Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

Andrewas

#720
Sitat fra: Anew på søndag 13. oktober 2013, klokken 12:32
Poenget med TMX "ørnevingene" er nettopp at de sideveis skal ta enda mindre plass enn skyvedører horisontalt, og ikke så voldsomt med plass i vertikalen.
Fikk høre fra min DS at han hadde hørt (duh) at vingedørene ville bli en opsjon. Rimelig håpløse med snø på taket og gjør skiboks umulig. Så får vi se da hva det faktisk blir...
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

andyco


Sitat fra: plvr på søndag 13. oktober 2013, klokken 14:08
Jepp, ingen fare for at det er bilen som går på dynga om barnesetene ikke passer :)

Poenget mitt var bare om noen hadde klart å bruke tre seter i bredden. Noe sier meg at den tredje seteraden er noe kvalmeinduserende over tid? Eller? Får ellers inntrykk ut fra det dere skriver at ungene synes det er stas å sitte bak.

Vi kjører tre seter i bredden. 1 kraftig sete med isofix og to enklere av typen pute med rygg og nakkestøtte. Det går men det er noe kronglete å sette på seter da det er klin trangt i mellom når du skal feste de
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

petersv

Sitat fra: TS på søndag 13. oktober 2013, klokken 13:32
Sitat fra: krister461 på søndag 13. oktober 2013, klokken 13:08
Sitat fra: Anew på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:53
Har selv tre barn, og du må ikke finne på å gå for TMS uten å ha testet med dine konkrete barneseter!
Det var en rar tilnærming i mitt hode... Ikke kjøpe en bil til en halv mill om ikke den passer til de konkrete setene du måtte ha fra før?

Så lenge det er plass til tre gode seter så får man vel heller ta inn i budsjettet at man kanskje må skifte ut noen av de man har fra før...
+ ;)

Det er lett å tenke ulogisk når man er i "Ammetåka"
Selv "glemte jeg" å sjekke om Emmaljunga kjerra passet i trunkem, og det gjør den nok ikke uten å ta av baggen. En god grunn til å kjøpe en mer portabel vogn for "mobilt bruk"  ...bedre for ryggen også ..

Barneseter er dog noe av det viktigste som gjelder sikkerhet, så det sjekket jeg på alnabru. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8819.msg126691.html#msg126691
Tror det meste passer i Model S. Men, det er komforten til de som sitter foran og den som løfter barnet inn og ut som vil variere med hvilke seter man har.

Vår Simo Kombi går inn uten å ta av hjul eller bag, så da skal nok din gå inn og, (uten hattehylle) :)

Gambo Turbo

Heisann.

Til dere som fortsatt venter på bilene deres, her er et par biler jeg tok på tur fra Begen til Gol.  8)
(pluss ett bilde da bilen fortsatt var ren...)

Mvh Turbo

hoffa

Hei Turbo!
Fint å se rødfargen "live" i Norge. Dette er jo "min" bil om ca. 8 mnd. Er det + du har?
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

jalias

Nydelig  :)
Samme spec som meg, med unntak av gunmetal felger.
Det MÅ jeg ha på sommerdekk ser jeg  :)

Gambo Turbo

Heisann.
Jeg har ikke "plussen" på bilen min. Har kjørt P85+ tidligere og kan ikke si at jeg merker noen forskjell i min bruk av bilen.
Turen fra Bergen (pluss 20 minutter tilkjøring) til Gol gikk som planlagt uten ladestopp. Bilen var fulladet da jeg startet, men jeg så at det forsvant noen kilometer ganske raskt under oppvarming av kupe (og batteri?). På vei opp til Hardangervidden gikk naturligvis W/km opp og på toppen så var projected range lavere enn kilometrene jeg hadde igjen til Gol. Men dette endret seg på vei ned til Gol. Kom til slutt frem med 34km projected range.

Og folkens, sjekk ladefarten på superladerne. 350V/200A! Love it!

Harlex

Rå bil gambo turbo. Min i samme farge står i vinduet på Tesla Bergen og venter på siste klargjøring...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Johnny

Sitat fra: Harlex på søndag 20. oktober 2013, klokken 20:51
Min i samme farge står i vinduet på Tesla Bergen og venter på siste klargjøring...

Fine greier, men du kan kan desverre bare ha den bilen i noen uker! Det er desverre ikke plass til flere biler med den fargen vest for broen...... ;D
TMS og eGolf.

panacea

Gratulerer Lacaixxa! Griselekker! Kan ikke si jeg angrer på mitt eget fargevalg...
Venter på grå P+
VIN: 25xxx

Hyperstress


Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 24. oktober 2013, klokken 20:04

Bilen er nydelig i grå i regnvær. Veldig fornøyd med grå/sort skinn/carbo. Konemor syntes selvfølgelig bilen var nydelig å kjøre, og min far uttalte at han skal kjøpe en selv.

For meg lever den fullstendig opp til forventningen, og nå gleder jeg meg veldig til helg:)

Da har du nydelig bil hele året! ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Terminator

Gratulerer Lacaixxa! Har valgt samme kombo, og har ei på ett år som også skal få seg noen latterkuler om et par knappe uker  ;D

Lacaixxa

Takk for gratulasjoner:)

Ang. farge så har jeg fått veldig mye skryt av alle som har sett bilen, og etter mye frem og tilbake er jeg veldig komfortabel.

Når det gjelder felger så var jeg litt usikker når jeg så kundebilene med 21" som jeg synes er utrolig fine. Men ble veldig komfortabel med 19" idag med tanke på slitasje og økonomi. For dekkene på bilen min kommer ikke til å holde lenge.....

Utrolig kjekt at appen endelig fant bilen, og jeg kunne briefe med lys og horn når naboen gikk forbi.

Gleder meg til i morgen:)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

laumb

#733
Da har jeg rukket å kjøre 2700km med min bil. This is my story.

Utlevering
Bilen ble levert ut 24. September på Alnabru. Utlevering gikk smertefritt nok i seg selv. Adaptere manglet selvfølgelig (rød og blå). Jeg kom inn, meldte min ankomst og at jeg skulle hente bil. Damen i resepsjonen fikk straks min DS til å komme. Ved siden av oss sto en herre i sine 40års glansdager. Når min DS kom spankulerte han direkte mot denne herremannen, som slettes ikke skulle hente bil. Det var han, noe yngre, meg selv som skulle ha den. Han hentet så bilen
fra verkstedet og kjørte den ut.

Bilen var ca. 95% ladet opp (halv Range Charge) når jeg kom å hentet den. Godt var det!
Jeg informerte han om at han kunne trekke seg tilbake mens jeg tok en kjapp runde rundt bilen.
10 minutter senere var bilen sjekket, papirer signert og jeg var klar til å kjøre avgårde!


Første følelsen
Da jeg har kjøpt Standard 85 var jeg veeeeeldig nysgjerrig på om dette var "nok" etter å ha testet Performance på prøvekjøringen. Selve avstarten fra Alnabru var rolig etter et par minutter med å finne en OK sittestilling. Møtte en herremann rett ved første rundkjøring som måtte parkere stokken for å gi 2 tomler opp. Dette lover bra!
Ut på motorveien - første følelsen; OH FY FAEN! Performance kan legge seg! Snakkes!
Dro til McDonalds for litt drittmat da guttungen ikke hadde spist på 3 timer, og vi skulle kjøre litt rundt før vi skulle møte kona mi på Kolbotn. Lang dag.

Første dagen
Hele første dag gikk med på å kjøre. Faren min fikk tatt seg en tur (merkelig å sitte i baksetet i sin egen bil før den har passert 60 km) og fikk med seg en kollega av han som fikk sitte på, svigerfar fikk kjøre, besøkte diverse nysgjerrige og moren til kona for å levere tilbake bilen vi hadde lånt i mellomtiden.
Parkerte hjemme den dagen med 86km rest Typical før en kompis bestemte seg for at vi skulle ut å hente kebab til hele gjengen. Barish (barish.no) på Jessheim er stedet, så vi la ut på en frisk 5-6 mils tur, parkerte for godt med rundt 17km igjen.

God følelse i kroppen denne dagen.

Øvrig så bruker jeg bilen slik den skal brukes, som en bruksbil. Kjører pent - og litt ikke så pent. Har vært på IKEA (Den gjør en veldig god jobb!) og på langtur.

Interiør
Av å lese på forumene så får man inntrykket av at bilen har interiør som en Lada, med prisen til en Bentley. Jeg har jo selv sett interiøret 10-20 ganger ved mine besøk til Alnabru, men når man ikke selv har bilen blir man jo blendet. Det sagt, så har jeg ingen innsigelser mot interiøret. Jeg liker den åpne, luftige følelsen.

Dashbord, stolper, pianodekor, girspak, hendler, ratt, pedaler, skjermer - det føles bra ut; og ikke minst SER det bra ut! Jeg har valgt stoffinteriør da jeg, etter å ha hatt 4-5 biler på rad med skinn, har innsett at jeg ikke liker skinn. Ble og veldig glad, ironisk nok, når jeg så at Tesla hadde del"skinn". Dette spriter opp interiøret en del - men etterlater den gode, deilige følelsen av stoff i rygg og rumpe. Ikke funnet noen feil i interiøret heller. Alt sitter som det

skal, ingenting bråker/knirker.

Eksteriør
Hvit farge er absolutt det beste fargevalget jeg har tatt! Bilen er GRISELEKKER i hvit. Looks a million bucks! Etter at "ekspertpanelet" på nett hadde avslørt at både panelssprekker og parkeringssensorer vil se helt jævlig ut mot hvit farge kan jeg konkludere med; Æddabædda!
Det ser ikke bare jævlig ut, men jævlig bra!
Her også sitter dører som det skal, sprekker er rette/jevne. Klargjøringsjobben var så som så og planen var en stegs polering med CFP og Insignia på toppen, men av en eller annen merkelig grunn så har jeg hatt noe å gjøre hver bidige helg det har vært aktuelt. :(
Ville jeg valgt hvit igjen? Absolutt.

Luftunderstell
Beste. kjøp. noensinne.

Lydpakken
Burde vært standard. Tidligere erfaringer strekker seg fra Audi og Saab med BOSE. De har ikke en sjangs mot Model S sitt anlegg. Krystallklart, kraftig, men kontrollert, herlig lyd. Bra "nok" med innstillingsmuligheter. Bruker en SanDisk Cruzer Fit 32GB minnepenn til musikk - utrolig elegant og intuitivt system for å navigere i musikk.
Savner muligheten til å spille sanger i album tilfeldig, og tilfeldig fra hele biblioteket.

Batteribil
Da jeg kommer fra Diesel og bensinverdenen så har jeg vandret rett i karet med åpne armer og badeshortsen allerede på! Dette skal gå bra! 13A har ikke vært noen hindring på noen måte, selv om jeg ønsker meg mer futt. At det tar lang tid å lade bilen betyr ingenting. Jeg har jo aldri rekkeviddeangst i en bil med kvart tank (150-200km rekkevidde) om jeg skal kjøre 10 mil. Ikke har jeg det på Model S heller. Har hatt en range-scare, mer om det etterpå.

Kollektivfeltet
En helt fantastisk ordning! Første kjøreturen i kollektivfeltet første dagen midt i rushen.
Priceless! Ble enig med kona om "Vi får lov å kjøre der - men la de som "skal" kjøre der (busser) komme først, så blir det mye hyggeligere.".


Summasummarium
Fornøyd. Veldig fornøyd.

Merker det er mye skepsis der ute - batteri er ikke framtiden, du bruker lang tid på å lade, jeg kommer fram før deg, lav toppfart - og folk som ikke forstår at i det daglige er bilen som en hvilken som helst annen bekymringsfri bil, men på lengre turer må man tenke en ekstra gang.
Dette lærer man seg å leve med, og jeg har aldri og ser heller ikke nå på dette som noe å irritere seg over. Virker som mange er ute etter å provosere, men så blir jeg ikke provosert.

Jeg har valgt en "bedre" måte å transportere på - da får det gå på deres bekostning at de bruker tid og energi på å klage/provosere. Hvis folk misliker elbil/Tesla så mye som de sier; Hvorfor benytte så mye tid og energi på å snakke om det?

Vinterdekk
Jeg byttet på originalfelgene til Michelin X-Ice Xi3 dekk. Merker veldig godt at bilen fikk vinterdekk, rumpa slentrer litt ved pådrag og glipper litt fortere. Merker det ikke som dramatisk eller skremmende - men venter til jeg har fått testet på litt skikkelig snø før fulle tankeganger om emnet blir aktuelt.


Feil og mangler (Kallagtunet; Du får ikke sitere fra meg verken på forumet eller eksternt. Jeg er ikke enig i din tilnærming til en del saker.)

Ved levering
Bakre trekantede kromdeksel ved bakre vindu satt "noe løst". Fikk notert ned dette for ordens skyld i tilfelle dette medfører at vann føres f.eks. steder det ikke skal eller at dekselet løsner. Ikke mye, kjente kun litt bevegelse og at limet ikke satt skikkelig. Virker som det er dobbeltsidig teip på baksiden, og at denne lå en liten millimeter fra bilen.

Summasummarium
Fortsatt strålende fornøyd!

Rekkevidde angst: Når jeg i dag fikk telefon om at bilen min var klar, jeg sto i butikken og ikke hadde hentet ungene enda, kona jobber til 22, klokken var like over 16 og Typical Range på bilen var 42km, avstand til alnabru 41km - shitt au, detta går! Ankom Tesla med 1km igjen på batteriet. :)

Performance Plus vs. Standard 85.
Da jeg nå har hatt P85+ i tre dager føler jeg at jeg har ett godt sammenligningsgrunnlag her.

Interiør
Liker fortsatt ikke skinn. Etter å ha kjørt med stoff 3 uker, merker jeg "hvorfor" folk klager over dårlig sidestøtte i setene. I stoffsetene sitter jeg som støpt mot stoffet og har aldri hatt problemer med "slenging" i svinger. Med skinnet merket jeg at kroppen gled mye mer rundt og mer sidestøtte var ønskelig. Tommel opp for stoffinteriør!
Aluminiumspedaler er en god grunn til ikke å velge Performance. ja, de har gummiknotter - men det er ikke nok. Med min sittestilling merker jeg at når skoen er våt - så er det lettere for foten å glippe slik at jeg må flytte på den. Dette medfører et fokusskifte jeg ikke liker, blant annet på bekmørke landeveier med stor elgfare (sett 4 elg i veien siste uken) o.l.
Alcantara-taket ser "skjoldete" ut alt etter hvilken vei fibrene ligger. Dette gjør ikke vanlig tak som har helt jevn farge.

Eksteriør
Vurderte å ta av spoileren og ikke si noe til dem. :P
Glad jeg ikke valgte MC Rød, slik jeg drømte om. Når den blir litt skitten ser den mye dårligere/luguber ut en møkkete hvit som beholder spensten!

Ytelser
Merket egentlig ingenting til at jeg kjørte Performance når jeg fikk den. Merket heller ikke at jeg kjørte Standard når jeg fikk tilbake bilen. Opplevd forskjell i krefter: nada.
Merket dog "passasjergulvmatteproblematikken" i P85+ - den krøller seg ved fullt pådrag under 50km/t. Dette skjer ikke i standard. Bilen glipper og noe lettere i lave hastigheter på tørr og våt asfalt. Visuell oppfatning av Perf vs. Standard: 2-0 til Perf.
Praktisk betydning: ingen.

21" felger vs. 19" felger
Jeg har lenge hatt planer om å kjøpe meg 21" felger. Det skal jeg ikke lenger.
Dekkstøy er mye høyere (og jeg er ikke spesielt kresen på støy) fra 21" at jeg elsker mine 19".
P85+'n hadde Pilot Sport ettellerannet.




Total summasummarium
Jeg er strålende fornøyd med min Standard Model S.
Skulle jeg valgt igjen ville jeg valgt akkurat det samme valget. Ikke mer utstyr, ikke mindre. Ikke annen farge, ikke større motor (ei heller mindre motor/batteri).
Utrolig imponert over hastigheten til Tesla og serviceminded-holdningen ved motorstopp.
Utrolig elegant å få levert en nesten sprett ny toppmodell ved ulykkesstedet.

Kommer jeg til å kjøpe Tesla igjen? Absolutt.





Bilder kommer senere.

Kallagtunet

Sitat fra: laumb på fredag 25. oktober 2013, klokken 22:14
Feil og mangler (Kallagtunet; Du får ikke sitere fra meg verken på forumet eller eksternt. Jeg er ikke enig i din tilnærming til en del saker.)


Med all respekt å melde ett absolutt lavpunkt av kommentar her på forumet. Og det fra den som har rollen som moderator! :D

Men gratulerer med ny bil! Bra at du er kjempe fornøyd!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA