Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslaeiere er ikke som andre elbileiere

Startet av Celter, lørdag 03. august 2013, klokken 08:42

« forrige - neste »

Celter

Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Også_Øyvind_H

Fantastisk... :) Da har vi endelig funnet forklaringen på aktiviteten her inne - cannabis.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

laumb

Da hadde vi gjort ikke hatt noe aktivitet! En sløv gjeng uten ambisjoner...

Balrog

Dette er blant de dummeste "forskningsresultatene" jeg har sett. Teslaeiere skal være mindre miljøfokusert enn priuseiere? Hva er logikken i det? Kjøper mer miljøfokuserte mennesker virkelig bensindrevne biler (med 10km batteridrift) framfor en ren elbil? Når svarene blir så selvmotsigende er det noe galt med forskningsdesignet. Da må miljøbevissthet ut som forklaringsvariabel, ettersom det tydelig er andre faktorer som "ødelegger" bildet.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Kallisman

Sitat fra: Balrog på lørdag 03. august 2013, klokken 14:04
Dette er blant de dummeste "forskningsresultatene" jeg har sett. Teslaeiere skal være mindre miljøfokusert enn priuseiere? Hva er logikken i det? Kjøper mer miljøfokuserte mennesker virkelig bensindrevne biler (med 10km batteridrift) framfor en ren elbil? Når svarene blir så selvmotsigende er det noe galt med forskningsdesignet. Da må miljøbevissthet ut som forklaringsvariabel, ettersom det tydelig er andre faktorer som "ødelegger" bildet.

Det betyr vel bare at man ikke trenger å forsvare kjøp av en ModelS med miljøargumentet siden den har så mange andre gode sider, mens det kanskje er den primære grunnen for valg av en Prius. Om man ikke har råd til en ModelS, og ikke klarer seg med rekkevidden til en Leaf.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

Kallagtunet

#5
Sitat fra: Balrog på lørdag 03. august 2013, klokken 14:04
Dette er blant de dummeste "forskningsresultatene" jeg har sett. Teslaeiere skal være mindre miljøfokusert enn priuseiere? Hva er logikken i det? Kjøper mer miljøfokuserte mennesker virkelig bensindrevne biler (med 10km batteridrift) framfor en ren elbil? Når svarene blir så selvmotsigende er det noe galt med forskningsdesignet. Da må miljøbevissthet ut som forklaringsvariabel, ettersom det tydelig er andre faktorer som "ødelegger" bildet.

Skal ikke si noe om forskningsdesignet her men for meg er det ingen overraskelse at i US er Prius eiere typisk mye mer opptatt av miljø enn Tesla eiere. Tesla kunden i US er en velstående tekno freak som må være først med det siste og det er for tiden Tesla som tilfeldigvis også er en elbil :D. At den muligens kanskje er mer miljøvennlig er irrelevant for (mange av) dem (de har før kjørt (og mange fortsatt kjører som bil 3 og 4) "miljøbilene" fra BMW M, MB AMG, RS fra Audi og Porsche...), mens  kvaliteten på Cannabisen er tydeligvis mer viktig :-D

Celter

Sitat fra: Balrog på lørdag 03. august 2013, klokken 14:04
Dette er blant de dummeste "forskningsresultatene" jeg har sett. Teslaeiere skal være mindre miljøfokusert enn priuseiere? Hva er logikken i det? Kjøper mer miljøfokuserte mennesker virkelig bensindrevne biler (med 10km batteridrift) framfor en ren elbil? Når svarene blir så selvmotsigende er det noe galt med forskningsdesignet. Da må miljøbevissthet ut som forklaringsvariabel, ettersom det tydelig er andre faktorer som "ødelegger" bildet.

I følge en meningsmåling her på forumet var det kun 6 % av de som hadde reservert Model S som gjorde det av hensyn til det globale miljøet, når de skulle nevne de 3 viktigste grunnene til at de valgte Model S:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6883.msg73921.html#msg73921
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

glaserud

Sitat fra: Balrog på lørdag 03. august 2013, klokken 14:04
Dette er blant de dummeste "forskningsresultatene" jeg har sett. Teslaeiere skal være mindre miljøfokusert enn priuseiere? Hva er logikken i det? Kjøper mer miljøfokuserte mennesker virkelig bensindrevne biler (med 10km batteridrift) framfor en ren elbil? Når svarene blir så selvmotsigende er det noe galt med forskningsdesignet. Da må miljøbevissthet ut som forklaringsvariabel, ettersom det tydelig er andre faktorer som "ødelegger" bildet.

Du kunne kanskje nyte godt av å lese artikkelen... ;)

Det er ikke et forskningsresultat, men en oppsummering av hva hhv. Tesla S og Prius-"fans" klikker på, leser, ser på, etc. på nett.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

timingbeltkiller

#8
Sitat fra: Celter på lørdag 03. august 2013, klokken 15:47
I følge en meningsmåling her på forumet var det kun 6 % av de som hadde reservert Model S som gjorde det av hensyn til det globale miljøet, når de skulle nevne de 3 viktigste grunnene til at de valgte
Ikke noe rart når det dreier seg om en bil som
både er en stor luksusbil til sterkt subsidiert pris
og en rakett på 4 hjul som tar rotta på de fleste
+ med relativt lave driftskostnader

Prioriterer du miljøet helt på topp,
kjøper du null bil,
subsidiært en liten elbil.

Mange av Prius-eierne har forøvrig kjøpt bilen på et tidspunkt med få/ingen elbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Cobos

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 03. august 2013, klokken 16:02
Ikke noe rart når det dreier seg om en bil som
både er en stor luksusbil til sterkt subsidiert pris
og en rakett på 4 hjul som tar rotta på de fleste
+ med relativt lave driftskostnader

Prioriterer du miljøet helt på topp,
kjøper du null bil,
subsidiært en liten elbil.

Mange av Prius-eierne har forøvrig kjøpt bilen på et tidspunkt med få/ingen elbiler.
Jeg er nok en av de som setter miljø som topp prioritert, men da ikke nødvendigvis miljøvalget i at jeg kjøper en stor elbil. Derimot miljøeffekten av at elbiler pga utbredelsen til Tesla erstatter dinobiler som det naturlige valget. Alt det andre er bare bonus...viktig bonus men ikke helt essensielt.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

silverwrx

En ting slo meg: dette er en betalt drittpakke fra oljeselskapene dette.

Follow the money
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Kallagtunet

Sitat fra: silverwrx på lørdag 03. august 2013, klokken 21:54
En ting slo meg: dette er en betalt drittpakke fra oljeselskapene dette.

Follow the money

???

Olemann


Det har vært skrevet mye om dette i andre tråder, ref. f.eks. debatten om frekk kjøring og filskifte, "meg-først-syndromet" etc.

Min hypotese er at det er få Tesla eiere (relativt sett) som har gått veien fra Buddy, Reva, P 106, via trilling/Leaf og så Model S.  Noen kommer nok fra trilling/Leaf, men et stort antall er nye.  Se egen tråd om det.

Da kan man lett tenke at det ikke primært er miljø-drivet som ligger  til grunn, for da hadde man kjørt Buddy/Reva tidligere, men heller det å få en rask, stor og stilig bil til en ikke så gal pris.

Da oppstår også spørsmålet om kjørekulturen jeg husker fra tidlig 200 tall, kjennetegnet av rolig kjøring og hensynfull atferd, vil erstattes av det Model S er i stand til, nemlig der ekstreme uttrykk for "meg-først" filosofien.  I kombinasjon med taxi-fila kan dette bli både stygt og veldig synlig, og er som jeg har skrevet om før, noe som kan true de kollektive goder vi har fått tildelt av fellesskapet.

Tenk deg en kø av mørke Model S med sotedet ruter (distanse til det humane) i en vill "meg-først" kø ut og inn av i taxifila fra Asker til Aker Brygge i morgenrushet.    Vi skal huske at det er de som sitter i køen med sine fossil-biler som har gitt oss retten til å kjøre forbi dem i taxi-fila.  Dette må vi forvalte fornuftig.

Man trenger ikke være rakett-forsker for å anta at en kø av slitne Buddyer/Revaer skaper mindre aggresjon enn ditto rekke av møre Model S fra Nesøya til Aker Brygge...

Så elbilvenner:  Det påhviler oss alle, og spesielt Model S eiere, et stort ansvar, det er lett å miste alle de fordeler de andre i køen har gitt oss, dersom vi ikke forvalter det med omhu.  Og jeg tror " meg-først" filosofien er det dummeste vi kan eksponere om vi ønsker kjøre elbil til en hyggelig pris også i framtiden.

Mvh Ole

AttackOfTheMac

Jeg tror Model S kommer til å bli en "Trendbil" og selge veldig veldig bra på det.
Man kan være "miljøbevist" og "elite" samtidig.
Jeg tror mange BMW, Audi, Mercedes, Prosche osv kommer til å bli byttet ut.
Det blir nok mange klyser med Model S etterhvert ja :p

Jeg tror sjefen min kommer til å få blod på tann når jeg som kun er 28 har råd til
en bli som flekker X5´en hans i taxifeltet :p

hhartes

Mye bil for pengene, incentiver og befolkningens økonomiske situasjon vil jeg tro er en del av forklaringen på hvorfor bilen selger ekstraordinært bra i Norge. Det stemmer i hvert fall delvis for meg. Jeg tror også mange av TMS-interesserte word wide går under definisjonene early adapters og risikosøkere. Vi ønsker å ligge i front, og mener vi ser klarere enn resten av befolkningen hva som er fremtidens bil. Får vi rett, blir vi belønnet med anerkjennelse på et senere tidspunkt. Samtidig tror jeg at de aller fleste av oss har et visst ønske om å bidra til å bedre klodens helsetilstand. Det er ikke sikkert at så mange drar det så langt at de vasker bleiene og utelukkende spiser økologisk mat, men det føles riktig å gi et positivt bidrag (nudge?). At miljøbevissthet både stiger på trendskalaen og sannsynligvis kommer til å lønne seg på mange områder i fremtiden, passer også godt med profilen.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA