Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

oleredv

Sitat fra: RunnerM5 på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:23

Hehe godt å høre at andre også ikke bare roper halleluja og ser forbi alle feilene og manglene.  Helt klart en veldig bra bil men virker noe uferdig,hadde den kostet 500 000 er det et virkelig kanonkjøp. Koster den 700-1000 000 må de tåle sammenlikning med alt av premium tyskere og der er tesla bak på mange områder men foran på en del.
Når man har muligheten er det utrolig moro å være med på "reisen" og som du sier er dette med el og lading noe helt nytt og vesentlig rimeligere enn kølbrennstoff.
Knekker tesla koden(e) på tingene som mangler så er premium tyskerne i virkelig trøbbel. Selv om jeg tror bmw kommer til å slå tesla hvis de kommer ut med en helelektrisk 5serie stasjonsvogn med xdrive. 
Spennende blir det, jeg koser meg i min tms så lenge
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

vnm

#1471
Da har jeg hatt min nye bil noen dager og det er på tide og dele erfaringene fra de første timene med bilen. Først og fremst en veldig bra bil på mange måter. Det er rett og slett måten å kjøre bil på, som er så fantastisk! Dette gjelder også andre elbiler - altså at bilen kjøres med gasspedalen. Veldig komfortabelt. At den i tillegg er svært rask, sitter på skinner i svingene, behagelig på langtur og alt det der, gjør bare pakken komplett  ;D

Dagen jeg hentet bilen (torsdag) kjørte jeg bare rett hjem fra forhandler, med et par stopp på veien, så det var ikke så mye å skrive hjem om.

Dagen etter bar det på helgetur til svigermor. Det som slo meg etter et par timers kjøretur var at jeg følte meg mye mer uthvilt da jeg kom frem enn jeg har gjort tidligere (har kjørt Skoda Superb de siste årene). Jeg tror lavere støynivå og TACC er de to viktigste forklaringene.

På lørdag hadde jeg en liten tur alene på noen svingete landeveier. For en maskin! Masse krefter og imponerende gode kjøreegenskaper til tross for 2,2 tonn og vinterdekk. Bilen føles rett og slett mindre enn den er på slike veier, men like vel trygg og stabil.

Fikk versjon 7.0 natt til søndag og brukte autostyring nesten hele veien på E6 fra Moelv til Skedsmo. Imponert over systemet, spesielt med tanke på at det bare kommer til å bli bedre i fremtiden. Tok bare i rattet noen få ganger. Prøvde også systemet på mindre veier, men der foretrekker jeg å styre selv.

Det er likevel noen ting jeg ikke er fornøyd med og som bør rettes (eller som ikke kan rettes og bare burde fungert bedre):

- Trodde bilen kom med støtte for 4G (var faktisk litt av årsaken til at jeg bestilte ny), men det viste seg at ingen Norge har fått støtte for 4G så langt (kun USA og Canada?). I Norge er det fullt fokus på utbygging av 4G. Resultatet er derfor at det i løpet av helgen stort sett var EDGE eller dårlig dekning på 3G (selv i bebodde områder og langs hovedveier) i bilen. Funker dårlig med musikkstreaming og flyfoto i navien.

- DAB funker i utgangspunktet bra, når man har funnet frem til kanalen i det elendige brukergrensesnittet OG man ikke kjører lengre strekk eller ønsker å bytte kanal. Problemet på langtur er at noen kanalene ligger på ulike frekvensbånd (eller hva det kan kalles på DAB-språket) forskjellige steder i landet. Dette klarer ikke bilen å følge automatisk. Det som skjedde var at P3 plutselig ble borte over lang tid. Vi skjønte først ikke hva som skjedde, men fant igjen P3 på et annet bånd (altså skjedde det i det vi kom fra Akershus og over til Hedmark). Når grensesnittet er så dårlig, blir det mye unødvendig trykking og det er trafikkfarlig.

- Utrolig nok slår "mobilstøy" fremdeles inn på anlegget (på en ny bil, tre år etter lansering?!). Ser ut som det kun skjer når telefonen er på EDGE. Helt uholdbart og utrolig irriterende. Får bare klage da...

- Som vi alle vet: Oppbevaringsplass kupeen er mangelvare. Det er ikke mye vi trenger, men skulle ønske det var et par smålommer rundt førerplass til noe småtteri. (Typisk et lite nett på "veggen" til høyre for skjermen, en liten luke i dasboard til venstre for rattet, et lite rom i dørene, en liten skuff eller lomme på førersetet). Dessuten kunne koppholderne foran vært bedre plassert. Det store åpne rommet mellom setene foran ble vi faktisk veldig fornøyde med. Kona setter veska si der og vi kan slenge fra oss hansker, flasker osv...

- Hadde lest at lysene ikke var så bra, og må si meg enig. Samtidig synes jeg det funker er helt OK når man kjører med automatisk fulltlys og (i områder uten gatelys og det er stor fare før dyr/mennesker i veiene) setter på tåkelysene, da de lyser mye bedre ut på sidene (jade, vet at man ikke skal gjøre det).

- At de fremdeles ikke har fått på plass automatisk justering av styrke på interiørlys (inklusive skjermer), basert på utvendig lysstyrke, er helt utrolig. Alle andre biler jeg har kjørt de siste 10 årene (minst) har hatt dette. Å endre farge på skjermene holder ikke. Ingen "big deal" så lenge jeg kan justere lysstyrken løpende med høyre scrollhjul.

- Veldig fornøyd med oppgradert anlegg. Lånebilene hadde standard anlegg og jeg angrer ikke et sekund på oppgraderingen. Kjempetrøkk og skikkelig dypbass som kjennes. Likevel savner jeg noe mer dynamikk i en god del låter. Skulle også vært en EQ som automatisk justerer lydbildet (spesielt bass) basert på valgt volum og bilens hastighet. Veldig mange biler (i høyere prisklasser) gjør dette uten av folk vet det. Problemet ved moderat volum og litt hastighet på bilen er at bassen drukner i vind- og dekkstøy.

- Solskjermene foran dekker ikke godt nok. Resultatet på vei hjem i går var masse plager med sol i øynene (solen stod lavt og havnet ofte mellom ryggespeil og passasjers solskjerm og solbrillene mine lå igjen hjemme).

- Lysene i fotbrønn og frunk/trunk er for svake. Dessuten skrur alle interiørlysene (også frunk/trunk) seg av alt for raskt når bilen parkeres (selv om dører er åpne). Skulle ønske lysene i fotbrønnene stod på hele tiden.

- Kommer fra Skoda Superb og baksetene er trangere enn jeg hadde trodd. Kona synes det ble litt trangt foran når vi skulle ha plass til barnesete bak passasjersetet. Kan ikke få i pose og sekk. Bare nesten  :P

- Bilen ble levert med store ujevnheter nederst på dørpanelene, ref. egen post. Forventer at det rettes uten diskusjon. Dessuten noe dugg på innsiden av frontlyktene. Har ikke hørt tilbake fra Tesla om dette enda.

- Litt vibrasjon i bilen som øker ved økt hastighet. Lurer på om det er dårlig avbalanserte dekk.

For å oppsummere, erfaringene så langt er stort sett veldig gode og i henhold til høye forventinger om bilen. Mange av irritasjonsmomentene kunne vært enkelt løst med noen mindre endringer på bilene, men det overskygges nesten av alt det som er bra. Jeg vil absolutt anbefale alle en Tesla S. Dette er bil versjon 2.0.

Edit: Dæven, det ble en lang post.... Skjedde noe krøll, som nå er rettet.  8)
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

DagfinnN

Endelig er det min tur til å skrive om første tur med S85D.
Avtalt henting i Drammen kl 10. Fikk telefon fra tesla duden (TD) på flytoget. Han ville forsikre seg om at jeg kom og tilbød å hente meg på stasjonen. Hyggelig - jeg valgte å gå for å få litt luft.
Introduksjon gikk fort og greit, ca 45 minutter. Jeg hadde etterbestilt aktivering av autopilot. Dumt valg. Hadde jeg gjort det ved bestilling ville det ha spart meg for mange tusen. Ved etterbestilling må en betale moms. Bra for staten. Etter innføring var det langtur tilbake til Molde.

Hadde lest mye og satt meg godt inn i mange saker før levering. Datasystemet er meget intuitivt. Fikk prøvd autopiloten allerede opp Lierbakkene. Fungerer meget bra og er veldig vanedannende. Kjørte mer eller mindre på denne helt til Lillehammer. Den gjorde bare en feil. Ved avkjøringsvegen ved Kolomoen ville den absolutt svinge til høgre inn i avkjøringsfila. Et fast grep i rattet fikk autopiloten på bedre tanker.
Første ladning -  SC på Lillehammer. Ladeluka ville ikke åpne seg, verken ved å trykke på knappen på ladepistolen eller på dataskjermen inne i bilen. Hadde i farten glemt hvordan man åpnet den fra nøkkelen. Etter å ha åpnet både panser og bagasjerom med nøkkelen var lirking med et kredittkort i sprekken til ladeluka løsningen. Greit å ha lest litt på forhånd ja. Inn med kabel og landingen var i gang. Skeiet ut med en biffburger og når jeg kom tilbake til bilen etter ca. 30 minutter var det allerede fylt på nesten 30 mil. Superladernettverket er en genistrek av Tesla.
Så avgårde mot Dombås.  Prøvde litt aktiv kjøring fra Otta, og herregud - for noen krefter! Suste forbi trailere og akselererte fra 70 til alt for langt opp før jeg omtrent rakk å blunke. Artig, men også litt skummelt. Krever litt våkenhet ja. Meget lett kjørt ellers og med så mye krefter tilgjengelig er det faktisk enda lettere å kjøre defensivt. Jeg vet jeg kan svare om det er nødvendig – noe det sjelden er.
Ankom Dombås med 160 km igjen på batteriet. Lekte med tanken om å kjøre hjem uten å lade. Men det er 150 km og immunitet mot rekkeviddeangst var jo et argument for å selge Leafen. Hadde faktisk klart meg hjem uten å lade. Ankom garasjen med knappe 110 km på batteriet selv om jeg hadde glemt at Fannefjordstunnelen var nattestengt noe som medførte ca 20 km omvei. Mye nedover fra Dombås brakte forbruket ned på under 160 på dette strekket.

Etter 10 - 12 minutter på SC var 260 km på plass i batteriet. Benyttet ventetiden til å sjekke fergerutene på innebygd skjerm. Herlig med stor skjerm og browser i en bil! Avgårde til Åndalsnes. Kjørte forbi en haug med trailere og det var en fryd.

Observasjoner:
1. Autopilot fungerer overraskende bra. Gleder meg til fortsettelsen der.
2. Likte ikke auto dimming. Teslaen er for snill og blender langlysa ikke bare for møtende biler, men også hus med utelamper nær veien og store opplysningstavler/trafikk-skilt som reflekterte lyset. Et par ganger ville ikke langlysene på igjen før jeg manuelt slo av og på igjen. Heldigvis svært lett å slå av funksjonen takket være den logiske oversiktlige instruksjonsboka på skjermen.  Tittet litt i denne på ferga. Der fant jeg også ut av hvordan jeg skulle åpne ladeluka med «nøkkelen». Det fungerte hjemme i garasjen.
3. Lader hjemme med vanlig kontakt. Tesla nekter å trekke mer enn 13 amper fra en slik kontakt selv om det er 16 i garasjen. Dette gir meg 14 km/pr. time. Det er jo ikke nok til å lade fullt første natta. Ladet opp ca. 16 mil på 12 timer. Men det gjør jo lite. Blir kun småkjøring de nærmeste dagene. Vurderer sterkt å installere blå industri kontakt i garasjen og kjøpe vegglader av Kirkebø. Vil vel utnytte bedre 16 amper da håper jeg. I tillegg er det svært praktisk å ha kabel hengende klar i garasjen.
4. Varmeapparatet fungerer dårlig. Kalde soner på beina som mange har observert. TD lover at det fikses ved software update. Slår meg til ro med det.
5. Dataanlegget er meget brukervennlig og intuitivt. Eksempel til etterfølgelse.
6. Kjøpte Next gen seter, men de er litt smale for meg. Ble øm høgt oppe på venstre lår etter så mange timer i bilen. Er sikkert for bred over baken :)
7. Kjøreegenskaper er langt over alt annet jeg har prøvd.

Så langt veldig fornøyd!!

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

lunitiks

Takk for flott innlegg DaginnN! Kjempeartig å lese
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

oleredv

Morro å lese innlegg som det DagfinnN serverer her. Gjer ikkje akkurat ventetida kortare!
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

Havebigfun

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 10. november 2015, klokken 18:28
6. Kjøpte Next gen seter, men de er litt smale for meg. Ble øm høgt oppe på venstre lår etter så mange timer i bilen. Er sikkert for bred over baken :)
Jeg er også litt bred over baken og har NG- istarten virket det trangt men det har gått over nå- kjørt 14 k med bilen hvorav en del lange distanser- ser ikke bort fra at du kommer til å bli fornøyd med setene også ;)

Cato76

Kanskje ikke rette plassen å skive dette innlegget, men jeg fyrer løs!

Jeg har nå kjørt min P85 i over 2 år og tilbakelagt over 66.000 km. Leverte bilen til Kristiansand på mandag for å tette bakluken som har tatt inn noen liter vann. Fikk da en ny standard 85 som loaner. Så jeg tenkte at jeg skulle dele noen erfaringer med dere mellom 2013 P85 og 2015 S85 (sikkert mange som har gjort det tidligere også...)

Utstyret på loaneren er:
-Standard lydanlegg
-Uten panotak
-Uten luftfjærer
-Autopilot HW som ikke er aktivert
-NG seter
-19" sommerdekk 

Kan starte med lydanlegget - her er det utrolig stor forskjell på lyden. Oppdatert Hi-Fi gir et helt annet lydbilde og mye mer dybde i bass. Hadde helt klart valgt dette igjen!

Panotaket - i 2015-bilen er det helt klart mindre støy, men nå skal det sies at jeg kjører på 20' Nokian (piggfrie) vinterdekk på min egen bil. Og på loaneren står det 19' som kan utgjøre en viss forskjell. Men det virker som om at loaneren er bedre isolert, spesielt så hører jeg ikke susingen fra motoren, som jeg gjør på min egen. Men jeg hadde nok valgt panotak igjen, da jeg følte at det ble litt innestengt uten.

Luftfjærer - Jeg kjører 95% på low og jeg merket at i loaneren sitter man litt høyere. Jeg kjenner også bedre ujevnheter i veien uten luftfjæring. Hadde helt klart valgt luftfjærer igjen!

Autopilot - Drit at dette ikke var aktivert! Så jeg fikk ikke testet dette. Men det lille displayet var oppdatert i forhold til min (se bildet).  Skal jeg ta noen valg, så må jeg innrømme at jeg liker layouten på min egen bedre, med speedometer i midten og forbruks-bar som pre 7.0. Kan heller ikke se at det er noen forskjell på oppløsningen på verken den store eller lille skjermen.

NG setene – Joda, de er utrolig gode å sitte i, men på turen i 2,5 time jeg hadde på mandag hjem fra Kristiansand, så var jeg sliten i ryggen og gåen i lårene (kan sies at jeg sliter med prolaps). Jeg har kjørt 6-700 km på en dag i min P85 (med gamle seter) uten antydning til å få vondt.
Skulle jeg valgt i dag så ville jeg nok prøvd NG setene litt mer før jeg tok valget, og kanskje forsøkt forskjellige innstillinger. Men ut ifra det lille jeg har kjørt så langt, så velger jeg de gamle setene.

19" sommerdekk - Jeg kjører med 21' på sommer og 20' (20'-255-30) på vinter. Det er helt klart bedre sidestøtte i lavprofildekkene. Selv om mine vinterdekk på myk Nokian-gummi er helt jævlig å kjøre på når det kommer til stabilitet i akselerasjon og svinger. 19' med sommerdekk og høy profil føltes litt som mine vinterdekk... Say no more! Er ikke i tvil om at jeg ville gått for 21' igjen.

Akselerasjonen er som natt og dag i en 85 vs P85, merker utrolig stor forskjell på lav fart, men mindre forskjeller når en ligger i 60-70 km/t.
Det som jeg likte bedre i loaneren i forhold til min gamle P85 er at støyisoleringen virker bedre, styringen er merkbart bedre (da den virker litt tyngre på rattet i Sport innstilling), skulle gjerne hatt Tesla alu-platen i dørstokken på min bil, putene i midtarmlenet er mykere, alcatera på dash savner jeg også på min.

Konklusjon: Kommer fortsatt til å kose meg med min P85 i lang tid fremover (om jeg ikke skulle vinne i lotto og gå for en P90D  8))
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

elektro

Sitat fra: oleredv på torsdag 22. oktober 2015, klokken 08:49
Enig i at det blir ei heilt anna historie når tyskarane kjem på bana for fullt. Men samtidig har jo Tesla nokre år forsprang her, så eg håpar dei bruker dei godt!
Først ut er vel Audi Q6 i 2018? Problemet er bare at den nok blir for dyr for de fleste. Først når det kommer en helelektrisk Passat til 500.000 med 70kWh+ batteri kommer det til å bli aktuelt for folk flest. Problem nr. 2 er at VAG ikke har noe hurtigladenettverk ala Tesla.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

latigo

#1478
Ah! Endeleg min tur. 2 år etter vi reserverte model x henta vi model S 70D. X blei for usikker, for langt fram i tid og truleg for dyr. Vår model S har 4wd, metallic lack og that`s it - men ikkje våg å kalle den "ribba". Det boblar over av stæsj, dings, pling og plong. Vår (svenske) delivery specialist kalte den "en dator på hjul". Word! Referal-rabatt (takk, Teslabjørn!) og gode hint om prisauke i august frå dette forumet gjorde at vi rakk å bestille slik at vi rulla ut av butikken mindre enn 600k fattigare, sjølv med vinterdekk og serviceavtale. Mest bil for penga i det prissegmentet, utan tvil.

Eg har lese mykje om Tesla og bilen på førehand, så eg blei plassert i baksetet mens kona fikk førstepri i gjennomgangen. Så, til dei ubehagelege spørsmåla eg grua meg til å stille, men ville likevel: - Lang ventetid på service? "Ja 2-3 månader, men vi jobbar hardt med å redusere denne. Og alvorlege feil fiksast om trent på dagen". - Begynner Tesla å få kontroll på "drive unit failures"? Det visste vår specialist desverre ingenting om. OK, vi lar det liggje, ingen grunn til å øydelegge den gode stemninga.

Litt dumt å kjøre den flotte og blanke bilen ut i slaps, salt og regn. Men psj! Zæmm! Splætt! Vrom! Nei, ikkje vroom, zumm! Det meste er sagt om bilen og kor fantastisk den er og eg stilleg meg bak alt. Vi har prøvekjørt og tilogmed leid ein model s ei helg vi var på austlandet. Så det nye no er at bilen er vår. Den første nye bilen vi kjøper. Nybil-lukt! Berre vår! Ah!

PS: Det var kona som såg det: "Er det der standard-felgane då?". "Hm, nei, øh. Vi spør!" - Dei var tomme for standardfelgar, så vi hadde fått cyclone! Gratis! til vinterdekka!


nie

Grattis Latigo
Siden de var tom for felger og du fikk Cyclone; hvor hentet du ut bilen?
Får min i Bergen på tirsdag og håper på Cyclone  ;)

latigo


cairnz

Drammen og samme her, cyclone + pirelli til 16000,-

Og nå skjønner jeg de som kritiserer pirelli for ikke å være ordentlige "vinterdekk" for norske forhold. Det er jo en .. viss forskjell på strukturen i de. De er nok veldig bra for kald og våt asfalt, men tror ikke de har noe på utfordrende føre å gjøre :) De står uansett nå på dekkhotell og venter på neste høst, kanskje jeg prøver de da.
Elbilist

oleredv

Sitat fra: nie på fredag 27. november 2015, klokken 10:48
Grattis Latigo
Siden de var tom for felger og du fikk Cyclone; hvor hentet du ut bilen?
Får min i Bergen på tirsdag og håper på Cyclone  ;)

Henta min i Bergen i forrige veke, med standardfelgar på vinterdekka.
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

Tyldums


Muffinman

#1484
Ble Cyclone her også. Veldig generøst, men solgte de forrige fordi jeg egentlig ikke ville ha den typen. Selges vel til fordel for noe i gunmetal vil jeg tro.

EDIT: Et noe ustrukturert innlegg ontopic følger. (Bil bestilt oktober 2014, levert sent november 2015)

En behagelig levering av 85D i Trondheim i dag. Man tok seg god tid og jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet for at jeg ikke behøvde mer instruksjon. Bilen er svært godt tilpasset karosserimessig med unntak av skjevheter i område lykter/panser/fanger/skjerm. Må justeres for at det skal bli akseptabelt etter min mening. Ikke fryktelig skjemmende, men jeg traff kunden som hentet bil før meg på Tempe litt senere og han hadde ingen problemer med å se det gjennom vinduet på butikken selv om bilen stod i pøsregn.  Han hadde også en litt dårlig tilpasning av lykt+diverse i fronten på sin bil. I tillegg har min nye + alle de andre bilene jeg kom over med tåkelys glipe i nedre kant ved nedre lyktepar. Min gamle har ikke tåkelys, og her ligger de helt riktig i utsparingen. Kan det tenkes at man er nødt til å justere retning på bilene med tåkelys og at det derfor blir glipe i varierende grad?

Hadde bestilt Pirelli vinterdekk og levde i håpet om å få Zotto 3, men dessverre fikk jeg 2. De har veldig hard gummi og jeg er ikke så sikker på at jeg kommer til å kjøre vinteren gjennom på disse. Men jeg skal i det minste prøve dem. De fungerte veldig bra på den våte asfalten mellom 5-10 pluss i dag, og hadde et akseptabelt støynivå. Forbruket derimot var horribelt.

Dro direkte for å flytte sommerdekk+sensorer over på nye PH Turbin II hos Tempe, og ble møtt av en litt frustrert daglig leder med feil i lagerstyringssystemet. Det indikerte visstnok at det var 4 felger igjen på lager når det i realiteten var null. Og leverandøren var også tom. Her ble jeg tilbudt et sett litt dyrere felger til samme pris, noe jeg aksepterte. Takk Sindre, glimrende service! Tredje felgsettet jeg handler der i år, og det er gode muligheter for at jeg kommer innom en tur til i løpet av vinteren og handler et sett til av de jeg fikk med meg i dag. Slengte inn gummimatter og monterte skvettlapper mens jeg ventet på dekkomleggingen.

Oppdaget at vinduet på ene bakdøren går for sakte ned ved åpning slik at det tar i lista, det skurrer i høyre kanal i lydanlegget ved parksensorlyd eller nettradio (softwarefeil visstnok) og det manglet en senterkopp på sommerdekkene. Foruten dette og tilpasingene i front ser bilen så langt ut til å være lytefri. Dash og interiør er synlig bedre sammenskrudd, ingen tilfeldige gliper. Null skrangling eller knirkelyder.  Bilen virker bedre støydempet, mistenker at det er mer inne i dørene enn hva som var originalt på den gamle bilen. På den nye får jeg nemlig nesten like bra drag i bassen som jeg fikk etter å ha tilført en halv kvadratmeter butylplate i hver dør på den gamle. I vår skal den nye også støydempes, så da kommer fasiten. Benyttet sjansen til å titte opp i de bakre støtdempertårnene på en nybil på bukken i dekkverkstedet, og her var det naken plate helt opp. Potensiale  ;)

Den lille skjermen kan dimmes betydelig lenger ned på nybilen enn på den gamle, og sjenerer meg veldig lite. Men dette freakshowet rundt lekebilen kunne de spart seg, jeg er slettes ikke interessert i hva sensorene måler - ihvertfall ikke når alle hjelpesystemer er avslått. Håper det blir mulig å tilpasse slik at man kan legge opp den infoen man selv finner nyttig i framtiden. Hovedlysene er like elendige originalt som på gamlebilen. Ny type kromlist bak, ingen DAB. Stofftrekk i taket som bestilt. Tror nesten jeg synes det er finere enn alcantaraen på den andre bilen. Interiørlysene er nå fått en veldig varm tone. En mellomting mellom den nye og den gamle fargetemperaturen ville matchet resten bedre. Ingen lys under bakdører eller fotbrønner bak - enda. Pakninger kryper fremdeles punktvis tilbake slik at kanten av taktrekket står i fare for å vises. Merket ingen mobilstøy på anlegget. Klimaanlegget er hyper slik det skal være med v7...   Fikk 80kW på superlader ved 50% soc, og det er vel en smule høyere enn på den gamle. Frunken er lettere å lukke, og er potte tett tross litt inspirert kjøring i vanvittig høljeregn på vei hjem. Standardsetene i skinn virker litt mer komfortable på den nye bilen, men jeg sitter litt høyere. Det går ikke an å justere seg like langt ned, og det er litt dumt. "Korsryggstøtten" er langt unna å nå ned på korsryggen på begge bilene, den treffer betydelig lengre opp på ryggen. Amerikanerene har endelig skjønt at de gamle spyledysene ikke fungerer særlig bra, og bilene kommer nå med en type som dusjer i motsetning til de gamle som leverer en tynn stråle.

Oppsumert førsteinntrykk: En vesentlig forbedret bil i forhold til den gamle, men enda et stykke å gå i forhold til å rette tullefeil fra produksjonen samt kvalitetskontroll før levering til kunde.

I helga blir det å legge karbonfolie på øverste del av nosecone, montere dashcam foran og bak, montere ledbar hvis jeg får tid (venter på homelink-rele for å styre ledbaren fra skjermen etter beskrivelse fra F_P i en annen tråd), tilpasse bagasjeromsmatte fra Jula i trunk, montere Broditclip + mobilholder, fjerne modellbetegnelse bak, kanskje bestille kinaspoiler osv. Av en eller annen grunn elsker jeg å tukle med slike ting :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA