Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjetting til TMS

Startet av peskareta, torsdag 01. august 2013, klokken 14:03

« forrige - neste »

19quiz76

Mener jeg har lest noen tester på sånne, som konkluderte med at de funker på ganske flat vei, men ikke særlig når det bratter seg til..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Olatho

Prøvemonterte mine Thule KS-45 i garasjen i går, og de ser bra ut. Vil definitivt anbefale folk å gjøre det før de står i mørket og snøfokk og ørten minus og plutselig trenger dem. Det er en del justeringer og fikling for å tilpasse dem første gang som man definitivt ikke har lyst til å drive med i en sånn setting.

Men når det først er gjort en gang smetter de greit på med minimal innsats neste gang.

Milzit

Noen som har erfaringer med kjettingene som Tesla selger til 3 000? Dette var de eneste som var godkjente for Tesla i følge dem selv... :)

Noen som vet hvordan disse er i forhold til Thule sine?

Veggen

3000?
Hvilken fabrikant og type er dette?

Den Z-Chain varianten de har solgt tidligere kostet vel godt under tusenlappen.

Milzit


MrUnderhill

Jeg endte opp med Thule CL-10 - 105, som passer for Teslas 19" dekk (245/45-19). De koster 1999 hos bl.a. Mekonomen.

Enkle å montere, og bilen står stille under monteringen:

https://www.youtube.com/watch?v=75VcPbyhEgI

Brukte 4-5 minutter på ett dekk første gang, og jeg har aldri montert kjetting før...

Milzit

Sitat fra: Milzit på fredag 19. desember 2014, klokken 10:43
Sitat fra: Veggen på fredag 19. desember 2014, klokken 10:16
3000?
Hvilken fabrikant og type er dette?

Den Z-Chain varianten de har solgt tidligere kostet vel godt under tusenlappen.
Trak Sport fra Maggie Group

http://www.maggigroup.com/cgi-bin/WebObjects/MValxer.woa/wa/page?lan=eng&id=1123862&path=Maggi%2C+prodotti+per+passione.Catalogo+prodotti.Neve

Er det noen som har noen erfaringer hvordan disse er i forhold til Thule Summit..? Skulle gjerne handlet kjetting på mandag..

Sisyfos

Kjøpte Maggi-kjettingene før juleferien, og fikk bruk for dem til den siste bakken opp til hytta da det brått kom tjue centimeter nysnø. Hadde glemt/ikke tid til å testmontere dem på forhånd, men hadde sett en video på nettet (av en eller annen grunn lå ikke instruksjonen i pakka). Tok sjansen på å gjøre det etter husken, og det gikk bra.

Kjettingene var relativt lette å montere og virker solide. Har ikke brukt kjetting før, så har ikke så mye å sammenlikne med, men fattern, med litt flere år og biler på baken, mente at det var noen av de smarteste og beste kjettingene han hadde sett.

Da jeg kjørte hjem fra hytta på halv-hålke etter juleferien, hadde jeg på kjettingene som en ekstra sikkerhet fram til hovedvegen (3 km). De er godkjent opp til 50 km/t, og jeg kjørte i 30-35. Jeg tror jeg må ha montert den ene feil, for den skled av med et "svupp" (heldigvis ikke "skrap"), men den andre satt på og ga en trygg og spinnefri tur opp til hovedvegen.

Alt i alt - veldig godt fornøyd med å ha kjøpt kjetting, de gir en ekstra trygghet for de gangene med mye snø eller is der vi lurer på om vi kommer fram til/fra hytta, og Maggi sine gjør jobben. Foreløpig usikker på om det at de skled av er kjettingenes feil eller min (sannsynligvis det siste). Uansett er det lurt å tilpasse og testmontere de på forhånd.
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

Bjoris

Kjøpte svindyre K-Summit, men fikk dem ikke på bolten når jeg skulle test, Mekonomen skulle sjekke, jeg spurte eksplisitt når jeg kjøpte dem om ikke det måtte være med noen ekstra overganger og det sjekket og jo det var det, men ingen av disse passer og jeg er faktisk litt spent om det finnes noe som er stort nok til å gå uten på mutteren og som får plass inni hullet til Polarfelgen. Noen som bruker Thule K-Summit på Polar felger?

Milzit

Sitat fra: Sisyfos på lørdag 03. januar 2015, klokken 12:42
Kjøpte Maggi-kjettingene før juleferien, og fikk bruk for dem til den siste bakken opp til hytta da det brått kom tjue centimeter nysnø. Hadde glemt/ikke tid til å testmontere dem på forhånd, men hadde sett en video på nettet (av en eller annen grunn lå ikke instruksjonen i pakka). Tok sjansen på å gjøre det etter husken, og det gikk bra.

Kjettingene var relativt lette å montere og virker solide. Har ikke brukt kjetting før, så har ikke så mye å sammenlikne med, men fattern, med litt flere år og biler på baken, mente at det var noen av de smarteste og beste kjettingene han hadde sett.

Da jeg kjørte hjem fra hytta på halv-hålke etter juleferien, hadde jeg på kjettingene som en ekstra sikkerhet fram til hovedvegen (3 km). De er godkjent opp til 50 km/t, og jeg kjørte i 30-35. Jeg tror jeg må ha montert den ene feil, for den skled av med et "svupp" (heldigvis ikke "skrap"), men den andre satt på og ga en trygg og spinnefri tur opp til hovedvegen.

Alt i alt - veldig godt fornøyd med å ha kjøpt kjetting, de gir en ekstra trygghet for de gangene med mye snø eller is der vi lurer på om vi kommer fram til/fra hytta, og Maggi sine gjør jobben. Foreløpig usikker på om det at de skled av er kjettingenes feil eller min (sannsynligvis det siste). Uansett er det lurt å tilpasse og testmontere de på forhånd.

Jeg testmonterte de før juleferien og kjørte 20 meter uten problemer, jeg brukte den lange bolten og både blått og rødt distansestykke.

Jeg hadde bruk for kjettene i går da bilen ble sittende fast på blank is og kjettingene falt av når hjulene gikk rundt. Jeg hadde først brukt både blå og rød distansestykke, men jeg bruke kun den blå og da strammet det bedre og de satt fast. Jeg kom løs med å kjøre litt frem og tilbake, jeg har heller ikke så mye å sammenligne med.

Tuxedo

Et fantastisk hjelpemiddel for å komme seg løs når man har kjørt seg fast på glatta og ser at det er bare en meter om å gjøre før man får feste, er disse antispinnmattene fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Snokjetting/Antispinnmatte-2-stk-37140/

Disse har flere ganger gjort at jeg har sluppet å styre med kjettinger.  Bilde (illustrasjonsfoto, ikke min bil):



Normalt vil man jo legge dem på forsiden av bakdekkene hvis man skal kjøre fremover med en Model S.

MrUnderhill

Kan skrive under på at disse mattene fungerer glimrende!

I juleferien måtte vi flere ganger starte nederst i en 10-15m lang bakke. Det var varmegrader en dag, og frøs på igjen dagen etter. Resultatet var is som man nesten ikke klarte å stå oppreist på.

Mattene gav nok feste til at bilen fikk litt fart og kom opp halve bakken. La på mattene på nytt og kom opp bakken uten å måtte ty til kjetting.

Ps: Har Nokian R2 dekk...

Bjoris

#72
Løfter denne og mitt spørsmål, er det noen som har K-summit og hva kjøper en ekstra for å få dem innpå standardmutrene, mener jeg har lest at en må ha en overgang, men iflg Mekonomen så fulgte dette med, men ingen av dem passer.

Spørsmål 1, jeg har Polar felger og det ser unektelig ut som at det blir dårlig plass i bolthullet på felgen til en muffe som er større enn de som følger med, det går akkurat inn i hullet på felgen, men er altså for små til å gripe over bolten...

Hmmm, ser ut til at jeg bare må bytte til slike Thule SUV kjettinger, men Summit er vel de beste? Iallefall dyreste så skulle gjerne beholdt dem, men iflg Mekonomen i Hgsd selger de bare disse andre nå til Tesla. De har søkt hjelp fra leverandør som da sier at det SKAL passe, smart...

Øggen

Om du har Polar felger så fikk du med egne bolter til disse felgene, og ja, de er større desverre.

Ko_deZ

Disse kjettingene fra Maggi har jeg selv importert et sett av til Saaben min. De fungerer bra de. Siden jeg har et kundeforhold der, så kan jeg ta kontakt og høre med dem angående priser. Trak Sport modellen fikk jeg da til ca 160€, men den prisen kan ha endret seg. I tillegg kommer selvsagt frakt og moms. Hvis flere ønsker, så kan jeg alltids ta kontakt med dem og høre hva de skal ha. For slik sample bestilling jeg gjorde, så tok selvsagt fed.ex en bråte penger, men en litt større bestilling bør kunne være fornuftige priser på. Snakker forøvrig littegrann italiensk.

Kvaliteten på kjettingene er svært lik de andre leverandørene. Det er ingen form for nybrottsarbeid her. Har ikke hatt problemer med rust, men har ikke brukt dem særlig mye.

Kjettingene kommer med tre adaptre til forskjellige bolt-størrelser. Jeg er sikker på at flere størrelser kan skaffes om ønskelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA