyr lyssignalene?
Sist oppdatert: 28.02.2012 12:33:28
Vi kommuniserer med følgende lyssignal ved passering:
Grønt signal:
Grønt lyssignal  +
Dette betyr at passeringen er godkjent. Du har en gyldig AutoPASS-avtale.

Hvitt signal:
Hvitt lyssignal +
Har du ikke avtalegiro, betyr dette at du har en utestående faktura som har gått over forfall.

Har du avtalegiro, betyr dette at det har gått ut en ny faktura på avtalen din. Det hvite lyset signaliserer at trekket har blitt sendt til banken din. Du vil få grønt signal så fort banken har belastet kontoen din, på fakturaens forfallsdato. Dette tar cirka 20 dager.

Ikke signal :
Dette betyr at du har en ny avtale som ikke har blitt registrert ennå, at brikken din ikke har blitt lest, eller at du ikke har gyldig avtale. Vi gjør oppmerksom på at avtaler med inkassokrav automatisk blir sperret.

Sitat
Lyssignal i andre bomanlegg
Sist oppdatert: 07.03.2012 08:28:45

Hvis du ikke får grønt lyssignal ved passering i anlegg utenfor Oslo og Bærum, kan dette skyldes:

Ny avtale:
Har du akkurat tegnet avtale, kan det ta litt tid før lyssignalene blir korrekte.

Grunnen er at det kan ta litt tid før vi mottar avtaleskjemaet fra Esso og får registrert inn dette i vårt system (per dags dato tar dette cirka fire til fem uker). Avtalen settes tilbake i tid straks vi mottar skjemaet. Inntil videre tar vi videobilde ved passering. Passeringer i denne perioden vil bli belastet avtalen din når denne er registrert. 

Brikken har ikke blitt lest:
Har du en gyldig avtale, vil passeringen bli belastet avtalen din. I tilfeller der brikken ikke blir lest, tas det bilder av bilens skilter ved passering.

Vi gjør oppmerksom på at en avtale automatisk sperres dersom man har ubetalte regninger som har blitt oversendt inkasso.
Her kan du sjekke om avtalen er gyldig.

Har du en gyldig avtale, skyldes manglende signal ved passering at brikken din ikke har blitt lest.
Her finner du årsaker til at en brikke ikke alltid blir avlest.

Ikke avtale: 
Dersom du ikke har registrert AutoPASS-avtale på bilen din kan du heller ikke kjøre i AutoPASS-feltet i bomanlegg utenfor Oslo og Bærum som tilbyr manuell betaling. Man kan da risikere å bli ilagt tilleggsavgift for ugyldig passering.

En AutoPASS-avtale er knyttet til et bilnummer. Flytter man brikken over i ny bil, er det viktig å melde inn dette til oss slik at den nye bilen er registrert med avtale.

Ugyldig avtale (kun lokal avtale eller inkasso): 
Har du reservert deg mot passeringer utenfor Oslo og Bærum ved avtaletegning, kan du ikke kjøre i AutoPASS-feltet i bomanlegg utenfor Oslo og Bærum (dette gjelder anlegg som tilbyr manuell betaling). Man kan da risikere å bli ilagt tilleggsavgift for ugyldig passering. Kontakt oss om du vil endre avtalen din til å gjelde alle AutoPASS-anlegg.

Det samme gjelder for avtaler som er sperret på grunn av inkasso. Inntil de er betalt, må man stoppe på manuelt for passeringer i AutoPASS-anlegg som tilbyr dette. Passerer man i AutoPASS-feltet til en manuell bomstasjon med sperret avtale, blir man ilagt tilleggsavgift for ugyldig passering.

Eller som jeg sa, stikk motsatt. Det er ingen skam i å innrømme at man tar feil ;)

Jærbuen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2013, klokken 09:24
Sitat fra: VigdisA på lørdag 21. september 2013, klokken 00:51
Lyser ikke i det hele tatt ved passering , selv om jeg holder oppe en brikke.. Merkelig..

En brikke du nettopp har hentet ut? Jeg tror avtalen må registreres i datasystemene før det vil virke med lys og slikt.

Kan være at den ikke er aktiv om den ikke er montert i en holder. Holderen aktiverer jo en liten bryter i brikka :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Wenche

Hvorfor får jeg da grønt kryss uten brikke?
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stellar

Sitat fra: Jærbuen på lørdag 21. september 2013, klokken 23:07
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2013, klokken 09:24
Sitat fra: VigdisA på lørdag 21. september 2013, klokken 00:51
Lyser ikke i det hele tatt ved passering , selv om jeg holder oppe en brikke.. Merkelig..

En brikke du nettopp har hentet ut? Jeg tror avtalen må registreres i datasystemene før det vil virke med lys og slikt.

Kan være at den ikke er aktiv om den ikke er montert i en holder. Holderen aktiverer jo en liten bryter i brikka :)
Hæ? Min har lagt i hanskerommet i flere år uten festebraketten på, den har funket hele tiden.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

TS

Sitat fra: Wenche på søndag 22. september 2013, klokken 00:11
Sitat fra: Griffel på søndag 22. september 2013, klokken 00:06
Sitat fra: Wenche på lørdag 21. september 2013, klokken 23:56
Hvorfor får jeg da grønt kryss uten brikke?
Hvilket bomselskap?
Aner ikke, men på E6 Lillehammmer - Oslo. :)
Ps. Kanskje de har fått intelligente kameraer som umiddelbart leser EL i reg nummer og " godkjenner" plasseringen .  ( spekulasjon)
Det er slik det burde være...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

valvolainen

Har selv av og til slitt med å ta med brikke, da vi en periode hadde tre biler og to brikker.
Kan bekrefte at det lyser grønt ved passering hvsi brikka mot formodning står i den andre bilen, både rv2 kløfta-kongsvinger og innfart mot oslo. Faktisk også E6 østfold. Mer har jeg ikke testet.

petersv

Mest sannsynlig pga. at du har betalt regninga sist, eller ikke fått første enda. Som beskrevet i klippoglimen til Griffel, men er usikker. Oslobommen er iallefall ikke sånn.

Griffel

#87
Sitat fra: TS på søndag 22. september 2013, klokken 00:21
Ps. Kanskje de har fått intelligente kameraer som umiddelbart leser EL i reg nummer og " godkjenner" plasseringen .  ( spekulasjon)
Nei. "Revisjonen" ville nok ikke godkjenne det.

I automatiske bomstasjoner er alle passeringer lovlige, så ingen skal få rødt lys.
(Det var i sin tid mye diskusjoner om hva som var «riktig» å signalisere, og jeg tror de ulike selskapen landet litt ulikt, avhengig av ulike abonnements ordninger. Fjellinjen nå løsning tror jeg ble slik da de gikk over fra «månedskort/årskort/forhåndsinnbetalinger» til dagens ordning med etterskudd.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv

Sitat fra: petersv på søndag 22. september 2013, klokken 10:21
Mest sannsynlig pga. at du har betalt regninga sist, eller ikke fått første enda. Som beskrevet i klippoglimen til Griffel, men er usikker. Oslobommen var iallefall ikke sånn.

Spinner

Sitat fra: Thorbjorn på lørdag 14. september 2013, klokken 23:45

http://www.youtube.com/watch?v=YIPsHCPB-fE
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 15. september 2013, klokken 01:20
Noen som har testa det trikset på bilen sin? bruker heller det enn å klemme noe imellom lakkerte overflater (forutsatt at det er meningen at man skal kunne få av dekselet på den måten)
Gjorde dette nå, gikk lett som bare det. Var ikke hardt jeg trengte å trykke ned på venstresiden en gang før den poppet ut. Brikken er nå inntapet i vanntett tape, plassert i nesa og testet ok ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA