Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NHTSA krasjtest resultater publiserte!

Startet av JohanH, torsdag 08. august 2013, klokken 07:11

« forrige - neste »

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

JohanH

Sitat fra: glaserud på torsdag 08. august 2013, klokken 07:24
Oi, dæven. Den fronten så stiv ut.

Det er interessant at så vidt jeg kan forstå så går NHTSAs sin og også Euro-NCAP sine test kun ut på å teste hvor sikkert det er for den som sitter i en bil å krasje. D.v.s. det tas ikke hensyn til hvor farlig det for en annen bil som krasjer med bilen som testes. Jeg mener Model S oppfører jo seg litt som en mindre modell tank/APC her, veldig bra for den som sitter i Teslan, mindre bra for den som sitter Nissan Micran som krasjer med Teslan front-front?

Kallagtunet

#3
De burde kanskje feste det innvendige speilet litt bedre? For ikke å snakke om baksetet?

laumb

Artige videoer. Bra resultat!

Som Johan her skriver virker bilen som en tanks. Dette viser jo og de ulykkene som har vært i USA - der Model S har klart seg veldig bra - mens den andre bilen er blitt totalvrak. I det ene tilfelle lå Model S sjåføren på sykehuset for en sjekk, mens et par i en annen bil døde momentant.

Euro-NCAP tester vel og fotgjenger påkjørsel - hvor bra det går med fotgjengeren. DET er et resultat jeg er spent på!


Forøvrig ser jeg at håndtakene ikke kommer ut i det det smeller. Disse burde vel automatisk skyve seg ut og bli stående ved ett krasj?

Muffinman

Sitat fra: JohanH på torsdag 08. august 2013, klokken 07:31
Sitat fra: glaserud på torsdag 08. august 2013, klokken 07:24
Oi, dæven. Den fronten så stiv ut.

Det er interessant at så vidt jeg kan forstå så går NHTSAs sin og også Euro-NCAP sine test kun ut på å teste hvor sikkert det er for den som sitter i en bil å krasje. D.v.s. det tas ikke hensyn til hvor farlig det for en annen bil som krasjer med bilen som testes. Jeg mener Model S oppfører jo seg litt som en mindre modell tank/APC her, veldig bra for den som sitter i Teslan, mindre bra for den som sitter Nissan Micran som krasjer med Teslan front-front?
Fronten til MS er veldig lav, så det er vel ikke usannsynlig at andre kjøretøyer lett kan havne oppå den ved en frontkollisjon? En SUV f.eks.

Zneip

Sitat fra: laumb på torsdag 08. august 2013, klokken 08:15
Forøvrig ser jeg at håndtakene ikke kommer ut i det det smeller. Disse burde vel automatisk skyve seg ut og bli stående ved ett krasj?

Oj - der har du et poeng. Litt betenkelig hvis de første som ankommer en ulykke med en MS (God forby) ikke enkelt kan komme til evt. skadede personer...hmmm.....
Nord Trøndelag | X90D

Muffinman

Tipper at strømmen kuttes ved en smell, og siden håndtakene i praksis er en elektrisk bryter vil de ikke virke selv om de står ute. Trur eg.

FruTesla

Ifølge en av produsentene til deler til bilen så er det korrekt at ved et uhell/kræsj så kuttes strømmen umiddelbart.
Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

Elmo

Sitat fra: FruTesla på torsdag 08. august 2013, klokken 08:50
Ifølge en av produsentene til deler til bilen så er det korrekt at ved et uhell/kræsj så kuttes strømmen umiddelbart.

Den uttalelsen gjelder vel strømmen til fremdriftsbatteriet ?!
Er det sagt noe eksplisit om 12volten ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

OleJA

Det ser ikke ut til at den er testet med 'dummies' i baksetet. :-\ Sikkerheten til  baksetepassasjerer har vært en av bekymringene mine, (for lave nakkestøtten, takbjelke like bak hodet) og er vel like klok etter denne testen.

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

el-fanboy

Jeg kan egentlig ikke finner noen resultater bortsett fra de fem stjernene i de fire kategoriene. Hvor er rapporten som dokumenterer testene? Fint at de mener det er fem stjerner, men hvordan kommer de fram til det og hvilke testkriterier har de?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

OleJA

Sitat fra: glaserud på torsdag 08. august 2013, klokken 09:40
Sidekollisjonen har da en dummy baki der.
Overså nok den i første runde, men det er tross alt ved kollisjon forfra at mangel på gode nakkestøtter vil være et problem.

OW

Sitat fra: OleJA på torsdag 08. august 2013, klokken 09:53
Sitat fra: glaserud på torsdag 08. august 2013, klokken 09:40
Sidekollisjonen har da en dummy baki der.
Overså nok den i første runde, men det er tross alt ved kollisjon forfra at mangel på gode nakkestøtter vil være et problem.

Er det bare meg, eller ser det ut som om baksetene løsner fra festene sine i frontkollisjonen?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA